research centers


Search results: Found 14

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Article
71 The Architectural elements of the Holy Imam Hussain Shrine (history and development)
العناصر المعمارية للروضة الحسينية المقدسة (تاريخها _ وتطورها )

Loading...
Loading...
Abstract

The architecture of Holy Imam Hussein shrine has a great importance. It is a purely Islamic building in which all the architectural elements are distinguished. They are characterized by authentic and precise architectural elements and features. It is a magnificent architectural building that embodies the Islamic architecture and features the genius of the Muslim artist in the splendor of art, creativity and mastery, and glittering on the walls and ceilings, cutting mirrors composite skillfully finely to match with the types of decorations and varied engravings , expressing itself as a master piece that is unique in the world of engineering and architectural creativityIt is the final efforts of hundred minds of artists and architects of different times and places who were dissolved by their faith, dedication and loyalty to their Imams. These minds joined with the wealth of thousands of rich kings, sultans and businessmen to build houses and plots of houses, that includes the master of the martyrs, Hussein bin Ali (peace be upon him). The research includes three sections; the first one focuses on the emergence of the cities of religious shrines and the holy city of Karbala. The second section talks about the architecture of religious shrines and the architecture of the Imam Hussain Holy Shrine. The third section described Imam Hussain Holy Shrine and architectural elements of it.

إن لعمارة المرقد الحسيني أهمية كبيرة فهي عمارة إسلامية بحته تتجلى فيها كل العناصر المعمارية وهي ذات سمات وعناصر معمارية أصيلة ودقيقة وهي عمارة فخمة رائعة يتجسد فيها فن العمارة الإسلامية، وتتجلى في معالمه عبقرية الفنان المسلم في روعة الفن والإبداع والإتقان، وتتوهج في جنباته أكداس الذهب والفضة والميناء، وتتلألأ على جدرانه و سقوفه قطع المرايا المركبة بمهارة متناهية لتتناغم مع أنواع الزخارف والنقوش المتنوعة، معبرة عن نفسها بأنها قطعة فنية قلّ نظيرها في عالم الإبداع الهندسي والمعماري أنها عصارة عقول مئات الفنانين والمعماريين من مختلف الأزمنة والأمكنة الذين ذوّبوا مهجهم بدافع العقيدة والتفاني والإخلاص لأئمتهم بعد أن تلاقحت تلك العقول مع ثروات آلاف الأغنياء من الملوك والسلاطين وأرباب التجارة، ليبنوا ويعمروا بيوتا أذن الله أن تُرفع ويُذكر فيها اسمه، فكانت خلاصة العقول والأموال هذه المرقد المبارك والذي يضم سيد الشهداء الحسين بن علي علية السلام ويتضمن البحث ثلاثة مباحث المبحث الأول نتكلم فيه عن نشؤ مدن المراقد الدينية وعن مدينة كربلاء المقدسة إما المبحث الثاني فنتكلم فيه عن عمارة المراقد الدينية وعمارة المرقد الحسيني إما المبحث الثالث وصف المرقد الحسيني و العناصر المعمارية للمرقد الحسيني .


Article
Imam Hussein's Supplication On the day of Arafah A Linguistic study
دعاء الامام الحسين علية السلام في عرفة دراسة لغوية

Authors: Riyadh T. K. AL- Ameedi رياض طارق العميدي --- Manar Kareem Mahdi منار كريم مهدي
Journal: AL-AMEED JOURNAL مجلة العميد ISSN: 22270345 23119152 Year: 2014 Volume: 3 Issue: 4 Pages: 19-56
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

Supplication is a requestive act issued from an inferior to a superiorin which a human being entreats Allah for mercy, forgiveness,pardon of guilt, help, and support.This paper is an attempt to analyze Imam Hussein’s Peace beupon him Arafah supplication linguistically. Consequently, it aimsto find out the syntactic, semantic, and pragmatic characteristics ofthis supplication. It is hypothesized that.1. the vocative and the imperative are extensively used in ImamHussein’s Peace be upon him supplication;2. Implicit supplication is more commonly used than explicit oneby Imam Hussein Peace be upon him.After analyzing some texts taken from Imam Hussein’s Peace beupon him Arafah supplication, it has been concluded that the abovehypotheses are verified.

