research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Glycosylation gap in a group obese subjects

Author: Mohammad Abdul Gafoor Al kataan
Journal: Iraqi Journal of Pharmacy المجلة العراقية للصيدلة ISSN: 16802594 Year: 2013 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 11-16
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Back ground: Obesity is major health problem worldwide that increase risk for a wide range of diseases including diabetes mellitus and heart disease. As such, it increasingly important to understand how excess adiposity can perturb normal metabolic functions specially for glucose and lipid homeostasis.Objectives: The study design to evaluate the effects of obesity on the glycosylation process and determine the effects of increase age and BMI on measured parameters. Materials and Methods: This study was conducted during the period from October 2010 to September 2011 in the department of Clinical Pharmacy under approval of scientific and ethics committee. One hundred individuals were included in this work divided into 2 groups. The first group included fifty apparently healthy individuals (30 males and 20 females) with BMI (21±3.1 Kg/m2). The second group included fifty individuals (30 males and 20 females) with BMI (28.± 1.3 Kg/m2) whose defined as obese.Results: The study demonstrated a significant elevation in serum glucose, mean blood glucose, serum fructosamin, measured and predicted HbA1c in obese individuals as compared with those of control individuals. Glycosylation gap showed a significant elevation in obese subjects when compared to control individual that mean significant elevation in intracellular glycosylation process. Regarding the relation between age and measured parameters, the study showed no significant correlation between age and measured parameters in the control group, while in obese group there were a significant correlation( r = 0.03) between ages and predicted HbA1c and BMI( p ≤ 0.05).Regarding the relation between BMI and measured parameters, the study showed significant correlation between measured parameters and BMI in obese individuals, while in control group only serum glucose and MBG were correlated to BMI ( r = 0.01) at ( p ≤ 0.05).Conclusion: obese subjects shows significant increase in glycosylation gap, so there is a significant intracellular glycosylation process that was related to many diseases process and their complication.

السمنة هي مشكلة صحية رئيسية في جميع أنحاء العالم والتي تزيد من المخاطر المرتبطة بمجموعة واسعة من الأمراض بما فيها أمراض القلب و مرض السكري ، فأن من المهم فهم كيفية تأثير السمنة الزائدة على عملية الأيض خصوصا توازن الجلوكوز والدهون.الأهداف: صممت هذه الدراسة لتقييم آثار السمنة على عملية الغلكوزيليشن وتحديد الآثار المترتبة على زيادة العمر و معامل كتلة الجسم على معايير مقاسه.المواد والطرق: أجريت هذه الدراسة خلال الفترة من تشرين الاول 2010 وحتى ايلول 2011 في فرع الصيدلة السريرية بعد الحصول على الموافقة من اللجنة العلمية والأخلاقية في القسم. تضمنت الدراسة المائة شخص تم تقسيمهم إلى مجموعتين وضمت المجموعة الأولى 50 فردا من الأصحاء على ما يبدو (30 من الذكور و20من الإناث) مع مؤشر كتلة الجسم (21 ± 3.1 Kg/m2). وشملت المجموعة الثانية 50 فردا من المصابين بالسمنة المفرطة (30 من الذكور و 20من الإناث) مع مؤشر كتلة الجسم (28. ± 1.3 Kg/m2).النتائج: أظهرت الدراسة ارتفاع كبير في نسبة الجلوكوز في مصل الدم، معدل السكر في الدم و فركتوزامين مصل الدم ونسبة HbA1c ألمقاسه عند الأفراد الذين يعانون من السمنة المفرطة، مقارنة مع مجموعة السيطرة . وأظهرت فجوة الغلكوزيليشن ارتفاع ملحوظ عند المصابين بالسمنة بالمقارنة مع مجموعة السيطرة والتي تعني ارتفاع كبير في عملية ارتباط الغلكوزيليشن داخل الخلايا أظهرت الدراسة أن العلاقة بين عامل العمر و المؤشرات ألمقاسه، وجود ارتباط كبير بين عامل العمر المؤشرات المقاسة في مجموعة السيطرة ، بينما في مجموعة المرضى كان هناك ارتباط كبير (ص = 0.03) بين الأعمار و نسبة HbA1c المحسوبة ومعامل كتلة الجسم (P ≤ 0.05 ). وفيما يتعلق بالعلاقة بين معامل كتلة الجسم و المؤشرات المقاسه، وأظهرت الدراسة ارتباط كبير بين المؤشرات المقاسة و معامل كتلة الجسم وعند البدناء، بينما أظهرت مجموعة السيطرة ارتباط بين معامل كتلة الجسم وكل من مستوى الجلوكوز في مصل الدم ومعدل سكر الدم (R = 0.01) في (P ≤ 0.05) الخلاصة: اظهر المصابين بالسمنة زيادة كبيرة في فجوة الغلكوزيليشن ، وهذا يعني ان هناك زيادة كبيرة في عملية ارتباط الغلكوزيليشن داخل الخلايا والتي تربط عملية الغلكوزيليشن بالعديد من الأمراض والمضاعفات الخاصة بها.


