research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Checklists of Cestodes of Freshwater and Marine Fishes of Basrah Province, Iraq
قوائم مرجعية للديدان الشريطية في أسماك المياه العذبة والبحرية في محافظة البصرة، العراق

Authors: Furhan T. Mhaisen فرحان ضمد محيسن --- Najim R. Khamees نجم رجب خميس --- Atheer H. Ali أثير حسين علي
Journal: Basrah Journal of Agricultural Sciences مجلة البصرة للعلوم الزراعية ISSN: 18175868 Year: 2013 Volume: Special Issue: 1 Pages: 78-98
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Reviewing the literature on all the cestodes parasitizing freshwater and marine fishes of Basrah province, Iraq indicated the presence of 30 cestode taxa. Eleven species of such cestodes were recorded from freshwater localities, 18 from marine localities and one species from marine, brackish and fresh waters. All these cestodes belong to the subclass Eucestoda. The total number of cestode species recorded for each fish host species fluctuated from a minimum of one cestode species in 15 fish hosts to a maximum of five cestode species in Silurus triostegus only. Number of fish hosts reported for these cestodes fluctuated from one host in case of 17 species to a maximum of nine hosts in case of Bothriocephalus acheilognathi.

أظهر إستعراض المراجع لكل الديدان الشريطية المتطفلة على أسماك المياه العذبة والبحرية في محافظة البصرة، العراق وجود 03 نوعامن هذه الديدان. سجل 11 نوعا من هذه الديدان الشريطية من بيئات مياه عذبة في حين سجل 18 نوعا من بيئات بحرية ونوع واحد من مياه بحريةومياه شروب ومياه عذبة. كل هذه الديدان تعود للصنف الثانوي المسمى الديدان الشريطية الحقيقية. تذبذب عدد أنواع الديدان الشريطية المسجلة فيكل نوع من أنواع الأسماك مابين نوع واحد من الديدان في 11 مضيّفا سمكيا إلى أعلى رقم وهو خمسة أنواع في سمكة الجري الآسيوي فقط.تذبذب عدد أنواع الأسماك المضيّفة لتلك الديدان الشريطية من مضيّف واحد في حالة الإصابة ب 11 نوعا من هذه الديدان إلى أقصى عدد وهوتسعة مضيّفات في حالة الدودة الشريطية Bothriocephalus acheilognathi .


Article
التركيب النسجي للدودة الشريطية Amphicotyle heteropleura (Diesing,1850)

Authors: سندس نذير الكلاك --- دعاء محمد يحيى --- بشرى حسن النعيمي
Journal: Tikrit Journal of Pure Science مجلة تكريت للعلوم الصرفة ISSN: 18131662 Year: 2013 Volume: 18 Issue: 4 Pages: 129-135
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The present study described the histological structure of the tapeworm Amphicotyle heteropleura (Order: Pseudophyllidea) as a parasitic of the Barbus luteus which is inhabitants of Tigris river in Ninevah governorate, using light microscopy.The histological results revealed that this parasite possessing a tape-like vitelline glands, which are located in the dorsal- ventral region. The study also shows a longitudinal muscles, on the other hand cilia was not noticed protruded in the cavity for the female reproductive organs.

تضمنت الدراسة الحالية وصف التركيب النسجي للدودة الشريطية التابعة إلى (رتبة كاذبة المحاجم) المتطفلة في أمعاء اسماك الحمري Barbus luteus التي تقطن نهر دجلة بمحافظة نينوى شمال العراق،باستخدام المجهر الضوئي.أظهرت نتائج الدراسة النسجية للمقاطع الطولية للدودة الشريطية عن امتلاكها لشريط من الحويصلات المحية منتشرة في المنطقة الظهرية – البطنية من طبقة القشرة، كما وظهرت العضلات الطولية المتطورة في الدودة بشكل شرائط من اللييفات العضلية، ولم تلاحظ الأهداب في تجويف الأعضاء التناسلية الأنثوية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2013 (2)