الدعاء هو فعل طلبي يصدر من الأدنى إلى الأعلى يتضرع فيهِ الإنسان إلى اللهعزه وجل طلباً للرحمة، العفو، غفران الذنوب، المساعدة و المساندة.في يوم عرفة تحليلاً يعد هذا البحث محاولة لِتحليل دعاء الإمام الحسين علية السلاملغوياً. و لذا يهدف البحث إلى إيجاد الخصائص النحوية والدلالية والتداولية لِهذاالدعاء. يتبنى البحث الفرضيات الآتية:. 1 .1 إن النداء و الأمر اسلوبان يستعملان على نحوٍ كبير في دعاء الإمام الحسين علية السلاممن الدعاء 2 .2 إن الدعاء الضمني هو الأكثر استعمالاً في دعاء الإمام الحسين علية السلامالظاهر.في يوم عرفة، بعد تحليل بعض النصوص المختارة من دعاء الإمام الحسين علية السلامأثبتت صحة الفرضيات المذكورة آنفاً.


Article
الأفعالُ الكلاميَّةُ في الخطاب الأخلاقيّ عند الإمامِ الحُسين عليه السلام دراسةٌ تداوليَّةٌ

Authors: رحيم كريم عليّ الشَّرِيفيّ --- حسين عليّ حسين الفتليّ
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 4 Pages: 2503-2521
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research seeks to expos the phenomina of speech acts in the moral discource of imam Hussein (PBUH) The study discusses the speech acts as a form of the modern Pragmatic theory .it reprent a deep –rooted systematic source which comprised the Pragmatic dimensions especially the dimension of speech acts which studies an intented text that has its clearness , impactS and performances. speech acts reprents a wide approach of demonstration and conversation and this contemporary Pragmatism endeavars the speaker and the listener are in aconnected circle of conversation and communication which we have found in the moral discourse of imam Hussein, this what we intend to study in this research in order to show the menanings resulted from this discourse and to clearify the bridges of communication and demonstration . this study involves an introduction and three chpters: chpter one :the pivot of the moral discource of imam Hussein (PBUH) chpter two: direct speech acts in the moral discource of imam Hussein (PBUH) chpter three: in direct speech acts in the moral discource of imam Hussein (PBUH)

يسعى هذا البحث الى الكشف عن ظاهرة الأفعال الكلاميّة في الخطاب الأخلاقيّ عند الإمام الحسين () ، ومن هنا فإنّنا نَسْعَدُ حينما نتناوش جَنْبَة لغويّة تداوليّة عظيمة البيان، عاليّةَ المضمونِ في الخطاب الأخلاقيّ الحسينيّ وهي تغطّي _فيما نَخالُ _حيزًا كبيرًا مِنْ أدبِهِ . إنَّ الأفعالَ الكلاميّةَ تُمثُلُ بابًا عريضًا من أبوابِ الإبانة والتحاوُرِ، وهذا ما تَسْعَى إليه التداوليّة المعاصرة، فالمتكلّمُ والسامعُ في دائرة ٍمتصلةٍ من الحوار والتواصل ، وهو الذي ألفيناه في الخطابِ الأخلاقيّ الحسينيّ، وإنَّ معاينةَ الحدث الكلاميّ وأقطابَهُ تؤذن بتحقّق دلالة الحدث الكلاميّ الكليّة، وهذا ما نحاول مسترفدين إيّاه في مباحثتنا هذه، التي بدت على استظهار الدلالات المترشِّحَةِ من الخطاب الحسينيّ باستشراف جسور التواصل والإبانة؛ ومِنْ أجلِ استثمار القوى القوليّة، والتأثيريّة، والإنجازيّة التي تُعُورفت في الدرس التداوليّ، ولاسيّما في مظهر (الأفعال الكلاميّة)، وقد ائتلفت من ثلاثة مطالبَ، هي: المطلب الأول: الخطابُ الأخلاقيّ والتداوليَّة مقاربةٌ تأصيليةٌ، والمطلب الثاني:الأفعالُ الكلاميّةُ المباشرةُ في الخطاب الأخلاقي الحسيني(عليه السلام)، أمّا المطلب الثالث: الأفعالُ الكلاميّةُ غير المباشرةِ في الخطاب الأخلاقي الحسيني(عليه السلام) .


