research centers


Search results: Found 10

Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Article
Impediments of Electronic Commerce Applying in Medicative Industry Sector "Explorational Study in The State Company for Drug Industry and Medical Appliances in Nineveh"
معوقات تطبيق التجارة الالكترونية في قطاع الصناعة الدوائية - دراسة استطلاعية في الشركة العامة لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية في نينوى

Authors: Bassam Abdalrahman Yousif بسام عبدالرحمن يوسف --- Adel Abdullah Aziz عادل عبدالله عزيز
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2013 Volume: 35 Issue: 113 following Pages: 27-38
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The main aim of this research is to know the impediments facing Electronic Commerce application in the State Company for Drug Industry and Medical Appliances in Ninavah, furthermore to increase level awareness in company management of the importance applying Electronic Commerce. The research introduces theoretical framework and applied through the sample of individual decision maker by using questionnaire. Then the hypothesis tested which concerned with the infrastructure of Electronic Commerce in company through the data collection which has been analyzed by using (Minitab) software and gathering on percentages, arithmetic mean, and standard deviation.

يسعى البحث الحالي للتعرف على المعوقات التي تواجه تطبيق التجارة الالكترونية في الشركة العامة لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية في نينوى، فضلاً عن رفع مستوى الوعي و الإدراك لدى الإدارة في هذه الشركة بأهمية تطبيق التجارة الالكترونية، ولأهمية هذا الموضوع تم تسليط الضوء في هذا البحث على معوقات تطبيق التجارة الالكترونية من خلال الإطار النظري للبحث والإطار التطبيقي على عينة من الأفراد في هذه الشركة، وقد أعتمد الإطار التطبيقي على استمارة الاستبانة التي تضمنت محورين أساسيين هما المعلومات العامة والتجارة الالكترونية، إذ سعى الباحث إلى اختبار فرضية البحث التي تنص على أن من أبرز المعوقات التي تواجه تطبيق التجارة الالكترونية في الشركة هي عدم توافر البنية التحتية، وقد تم استخدام برنامج (Minitab) والحصول على النسب المئوية والتكرارات والأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية والتي تم من خلالها التوصل إلى مجموعة من الإستنتاجات وتقديم المقترحات المناسبة.


Article
The Conceptual Framework for Accounting under Electronic Commerce Environment
الإطار المفاهيمي للمحاسبة في ظل بيئة التجارة الالكترونية

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe regular development for informatics via internet and its spreading and expanding , had very impact in respect of local and global business world . Then the achievement of transactions and deals electronically , became real thing , when many business moved from traditional channels to more flexible easier channels . From here , it became more clear that electronic commerce system could be ideal tool to improve transaction implementing through many developed communication network , these improvements could make an effect , customer satisfication and speed exchange . In purpose of achieving lake these targets , then the accounting aspect requests more interest with many other aspects , because it is more influence with developments which made in information and communication technique . This leads to more developments and very big jumps in accounting , which is no confined to registration classification , summarization and examination in conclusion accounts about activity result , but developed to be a system for information aiming to produce different information for their users from outer and insider parties in respect of making discions then it became social technique touching all the economical , social , and technical variables ,and showing their accounting reflects clearly. In order to show the interesting of this study ,and resolves its problem , so it has been divided into some sections,the first deals with electronic commerce concept and its nature, characteristics ,and classifications, while the second section argues showing the accounting under electronic commerce with all aspects, the third one has devoted to future conclusion .

