research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
EFFECT STORAGE PERIOD ON CHARACTERISTICS CONSUMPTION OF 27 DUCH AND FRENCH POTATO CULTIVARS
تأثير مدة الخزن في الصفات الاستهلاكية ل 72 صنفا من البطاطا الهولندية والفرنسية

Author: Hussien J. M. Al- Bayaty حسين جواد محرم البياتي
Journal: Mesopotamia Journal of Agriculture مجلة زراعة الرافدين العراقية ISSN: 1815316X Year: 2013 Volume: 41 Issue: 2 Pages: 48-58
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This study was carried out in a private of cool store in Mosul-Iraq in 2011. The tubers of 27 potato cvs. Which were harvested in Spring season in Rabia- Mosul/ 2011، and stored 3.5 months (short storage) and 7 months (long storage) at 4±1 C° temperature and 90-95 % R.H. to study the storability of these cultivars. The results indicated: The Voyager variety was significantly increased in percentage of sprouting growth، percentage of weight loss and tubers decay. The Hermus variety was significantly increased in dry matter and starch percentage of tubers. While Ajiba variety was significantly increased in tuber firmnness ،and Ladyolympia variety was significantly increased in specific gravity of tubers . The long storage (7 months) was significantly increased in sprouting growth percentage. Of weight loss of tubers perc.، while the short storage (3.5 months) was significantly increased in decay tubers perc.، dry matter perc.، starch percentage. Of tubers، and tuber firmness as compared with the long storage. Interaction treatment Voyager variety in long storage was significantly increased in percentage. Of sprouting growth،percentage. Of weight tubers، while the same variety in short storage was significantly increased the tubers decay percentage.،Hermus variety in short storage was significantly increased dry matter and starch percentage. In tubers، but Ajiba variety in short storage was significantly increased tuber firmness ،while the Ladyolympia variety in short storage was significantly increased specific gravity of tubers as compared with other treatments.

أجريت الدراسة في احد المخازن المبردة التابعة للقطاع الخاص في منطقة الموصل/ العراق في عام 2011، تم حصاد درنات الـ27 صنف من منطقة ربيعة/ الموصل وفي الموسم الربيعي/ 2011، وبعد ذلك خزنت الدرنات لمدة 3.5 شهر (خزن قصير) و 7 أشهر (خزن طويل) وعلى درجة حرارة 4 ± 1 مْ ورطوبة نسبية 85-90٪ لدراسة القابلية الخزنية لدرنات هذه الأصناف، وأوضحت النتائج أن الصنف Voyager أعطى زيادة معنوية في نسبة البراعم النامية وفي نسبة الفقد في الدرنات وفي نسبة التلف في الدرنات، وتفوق الصنف Hermus معنوياً في النسبة المئوية للمادة الجافة في الدرنات وفي نسبة النشأ في الدرنات، بينما الصنف Ajiba اختلف معنوياً في صلابة الدرنات مقارنة ببقية الأصناف، وتفوق الصنف Ladyolympia معنوياً في الوزن النوعي للدرنات. وأدى الخزن الطويل (7 أشهر) إلى زيادة معنوية في نسبة البراعم النامية ونسبة الفقد في وزن الدرنات، بينما أدى الخزن القصير (3،5 شهر) إلى زيادة نسبة التلف ونسبة المادة الجافة ونسبة النشا والصلابة في الدرنات مقارنة بمعاملة الخزن الطويل، وفي معاملات التداخل بين الأصناف ومدة الخزنتبين بان الصنف Vayager في الخزن لمدة 7 أشهر أعطى أعلى نسبة للبراعم النامية وفي نسبة الفقد في وزن الدرنات واختلف معنويا مع الخزن لمدة 3،5 شهر، وأعطى نفس الصنف في الخزن القصير أعلى نسبة تلف في الدرنات، وتفوق الصنف Hermus في الخزن القصير معنوياً في النسبة المئوية للمادة الجافة في الدرنات وفي نسبة النشأ في الدرنات، في حين تفوق الصنف Ajiba في الخزن القصير في صلابة الدرنات، وتفوق الصنف Ladyolympia في الخزن القصير في الوزن النوعي للدرنات مقارنة مع بقية المعاملات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)