Article
The Approach of Imam Hussein (PBUH) in Believing Education
منهج الإمام الحسين عليه السلام في التربية الإيمانية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Imam Hussein is considered the typical icon of the Prophet's houshol (Peace be upon them) for his original belongning and his strong faith and true doctrine. He followed the route of his granfather Mohamad (peace and blessing of Allah be upon him) to struggle in order to establish the idea of true faith in the Arabian Pennisula despite all the challenges and the difficulties. He also inherited from his father Ali bin Abi Talib (Peace be upon him) a lot of his struggle to spread the principles of the soud faith in the society without any doubt or deviation. Imam Hussein did his best to plant the bases of the true faith and show loyality to Imams of the houshold for they are the carrier of the Prohpet's legacy and the well-known of the Mohammed's message.

ملخص البحث:يعد الإمام الحسين u الأنموذج الأمثل ، من شجرة أهل البيت (عليهم السلام ) في أصالة انتمائه وقوة إيمانه وصدق عقيدته وحسن إتباعه ، فقد سار على نهج جده المصطفىr ، في جهاده من أجل ترسيخ عقيدة الإيمان في الجزيرة العربية والعالم أجمع رغم كل التحديات وجل الصعوبات ، وكذلك اقتبس من سيرة أبيه المرتضى أمير المؤمنين عليٌّu الشيء الكثير بكفاحه ونضاله من أجل نشر معالم الإيمان السليم في المجتمع دون شك أو ريبة أو زيغ وانحراف ، وأصبح الحسينu صورة مثالية في تطبيق ذلك المنهج في الأمة المحمدية بعد أن ابتعدت شيئاً قليلاً عن إيمانها وعقيدتها الصحيحة ولا سيما عند تولي الأمويون السلطة في الدولة الإسلامية سنة 41ه.


Article
Legitimacy of crying for Imam Hussein between Koran texts and Islamic heritage sources
شرعية البكاء على الإمام الحسين (عليه السلام) بين نصوص القرآن ومصادر التراث الاسلامي

Authors: Alaa Hussein Taraf علاء حسين ترف --- Saleem Abbas Jasim سليم عباس جاسم
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2019 Volume: 9 Issue: 1 Pages: 351-384
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Many historical studies dealt with a lot of humanitar aspects in the holy Quran. One of these studies was about the crying ritual for being mentioned in its verses as well as the prophet's sayings. Some of the prophet'(Pbuh) saying traditious the believers to cry. These sayings reved praise to the weeping of the ground and the sky as well as the prophet's cry for the affliction of Imam Hussein(Pbuh) .This study focused on the emotional and humanitarian studies of crying since Adam's time and that it is innate and natural. The prophet Muhammad (pbuh) mentioned that all prophet and messengers used to cry.

اهتمت الدراسات التاريخية في القرآن الكريم بالعديد من الجوانب الانسانية، حيث دُرِسَت فيه شعيرة من الشعائر الانسانية هي شعيرة البكاء، إذ ان القرآن الكريم قد ذكرها في العديد من نصوصه كذلك في أحاديث الرسول الكريم محمد(صلى الله عليه وعلى اله وسلم)، فقد بيّنا العديد من الأحاديث والروايات على حث الرسول الكريم محمد على البكاء، والمدح والثناء للباكين وبكاء السموات والأرض على الإمام الحسين ، وبكاء الرسول وأهل بيته على الإمام الحسين(عليه السلام ).كما تطرقنا الى ان البكاء حالة وجدانية وانسانية منذ عهد آدم ولن تنسى وهي حالة وجدانية فطرية للطبيعة الانسانية، لذلك فكل الأنبياء هم بكاءون وهذا ما عبَّر عنه الرسول الكريم محمد نحن معاشر الأنبياء فينا البكاء.