المستخلص كان للتطور المضطرد للمعلوماتية عبر شبكة المعلومات العالمية (Inter-net) وانتشارها وتوسعها الأثر البالغ في إرساء البنية التحتية لعالم أعمال من نوع جديد لا سابق لمثيله في الأعمال الدولية والمحلية ، فقد أصبـح إنجاز المعاملات التجارية والصفقات المالية الكترونياً أمراً واقعاً ، إذ تحول كثير من الأعمال من استخدام القنوات التقليدية إلى استخدام قنـوات أكثر مرونة وسهولة وذكاء،من هنا بات واضحاً أن نظام التجارة الألكترونية يمكن ان يكون أداة مثالية لتحسين تنفيذ معاملات الأعمال عبر العديد من شبكات الاتصـال المتطورة ، ويمكن أن تـودي هذه التحسينات إلى أداء أكثر فاعلية وإلى مزيد من رضا الزبون وإلى تبادل أسرع . ولغرض تحقيق مثل هذه الغاية فان الأمر يتطلب الاهتمام بكثير من الجوانب ، ومن أهم هذه الجوانب الجانب المحاسبي لكونه يعد الأكثر تأثرا بالتطورات التي تتم في تقنية المعلومات والاتصالات ، وهذا أدى إلى حدوث تطورات وقفزات هائلة في المحاسبة التي لم تعد مقتصرة على تسجيل البيانات وتبويبها وتلخيصها وعرضها في حسابات ختامية عن نتيجة النشاط ، بل تطورت لتكون نظاماً للمعلومات يهدف إلى تقديم المعلومات المتنوعة لمستخدميها من أطراف داخلية وخارجيـة وذلك لترشيد القرارات ومن ثم أصبحت تقنية اجتماعية تلامس كل المتغيرات الاقتصادية والإدارية والاجتماعية والتقنية في دنيا الإعمال،وإيجاد المعالجات المحاسبية اللازمة لتلك المتغيرات وإظهار انعكاساتها المحاسبية بصورة واضحة . ولغرض بيان أهمية هذه الدراسة وحل مشكلتها فقد تم تقسيمها وفق عدة مباحث تناول الأول منها مفهوم التجارة الالكترونية وطبيعتها وخصائصها وتبويباتهـا والفوائد المتأتية من هذه البيئة والمخاطر التي يمكن أن تصاحب تطبيقها ، في حين افرد الثاني لعرض المحاسبة في ظل التجارة الالكترونية بكل جوانبها بينما خصص المبحث الثالث للخاتمة المستقبلية .


Article
Contract between the present and privacy in e-commerce contracts
التعاقد بين حاضرين وخصوصيته في عقود التجارة الالكترونية

Author: Mr. Mohamed Gamal Mohamed Taher السيد محمد جمال محمد طاهر
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2012 Volume: 15 Issue: 54 Pages: 42-89
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The choice of this subject, such as the luxury of intellectual, but there were several reasons we've gone to his choice, and focus the problem of research on the variation in the position of Islamic theology and Iraqi legislation on certain issues pertaining to the subject, as well as the lack of clarity of the specific nature of the contract between the present (Council of the contract) in contracts of e-commerce, is added to the problems resulting from the privacy enjoyed by such contracts. The hypothesis-based research on: Is that the contracts are such as the contract between the present or whether it is of such contracts between absent, especially since the Iraqi legislature did not address this issue, and this requires us to compare and measure contract traditional to suggest the special nature of the consideration for the way that are and then urged the Iraqi legislature to provide for the special nature and that an update of the development and to remedy deficiencies in the legislative field of e-commerce contracts. This research aims to highlight the role played by the contract and in particular the agreement between present at the contracts of e-commerce, not to mention that the research aims to reach a standard that can be guided by it to determine what is a contract between present and what is a contract between absent with respect to contracts of e-commerce. And illustrate the problems raised by such a contract and how to solve them. And we determined that this contract may take the form of contract between the contracting parties were present if the direct contact or contract between absent if they are not in direct contact as in the contract via e-mail.

لم يكن اختيار هذا الموضوع من الترف الفكري بل كانت هناك أسباب عديدة دعتنا إلى اختياره، وتتركز إشكالية البحث حول التباين في موقف الفقه الإسلامي والتشريع العراقي بخصوص بعض المسائل التي تخص هذا الموضوع، فضلاً عن عدم وضوح الطبيعة الخاصة للتعاقد بين حاضرين (مجلس العقد) في عقود التجارة الإلكترونية، فضلا عن الإشكاليات الناتجة عن الخصوصية التي تتمتع بها مثل هذه العقود. وتقوم فرضية البحث على أساس: هل أن هذه العقود تعدّ من التعاقد بين حاضرين أم أنها تعدّ من التعاقد بين غائبين، خاصةً وأن المشرّع العراقي لم يعالج هذه المسألة، ويتطلب هذا الأمر منا مقارنتها وقياسها بالتعاقد التقليدي لإقتراح الطبيعة الخاصة بها بالنظر للطريقة التي تتم بها ومن ثم حثّ المشرع العراقي على النص على هذه الطبيعة الخاصة لما إستجد من تطور ولتدارك النقص التشريعي في مجال عقود التجارة الإلكترونية. ويهدف هذا البحث إلى إبراز الدور الذي يؤديه مجلس العقد ولاسيما التعاقد بين حاضرين في عقود التجارة الإلكترونية، هذا فضلاً عن أن البحث يهدف إلى التوصل إلى المعيار الذي يمكن الإهتداء به لتحديد ما يعدّ تعاقداً بين حاضرين وما يعدّ تعاقداً بين غائبين فيما يخص عقود التجارة الإلكترونية. وتبيان المشاكل التي يثيرها مثل هذا التعاقد وكيفية حلها. وتوصلنا إلى أن هذا التعاقد قد يتخذ شكل التعاقد بين حاضرين إذا كان المتعاقدان على إتصالٍ مباشرٍ أو تعاقداً بين غائبين إذا لم يكونا على إتصالٍ مباشرٍ كما هي الحال في التعاقد عبر البريد الالكتروني.


