research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Investment contracts and the law applicable to it
عقود الاستثمار والقانون الواجب التطبيق عليها

Author: Jalal Hussein Anez جلال حسين عنز
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 2 Pages: 74-111
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract That foreign investment will help most countries in the exploitation of its resources Natural, especially developing countries, because foreign investment plays A very important role in the process of economic development for these countries. And Through the investment process developed countries to enter the field of states By developing technology experience and expertise. Perhaps the most important Forms of investment in the modern investment contracts are Penmazjha Different and that is the essence of our subject matter and applicable law Them. And investment contracts are contracts of international intervention State is a party with the other party which is generally the foreign investor or To the national whether in the form of a legal entity or natural. The law also Is applicable to contracts of international trade also raised in the area of Investment contracts in front of the international arbitrator. To find out the law governing The conflict must search for the will of the parties have expressly in the contract, in the case Absence will be the arbitrator expressly Search for law and duty Application and through the circumstances surrounding the contract.

الملخص أن الاستثمار الأجنبي يساعد معظم الدول في استغلال ثرواتها الطبيعية ولا سيما الدول النامية، لأن الاستثمار الأجنبي يلعب دورا بالغ الأهمية في عملية التنمية الاقتصادية لهذه الدول. وعن طريق عملية الاستثمار تدخل الدول المتقدمة الى ميدان الدول النامية بواسطة تكنولوجيا تجاربها وخبراتها الفنية. ولعل من أهم أشكال الاستثمار في الوقت المعاصر هي عقود الاستثمار بنماذجها المختلفة والتي هي جوهر موضوعنا والقانون الواجب التطبيق عليها. وعقود الاستثمار تعد من العقود الدولية التي تدخل الدولة طرفا فيها مع الطرف الآخر وهو عموما المستثمر الأجنبي أو حتى الوطني سواء على شكل شخص معنوي أو طبيعي. كما أن القانون واجب التطبيق على عقود التجارة الدولية يثار أيضا في مجال عقود الاستثمار أمام المحكم الدولي. ولمعرفة القانون الذي يحكم النزاع يجب البحث عن ارادة الطرفين صراحة في متن العقد، وفي حالة غياب الارادة صراحة ينبغي على المحكم البحث عن القانون واجب التطبيق وذلك من خلال الظروف المحيطة بالعقد.


Article
Legal adaptation of investment contracts of electrical energy concluded with the investment foreign companies
التكييف القانوني لعقود استثمار الطاقة الكهربائية المبرمة مع الشركات الاستثمار الأجنبية

Authors: Jamal AL-Haj Yasseen جمال الحاج ياسين --- Ahmed Z. Yaha احمد زكي يحيى
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 21 Pages: 233-255
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

We chose legal qualification for decades electric power contracts with foreign investment companies to invest in question because of the great importance attached to this contract, the legal and economic level, as one of the investment contracts on which the country's economy, especially in Iraq and the large number of contracts of this way, as well as the failure to regulate the legislator her, which resulted in jurisprudence to determine the difference in the legal qualification to him, and I've split the doctrine itself in the process of considering the electric power investment contracts generally private law contracts, or common law contracts. Opinions were not limited to these two axes and some even went to be considered a contract of special nature.

لقد اخترنا التكييف القانوني لعقود استثمار الطاقة الكهربائية المبرمة مع الشركات الاستثمار الأجنبية موضوع البحث بسبب الأهمية الكبيرة التي يحظى بها هذا العقد على الصعيد القانوني والاقتصادي، أذ يعد من العقود الاستثمارية التي يقوم عليها اقتصاد البلد وخاصة في العراق وكثرة ابرام العقود من هذه الشاكلة، فضلا عن عدم تنظيم المشرع لها، مما أدى ذلك بالفقه الى الاختلاف في تحديد التكييف القانوني له،ولقد انقسم الفقه على نفسه بصدد اعتبار عقود استثمار الطاقة الكهربائية بوجه عام من عقود القانون الخاص، او من عقود القانون العام. ولم تقتصر الآراء على هذين المحورين بل ذهب البعض الى اعتباره عقداً ذا طبيعة خاصة، لذلك نرى ان نفصل ذلك في ثلاثة مباحث، نتناول في المبحث الاول التكييف بوصفه عقداً ادارياً، اما المبحث الثاني بوصفه من عقود القانون الخاص اما المبحث الثالث فسنبين به الرأي القائل بانه عقد ذو طبيعة خاصة، وذلك من خلال بيان مضمون كل اتجاه ثم بيان الحجج التي استند عليها،مع الأخذ بالمقارنة لتحديد الإحكام التي يمكن أن تنسجم معه، مع إعطاء نبذه عن ماهية عقود استثمار الطاقة الكهربائية، ثم نختم كلامنا بخاتمة تتضمن ما استنتجناه من البحث، وما نقترحه في تحديد التكييف القانوني الأكثر انسجام مع هذا العقود.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2012 (1)