research centers


Search results: Found 175

Listing 1 - 10 of 175 << page
of 18
>>
Sort by

Article
On Doing Critical Discourse Analysis
نحو القيام بتحليل نصي نقدي

Author: Shifa’a H. Hussein شفاء هادي حسين
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2005 Issue: 42 Pages: 315-331
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يعتبر تحليل النص النقدي نهجا حديثا شاملا متعدد الأبعاد في دراسة النص . حيث يوجد أكثر من لون واحد من العلوم في هذا النهج كعلم النفس وعلم الاجتماع والاتصال الإعلامي والقانون والأدب والعلوم السياسية فضلا عن علم النفس الاجتماعي . بالإضافة إلى ذلك يضم هذا النهج من الدراسة جميع مستويات اللغة من نحو وعلم دلالة وذرائعية ...الختضم دراسة النص النقدي عملية تجسيد التضاد بين أعضاء المجموعة الداخلية وأعضاء المجموعة الخارجية ممثلة بمجموعة من التقنيات الثابتة المحددة ادراكيا وثقافيا. وتشمل هذه التقنيات مفردات خاصة والتا طير والحدس المسبق واللغة الكلائشية ...الخومن خلال دراسة تحليل النص النقدي أصبح جليا إمكانية تتبع ملامح الشخصية وقدرة المتكلمين على السيطرة على الآخرين عن طريق المناورات اللغوية.تطبق دراسة تحليل النص النقدي هنا على سوء استخدام الذكور للسلطة . وهكذا يفترض إن تقدم هذه الدراسة إسهاما متواضعا في الدراسات اللغوية والجنس. كما يفترض إن تعد تفسيرا لهيمنة الذكر وسوء استخدام السلطة عن طريق منظور تحليل النص النقدي في النص الأدبي .


Article
A Discoursal Analysis of Gender Differences in Selected English TV Interviews
تحليل خطابي لاختلافات الجنس في المقابلات الانجليزية المتلفزة

Authors: Munthir M. Mohamme منذر منهل محمد --- Susan Abdul- Hady Kadum سوزان عبد الهادي
Journal: Journal of the College of Languages مجلة كلية اللغات ISSN: 20479279 25203517 Year: 2016 Issue: 34 Pages: 1-14
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at discussing how gender differences might affect communication among people. For this purpose, several TV interviews are selected and examined on the discourse level. Developing a model of analysis ,is found that certain linguistics have been used by male speakers ,whereas different aspects have been utilized my female speakers like deictic expressions and lexical items of emotion and delicacy .

تعد اللغة ظاهرة اجتماعية توظف لإشْباع حاجاتِ التواصل. وبما أن الناسَ يوظفون اللغةً في التفاعل الاجتماعي كوسيلة اتصال ويجسدون هويّاتَ معيّنةَ. إذن فاللغة لها دور اجتماعي كبير في حياةِ مستخدميها. إن تعقيدات عملية التواصل هذه تصل إلى ما وراء استخدام اللغة وتركيبها، وفي أعماق العلاقات البشرية المتبادلة قضايا متعلقة بالقوانين العملية والديناميكيات الاجتماعية للمتحاورين. أن الاستنتاجات والفرضيات حول الجنسِ واللغةِ لا يمكن أن تستخلص بشكل كاف مِنْ ملاحظات انفرادية حول دراسات إحصائية مستقلة ومنفصلة. إن تحليلِ ألخطابة والمحادثَة هي الأدواتَ الأكثر فاعليةَ في بلوغ الهدفِ لاستبيان اختلافات لغويه مستندة على الجنسِ.يهدف البحث الى تبيان الخصائص التداولية والدلالية التي تُميّزُ لغةَ الرجلِ عن المرأة ومحاولة اكتشاف نقاطَ التشابهِ أَو الاختلاف، بسبب اختلافات الجنسِ، التي توجد في لغةِ الرجلِ والمرأة في المقابلاتِ الإنجليزيةِ. لقد بنيت الدراسة على فرضيتين: الأولى هي أن لغة النِساءِ تختلف تماماً عن لغة الرجالِ. أما الفرضية الثانية فهي أن النِساءِ تميل إلى استعمال العبارات والمصطلحات المعجميةً التي تعبر عن درجة عالية مِنْ التأدّبِ، العاطفة والمؤانسة .تستعرض الدراسة السماتِ النظريةِ ذات الصلة بالعلاقة ما بين الخطابة والجنس مع عرضا شاملا للدِراساتِ الأدبية المتَعلّقة بالتفاعلِ الاجتماعي وأيضا التحليل النقدي للخطابة،نظريةِ العمل الخطابي وتحليلِ المحادثةِ والتفاعل الاجتماعي والمحادثة بالإضافة إلى تَسْليط الضوء على لغةِ النِساءِ وارتباطها بالمظاهر التفاعلية لتوظيف اللغةِ.وبعد اعتماد التحليل النصّيِ والموضوعيِ (التداولي) توَصلتَ الدراسةُ إلى الاستنتاجات التاليةِ:(1)لا تختلف لغة النِساءِ تماما عن لغةِ الرجالِ .(2) لغة النساء مشابهة للتي للرجالِ في بعضِ المظاهر التفاعلية.(3)تم إثبات بان النِساء هن أكثر تعبيرا،أكثر لطفا و أكثر قدره على الحديث من الرجال.