Article
Activation role The System of Internal Control under Electronic Commerce Environment
تفعيل دور نظام الرقابة الداخلية في ظل بيئة التجارة الالكترونية

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractPrevious years witnessed , very huge jumps in information technique and wide spread world wide web applications , which resulted in large developments in electronic commerce . The complicated of electronic applications and data exchange electronically under electronic commerce environment made very difficult depending on measures and methods of traditional internal control because of no existing of paper documents and the difficulty of separation between duties and responsibilities and so on of phenomena which represent challenge facing the controller in electronic commerce environment in view of his ability to do his tasks depending on information technique procedures especially the internet . From here it appears the interest of the study in producing manners , procedures and new elements support the internal observer to make his duties under complicated environment , in order to show interesting of this study and resolving its problem , it has been divided relying on some sections , the first one deals with the concept of electronic commerce , its nature , characteristics , and fields , while the second section , specializes to show the internal control under electronic commerce environment with all its aspects , finally the third specializes with more interest conclusions which had been reached by the study and recommendations .

المستخلص شهدت الآونة الأخيرة ، طفرة هائلة في مجال تقنية المعلومات وتطبيقات مواقع الشبكة واسعة الانتشار World Wide Web Applications . مما نتج عنه تطورات هائلة في التجارة الالكترونية ، إن تعقد عمليات التشغيل الألكتروني وتبادل البيانات ألكترونياً في ظل بيئة التجارة الألكترونية ، جعل من الصعب الاعتماد على إجراءات وأساليب الرقابة الداخلية التقليدية ، وذلك بسبب عدم وجود أدلة مستنديه ورقية ، وصعوبة الفصل بين الواجبات والمسؤوليات ، وغيرها من الظواهر والتي تمثل تحدياَ يواجه المراقب في بيئة التجارة الألكترونية من حيث قدرته على القيام بمهامه معتمداً على أدوات تقنية المعلومات وخاصة الأنترنت . من هنا يكمن أهمية الدراسة في تقديم أساليب وإجراءات ومكونات جديدة يساعد المراقب الداخلي من قيامهٍ بمهامـهٍ في ظل هذه البيئة المعقدة ، ولغرض بيان أهمية هذه الدراسة وحل مشكلتها فقد تم تقسيمها وفق عدة مباحث تناول الأول منها مفهوم التجارة الالكترونية وطبيعتها وخصائصها ومجالاتها والفوائد المتأتية من هذه البيئة ، في حين أفرد الثاني لعرض الرقابة الداخلية في ظل بيئة التجارة الالكترونية بكل جوانبها بينما خصص المبحث الثالث لأهم الاستنتاجات التي توصلت إليها الدراسة والتوصيات التي يمكن ان نوصي بها .


Article
Enhanced the Security of Electronic-Commerce (E-Commerce)

Author: Noura H.Ajam
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 5 Pages: 1173-1180
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Electronic-commerce (e-commerce) is a very active field of Internet research. A very important aspect of E-commerce is its security. Because of the variety of e-commerce applications, many security policies, protocols and techniques are involved in the deployment of the security. Applications of the E-commerce are demonstrated here. This paper presents a suggested approach to enhance security in e-commerce. The new approach uses two algorithms which is blowfish and MD5. Combining these two algorithms provides high quality encryption, and makes it stronger against any kind of intruding.

