research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
المضمر والظاهر في رواية حجاب العروس للروائي محمد الحمراني مقاربة في التاريخانية الجديدة

Author: م. د. أحمد عبد الرزاق ناصر الحسني
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 222 Pages: 2225-240
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The thesis of New Historicism in this research stand on an approach the narrative discource in a novel named "the veil of bride" by Muhammed Al Humarany an Iraqi novelist. It's written after American occupation to Iraq in 9 April 2003. The approach also try to know how the traces of past enter the modern culture, and put the literary work in the historical Context, and then interpretate the codes of narrative text, and deeply digging to grasp the cultural systems, that lies in aesthetic text. This systems that disguise in the novels meanwhile its imagenativelyportartes the reality, from point of view agree or disagree with the historical events. So this resaearch try to deconstruct the central and dominant discourses in the aesthetic text, to reveal the part of diver mountain in the discourses of texts. The research diveds into two parts: First is a theoritcal approach, which distinguish between the traditional historical criticism and New Historical criticism, and how are they connect with the cultural criticism. Second is try to approach the novel of this research.

تقوم أطروحة التاريخانية الجديدة في هذا البحث على مقاربة الخطاب السردي في رواية (حجاب العروس) للروائي محمد الحمراني التي كتبت بعد الاحتلال الأمريكي للعراق في التاسع من نيسان عام 2003،والبحث في كيفية دخول آثار الماضي وتصوراته إلى الثقافة المعاصرة، وصولا إلى إدراك العمل الأدبي ضمن سياقه التاريخي، ومن ثمّ تأويل شفرات النص السردي، وممارسة الأعمال الحفرية للإمساك بالأنصاف الثقافية الكامنة في النص الجمالي، هذه الأنساق التي تتستر في النص الروائي في أثناء تصويره المتخيل للواقع تصويرا من وجهة نظر معينة قد تتفق مع الأحداث التاريخية وقد تختلف فيها؛ لذا سيعمل البحث على تقويض الخطابات المركزية السائدة في النص الجمالي للكشف عن جزء الجبل الجليدي الغاطس في خطابات النص. البحث مقسم على قسمين: الأوّل مهاد نظري، وفيه التمييز بين النقد التاريخاني التقليدي والنقد التاريخاني الجديد، ومدى اشتراك الأخير مع النقد الثقافي، أمّا الثاني فيتضمن مقاربة للنص الروائي الذي بُنيَ عليه البحث.


Article
Feminist criticism in Abdollah Alghzamy STUDY
الغزل، الأسلوب، بشار بن برد، الصور الفنیة

Loading...
Loading...
Abstract

Saudi writer seems to work, and a leading "cultural criticism" in the Arab critical discourse a living example of the feminist critique.Abdollah Alghzamy is the pioneers of "cultural criticism" in the Arab critical discourse,This cultural discourse that is exceeded texts linguistic creativity, To address other aspects of cultural exchange. Alghzamy went in his last years to the study of the Arab cultural formats. He also singled out the women of extensive studies. Women have formed the focus of critical discourse Alghzamy since sin and altafkir. Alghzamy has instructed the mysteries of creativity to it. Or perhaps chose the cash material to suit the intentions and purposes. Alghzamy trying to prove his theory that the man had taken on the language and so dominated by reminding them that he had Mgosaia feminine ones.

تبدو أعمال الكاتب السعودي ورائد "النقد الثقافي" في الخطاب النقدي العربي نموذجاً حيأ للنقد النسوي. يعد الغذامي من رواد "النقد الثقافي" في الخطاب النقدي العربي، هذا الخطاب الثقافي الذي عبارة عن تجاوز نصوص لغوية إبداعية، يتناول مظاهر ثقافية أخرى نقدا، الغذامي في سنواته الأخيرة عكف إلى دراسة الانساق الثقافية العربية، كما أنه خص المرأة بدراسات مستفيضة. علما شكلت المرأة بؤرة الخطاب النقدي الغذامي منذ الخطيئة والتكفير، فقد أوعز الغذامي أسرار الإبداع إليها، أو لعله يختار مادة نقدية بما يلائم نواياه ومقاصده.


Article
Feminist criticism in Abdollah Alghzamy STUDY
دراسة النقد النسوي عند عبدالله الغذامي

Loading...
Loading...
Abstract

Saudi writer seems to work, and a leading "cultural criticism" in the Arab critical discourse a living example of the feminist critique.Abdollah Alghzamy is the pioneers of "cultural criticism" in the Arab critical discourse,This cultural discourse that is exceeded texts linguistic creativity, To address other aspects of cultural exchange. Alghzamy went in his last years to the study of the Arab cultural formats. He also singled out the women of extensive studies. Women have formed the focus of critical discourse Alghzamy since sin and altafkir. Alghzamy has instructed the mysteries of creativity to it. Or perhaps chose the cash material to suit the intentions and purposes. Alghzamy trying to prove his theory that the man had taken on the language and so dominated by reminding them that he had Mgosaia feminine ones. In this study, and through this brief vision we are trying to highlight the approach of feminist criticism when Abdullah Alghzamy by clerks that remind them: "Women and Language," "feminization of the poem and the reader is different," "cultural exchange", "writing against writing". This literature, which is in the eyes of the critics add value significant importance in the field of the Arab Monetary. Not to mention that Alghzamy is the first to adopt the concept of cultural criticism in general and feminist criticism private.