Article
RITUALS AND IT'S TECHNICAL PROCESSING IN THE IRAQI SHOW OF IMAM HUSSEIN STAGE
الشعائر ومعالجاتها التقنية في العرض المسرحي الحسيني العراقي

Author: SAMEER A. MONEM ALKASIMI م.د. سمير عبد المنعم محمد القاسمي
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2018 Volume: 20 Issue: 23 Pages: 1-44
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Show's techniques in the Imam Hussein Stage have a new perspective contains developable innovation according to presenting it in a ritual stage show within units, laws and modern technical styles either was inherited, renewed or invented, the director incurs the mission of preparing the text harmonically with Scenography designer in producing a new thing may attract attention of viewer, and because that direction is the vision art that any work has no meaning if it is displayed without making any change in it’s elements. In addition for that, shows of Imam Hussein Stage have new readings require from the director to omit or add via technical processes that he considers appropriate from the elements of theatrical show to provide the show a new value according to his scientific vision and his accumulated knowledge, theatrical job requires dealing with stage techniques professionally in order to reach the aesthetic and innovative vision through which creation of mingling the viewer with show notably shows of Imam Hussein Stage, based on this, the research was divided into four chapters, first chapter included the problem of research that is emerged in the following question: -How to investigate processing of technique in the Imam Hussein Show? While the importance of research was embodied in studying one of the topics that explore processing of techniques that emerge in the Imam Hussein Shows, the aim of research was to define the technical processing in Imam Hussein Show, while the limits of research were as follow; the time limit was limited to year (2012-2014), the spatial limit was in Babel and Karbala province, while the topic limit was about studying subject of rituals and technical processing for them in Imam Hussein Show and introduction in box-stage . Second chapter consists of two sections, first one includes studying concept of rituals starting from it's roots with the ancient human , changes and developments that these rituals have made for theater. Also studying concept of these rituals socially and philosophically, while second section has included studying rituals and technical processing in theatrical show and also included directors whose performance has been influenced with rituality beside investigating the Imam Hussein Stage in Arab homeland, then chapter was finalized with indications resulted from the theoretical frame , third chapter included procedures of research from population and sample that researcher has picked them purposely relying on depictive method in analyzing his sample. Fourth chapter came up with listing results of analyzing sample , most distinctive ones are: 1- The director has tackled with ritual music of slamming drams considered as an element aims to emerge subjective purpose for the play and supporting to it, therefore music was artistic element takes part in constructing plot of show. 2-Director's concern with fashion via processing them in deepening historic accuracy by a ritual feature. Also fourth chapter included a bunch of conclusions, most distinctive ones are: 1-Music has added an aesthetic respect in the Imam Hussein Stage's shows by achieving balancing and harmony between other elements. 2-Fashions are important elements that featured with social and cultural limits that participate in composing the mixture of actor and his ritual behavior. The researcher has recommended some recommendations and suggest some suggestions that may enhance the scientific research, then followed by a list of references and sources.