التجارة الإلكترونية (التجارة الإلكترونية) هو احد المجالات الهامة من بحوث الانترنت. وهناك جانب مهم جدا من التجارة الإلكترونية هو أمنها. بسبب مجموعة متنوعة من تطبيقات التجارة الإلكترونية، تشارك العديد من السياسات الأمنية والبروتوكولات والتقنيات في تطوير الأمن والحماية لهذه التطبيقات. البعض من تطبيقات التجارة الالكترونية موضحة في هذه الدراسة. يعرض البحث طريقة مقترحة لتعزيز الأمن في مجال التجارة الإلكترونية. تستخدم الطريقة الجديدة اثنين من الخوارزميات التي هي Blowfish- و MD5. الجمع بين هذه الخوارزميات يوفر جودة عالية من التشفير، ويجعلها أقوى ضد أي نوع من التطفل.

Keywords

Electronic-commerce --- E-commerce --- security --- Blowfish --- MD5 --- hybrid


Article
Electronic Commerce on the Internet Facing the New Media

Author: Suha Mohammed Hadi
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2005 Volume: 11 Issue: 1 Pages: 111-115
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This paper will be present the success of using the world wide web as a platform for electronic commerce and explain the necessary security mechanisms for it, Also we will propose a new approach dealing with pre and post sales support activities by using the electronic media as integral and very important parts of the business process that can be implemented to our Iraqi small and medium enterprises.

يتناول هذا البحث طرق وتقنيات استخدام الويب (WWW) كقاعدة لتطبيق تكنلوجيا التجارة الالكترونية والاستفادة من كل ما توفره من خدمات للمستخدمين. وكذلك سيتم مناقشة واختيار اهم الاليات الامنية الضرورية من اجل تطبيقها مع هذه التكنلوجيا مما يتيح للعديد من المؤسسات التجارية تبنني هذه التقنيات من خلال استخدام شبكة الاتصالات العالمية ( الانترنت ) كبنية تحتية سريعة وقليلة الكلفة. واخيراً سيتم طرح طريقة لاستخدام التجارة اللالكترونية دون الحاجة لتطبيق كافة المتطلبات الضرورية لها من خلال استخدام الانترنت في عمليات ما قبل البيع وعمليات ما بعد البيع وباسلوب يساعد على تطبيق هذه التكنلوجيا في المحيط الحالي للعراق.


Article
The Role of the Business Intelligence in the E-commerce Effectiveness: A Proposed Architecture for the Hukamaa Company for Requirements and Medical Supplies in the Province of Nineveh
ذكاء الأعمال ودوره في فاعلية التجارة الالكترونية معمارية مقترحة لشركة الحكماء لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية في محافظة نينوى

Authors: Bassam A. Yousif بسام عبدالرحمن يوسف --- Rabee A. Zaker ربيع علي زكر
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2013 Volume: 35 Issue: 113 Pages: 77-95
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The aims of this research to formulation of a suggested architecture for business Intelligence in Al-Hukamaa Corporation of Drugs Industry, through analysis the corporation internal and external environment depending on checklist designed for this case. In order to investigate of the suggested architecture, it used an employed field of information system which represented with electronic commerce (EC). The architecture consists of many technologies, such as data warehousing which used in saved information and analyzing technology which represented with online analytical processing (OLAP) and data mining, furthermore the dashboard technology which used in information display. The research results explain there are orientation towards interactive electronic commerce. Furthermore, there is a reduction in information technology infrastructure in general and in software in special.

يهدف البحث الحالي لتقديم معمارية مقترحة لشركة الحكماء لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية في نينوى، ولغرض تحقيق ذلك فقد تم تحليل بيئة الشركة الداخلية والخارجية بالاعتماد على قائمة فحص أعدت لهذا الغرض، ولغرض التحقق من سريان المعمارية، فقد تم توظيفها في حقل معاصر من حقول نظم المعلومات والمتمثل بالتجارة الإلكترونية، وقد شملت المعمارية مستودعات البيانات بوصفها من تقنيات الخزن المستخدمة في تطبيقات الأعمال، فضلاً عن المعالجة التحليلية الفورية والتنقيب عن البيانات بوصفهما من تقنيات تحليل البيانات، فضلاً عن لوحات القياس والتقارير بوصفهما من تقنيات عرض المعلومات.ولقد توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج كان من أبرزها عدم لجوء إدارة الشركة لاعتماد تقنيات ذكاء الأعمال، كما أن التجارة الإلكترونية تم أعداده على نحو غير تفاعلي، فضلاً عن انخفاض مستوى جاهزية البنية التحتية المتعلقة ببرمجيات ذكاء الأعمال.


Article
The role of e-commerce in the insurance industry and its impacts on consumer rights (In the case of the National Insurance Company study)
دور التجارة الالكترونية في صناعة التأمين وانعكاسها على حقوق المستهلك (دراسة حالة في شركة التأمين الوطنية).