Article
Computer Mediated Communication and Discourse: The Effect on Writing Skill

Author: Muayyad Omran Chiad
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2010 Volume: 1 Issue: 3 Pages: 395-420
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with Computer Mediated Communication (CMC) as an emergent communicative environment. CMC mostly occurs in text – based modes such as web-chat , bulletin board , electronic mail , away messages , etc . By means of CMC , online classroom can be established with a variety of subjects than that of the traditional classroom. Students need to be trained to be persistent and disciplined in order to learn from online courses. Accordingly, this research responds to lack of studies written about computer mediated environment as of interest to discourse analysts and as a tool for teachers of writing as well .

Keywords

Writing Skill --- Discourse


Article
A Linguistic Study of Transition Adverbials with Reference to Conrad's Heart of Darkness

Author: Anwar Turki Ateah
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 14 Pages: 396-403
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The most convincing ideas in the world, are expressed in the most beautiful sentences , will move no one unless these ideas are properly connected .Unless readers can move easily from one thought to another. Linking adverbials play a very important role in discourse cohesion.


Article
Islamic Discourse by Dr. Imad Eddin Khalil Islamization of knowledge as a model
الخطاب الإسلامي للدكتور عماد الدين خليل أسلمة المعرفة أنموذجا

Author: Eman Abdulhmeed Mohamed إيمان عبد الحميد محمد الدباغ
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2014 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 601-626
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Islamization of knowledge calls for building contemporary Islamic knowledge system which made a number of professors,scientists, thinkers and especially students in MA and PHD programs in front of this dangerous role which they should take. Some of them introduced new visions contributed in one way or another in correcting path of knowledge within the Islamic knowledge, and Dr Imad Eddin Khalil was among them His efforts was clear in rooting the concept of Islamization, its importance and their steps by using inductive and analytical deductive approachs of the Holy Quraan, Islamic heritage and modern and contemporary data. It is clear that Islamization for him is practicing active cognition, compilation, gather and commune action from the angle of Islamic conception for universe, life and man on the basis of their relations with Islam. He doesn't cancel cognitive, scientific and cultural achievements for different sciences, but seek for preserving, scrutinizing and balancing them with Islam and contribute in establishing methodological scientific mentality and presenting new aims and conclusions.