تبدو أعمال الكاتب السعودي ورائد "النقد الثقافي" في الخطاب النقدي العربي نموذجاً حيأ للنقد النسوي. يعد الغذامي من رواد "النقد الثقافي" في الخطاب النقدي العربي، هذا الخطاب الثقافي الذي عبارة عن تجاوز نصوص لغوية إبداعية، يتناول مظاهر ثقافية أخرى نقدا، الغذامي في سنواته الأخيرة عكف إلى دراسة الانساق الثقافية العربية، كما أنه خص المرأة بدراسات مستفيضة. علما شكلت المرأة بؤرة الخطاب النقدي الغذامي منذ الخطيئة والتكفير، فقد أوعز الغذامي أسرار الإبداع إليها، أو لعله يختار مادة نقدية بما يلائم نواياه ومقاصده. فهو يحاول إثبات نظريته أن الرجل قد استولى على اللغة واستحوذ عليها بحيث أنه قام بتذكيرها مقصيا التأنيث منها. ففي هذه الدراسة وانطلاقا من الرؤية هذه نحاول بإيجاز أن نسلط الضوء على منهج النقد النسوي عند عبدالله الغذامي من خلال كتبه التي نذكر منها؛ "المرأة واللغة"، "تأنيث القصيدة والقارئ المختلف"، "النقد الثقافي"، "الكتابة ضد الكتابة"، هذه الكتابات التي تعد في نظر النقاد إضافة قيمة لا يستهان بأهميتها في مجال النقد العربي. ناهيك أنه يعد أول من تبنى مفهوم النقد الثقافي عامة والنقد النسوي خاصة.


Article
The study of characters in the novel "Virtue Wins" for the Bint Alhouda
دراسة الشخصيات في رواية "الفضيلة تنتصر"لبنت الهدى

Authors: DR,Naeem Amouri د.نعيم عموري --- Sakineh Elhaei سکينه إلهائي
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2019 Volume: 2 Issue: 41 Pages: 353-372
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:we have divided the characters into several parts: the positive personality, the negative personality, the superficial character ... In this story, the writer has declared his duty to awaken them from sleep. With its authoritative style, the author made them open-mind. The writer with this style has managed to reach the target of the case in choosing excellent personalities. He has brought the "Neghae" personality into the story in a positive way, and has put all the good and pleasant qualities into him. He chose the character of "Abraham" as his husband, because they were similar in their morality and behavior.Then he selected "So'ad" for "Mohammad", Because they are ethically at samelevel and the same place, the author has also stated that grabbing Islam has a positive effect on all stages of life.. At the end of this story it will examined by descriptive-analytic method.

قسّم الباحثان الشخصيات في هذا البحث إلى أقسام: الإيجابية والسلبية والسطحية...ثم تطرقا إلى خصوصياتها النفسيّة وبينا مقصود الكاتبة، وتطرّقا إلی الغزو الثقافي الغربي ، وإنّ الکاتبة رأت عليها أن تيقظهم من غفلتهم، وتنوّر عقولهم بطريقتها المثالية التي اِستطاعت أن تصلَ بها إلى هدفها. اِختيارها للشخصيات كان رائعاً جداً، الكاتبة اِختارت شخصية نقاء الإيجابيّة والمّت بها جميع الخصوصيات الحَسَنة. واِختارت إبراهيم زوجا لها، ثم اِختارت “سعاد” لمحمود لأنّهما كانا من صنف واحد. وبيّنت الکاتبة أنّ التمسك بالدين له أثر اِيجابي في جميع مجالات الحياة. وأنّ التبرّج والإنهيار الثقافي يدمّر ويحطم حياة الإنسان. منهج البحث وصفي-تحليلي.


