research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Handwritten Arabic (Indian) Numerals Recognition Using Fourier Descriptorand Structure Base Classifier

Authors: Loay E. George --- Ihab A. Mohammed --- Shatha M. Noor
Journal: Al-Nahrain Journal of Science مجلة النهرين للعلوم ISSN: (print)26635453,(online)26635461 Year: 2011 Volume: 14 Issue: 2 Pages: 215-224
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

In this paper a simple and accurate method is proposed to recognize Arabic (Indian) numerals
using Fourier descriptors as the main classifier feature set, and to improve the recognition accuracy
a simple structure based classifier is add as a supplementary classifier. The recognition system was
tested on 450 samples collected from 5 students and the test results indicate that the recognition
ratio is%89.6when only 5 Fourier descriptors are used as discriminating features set, and the ratio is
raised to%98 when 4 Fourier descriptors are used in addition to the simple structure based
classifier.

في هذا البحث، تم اقتراح طريقة بسيطة، سريعة، ودقيقة لتمييز الارقام العربية (الهندية) باستخدام واصفات فورير كمصنف اساسي، ولتحسين الكفاءة تم اضافة مصنف يعتمد البنية كمصنف تكميلي. بعد اجراء الاختبارات على 450 عينة تم جمعها من قبل 5 طلاب، بينت النتائج ان نسبة التمييز هي 89.6% عند استخدام 5 واصفات فورير كمصنف اساسي، و ارتفعت نسبة التمييز الى 98% عند استخدام 4 واصفات فورير والمصنف المعتمد على البنية.


Article
Isolated Multifont Arabic Character Recognition Using Fourier Descriptors

Author: Shatha M. Noor
Journal: Al-Nahrain Journal of Science مجلة النهرين للعلوم ISSN: (print)26635453,(online)26635461 Year: 2013 Volume: 16 Issue: 1 Pages: 176-182
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

Optical Characters Recognition (OCR) has been an active subject of research since the early days of computers. Despite the age of the subject, it remains one of the most challenging and exciting areas of research in computer science. In recent years it has grown into a mature discipline, producing a huge body of work. Arabic character recognition has been one of the last major languages to receive attention. In this paper a simple and accurate method is proposed to recognize isolated Arabic characters using Fourier descriptors feature set and character’s dots information represented by number of dots and their position. Eight commonly used font styles in different font sizes were used in the test, first each font style is tested separately and found the recognition ratio is excellent, then a combination of font styles were tested; and it was found that as more font styles used the recognition ratio decrease.

يعد موضوع التعرف البصري للاحرف من المواضيع التي ما زالت قيد البحث منذ الايام الاولى للحاسبات. و بالرغم من قدم الموضوع، لكنه يدخل ضمن نطاق البحوث ذات التحديات و التشويق العالي في مجال التطبيقات في الحاسوب. في السنوات الاخيرة اصبح الموضوع اكثر نضجا و تحول الى نظام قائم بحد ذاته و انتجت كثير من الاعمال في هذا المجال. يعتبر موضوع التعرف على الحروف العربية من المواضيع التي لم تلق اهتماما الا مؤخرا و ذلك بسبب طبيعة الحروف كونها حروف متصلة حتى في حالة الحروف المطبوعة. في هذا البحث، تم اقتراح طريقة بسيطة و فعالة للتعرف على الحروف العربية المفصولة باستخدام واصفات فورير و معلومات النقاط المتمثلة بعددها و موقعها. تم استخدام ثمانية انواع من اكثر الخطوط الشائعة الاستخدام و بمختلف الاحجام، في البداية تمت الاختبارات على كل نوع من الخطوط بشكل منفصل و كانت النتائج ممتازة. تم اجراء الاختبارات على مجموعة انواع من الخطوط و اشرت النتائج انه كلما زادت عدد الخطوط المستخدمة في الاختبار قلت نسبة التمييز.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2013 (1)

2011 (1)