أسلمة المعرفة دعوة إلى بناء نظام معرفي إسلامي معاصر, جعلت عدداً من الأساتذة والعلماء والمفكرين وطلاب الدراسات العليا خاصة, أمام هذا الدور الخطير الذي وجب عليهم أن يضطلعوا به, وقد قدم عدد منهم رؤى متجددة ساهمت بشكل أو بأخر في تصحيح مسار المعرفة ضمن الرؤية الإسلامية وكان الدكتور عماد الدين خليل( ), من بين الذين اضطلعوا بذلك, فجهوده في تأصيل مفهوم الأسلمة وأهميتها وبيان خطوات الأسلمة كانت واضحة, مستعيناً بالمنهج الاستقرائي والتحليلي الاستنباطي للقرآن الكريم والتراث الإسلامي والمعطيات الحديثة والمعاصرة, وتبين أن الأسلمة عنده هي ممارسة النشاط المعرفي كشفاً وتجميعاً وتوصيلاً ونشراً من زاوية التصور الإسلامي للكون والحياة والإنسان, أي أعادة صياغة المعرفة على أسس علاقتها بالإسلام, وهي لا تلغي الانجازات المعرفية والعلمية والحضارية للعلوم المختلفة, بل تسعى للمحافظة عليها وتمحيصها ووزنها بميزان الإسلام وتسهم في تكوين عقلية علمية منهجية, وتقديم معارف وأهداف واستنتاجات جديدة.


Article
A Pragmatic Study of English Discourse Markers in Spoken Conversation
دراسة تداولية لواسمات الخطاب الإنكليزي في المحادثة المحكية

Authors: Ziyad Ahmed Daham زياد احمد دحام --- Nawfal Sa’eed Majeed نوفل سعيد مجيد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2009 Issue: 55 Pages: 635-669
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

واسمات الخطاب هي كلمات وعبارات تعمل كمؤشرات للتركيبة التسلسلية للخطاب. وتبين هذه الواسمات العلاقات الخطابية وترشد المشاركين في الخطاب (أي المتلقي والمرسل) إلى كيفية فهم الكلمات المنطوقة من المتكلم مما تؤدي إلى خلق مسار باتجاه تكامل المكونات المتنوعة لاستخدام اللغة في خطاب موحد مترابط.في النقاط الانتقالية في التخاطب تبدو أن واسمات الخطاب تنتقل من معناها المفرداتي القاموسي في اللغة إلى معانٍ أخرى مختلفة لا يمكن تفسيرها بالاعتماد على المعنى القاموسي لواسمات الخطاب. لذا فإن قواعد ودلالات وسمات الخطاب منفصلة عن الألفاظ التي ترد فيها، إذن أن الهدف من هذه الدراسة هو إثبات أن واسمات الخطاب هي أدوات براغماطيقية تؤدي وظائف تفاعلية متنوعة في الخطاب لذلك نركز العناية على وظيفة واسمة الخطاب في سياقها الخطابي بغض النظر عن فحواها المفرداتي.


Article
On The Relationship Between Grice's Maxims And Humorous Discourse
العلاقة بين النصوص الفكاهية وأحكام غرايس

Author: Mazin Fawzi Ahmed مازن فوزي احمد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2006 Issue: 45 Pages: 472-489
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

يتمحور هذا البحث حول إيجاد علاقة بين النصوص الفكاهية و أحكام غرايس (Gricean maxims). إذ تم اختيار نصوص فكاهية عربية لغرض التحليل. وقد تبين ان خرق هذه الأحكام متوقف على العلاقة المتبادلة بين الأحكام وان حكم المواءمة (maxim of relevance) يتضمن الأحكام الثلاثة الأخرى: الكمية والنوعية والأسلوب.


Article
Inferred JustificationIn the Shade of Narrative Discourse:My Year in Iraq

Author: Haider Ghazi Jassim AL-Jaberi AL.Musawi
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 8( خاص بالمؤتمر) Pages: 338-361
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

So marked is that the Iraq war spews adrenaline into fiction in particular and literature in heart , the inferred justification surges into effect as a conduit to cognitive dissonance that purports inferring an evidence or justification to buttress a respondent's ideas, exclusively, it is a way of motivated reasoning to cope with cognitive dissonance . In brief, motivated justification depends mainly upon the idea itself ,here, reasoning is to reach consensus; inferred justification is to delve into reasons and strategies that help maintain one's idea or belief at all costs in assuming an evidence to salvage the meant idea. In time, it creeps through the defense mechanism and here man endeavours to cope with reality to press his "self-image " and such a response termed as " ego defense mechanism "


Article
The Critical Discourse In Ahmed Amin's Articles
الخطاب النقدي في مقالات أحمد أمين

