research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Intellectual and legal controversy about the death penalty
الجدل الفكري والقانوني حول عقوبة الاعدام

Author: amar abass kadem عمار عباس كاظم
Journal: Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق ISSN: 20752032 Year: 2012 Issue: الخاص بالمؤتمر الوطني Pages: 50-66
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

The research addressing intellectual debate based on the most sanctions and the most dangerous and the most, namely the death penalty. This penalty, which focused on the lives of condemned which finishes it. Therefore, we find that opinion idiosyncratic "when commentators law and other" different upon between the supported various arguments is security notably deterrence and reduce crimes, while denied and rejected others under various pretexts notably great compassion and humanity alleged as well as despair of reform the criminal and stir hatred when his parents and other , and this difference between the retention of the death penalty and its abolition was not limited to the controversy intellectual, but also included trends legal legislative split between doctrines various notably from guarantee this punishment and those who abolished and those who disrupted virtually no kept in the legislation and disallowed them and declined to apply. With all of the above, the death penalty - we have - legal and social necessity needed to achieve justice and punishment of social justice which disrupted because of crime, especially in crimes of murder and terrorist crimes and the like.

تناول البحث معالجة الجدل الفكري القائم بشأن أبرز العقوبات وأخطرها وأشدها، ألا وهي عقوبة الإعدام . هذه العقوبة التي تنصب على حياة المحكوم عليه فتنهيها . ولهذا نجد ان الرأي الفقهي "عند شراح القانون وغيرهم" مختلفٌ بشأنها بين من يؤيدها بمختلف الحجج التي يعد امن أبرزها الردع والتقليل من الجرائم، فيما أنكرها ورفضها البعض الآخر بحجج مختلفة أبرزها دواعي الرحمة والانسانية المزعومة وكذلك اليأس من إصلاح المجرم وإثارة الحقد عند ذويه وغير ذلك، وهذا الخلاف بين الابقاء على عقوبة الاعدام وإلغاءها لم يقتصر على الجدل الفكري، بل شمل أيضاً الاتجاهات القانونية التشريعية التي إنقسمت بين مذاهب شتى أبرزها من تضمن هذه العقوبة وبين من ألغاها وبين من عطلها فعلياً أي أبقى عليها في التشريع والغى الحكم بها وإمتتنع عن تطبيقها. ومع كل ما تقدم، فان عقوبة الاعدام -عندنا- ضرورة قانونية وإجتماعية لازمة لتحقق عدالة العقاب والعدالة الاجتماعية التي إختلت بسبب الجريمة لا سيما في جرائم القتل العمد والجرائم الارهابية وماشابه .


Article
Elimination of the position of the International Criminal Judiciary Of the death penalty
موقف القضاء الدولي الجنائي من عقوبة الإعدام

Author: Abdullah A. Abbo عبدالله علي عبو
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2014 Volume: 3 Issue: 9 Pages: 242-288
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

The establishment of the International Criminal Judiciary is one of the outstanding features witnessed by the international community after long and repeated attempts in order to reach international judicial mechanisms ensure prosecuting those responsible for horrible international crimes and that violate the common values of the international community of human rights and fundamental freedoms which threaten ultimately international peace and security. The international community has witnessed through the different stages of the evolution of international criminal law in general and international criminal judiciary particularly different types of international criminal tribunals, starting from Nuremberg and Tokyo Tribunals after World War II between the years 1945-1946, then Yugoslavia and Rwanda Tribunals between the years 1993 - 1994, then the Permanent International Criminal Tribunal in 1998.It is noticeable by looking at the basic laws and regulations regarding the establishment of such tribunals that there is variation in the position of the death penalty, the law on the formation the Nuremberg and Tokyo Tribunals acknowledged the possibility of imposing the death penalty on defendants present before it and this is what has happened already in some of the provisions of the Nuremberg Tribunal. But the statutes of Yugoslavia and Rwanda Tribunals did not provide for the death penalty, and this is also the position of the Permanent International Criminal Tribunal, which its statute came free from the death penalty. But it seems through a precise analysis of the statutes of Yugoslavia and Rwanda Tribunals and the International Criminal Tribunal that there is room in some cases to apply the death penalty by the national criminal judiciary in the context of concurrent jurisdiction between Yugoslavia and Rwanda Tribunals with the national judiciary and the principle of integrative specialty between the permanent International Criminal Tribunal and national criminal judiciary.