Article
الأنساق الثقافية في ادب وادي الرافدين

Authors: جاسم حميد جودة الطائي --- هبه محمد صكبان
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 4 Pages: 1790-1804
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The study found that the geographical identification of the word Mesopotamia is the stage of change the contrast on the geographical location of the newly named (Iraq) as these labels preceded the other labels such as (Uruk) or (Aonuk) means settler, and in another document dating back to the second century BC said that he was mentioned territory on the board (Orivia) it is likely that the Arab origin of Babylonia, has launched other labels such as (so-to-G), which means Sumeria, and the naming Mesopotamia has launched Greeks between the fourth century and the second BC the geographic location of trapped Mesopotamia (Iraq) Ballfezh Greek (Mesopotamia) which is derived from (Miso) means the middle and (Potamia) and means (rivers). Thus, the concept of Mesopotamia literature is a literature which appeared exclusively in Mesopotamia (Mesopotamia). This literature scored the first civilizational conflict between the two civilizations maternal and paternal The study tried to detect mechanisms of this conflict and formats implied that guided the writing literature in the manner that I found in the excavations was done through the use of the mechanisms of cultural criticism, as it allows a flexible and mobile vision to detect Amadmrat driving the text for the first meanings of which Mesopotamian civilization and other civilizations in the region was founded

وجدت الدراسة ان التحديد الجغرافي لكلمة وادي الرافدين هو مرحلة من مراحل تبدل التباين على المكان الجغرافي الذي يسمى حديثاً (العراق) اذ سبقت هذه التسميات تسميات أخرى مثل (اوروك) او (اونوك) وتعني المستوطن، وفي وثيقة اخرى تعود الى القرن الثاني عشر قبل الميلاد ذكرت انه جاء ذكر إقليم على هيأة (أريقا) يرجح انه الاصل العربي لبلاد بابل، وقد اطلقت تسميات أخرى مثل (كي-أن-جي) والتي تعني بلاد سومر، أما تسمية بلاد ما بين النهرين فقد اطلقها الاغريقيون بين القرن الرابع والثاني قبل الميلاد على المكان الجغرافي المحصور بين النهرين (العراق) باللفظة الاغريقية ( ميزوبوتاميا) وهي مشتقة من (ميسو) وتعني الوسط و (بوتاميا) وتعني ( الانهار). وبذلك يكون مفهوم أدب وادي الرافدين هو الادب الذي ظهر حصراً في بلاد ما بين النهرين (ميزوبوتاميا).سجل هذا الأدب الصراع الحضاري الاول بين الحضارتين الامومية والابوية وقد حاولت الدراسة كشف آليات هذا الصراع والأنساق المضمرة التي وجهت كتابة الادب بالكيفية التي وجدت عليها في الحفريات وتم ذلك عبر استعمال أليات النقد الثقافي إذ إنه يسمح برؤية مرنة ومتحركة في كشف مضمرات النص المحركة للمعاني الاولى التي أسست الحضارة الرافدينية والحضارات الاخرى في المنطقة.


Article
الظاهرة الدينية في نثر المعري (دراسة في ضوء النقد الثقافي)

Author: محمد حليم حسن الكروي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 101-115
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

It was a religion (Religion) a major impact in the lives of Maari has changed the course of his life took him from the front stage to the isolation stage and defend the validity of his religion, which he accused most of his works harnessed to defend his religion and his emphasis on the health of his faith, and since most of his works Petty wrote after returning from Baghdad we find them filled with religious spirit which recognizes in God and the prophets and the Baath and the Resurrection. They have been denuded to prove the opposite of what it was accused of bringing religion dominated the most of his works prose, even those that are in the spirit of science and knowledge, the plight of the plight of a great religion, especially in the social and political situation in which the Al-Ma'arri live

يهدف هذا البحث الى الوقوف على الفاعل الثقافي الذي أثر في أبي العلاء المعري، فدفعه الى الافراط في المعاني الدينية( كالآيات، والأحاديث النبوية، والمواقف ذات الطابع الديني...)، اعتمادا على النقد الثقافي الذي ينطلق من فكرة قوامها أنَّ الثقافة تعمل بشكل غير مباشر على حالة اللاوعي لصياغة الأفكار والمواقف التي تصدر من المبدعين؛ لذلك نجد معظم المؤلفين يعبرون عن وجهات نظر (سياسية، اجتماعية، دينية، اقتصادية...)، تتسرب الى أعمالهم من دون شعور منهم.


Article
Najah AL-Arsan's Collection (A Chance to Snow): A Study in the light of Cultural Criticism
ديوان نجاح العرســَـان (فُرصةٌ للثّلج) قراءة في ضوء النقد الثقافي

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractPraise be to Allah، the Cherisher and Sustainer of the worlds. Prayers and peace are upon the prophet Abi-el-Qassim Mohammed and his honorable household and companies. This paper is an attempt to implement the principle of cultural criticism which is one of the most prominent manifestations of post modernism. It tries to find the formats implicit under the masks of poetic beauty and cultural ugliness. These formats cannot be elicited without being able to know cultural criticism which aims to simulate the texts as cultural events. In spite of that، it cannot be regarded as a substitution for literary criticism. In fact they are complementary. So، it can be said that the relation between cultural and literary criticism is that of complementation and not a relation of competition. This paper has dealt with a modern Iraqi poet from Karbala. He is Najah AL-Arsan who is a poet of the nineties generation