Author: Mohammed Salih Rashid Gargis محمد صالح رشيد جرجيس
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2014 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 309-348
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Ahmed Amin (1886-1954) was one of our literates who lived though the beginnings of the last century Renaissance. He was taken by the awakening and emergent changes of the global literature and thought. Thus, he tried to be among the first to react with and participate in these changes in order that the Nation would take its suitable human and cultural position. He believed that such a position could be realized if continuous aware prerequisites including technical, scientific and cultural ones are prepared.He believed right from the very beginning, that there is no specific closure of knowledge sphere, that any literature or nation's thought carries values and orientations which are ready for anywhere and anytime solutions. Thus, he claims for finding a new Arabic Literary discourse trying to add new spheres of knowledge to it. This is so, because it is illogical for the Nation's thought and literary discourse to remain in a state of previous works rumination. Thus, a new semantic foundation is required to benefit from the discourse of Present for the Future.In his critical articles, and among the basics of this semantic foundations was his implied claim for uni3fying a distinctive framework and method of Arabic Literature away from subordination and imitation.

كان أحمد أمين (1886-1954) أحد كبار أدبائنا الذين عايشوا بدايات عصر النهضة من القرن الماضي ، فأصابته هواجس التغيرات الناهضة والطارئة في الأدب والفكر العالمي، ولذا حاول أن يكون من الرواد المتفاعلين معها والمساهمين فيها كي تأخذ الأمة مكانتها التي تليق بها إنسانيا وثقافيا، وآمن أن ذلك يمكن تحقيقه إذا هيأت لها المقومات والآليات الفنية والعلمية والثقافية اللازمة، على أن يتم التعامل معها بوعي وحرص .فهو كان يؤمن منذ البدايات أنه ليس هناك انغلاق – لأي فكر أو أدب- على إطار معرفي بعينه، إنّما كل أدب أو فكر أمّة محمّلً بقيم وتوجّهات صالحة للحلول في الأزمنة والأمكنة كافة، وبذلك تعني دعوته إلى إيجاد خطاب أدبي عربي حديث محاولة منه إضافة أبعاد معرفية جديدة إليه، لأنّه ليس من المتصوّر أن تبقى خطابات الأمة الأدبية والفكرية في حالة اجترار ما تمّ إنتاجه، بل لابد منّ تّأسيس دّلالي جديد يفيد منه خطاب الحاضر للمستقبل.وكان من بين مقومات هذا التأسيس دعوته الضمنية في مقالاته النقدية إلى توحيد إطار ومنهج الفكر الأدبي العربي بتميز بعيدا عن التبعية والمحاكاة.


Article
References of the Political Discourse in the Holy Quran Critical and Analytical Study in the Field of Political Sociology
مرجعيات الخطاب السياسي في القران الكريم دراسة تحليلية نقدية في مجال علم الاجتماع السياسي

