research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
A Pragma-stylistic Analysis of E. E. Cummings’ Play Him
تحليل براغى - الأسلوبى ل E. E. كامينغز

Author: Prof. Dr. Ahmed Sahib Mubarak Asst. Prof. Dr. Raad Kareem Abd-Aun
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 26 Pages: 24-42
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study investigates Cummings’ play Him pragma-stylistically. This study is an attempt to show the way pragmatic theories are exploited stylistically in literary discourse in general and in dramatic discourse in particular. Searle’s Speech Acts Theory and Grice’s Cooperative Principle are applied to the selected data. Thus, the study aims at: (1) Specifying the most dominant categories of speech acts used by each character along with the stylistic effects achieved through their use in Cummings’ play. (2) Showing how non-observance of maxims yields stylistic effects on the two levels of interaction in Cummings’ play. For the present study to achieve its aims, it is hypothesized that: (1) There are consistent patterns of speech acts that seem to provide contextual details about the characters' psychological states and the dimensions of their personalities and orientations, (2) Grice’s four maxims are exploited by Cummings and the characters in the play to convey ideas and messages indirectly. Then, in order to achieve the aims of the study and test its hypotheses, the following procedures are adopted: (1) Presenting a theoretical background about the interaction between pragmatics and stylistics as well as their effects on literary discourse in general and dramatic discourse in particular with some related notions that are significant to the aims of the study. (2) Analyzing (six) extracts of Him according to an eclectic model developed by the study. The findings of the analysis verify the above mentioned hypotheses.

تتحقق هذه الدراسة في مسرحية (كومنغز) بعنوان (هو) من الناحية التداولية-الأسلوبية. تحاول هذه الدراسة عرض الطريقة التي يمكن من خلالها استغلال النظريات التداولية في الاسلوبية فيما يخص الخطاب الأدبي بشكل عام والخطاب المسرحي بشكل خاص. يتم تطبيق نظرية (سيرل) للأفعال الكلامية وكذلك المبدأ التعاوني لـ (غرايس) على البيانات التي تم اختيارها. بناءا على ذلك، تهدف الدراسة إلى (1) تحديد فئات الأفعال الكلامية الأكثر استعمالا من قبل كل شخصيه مع التأثيرات الأسلوبية التي يحققها استعمالها في مسرحية (كومنغز). (2) إظهار كيف إن عدم الالتزام بقواعد (المبدأ التعاوني) لـ (غرايس) يؤدي إلى تأثيرات أسلوبية على مستويي التفاعل في مسرحية (كومنغز). لغرض تحقيق أهداف هذه الدراسة، تم افتراض بأنه (1) هنالك فئات محددة للأفعال الكلامية والتي تبدو بأنها توفر تفاصيل سياقية متعلقة بالحالات النفسية لشخصيات المسرحية وكذلك أبعاد شخصياتهم وتوجهاتهم. (2) تم استغلال قواعد المبدأ التعاوني لـ (غرايس) من قبل كلا من (كومنغز) وشخصيات المسرحية لإيصال أفكار ورسائل بصورة غير مباشرة. ولغرض تحقيق أهداف الدراسة واختبار فرضياتها، تم إتباع الإجراءات التالية: (1) عرض التداخل بين علم التداولية والأسلوبية نظريا وكذلك تأثيرها على الخطاب الأدبي بشكل عام والخطاب المسرحي بشكل خاص وكذلك بعض المفاهيم المتعلقة والمهمة لأهداف الدراسة. (2) تحليل (6) مقتطفات من مسرحية (هو) طبقا لنموذج انتقالي تم تطويره في هذه الدراسة. أثبتت نتائج الدراسة الفرضيات المذكورةآنفا.


Article
The Graphological ,Typographical and Orthographical Devices in the poetry of e e Cummings

Author: Assistant Professor Saad Najim Abid Al-Khafaji (Ph.D) University of Baghdad
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 96/انساني Pages: 21-42
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The Graphological ,Typographical and Orthographical Devices in the poetry of e e CummingsAssistant ProfessorSaad Najim Abid Al-Khafaji (Ph.D)University of BaghdadCollege of Education Ibn Rushd for Human SciencesAbstract Critics were not always on the American poet Edward Estlin Cummings’ side and mostly he was a target to their invective criticism .The reason is that the style of this poet is inventive and eccentric to such an extent that it makes his poems difficult for the reader unfamiliar with his style. The invented a new style by which he transforms the traditional language to a means to express his feelings and ideas into a visual art . He works with great freedom on the shapes and sizes of letters and their distribution on page , the words and their syntactic function and also on grammatical rules and punctuation to make the influence he desires . There is a strong connection between form and content in the poetry of Cummings. The poet draws with words and letters to present a visual image and this makes it impossible to read his poetry aloud .

الاساليب الخطية والطباعية والاملائيةفي شعر اي اي كمنكزأ.م.د. سعد نجم عبد الخفاجيجامعة بغداد-كلية التربية/ابن رشدالمستخلصلم يكن النقاد دوما الى جانب الشاعر الامريكي ادوارد استلن كمنكز وفي اغلب الاحيان كان هدفا لنقدهم اللاذع وذلك لان اسلوب الشاعر يتميز بالابتكار والغرابة لدرجة تجعل من الصعب على القارئ غير المطلع على ذلك الاسلوب فهم قصائده . فالشاعر مبتكر لاسلوب جديد يحول من خلاله اللغه التقليديه الى وسيله يسخرها للتعبير عن احاسيسه وافكاره بطريقه مرئيه . يتصرف الشاعر بحريه تامه في اشكال الحروف واحجامها وتوزيعها على الصفحة والكلمات ووظيفتها النحويه وكذلك بقواعد اللغة والتنقيطّ, لاحداث التأثير الذي يريده .هناك ترابط وثيق بين شكل قصائد كمنكز ومحتواها حيث ان الشاعر يرسم بالكلمات والحروف ليقدم صوره شعرية مرئية وهذا يفسر عدم امكانية قراءة شعره بصورة مسموعة .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2016 (1)