research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Heavy metal concentrations in the bivalve Corbicula fluminalis shells from Shatt Al-Arab River.
تراكيز المعادن الثقيلة في أصداف Corbicula fluminalis لنهر شط العرب.

Author: M.H. Al-Jaberi مهند حامد الجابري
Journal: Mesopotamian Journal of Marine Science مجلة وادي الرافدين لعلوم البحار ISSN: 18152058 Year: 2014 Volume: 29 Issue: 1 Pages: 23-28
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract - This study was to investigate the contamination in the Shatt Al-Arab River by determining the heavy metals in the limnic bivalve Corbicula fluminalis, a sentinel species. The results showed that the values of Ba, Zn, Pb, Ni, Co, Cr, Sr, Cu, Mn and Fe in Corbicula fluminalis shells increased significantly from the beginning point toward the central part of Shatt Al-Arab River. This increase may be explained from the high incidence of pollution from sewage, development, and industry in the central part of Shatt Al-Arab River compared to the northern parts.

المستخلص - أجريت هذه الدراسة للتحقيق من تلوث شط العرب من خلال تحديد العناصر الثقيلة الموجودة في أصداف Corbicula fluminalis كمؤشر بايلوجي. أظهرت النتائج بأن تراكيز عناصر الباريوم والزنك والرصاص والنيكل والكوبلت والكروم والسترونتيوم والنحاس والمنغنيز والحديد في هذه الأصداف تزداد بشكل ملحوظ من بداية تكون نهر شط العرب باتجاه الأجزاء الوسطى منه. فقد تعود الزيادة إلى نسبة التلوث العالية بهذه العناصر في الأجزاء الوسطى من شط العرب مقارنة بالأجزاء الشمالية منه. هذا التلوث كان نتيجة لتصريف المياه الملوثة في شط العرب من المصانع والمستشفيات المنتشرة في وسط مدينة البصرة. بالإضافة إلى أن زيادة الفعاليات البشرية والصناعية في نهر شط العرب خصوصاً بعد عام 2003 أدت الى زيادة تركيز المعادن الثقيلة (Zn, Cu, Co, Fe, Mn) في اصداف Corbicula fluminalis في نهر شط العرب مقارنةً بالدراسات السابقة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)