هذا البحث يمثل محاولة لتطبيق احدى الاضاءات المعرفية التي رافقت مرحلة ما بعد الحداثة الا وهو النقد الثقافي الذي يعد من أبرز تياراتها الفكرية المعاصرة، إذ نسعى فيه إلى الكشف عن الأنساق المضمرة والقابعة تحت أقنعة الجمالي الشعري والقبيح الثقافي وهذه الأنساق لا يمكن أن نستنبطها ما لم نتمكَّن من وعي الممارسة الثقافية التي تهدف إلى مساءلة النصوص النصيَّة بوصفها حوادث ثقافية وتحليلها على وفق ادواتها المتشابكة، والنقد الثقافي ليس بديلًا عن النقد اﻷدبي لأنه يمكن أن يتكامل معه ويتمم اجراءاته به، ولذا يمكن القول: إنَّ علاقة النقد الثقافي بالنقد الأدبي علاقة تكامل لا علاقة تنافس تتغيَّا زحزحته والحلول محلَّه .وقد تناولنا في هذا البحث شاعرًا عراقيًا معاصرا من شعراء الجيل التسعيني من مواليد 1970 في محافظة كربلاء في العراق الا وهو الشاعر (نجاح العرسَان)، وحاولنا من طريق دراسة شعره في ضوء النقد الثقافي الكشف عن الأنساق المُضمرة والدلالات النسقية المطمورة تحت أقنعة الجمالي والمتَّسمة بالقبح في خطاب الشاعر المُهيمن في بعض الأحيان، وما يقابل هذا الخطاب من تهميش للآخر، فوجدنا الشاعر قابعًا تحت أنساق اجتماعية تأثرها بمجتمعه، وكذلك أنساق سياسية وأُخرَ دينية، افضت به في بعض الأحيان الى ان يلغي الآخر ويجعل من نفسه كل شيء في الحياة، لما جرى من تضخيم للأنا الشاعرة في خطابه الشعري واستعلائها على حساب دونية الآخر وإلغائه، حتى إنه جعل من الآخر مستعينا به في أحيان أُخرَ


Article
Aligned chromatography (concentrated blacks and whites marginalization) in messages bigeye (T. 255 e)
الانحياز اللوني (مركزة السود وتهميش البيض) في رسائل الجاحظ (ت255ه)

Loading...
Loading...
Abstract

This paper tries to shed light on its President of the topics that runs the cultural criticism and is aligned chromatography, taking the board bigeye of issuance of his communications anatomical material to detect the fingerprints of this Almngol cultural pattern in Arab culture structure since ancient times, and summed up the central idea, which is struggling search for provable and indigenization that bigeye may Nasr black sweat on the white race, and labored for the sake of opposing cultural pattern-based and work to undermine him and beat him and Thishamh fully, and sought to overthrow the equation rooted in the Arab and Islamic civilization since ancient times, from the White concentrated black and marginalization of the black concentrated White and the marginalization of the starting point in that of individual consciousness and memory and self-responsive to Onsagahma and strength and thus the bigeye one of the first intellectuals in the Arab civilization who Zaweloa kind of been a conscious or unconscious cultural criticism, via smart attempt aimed at destabilizing the general situation and resolving the equation list and undermine the firm cultural pattern in Arab culture, which extremism in the suppression of the black race and the contempt and Ghali in Tsaad white race and veneration for him

من متن الجاحظ المتمثل برسائله مادة تشريحية لاكتشاف بصمات هذا النسق الثقافي المتغول في بنية الثقافة العربية منذ القدم، وتتلخص الفكرة المحورية التي يجاهد البحث في سبيل اثباتها وتوطينها بأن الجاحظ قد نصر العرق الأسود على العرق الأبيض، وجاهد في سبيل معارضة النسق الثقافي القائم وعمل على تقويضه وضربه وتهشيمه بشكل تام، وسعى لقلب المعادلة المتجذرة في الحضارة العربية والإسلامية منذ القدم، من مركزة الأبيض وتهميش الأسود إلى مركزة الأسود وتهميش الأبيض منطلقاً في ذلك من وعيه الفردي وذاكرته الذاتية ومستجيباً لأنساقهما وقوتهما وبذلك يكون الجاحظ من أوائل المثقفين في الحضارة العربية الذين زاولوا نوعاً من النقد الثقافي بصورة واعية أو غير واعية، عبر محاولته الذكية الهادفة إلى زعزعة الأوضاع العامة وحلحلة المعادلة القائمة وتقويض النسق الثقافي الراسخ في الثقافة العربية، الذي تطرف في قمع العرق الأسود والازدراء به وغالي في تسييد العرق الأبيض والتعظيم له.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (8)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (3)

2017 (2)

2016 (1)

2015 (1)