إنشاء القضائية الجنائية الدولية هي واحدة من السمات البارزة من المجتمع الدولي شهد بعد محاولات طويلة و متكررة من أجل الوصول إلى الآليات القضائية الدولية ضمان محاكمة المسؤولين عن الجرائم الدولية البشعة و التي تنتهك القيم المشتركة للمجتمع الدولي من الإنسان الحقوق و الحريات الأساسية التي تهدد السلم والأمن الدوليين في نهاية المطاف .وقد شهد المجتمع الدولي خلال المراحل المختلفة لتطور القانون الجنائي الدولي في أنواع مختلفة وخاصة العامة و القضاء الجنائي الدولي من المحاكم الجنائية الدولية ، بدءا من نورمبرغ و طوكيو المحاكم بعد الحرب العالمية الثانية بين عامي 1945-1946 ، ثم يوغوسلافيا و رواندا المحاكم بين السنوات 1993 - 1994 ، ثم المحكمة الجنائية الدولية الدائمة في عام 1998.ومن الملاحظ من خلال النظر في القوانين والأنظمة الأساسية المتعلقة بإنشاء هذه المحاكم أن هناك تباين في الموقف من عقوبة الإعدام ، وقانون تشكيل اعترف نورمبرغ وطوكيو المحكمتين إمكانية فرض عقوبة الإعدام على المتهمين الحاضر قبل ذلك، و هذا هو ما حدث بالفعل في بعض أحكام محكمة نورمبرغ . ولكن النظام الأساسي ليوغوسلافيا ورواندا لم ينص على عقوبة الإعدام ، و هذا هو أيضا موقف المحكمة الجنائية الدولية الدائمة ، والتي جاء نظامها الأساسي خالية من عقوبة الإعدام. ولكن يبدو من خلال التحليل الدقيق لل قوانين يوغوسلافيا ورواندا والمحكمة الجنائية الدولية أن هناك مجالا في بعض الحالات لتطبيق عقوبة الإعدام من قبل القضاء الجنائي الوطني في سياق الولاية القضائية المتزامنة بين يوغوسلافيا ورواندا مع القضاء الوطني ومبدأ التخصص التكاملية بين المحكمة الجنائية الدولية الدائمة و القضائية الجنائية الوطنية.


Article
المتشابه في عقوبات قوانين العراق القديم واسفار التوراة

Authors: سمراء حميد نايف --- علي سداد جعفر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 5 Pages: 1983-2011
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Comparative studies spot light on ancient cultures and shed light on the cultural transfer with other cultures. The present study aims at shedding light on the similarity in punishments between the laws of ancient Iraq and the punishments in the Old Testament. The results of the study show that the Jews were influenced by the laws of the ancient Iraq as they cited much of them. Such extractions are found clearly in the Old Testament. There are some clear similarities in rules and judgments which is related to the influence of ancient Iraq on this culture. The Old Testament comprises some judgments that are similar to those of Hammurabi's laws. Some scientists say that the Hebrews were influenced by Hammurabi's laws because they are the oldest. The Old testament were rewritten in its final form in the fifth century B.C. after the return from the displacement of the Jews to Babel. Accordingly, the Jews extracted many rules from Hammurabi's Cods and the Assyrian culture. The Legislations are similar in some points, one of them the relief on Hammurabi's stele shows that Hammurabi receives the laws from the god of sun, and the Old Testament mentions that Muses receive the legislations from God of the Hebrews on the Mount of Sinai. Because the culture of ancient Iraq is the oldest, we can say that it was the source that other cultures extracted from.