Article
Glycosylation Gap in Gallstone Patients
فجوة الكليكوسيلشن عند مرضى حصى المرارة

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Gall stones are one of the commonest biliary diseases. Interest in the formation and clinical management of the disease dates back to ancient times. Gall stones continue to be one of the major health problems in the world today, although the exact number of patients is unknown, because there are no signs and symptoms related to the disease when there are no complications. The majority of the patients are diagnosed incidentally. However, some patients come with acute complication of gall stones. Gall stones are classified into; cholesterol gall stones, pigment gall stones, and mixed gall stones. However, all stones even pure cholesterol gall stones usually contain bilirubin (conjugated and unconjugated bilirubin) and cholesterol. Aim: To determine the changes in glycosylation gap and glycation profile and the relation of this change to the changes in age and BMI on the measured parameters.Patients and methods: Serum samples were collected from 40 individuals included in this work. They are divided into 2 groups. The first group included 20 apparently healthy individuals (10 males and 10 females). The second group included 20 individuals (5 males and 15 females) with Gall stone diagnosed in out-patient Clinic at Al-Jamhoory General Hospital and Neinawa private Hospital. Gall stone patients with metabolic diseases, infections and other inflammatory diseases were excluded.Results: The study demonstrated a significant elevation in serum glucose, mean blood glucose, serum fructosamin, measured and predicated HbAc1 in GS patients in comparison with controls. Regarding the relation between age and measured parameters, the study showed a non-significant correlation between age and measured parameters in the control group, while in GS group there were a significant correlation (r = 0.05) between ages and predicted HbAc1 and BMI (p ≤ 0.03). Regarding the relation between BMI and measured parameters, the study showed a significant correlation between measured parameters and BMI in GS individuals, while in control group only serum glucose and MBG in control group (r = 0.01) (p ≤ 0.01) with MBI.Conclusion: The study shows that there is a significant change in glycosylation gap and glycation profile in gall stone patients.

المقدمة: تعتبر حصاة المرارة من أهم الأمراض التي تصيب الجهاز الصفراوي ويعود الإهتمام بكيفية تكوينها وعلاجها الى فترة ليست بالقصيرة، ولا تزال حصاة المرارة واحدة من المشاكل الصحية الكبرى في العالم اليوم، على الرغم من أن العدد الدقيق للمرضى غيرمعروف، لأنه لاتوجد علامات وأعراض متعلقة بهذا المرض عندما لاتكون هناك أي مضاعفات. ويتم تشخيص الغالبية العظمى من المرضى بالصدفة. ومع ذلك يعاني بعض المرضى مضاعفات حادة من حصاة المرارة. تصنف حصاة المرارة إلى: حصى متكونة من الكولسترول، حصى متكونة من الأصباغ ، وحصى متكونة من خليط من الإثنين. ومع ذلك، كل أنواع الحصى حتى التي تتكون من الكولسترول عادة ما تحتوي البيليروبين (المتحد والغير متحد مع البيليروبين).الهدف من الدراسة: هو تحديد التغيرات في فجوة الكليكوسيلشن والكلايكيشن وعلاقة هذه التغييرات مع العمر ومعامل كتلة الجسم.المواد والطرق: تم جمع عينات من مصل الدم من 40 شخصا من الأفراد الذين شملتهم الدراسة والذين تم تقسيمهم الى مجموعتين .ضمت المجموعة الأولى 20 فردا أصحاء (10 ذكور و 10 إناث). وضمّت المجموعة الثانية 20 شخصا (5 ذكور و 15 إناث) مصابين بحصى المرارة التي تم تشخيصها في العيادة الخارجية في مستشفى الجمهوري التعليمي ومستشفى نينوى الأهلي. تم إستبعاد مرضى حصى المرارة الذين يعانون من أمراض الأيض، أمراض معدية وغيرها من الأمراض الإلتهابية.النتائج: أظهرت الدراسة إرتفاع كبير في نسبة الكلوكوز في مصل الدم، معدل السكر في الدم، وفركتوز امين مصل الدم ونسب المقاسة عند المرضى مقارنة مع مجموعة السيطرة. وفيما يتعلق بالعلاقة بين العمر والمتغيرات التي تم قياسها، أظهرت الدراسة إرتباط غير معنوي بين العمر والمتغيرات التي تم قياسها ضمن مجموعة السيطرة بينما في مجموعة مرضى حصى المرارة أظهرت الدراسة إرتباط كبير بين العمر والمقاس ومعامل كتلة الجسم. أما بالنسبة للعلاقة بين معامل كتلة الجسم والمتغيرات التي تم قياسها، أظهرت الدراسة تغيير كبير بين المتغيرات المقاسة ومعامل كتلة الجسم بين مرضى حصى المرارة، بينما في مجموعة السيطرة فقط معدل الكلوكوز في مصل الدم ومعدل السكر في الدم أظهر تغيرا معنويا مع معامل كتلة الجسم (ب=0.01).الإستنتاج: تبين الدراسة ان هناك تغييرا كبيرا في فجوة الكليكوسيليشن والكلايكيشن بين مرضى حصى المرارة.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2013 (1)