research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
A Comparative Study of Deming's and Juran's Total Works :Changing the Quality Culture Towards Total Quality Management

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe current paper aims to shed light on the major contributions of the famous two pioneers in quality culture at all companies of the world. It also shows the convert of classical ideas in quality management towards the philosophy of TQM .Different sides of thinking have been indicated . The study also covered the major contributions of both authors . The dilemma was shown in the possibility of introducing a paradigm ingather the Deming's and Juran's philosophies . The paper decided a major target in contact with the proposed paradigm and the factors of success . The paper concluded into the possibility of exploring the strength points of both philosophies to gain the totality of quality management . Thus, the paper is contain of introduction and six sections, they are: 1.Methodology .2.Deming's Total Works . 3.Juran's Total Works .4.Matching the Two philosophies .5.Suggested paradigm . 6.Conclusions .

المستخلص يهدف البحث إلى إلقاء الضوء على الإسهامات الرئيسة لأثنين من رواد الجودة المشهورين الذين أسهموا في ثقافة الجودة لدى الشركات المختلفة على مستوى العالم . كما يبيّن التحوّل من الأفكار التقليدية لإدارة الجودة نحو فلسفة إدارة الجودة الشاملة من خلال محاورة اتجاهات مختلفة من التفكير لدى كل من Deming و Juran وصولاً إلى تغطية الإسهامات التي ميزّت كلاهما .تركزّت المعضلة الفكرية في إمكانية تقديم معمارية تجمع بين فلسفتي Deming و Juran ، مع تأشير الأهداف المتوخاة من هذه المعمارية وعوامل نجاح تطبيقها .توصل البحث إلى إمكانية استكشاف نقاط القوة في كلا الفلسفتين للحصول على التكامل والشمولية في مجال إدارة الجودة ، على وفق ما تقدّم ينقسم البحث إلى مقدمة وستة أجزاء هي :1.المنهجية .2.الأعمال الكاملة لـDeming .3.الأعمال الكاملة لـJuran .4.مطابقة الفلسفتين .5.المعمارية المقترحة .6.الخلاصة .


Article
The role of continuous improvement in the academic achievement of performance using the model Deming
دور التحسين المستمر في تحقيق الأداء الجامعي باستخدام نموذج Deming

Authors: د. قاسم محمد العنزي --- ماجدة هادي عبد علي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2009 Issue: 7 Pages: 83-118
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

يقصد بالتحسين المستمر في الكلية الطرق والأساليب التي تحسن العملية التعليمية ويتضمن المقارنة بالتطبيقات المتميزة وتنمية الشعور والوعي لدى الأفراد بدورهم الفعال في الأنشطة والعمليات، ويساعد المنظمة (الكلية) بالانتقال من حالة إلى أخرى أفضل وهذا ما تحتاجه الكلية لمواكبة التطور الذي يشهده العالم حاليا والمتمثل بالطفرات الكبيرة في التقدم العلمي والثورة المعلوماتية الهائلة التي نجد أنفسنا بعيدين عنها حاليا. لذا يتوجب علينا القيام بالتغيير والتعديل بشكل مستمر وذلك أما باستخدام مداخل التحسين المختلفة ومنها دورة Deming، و المقصود بها القيام بعملية التخطيط ومن ثم تنفيذ المخطط وبعد ذلك التدقيق وتصحيح الأخطاء والانحرافات عن الخطة اعتمادا على تكنولوجيا متقدمة وأشخاص كفوئين. وفي التعليم العالي نحتاج مخرجات بنوعية جيدة ، لذا يجب أن تهيئ الكلية مستلزمات التعليم العالي من أبنية وكوادر علمية ومختبرات ومصادر علمية وتوفير فرص التعلم والتطور للكادر (إرسال البعثات وتبادل الخبرات) من اجل إيجاد التحسين المطلوب وتقديم مخرجات جيدة.


Article
Evaluate the reality of the overall quality of education in the colleges of the sections of the history department at universities (Euphrates) from the viewpoint faculty members according to the standards (Deming)
تقويم واقع ادارة الجودة الشاملة في كليات التربية لأقسام التاريخ بجامعات (الفرات الاوسط) من وجه نظر اعضاء الهيئة التدريسية على وفق معاير (ديمنج)

Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims to assess the reality of TQM in the Faculties of Education for the sections of the history department from the viewpoint of faculty members according Deming standards and used researcher descriptive method (survey) included research sample (100) of pedagogy and the lesson of the departments of history at the universities of the Middle Euphrates and 33% of the research community and the researcher used a list of criteria of total quality management, which consists of modular vertebra (14) and the results showed.The quality standards for the departments of history was higher than the arithmetic mean and there is no statistically significant differences in the management of quality standards from the standpoint of Altdresen belonging to experience differences (years of service), it has got not rely on grades students criteria have a basis for evaluating the permanent improvement of educational services provided by the college setting goals Fixed to improve the number of students and provide them with expertise on the higher echelons of evaluating quality standards.

يهدف البحث الحالي الى تقويم واقع ادارة الجوده الشاملة في كليات التربيه لاقسام التاريخ من وجهه نظر اعضاء الهيئة التدريسيه على وفق معايير ديمنج واستعملت الباحثه المنهج الوصفي (المسحي) وشملت عينة البحث (100) تدريسيا وتدريسية من اقسام التاريخ في جامعات الفرات الاوسط وبنسبه 33% من مجتمع البحث واستعملت الباحثه قائمه معايير ادارة الجودة الشاملة والتي تتكون من (14) فقره معياريه واظهرت النتائج.ان معايير الجودة لاقسام التاريخ كانت اعلى من الوسط الحسابي ولاتوجد فروق ذات دلاله معيارية في معايير اداره الجوده من وجهه نظر التدريسين تعود للخبره (سنوات الخدمة)، وقد حصلت معايير عدم الاعتماد على درجات الطلبه كأساس للتقويم والتحسين الدائم للخدمات التعليمية المقدمة من الكليه تحديد الاهداف الثابته من اجل تحسين اعداد الطلبه وتزويدهم بالخبرات على المراتب العليا من تقويم معايير الجوده.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

2011 (1)

2009 (1)