ان موضوع الدراسات المقارنة واحداً من المواضيع المهمة التي من شأنها ان تسلط الضوء على البعد الزمني والعمق التاريخي لحضارة من الحضارات وانها تبين أيضاً مدى التقارب الحاصل بين الحضارت فيما لو كان هناك انتقال حضاري بينها . ويعد موضوع المتشابه في عقوبات القوانين العراقية القديمة والتوراة واحداً من المواضيع المهمة لآن فيه محاولة لإلقاء الضوء على جانب مهم من الجوانب الحضارية في العراق القديم من خلال معرفة مدى التأثير والتأثر وكذلك اوجه التشابه والاختلاف بين القوانين العراقية القديمة والتوراة ، فمن خلال تسليط الضوء على المواد القانونية في بلاد الرافدين وكذلك كتاب التوراة ظهر جلياً مدى التأثير الكبير للشرائع العراقية القديمة عليها وعلى المجتمعات المعاصرة في تلك العصور ، إذ اقتبست هذه المجتمعات الشيء الكثير من القوانين العراقية القديمة ، ومن هذه الاقتباسات ما نجده في التوراة بشكل واضح وصريح، فهناك العديد من الاحكام المشابهة للمواد القانونية في القوانين العراقية القديمة ويعزى السبب في ذلك الى وجود تأثير لآحدهما على الاخر فقد احتوت التوراة على بعض الأجزاء المطابقة لأجزاء معروفه من قانون حمورابي ، وبسبب هذه التطابق استنتج بعض العلماء إن العبرانيين استقوا قوانينهم منها ، فهناك تشابه كلي في بعض مواد الشريعتين، ومواد تنفرد بها كل شريعة على حد ، وإن شريعة التوراة قد اقتبست من قانون حمورابي لان قانون حمورابي هو الاقدم ومن هذا نستنتج إن الكثير من ما جاء في التوراة هو وليد الشريعة البابلية ، وان الأخيرة هي الأكثر قدماً والأكثر تحديداً لمفهوم القانون ، إذ إن التوراة دونت في شكلها النهائي في القرن الخامس قبل الميلاد بعد العودة من السبي البابلي ، لذلك فأن مؤلفو الإسفار المقدسة اقتبسوا من الحضارة البابلية والأشورية وغيرهما. وهناك تشابه بين الشريعتين فنلاحظ ان قمة مسلة الملك حمورابي قد نحت عليها مشهداً يصور الملك حمورابي وهو يستلم السلطة من اله الشمس ، وتذكر التوراة ان موسى قد تسلم قانونه من اله العبرانيين على جبل سيناء ، وهذا يشير الى ان مصدر هذه القوانين والتشريعات هو من الاله ، وبما ان حضارة بلاد الرافدين هي الاقدم زمنيا والاسبق بأنتاج الحضارة فهي كانت بمثابة المنهل الذي أستقت منه المجتمعات القديمة .


Article
The Personality of the Real Punishments (Comparative study)
شخصية العقوبات الأصلية (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

This research tackles an important problem which is the personality of the real punishment and the semiotic punishments which uptake the dispatch and the other semiotic punishments and the negative freedom punishments like the jail and prison in addition to that the financial punishment and its major picture the penalty , so we tried to discuss the content of these punishments and imitate their effects to stand upon range extent for the non convict who is the criminal or every one who has a relation with the wrongdoer crime , the semiotic and the negative freedom punishments seemed accordant with the principle of the punishment’s personality if not cultivate the gages of the legality and pale statute and juridical wrap in account these punishments and in eurhythmic and execution accept some of the status which has been corrected through this research , the financial punishment’s personality has been discussed because its important for this principle , the situation of these punishments not the criminal but his money which it may be insane to support the member of his family , this research has been finished in a conclusion discussed some of the results and recommendations .

يعالج هذا البحث مشكلة مهمة وهي شخصية العقوبة الأصلية والمتمثلة بالعقوبات البدنية التي تشمل عقوبة الإعدام والعقوبات البدنية الأخرى وكذلك العقوبات السالبة للحرية كالسجن والحبس وبالإضافة إلى ذلك العقوبات المالية وصورتها الرئيسية الغرامة إذ حاولنا التعرض لمضامين هذه العقوبات وتحديد آثارها للوقوف على مدى امتدادها لغير المحكوم عليه وهو الجاني أو كل من ثبتت علاقته بالجريمة المرتكبة واتضح ان العقوبات البدنية والعقوبات السالبة للحرية منسجمة إلى حدٍ بعيد مع مبدأ شخصية العقوبة إذا ما روعيت الضمانات القانونية والحدود التشريعية والقيود القضائية في تقرير هذه العقوبات وفي إيقاعها وتنفيذها عدا بعض الأحوال التي تمت معالجتها من خلال البحث ، وقد تم التطرق بشكل تفصيلي لشخصية العقوبات المالية وذلك لأهميتها بالنسبة لهذا المبدأ، إذ ان محل هذه العقوبات ليس شخص المحكوم عليه وإنما أمواله المخصصة لإعالة أفراد عائلته غيرهم ، وقد اختتم البحث بخاتمة تضمنت عدداً من النتائج والتوصيات .

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2014 (2)

2012 (1)