تعتبر تقنيات العرض في المسرح الحسيني ذات رؤية جديدة تحتوي ابتكاراً قابل للتطوير ووفق تقديمها في عرض مسرحي شعائري ضمن وحدات وقوانين وأساليب تقنية حديثة سواء كانت متوارثة أو مستحدثة أو مبتكرة , ويقع على المخرج مهمة المسرح الحسيني ذات قراءات جديدة تتطلب من المخرج الحذف والاضافة من خلال المعالجات التقنية التي يراه مناسباً من عناصر العرض المسرحي ليعطي للعرض قيمة جديدة حسب رؤيته العلمية والخبرة المتراكمة , فالعمل المسرحي يتطلب التعامل مع التقنيات المسرحية بحرفية عالية من اجل الوصول الى الرؤية الجمالية والابداعية التي من خلالها تخلق الاندماج للمتلقي في العرض ولاسيما عروض المسرح الحسيني ، وبناءً على هذه المعلومات قسم البحث الى أربعة فصول ، تضمن الفصل الأول مشكلة البحث التي تمحورت في السؤال الآتي : -كيف يمكن تقصي معالجات التقنية في العرض الشعائري الحسيني ؟ على حين تجلت أهمية البحث الحالي في دراسة أحد الموضوعات التي تكشف عن المعالجات التقنية التي تتم في العرض الشعائري الحسيني ،وجاء هدف البحث التعرف على المعالجات التقنية في العرض الشعائري الحسيني ،أما حدود البحث فاقتصر الحد الزماني على سنة 2012- 2014 وجاء الحد المكاني في محافظة بابل وكربلاء ، أما الحد الموضوعي فهو دراسة موضوعة الشعائر ومعالجاتها التقنية في العرض المسرحي الحسيني والمقدمة في مسرح العلبة.أما الفصل الثاني فجاء من مبحثين ، تضمن المبحث الاول دراسة مفهوم الشعائر مبتدئا بجذورها عند الانسان البدائي عبر التأريخ ، وما أحدثته من تغيرات وتطورات أثرت على المسرح. وكذلك دراسة مفهوم الشعائر اجتماعيا وفلسفياً ، أما المبحث الثاني فتضمن دراسة الشعائر والمعالجات التقنية في العرض المسرحي وشمل المخرجين الذين تأثر ادائهم بالشعائرية وكذلك التقصي عن المسرح الحسيني في الوطن العربي، ثم اختتم الفصل بالمؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري ، أما الفصل الثالث فقد تضمن إجراءات البحث من مجتمعه وعينته التي قام الباحث باختيارها بصورة قصدية معتمداً المنهج الوصفي في تحليل عينته . وخلص البحث في الفصل الرابع الى درج نتائج تحليل العينة التي كان من ابرزها :1.عالج المخرج الموسيقى الشعائرية من قرع الدفوف معتبراً عنصر يسعى لإبراز المغزى الموضوعي للمسرحية وداعم لها لذلك كانت الموسيقى عنصراً فنياً يدخل في بناء الحبكة العرض . 2.جاء اهتمام المخرج بالأزياء عن طريق معالجتها في تعميق الدقة التاريخية بطابع شعائري. وكذلك ضم الفصل جملة من الاستنتاجات كان ابرزها : 1.أضفت الموسيقى في عروض المسرح الحسيني جانباً جمالياً في العرض وذلك بتحقيقها التوازن والانسجام بين العناصر الاخرى .2.الازياء من العناصر المهمة التي تتمثل بأبعادها الاجتماعية والثقافية والتي تساهم في تكوين تركيبة الممثل وسلوكه الشعائري .وقد أوصى الباحث بعض التوصيات واقترح مقترحات يبغي منها خدمة البحث العلمي ، ثم تلتها قائمة المصادر والمراجع .


Article
Imam Hussein (AS) in the heritage of Sheikh Mohammed Hussein Khashif Al_ghitaa
الإمام الحسين (ع) في تراث الشيخ محمد الحسين كاشف الغطاء (قدس)

Author: م.د. هادي عبد النبي التميمي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2009 Issue: 9 Pages: 137-165
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

ولد الشيخ محمد الحسين بن الشيخ علي بن محمد رضا بن موسى بن الشيخ جعفر الكبير بن الشيخ خضر بن يحيى بن سيف الدين في النجف الأشرف عام 1294هـ/ 1877م( ).ينتسب الشيخ محمد الى عائلة عربية يمنية هاجر جدها الأعلى الشيخ خضر بن يحيى الى النجف الأشرف منذ ثلاثمائة سنة تقريبا من جناجة( ) جنوب الحلة( ). وقد أطلق على أسرته اسم (كاشف الغطاء) نسبة الى كتاب ((كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء)) وهو كتاب في الفقه والأحكام ألفه أحد علماء أسرته وهو الشيخ جعفر بن الشيخ خضر (1149هـ/ 1736م - 1223هـ/ 1808م) وصدر سنة 1205هـ/ 1790م( ).


