research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Divorce Between Possibility and Forbiddance; A Socio-analytical Study
الطلاق بين الممكن والمحظور دراسة اجتماعية تحليلية

Loading...
Loading...
Abstract

Divorce is a social problem that stems from the failure of the couple in compatibility, understanding, and co-living even in the lowest limits under one roof called the family. Its consequences are serious among which are failure of marriage, family and essential relationships of the society. Divorce is the cost of the undesirable marriage and is considered the opposite of it. It is known from the beginning of the human society that recognizes marriage as a start to form a family whereas divorce is the end of the unsuccessful marital life. All the ancient world and nations know divorce even before the heavenly legislations. Many researchers think that Babylonian Hammurabi (1810-1750 BC) is the most famous and ancient legislator in history for its legislation contained divorce stating that the husband had the right to divorce his wife if she was barren; the wife had also the right to be constantly separated from her husband if she hated him after resorting to law. If the husband committed a serious misbehaviour, the woman returned to her father's house after taking her possessions

الطلاق مشكلة اجتماعية تنبع من المجتمع وتنجم عن فشل الزوجين في الانسجام والتفاهم، وإمكانية التعايش ولو بالحدود الدنيا تحت سقف واحد يضمها تحت مسمى الأسرة. ويترتب عليها أمور عدّة أهمها تحطيم الزواج والأسرة والروابط الأساسية للمجتمع وهو ثمن للزواج غير المرغوب فيه ويعدّ النقيض التعيس للزواج، وعُرِف الطلاق منذ قيام المجتمع الإنساني الذي عَرَف الزواج من حيث كونه بداية لتكوين الأسرة، وعُرِف الطلاق من حيث كونه نهاية للحياة الزوجية غير الناضجة إذْ يعدّ ملازماً للزواج. وقد عَرَفَ العالم والحضارات القديمة المختلفة في أطوارها جميعاً الطلاق حتى قبل أنْ تنزل الشرائع السماوية. ويرى كثيراً من الباحثين أنَّ حامورابي البابلي (1810- 1750ق. م) صاحب أشهر القوانين في التأريخ كان أقدم المشرعين الذين سنوا لوائح للطلاق حيث نصت شريعته على حق الزوج في تطليق زوجته في حالة العقر(عدم الإنجاب)، وإنَّ للمرأة حق الانفصال الدائم عن الزوج في حالة الكراهية بعد أنْ يفصل القضاء في ذلك، وعند خطأ الزوج فأنَّ المرأة تعود إلى بيت أبيها بعد أخذ حاجياتها

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2014 (1)