Loading...
Loading...
Abstract

This paper sheds light on the importance of the references of political discourse in the Holy Quran, especially from the perspective of sociology of Islamic politics because of the distinguished traits of this discourse from other speeches. This paper is a critical attempt to extrapolate this discourse, its nature, characteristics and mechanisms of its production. The references of political discourse in the Holy Quran is the system of assets, rules and fundamentals that underlie the system of government in Islam. It regulates the relationship between the authority and the nation, determines the responsibilities, rights and duties as stated in the Holy Quran and the Prophetic Law (Sunnah). Moreover, this paper focuses on the process of renewal of political discourse and diverse areas of renewal and the most important obstacles that hinder this process. Addressing the problems of the reality of the Islamic political discourse should be through looking at the origins of the Qur'anic, prophetic and rational discourse, and diligence according to the jurisprudence of the approaches. This is so to bridge the gap between the future view for political discourse and the reality and its dilemmas. These studiousness views try to discover the defect in the contemporary political Islamic performance. It also aims at seperating between political realism and its causes, its idealism and principles, and how to achieve the interim goals without compromising the final objectives and how to deal with the existing regimes. As the doctrinal origins of the faith of the political discourse of the Quran based on the political system of the Islamic state is no longer the same in the culture of Muslims today, after the demarcation of the parameters of the interpretation and moral distortion of its significance. It is done in order to consolidate the questionable discourse that governs the reality of the nation today by its authoritarian systems of different forms and types . This reality can only be changed by returning to the Qur'anic discourse and understanding it correctly. Therefore, the paper aims to study the political discourse of the Quran and its contemporary methodological approaches to uncover the findings of modern studies and the efforts of Arab linguists and orientalists in the field of discourse analysis. It also aims to provide a vision on the new paths in the Quranic studies by determining the intellectual and scientific perceptions of political Islam in the building of the state. The researcher used the inductive,and deductive method to analyze the subject. The importance of this paper is to highlight the role of the political discourse in the Holy Quran in the development of political integration in our societies by changing the intellectual, cultural and religious structure of individuals to cope with the current times and developments. Moreover, we try to analyze the scientific and practical content of the concept of political discourse in order not to be a mere a motto in the current facets of societies. The researchers also try to highlight the actual benefit that can be derived from its use in analyzing social and political transformation in our society.The researcher arrived at several results, including:1- The references of the political discourse in the Holy Quran contributed to the process of social change, which was sought to work on building the Muslim society according to the orders of Allah and Sunnah.2 - The Islamic political discourse in the Holy Quran has a great impact in directing the human being and preparing his energies to face the various changes of life towards moral perfection, and away from the taboos and speculations that harm and destroy the country and spoil the minds and conscience.3 - The frequent call to renew the Islamic political discourse in the Holy Quran in recent times led to the abuse of religion and its purposes.4- The Islamic political discourse must be based on science, justice, jurisprudence, people's conditions, and distance from all fanaticism and sect that began to attribute everything that they do in the name of religion and the rulings of Allah5. One of the most important elements of Islamic political and religious discourse is that it is based on moderation in order to achieve integrated societal change.Finally, the researcher presents some suggestions and recommendations to treat the problem of the study:1- Addressing extremist religious discourse with thought rather than violence by reforming the curricula and introducing modern media in the presentation of discourse.2. The Islamic political discourse should be directed to devising Islamic solutions and alternatives to all negative phenomena that lead to the collapse and dispersion of society.3 - Work on renewing thought and vision with all that is new and working to develop our Islamic political or religious discourse to cope with the present time.5-Islamic political or religious discourse should be positive in all aspects of life and benefit all people through achieving sustainable development and social justice.