Article
The impact of the working material in the suppression of the revolution of Imam Hussein (A.S)
أثر العامل المادي في قمع ثورة الامام الحسين (عليه السلام )

Author: Ali Saddam Nasr Allah علي صدام نصر الله
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2016 Issue: 20حزيران Pages: 212-238
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This search for shed light the affect of material factor in suppressing the revolution of Imam Hussein (as) , this factor is one of the most prominent manifestations of love , is very dangerous , not without all the time and place of the presence of humans took them love , and then they are ready to sacrifice her religion and beliefs – that they are actually owners of religion and principles – to promises of money and positions and prestige , indifferent in that Lome match , because the love of worldly the forget them took male God. The eternal battle of Taf from the leading almsadik on this physical mundane direction which flourishes in the hearts of many Muslims , Or what so - called Muslims and Islam whome Harris , push them to the treachery of the Imam Hussein (as) and join the camp of the enemies of the Umayyads , and suppress the revolution brutally wendy her brow history , they do this criminal blot not cancelled with a succession of night and day.

لقد جاء هذا البحث ليسلط الضوء على أثر العامل المادي في قمع ثورة الامام الحسين (عليه السلام)،هذا العامل الذي يُعَد من أبرز مظاهر حب الدنيا، وهو عامل جد خطير، اذ لا يخلو كل زمان ومكان من وجود أُناس قد استولى عليهم حب الدنيا ، وأصبحت المادة أسمى غاياتهم ، ومن ثم فهم على استعداد للتضحية بدينهم ومبادئهم – ان كانوا فعلاً أصحاب دين ومبادئ –في سبيل وعود بالأموال والمناصب والجاه ، لا يبالون في ذلك لومة لائم ، لأن حب الدنيا قد استولى عليهم فأنساهم ذكر الله عز وجل . وتُعَد معركة الطف من أبرز المصاديق على هذا الاتجاه المادي الدنيوي الذي استشرى في نفوس الكثير من المسلمين، أو ما يُسمون بالمسلمين والاسلام منهم براء ، فدفعهم ذلك الى الغدر بالامام الحسين (عليه السلام) والانضمام الى معسكر أعدائه الأُمويين ، وقمع ثورته بطريقة وحشية يندى لها جبين التاريخ الانساني فضلاً عن الاسلامي ، فسجلوا بجريمتهم هذه وصمة عار لا يمحوها تعاقب الليل والنهار .


Article
A linguistic Analysis of Husseini Slogans

Author: Besma Khalid Inghaish
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 2 Pages: 713-728
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the linguistic phenomenon of slogans which is deep-rooted in the values, traditions, beliefs and conventions of any society. It investigates the slogans uttered by Imam Hussein Bin Ali Bin Abi Talib (Peace be upon them) in his revolution against the crookedness and deviations of the evil rule of Yazid or those uttered by his followers and adherents have been collected from Al-Qarashi (2011), Al-Yaasiry (2009), Al-Jaraadi (2010) and At-Tublaani (2012).The paper aims to investigate the linguistic features of slogans (on the phonological, lexical and syntactic levels) and show the macro-strategies used to achieve these religious slogans. The conclusions can be summarized as the following: The analysis has shown that Hosu and Pavelea’s model of slogans fits at the phonological and lexical levels but it lacks some devices on the syntactic level namely: negation, comparison and vocative. In the light of this, the researcher proposes a modified model to include these devices.