Loading...
Loading...
Abstract

The e-commerce is one of the best achievements of the twentieth century, since the conduct commercial transactions via the Internet may be the consumer easy selection process and purchase convenient manner different from traditional methods, and with the beginnings of the new millennium impose the emergence of e-commerce term significant challenges to the insurance industry as an important economic sectors Generally, and insurance companies in particular as a result of scientific development, which has led to a reduction in costs and innovation in the production, which led to intense competition on both levels local or global. The insurance industry is a vital part of the economy and it has a varied impact to the community and individuals, therein lies the problem of lack of research in e-commerce adoption of the insurance market, which impact on a lot of competitive advantages as well as beneficiaries and Consumer Rights Protection Service. And to the importance of this subject and the novelty of this study is to shed light on the e-commerce and the possibility of their application in the insurance industry and development in order to raise the level of performance in all its activities to keep pace with modern developments so as to enhance the protection of consumer rights and gain customer satisfaction.. has been selected the national insurance company being one of the companies ancient and that have the potential physical and human can contribute use of e-commerce.

تعد التجارة الالكترونية من أفضل إنجازات القرن العشرين أنّ اجراء المعاملات التجارية عن طريق شبكة الانترنيت قد سهّل للمستهلك عملية الاختيار والشراء بطريقة مريحة تختلف عن الطرائق التقليدية، ومع بدايات الالفية الجديدة فرض بروز التجارة الالكترونية تحديات كبيرة على قطاع التأمين كأحد القطاعات الاقتصادية المهمة عموما وشركات التأمين بشكل خاص نتيجة للتطور العلمي الذي أدى الى خفض في التكاليف وإبداع في الانتاج مما أدى الى حدة المنافسة سواء على المستويين المحلي أو العالمي وتُعد صناعة التأمين جزءاً حيوياً من الاقتصاد ولها تأثير متنوع للمجتمع والافراد وهنا تكمن مشكلة البحث في عدم اعتماد التجارة الالكترونية بسوق التأمين مما اثر على الكثير من المزايا التنافسية فضلا عن خدمة المستفيدين وماية حقوق المستهلك. ولأهمية هذا الموضوع وحداثته تأتي هذه الدراسة لتسلط الضوء على التجارة الالكترونية ومدى أمكانية تطبيقها في صناعة التأمين وتطويرها من أجل الارتقاء بمستوى ادائها في كل أنشطتها لمواكبة التطورات الحديثة بما يعزز من حماية حقوق المستهلك وكسب رضا الزبون.وقد تم اختيار شركة التأمين الوطنية كونها من الشركات العريقة والتي لديها امكانيات مادية وبشرية يمكن ان تساهم في استخدام التجارة الالكترونية.


Article
Analysis of obstacles to the application of electronic commerce: An applied study of a sample of companies operating in the city of Erbil in 2017
تحليل معوقات تطبيق التجارة الالكترونية: دراسة تطبيقية لعينة من الشركات العاملة في مدينة اربيل لعام 2017

Loading...
Loading...
Abstract

Which requires no argument or proof that electronic commerce in all its dimensions and contents has become of great importance, not for politicians but also for economists and sociologists and law, and from these premises, researchers have tried to cover the obstacles to the application of electronic commerce in the sample of companies in Erbil city, and one of the most important impediments to its application is the political, financial, human, technological and legal obstacles. The aim of the research is to identify the obstacles facing companies operating in the field of electronic commerce and ways of activating them in the city of Erbil. The research has reached a number of results, including political, financial, human, technological and legal obstacles that explain changes in electronic commerce. The study concluded with a number of proposals, including: training and qualifying the employees of the companies working on the application of electronic commerce in the Kurdistan Region - Iraq. And work on issuing a law defining the nature and scope of electronic commerce in the region. It is the responsibility of the regional government to promote and develop the information technology infrastructure, in order to support technology for electronic commerce in the region.