ي يهتم هذا البحث بالقاء الضوء على اهمية مرجعيات الخطاب السياسي في القران الكريم وعلى وجه الخصوص من منظور علم الاجتماع السياسي الاسلامي نظرا لما يتميز به هذا الخطاب عن غيره من الخطابات الاخرى، ويعد هذا البحث محاولة نقدية لاستقراء موضوعات وطبيعة وخصائص واليات انتاجه ،لان مرجعيات الخطاب السياسي في القران الكريم هو منظومة الاصول والاحكام والقواعد التي يقوم عليها نظام الحكم في الاسلام، وتنظم شؤون العلاقة بين السلطة والامة، وتحدد المسؤوليات والحقوق والواجبات كما جاء في القران الكريم والسنة النبوية، ،فضلا عن ذلك يهتم هذا البحث بالتركيز على عملية تجديد الخطاب السياسي ومجالات تجديده المتنوعة واهم العوائق التي تعيق هذه العملية. ان معالجة مشكلات واقع الخطاب الاسلامي السياسي يجب ان تكون من خلال النظر إلى أصول الخطاب القرآني والنبوي والراشدي، والاجتهاد وفق فقه المقاربات، لسد الفجوة والهوة بين الخطاب السياسي القراني المأمول، والواقع وإشكالاته، وهي اجتهادات تحاول كشف الخلل في أداء العمل السياسي الإسلامي المعاصر، واستعادة هويته العقائدية كأساس لمشروعه السياسي، والفصل بين الواقعية السياسية ومقتضياتها، والمثالية ومبادئها، وكيفية تحقيق الأهداف المرحلية، دون ان تخل عن الأهداف النهائية، وكيفية التعامل مع الأنظمة القائمة. وكما ان أصول العقائدية الإيمانية للخطاب السياسي القرآني التي يقوم عليها النظام السياسي للدولة الإسلامية لم تعد كذلك في ثقافة المسلمين اليوم، بعد أن طمست معالمها بالتأويل والتحريف المعنوي لدلالتها، من أجل ترسيخ الخطاب المؤول والمبدل الذي يحكم واقع الأمة اليوم، بأنظمته الاستبدادية على اختلاف أشكالها وأنواعها،هذا الواقع الذي لا يمكن تغييره إلا بالعودة إلى الخطاب القرآني، وفهمه فهما صحيحاِ. وعليه استهدف البحث الى دراسة الخطاب السياسي القراني بالياته ومقارباته المنهجية المعاصرة والكشف عن ماتوصلت اليه الدراسات الحديثة وجهود علماء اللسان العربي والمستشرقون في مجال تحليل الخطاب. وتقديم رؤية حول المسارات الجديدة في الدراسات القرانية من خلال تحديد التصورات الفكرية والعلمية عن الاسلام السياسي في بناء الدولة واستخدم الباحث المنهج الاستقرائي والاستنباطي والاستنتاجي لتحليل الموضوع. لذا تتجلى أهمية هذا البحث إلى إبراز دور الخطاب السياسي في القران الكريم في تنمية الاندماج السياسي في مجتمعاتنا عبر إحداث تغيير في البنية الذهنية والثقافية والدينية للافراد بما يواكب العصر والمستجدات، فضلا عن ذلك نحاول تحليل المضمون العلمي والعملي لمفهوم الخطاب السياسي القراني، بما يبعده أن يكون شعارا في الواجهات الراهنة في المجتمعات ، وإبراز الفائدة الفعلية التي يمكن أن تنجم عن استخدامه في تحليل التحول الاجتماعي والسياسي في مجتمعنا.وقد توصل البحث الى عدة نتائج منها:1-اسهمت مرجعيات الخطاب السياسي في القران الكريم في عملية التغيير الاجتماعي حيث تم السعي من ورائه الى العمل على بناء المجتمع المسلم الخاضع لأوامر الله والسنه النبوية. 2- ان للخطاب الاسلامي السياسي في القران الكريم اثر كبير في توجيه الإنسان وتهيئة طاقاته لمواجهة مختلف تغيرات الحياة نحو الكمال الخلقي،والابتعاد عن المحرمات والخبائث التي تضر وتخرب البلاد وتفسد العقول والضمائر. 3-ان كثرة الدعوة الى تجديد الخطاب الاسلامي السياسي في القران الكريم في الآونة الاخيرة ادت الى الاساءة الى الدين ومقاصده.4-يجب ان يقوم الخطاب الاسلامي السياسي على اساس العلم والعدالة وفقه النفس واحوال الناس والابتعاد عن كل مايثير التعصب والفرقة التي بدأت تنسب كل ما تفعله الى اسم الدين واحكام الله5-ان من ابرز مقومات الخطاب الاسلامي السياسي والديني ان يكون مبني على الاعتدال كي يحقق التغيير المجتمعي المتكامل. واخيرا قدم الباحث بعض المقترحات والتوصيات لعمالجة الموضوع منها:1-معالجة الخطاب الديني المتطرف بالفكر وليس بالعنف من خلال اصلاح مناهج التعليم وإدخال الوسائط الحديثة في تقديم الخطاب. 2- يجب توجيه الخطاب الاسلامي السياسي الى وضع الحلول والبدائل الاسلامية لجميع الظواهر السلبية التي تؤدي الى انهيار المجتمع وتشتته. 3-- العمل على تجديد الفكر والرؤية بكل ما هو جديد ونعمل على تطوير خطابنا الاسلامي السياسي او الديني بما يواكب العصر. 4-- أن يكون الخطاب الاسلامي السياسي او الديني إيجابياً في كل نواحي الحياة وينفع جميع الناس من خلال تحقيق التنمية المستدامة، والعدالة الاجتماعية.

Listing 1 - 10 of 175 << page
of 18
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (175)


Language

Arabic (100)

English (64)

Arabic and English (8)


Year
From To Submit

2019 (23)

2018 (55)

2017 (15)

2016 (11)

2015 (14)

More...