يتناول هذا البحث الشعارات كظاهرة لغوية متجذرة في قيم و عادات و تقاليد اي مجتمع. يدرس البحث الشعارات سواء تللك التي نطق بها الأمام الحسين بن علي بن أبي طالب (عليه السلام) في ثورته ضد طاغية الحكم الأموي يزيد أو التي نطق بها أتباعه و مواليه جمعت من المصادر التالية: القرشي (2011), الياسري (2009), الجرادي (2010) التوبلاني (2012). تبحث الدراسة في الخصائص اللغوية (الصوتية, الدلالية و النحوية) و الاستراتيجيات التي وردت في الشعارات. لقد أظهر التحليل أن النموذج الشعارات المقترح من هوسو و بافيليا يتطابق في المستويين الصوتي و الدلالي ولكنه يفتقر الى بعض الأدوات في المستوى النحوي و تحديدا: النفي, المقارنة و النداء. و عليه يقترح الباحث نموذجا معدلا ليشمل هذه الأدوات.


Article
Rhythmic structure and its significance In Daliate al Sharif Razi In Elegy of al Imam Hussein(peace be upon him)
البنیة الإیقاعية ودلالاتها في دالیة الشریف الرضيّ في رثاء الحسین (ع)

Authors: Abolhassan aminmoghaddace أبو الحسن أمين مقدسي --- Abdolwahid nawidi عبد الوحيد نويدي
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2017 Issue: 121 Pages: 1-18
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The poem is based in the form on their musical structure The essential element Is the rhythm. Voice rhythm Linguistic tool for poets Translat diverse feelings and Help to achieve the goal in Impact and transfer of feelings and emotions al Sharif Razi Noted this expressionist style In his poem especially In his Daliate In memory of al Imam Hussein. This study dealt According to statistical descriptive and analytical approach with Rhythmic Significance manifested In Internal and external music and relation Each from them by Poetic content In Daliate al Sharif Razi. The most important results obtained by this study It is that al Sharif Razi has benefited from the possibility of change in the weight of skis and illnesses in good benefit and Care of great importance and location rhythmic rhymes And that in the poem concentricity strong internal rhythm be intensified In rhymes and Chime in which the characters as well as repeating words and Last rhyme In poem Significance Appropriate of the intended meaning And consonants and vowels useful in expressing the intended meaning And Play an important role at the Rhythmic and musical baet.

تقوم القصيدة في تشكيل بنيتها الموسيقية علی عنصر أساسي هو الإيقاع. والإيقاع الصوتي أداة لغوية للشعراء تترجم أحاسيسهم المتنوعة وتساعد علی تحقيق الغاية من التأثير ونقل المشاعر والأحاسيس، والشریف الرضيّ احتفی بهذا النمط التعبيری في شــعره ولاسیما في دالیته التي أنشدها في رثاء الإمام الحسین (ع). تتناول هذه الدراسة علی وفق المنهج الوصفي التحليلي الإحصائي، الدلالة الإیقاعية المتمثلة بالموسیقی الخارجیة والداخلیة وارتباط کل منهما بالمضمون الشعري في دالیة الشریف الرضيّ في رثاء الإمام الحسین (علیه السلام). من أهم النتائج التي حصلت علیها هذه الدراسة هي أنّ الشریف الرضيّ قد أفاد من إمكانية التغيير في نمط الوزن المتمثل في الزحافات والعلل إفادة حسنة واهتم إهتماما بالغا بالقافية وبموقعها الإيقاعي. وأن في القصیدة ترکيزا قويّا للإيقاع الداخلي تتکثّف فيه القوافي، وتتناغم فيه الحروف فضلا عن تكرار الكلمات، وأنّ في رويّ القصیدة دلالة مناسبة علی المعنی المراد تبیینُه، وأن الأصوات والصوامت تفید في ابراز دلالة مکنونة والتي کان لها الدور الواضح في صنع الإیقاعیة الموسیقیة في البیت.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (14)


Language

Arabic (9)

Arabic and English (3)

English (2)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (3)

2017 (1)

2016 (3)

2015 (1)

More...