مما لا يحتاج الى الجدل او اثبات ان التجارة الالكترونية بكل ابعادها و محتوياتها قد اصبحت ذات اهمية بالغة، لا للسياسين بل و للاقتصاديين ايضا و الى علماء الاجتماع و القانون، و من هذه المنطلقات فقد حاول الباحثين تغطية معوقات تطبيق التجارة الالكترونية في العينة من الشركات في مدينة اربيل، و من اهم معوقات تطبيقها و المتمثلة بمعوقات السياسية و المالية و البشرية و التكنولوجية و القانونية. و یهدف البحث الی بیان المعوقات التی تعترض لها الشركات العاملة في مجال التجارة الالكترونية و سبل تفعيلها في مدينة‌ اربيل. وقد توصل البحث الى مجموعة من النتائج و منها ان المعوقات السياسية و المالية و البشرية و التكنولوجية و القانونية تفسر التغيرات الحاصلة في التجارة الألكترونية. و خلصت البحث الى تقديم عدد من المقترحات و منها: العمل على تدريب و تاهيل العاملين في الشركات العاملة على تطبيق التجارة الالكترونية في اقليم كوردستان-العراق. و العمل على اصدار قانون يحدد طبيعة و نطاق عمل التجارة الالكترونية في الاقليم. و يقع على عاتق حكومة الاقليم تشجيع و تطوير البنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات، بهدف دعم التكنولوجيا للتجارة الالكترونية في الاقليم.


Article
The lex electronic rules of electronic commerce (Analytical study in light of the provisions of private international law)
القواعد المادية للتجارة الالكترونية (دراسة تحليلية في ضوء أحكام القانون الدولي الخاص)

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTThe global nature of the material and non-electronic commerce where there is a specific place can be applied its law, which requires a special law governed, in order to achieve legal security sought by contractors, and whether this is a national law? Or is it the law of a new world?, So the writers of private international law , went into two groups. first team: he went to apply the rules of attribution of both types (traditional and flexible), which is the traditional way in solving the conflict of law , Because the communication electronic commerce transactions in many countries , which giving international character of its contracts, despite the difficulties and legal obstacles facing application, especially those that depend on spatial controls. As for the other team, it calls for the application of the law is Unpatriotic, through the work to find the rules of material applied directly to resolve trade disputes mail, so based for two reasons, the first is the privacy of conflicts that characterize the e-commerce for another, and the second refers to the flaws that lead them to apply the rules.As for the other team, it calls for the application of the law is a national, through the work to find the rules of material applied directly to resolve trade disputes mail, so based for two reasons, the first is the privacy of conflicts that characterize the e-commerce from the other, and the second refers to the flaws that lead them to apply the rules attribution in resolving the conflict of laws, prompting the national and international legislation and relevant international organizations in addition to the online community, to work on creating rules material for electronic commerce, so we will address research what the lex electronic rules for electronic commerce, and their characteristics and their sources, and then evaluated.

ملخص البحثان الطبيعة العالمية وغير المادية للتجارة الالكترونية , حيث لا مكان محدد يمكن تطبيق قانونه مما يتطلب قانوناً خاصاً يحكمها , بما يحقق الامان القانوني الذي ينشده المتعاقدون ، وهل ان هذا القانون وطني ؟ أم انه قانون عالمي جديد؟ ، لذلك اتجه الكتاب في القانون الدولي الخاص إلى مجموعتين:الفريق الاول: ذهب الى تطبيق قواعد الاسناد بنوعيها (التقليدية و المرنة) ، والتي تعد الطريقة التقليدية في حل تنازع القوانين ، بسبب اتصال المعاملات التجارية الإلكترونية بالعديد من الدول مما يضفي الصفة الدولية على عقودها ، على الرغم من الصعوبات والعقبات القانونية التي تواجه تطبيقها خاصة تلك التي تعتمد على الضوابط المكانية. اما الفريق الاخر فأنه ينادي بضرورة تطبيق قانون غير وطني ، من خلال العمل على ايجاد قواعد مادية تطبق مباشرة لحل منازعات التجارة الإلكترونية ، مستنداً في ذلك لسببين، الأول هو خصوصية النزاعات التي تميز التجارة الإلكترونية عن غيرها ، والثاني يشير إلى العيوب التي تؤدي اليها تطبيق قواعد الاسناد في حل تنازع القوانين , مما دفع التشريعات الوطنية والدولية والمنظمات الدولية ذات العلاقة اضافة الى مجتمع الانترنت , للعمل على خلق القواعد المادية للتجارة الالكترونية , لذا سوف يتناول بحثنا هذا , ماهية القواعد المادية للتجارة الالكترونية ، وخصائصها ومصادرها ، ومن ثم تقييمها.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (10)


Language

Arabic (7)

English (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2016 (2)

2015 (1)

2013 (2)

2012 (3)

More...