research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The reality and the possibility of the sustainability of the leading sectors in the Iranian economy
واقع وامكانية ديمومة القطاعات الرائدة في الاقتصاد الايراني

Author: Hussein Ali Hashim حسين علي هاشم
Journal: Iranian Studies Journal مجلة دراسات ايرانية ISSN: 22232354 Year: 2012 Issue: 15 Pages: 107-122
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Turning a researcher in the research is marked by (Reality and the possibility of permanent leading sectors in the economy Iran) and in the first section specifically to the diagnosis of general indicators of the economic structure of Iran at the stage of nineties, and in the second section was analyzed The Directions of investment in The Iranian Economic Sectors , but in the third section dealt with the researcher to marking the nature of economic trends, current and future through development plans in place and the target after the entry of the third millennium, and in doing so have been diagnosed with the leading sectors of the economy or stimulating Iran that have contributed to generate the largest proportion of the added value of the commodity or service sectors and factors of growth was reached in which to prove the hypothesis that there is still a dual economy depends On international trade of crude oil source.

تطرق الباحث في البحث الموسوم (واقع وإمكانية ديمومة القطاعات الرائدة في الاقتصاد الإيراني) وفي المبحث الأول تحديداً إلى تشخيص المؤشرات العامة للهيكل الاقتصادي الإيراني في مرحلة التسعينات ، وفي المبحث الثاني تم تحليل اتجاهات الاستثمار في القطاعات الاقتصادية الإيرانية ، أما في المبحث الثالث تطرق الباحث إلى تأشير طبيعة التوجهات الاقتصادية الحالية والمستقبلية من خلال خطط التنمية المتبعة والمستهدفة بعد انبثاق الألفية الثالثة ، ومن خلال ذلك تمّ تشخيص القطاعات الرائدة أو المحفّزة للاقتصاد الإيراني التي أسهمت بتوليد اكبر نسبة من القيمة المضافة للقطاعات السلعية أو الخدمية وعوامل النمو فيها وتم التوصل إلى إثبات الفرضية القائلة بأنه لا زال اقتصاداً ثنائياً يعتمد على التجارة الدولية للنفط الخام المصدّر.


Article
Privatization of Economy in Jordan A “ Historical Study "
خصخصة الاقتصاد الأردني دراسة تاريخية

Author: Nawal Abdul . Jabbar Sultan Al . Taei نوال عبد الجبار سلطان الطائي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2005 Issue: 3 Pages: 67-81
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

No doubt , economy hes become the most imprtant circle in building any society and its political independen co The process of development depends on two basic factors the genel sector and the private sector . The paper deals with the importance of privatization in the in ternational economy in general and the privatization of economy in Jordan in particular . lt spots light on the firs beginning for this process and what adminstrative measures taken to reach this goal in Jordan . The paper also discusses the main sides of the process by studying the measures taken by the Jordanian government in the process of transformetior in the projects of general sector into the private one .

أصبح الاقتصاد الحلقة الأكثر أهمية في حلقات بناء المجتمع ، والسعي نحو إستقلاله سياسياً . ولا شك أن عملية التنمية تقوم على ركيزتان أساسيتان القطاع العام ، والقطاع الخاص . يبحث هذا الموضوع عن أهمية الخصخصة في الاقتصاد الدولي بصورة عامة ، وخصخصة الاقتصاد الأردني بصورة خاصة . حيث سلط الضوء على البدايات الأولى لهذه العملية الحيوية ، ولما اتخذ من إجراءات إدارية من اجل الوصول إلى مراحل متقدمة في عملية الخصخصة في الأردن وناقش ابرز جوانب هذه العملية من خلال دراسة ما اقدمت عليه الحكومة الأردنية في عملية التحول ، من مشاريع من القطاع العام إلى القطاع الخاص


Article
EXPORT PERFORMANCE & ECONOMIC GROWTH IN IRAN ( 1990-2003 )
أداء الصادرات والنمو الاقتصادي في إيران للمدة ( 1990-2003 )

Author: طه يونس حمادي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2005 Issue: 3 Pages: 51-66
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

There is relation between export performance , Which means the export growth & export stability with economic growth , The problem of this study is , is there significant effect for export performance on economic growth in Iran & which starts from hypthesis that export performance in Iran neither determine large percentage nor high significant effect of this growth .The study was used quantitative analysis to explain the relation between export performance & economic growth .The study included three sections , the first went to the theoretical frame & previous studies , while the second went to the model specification & to prepare the variables & data resources ,while the third section specialized with estimating & analysis the effect of export performance on economic growth in Iran during the period ( 1990-2003) .The basic result which the study reached it came acceptable with hypothesis study that means , that the export performance don’t determine a high percentage of economic growth & don’t have significant effect on this growth .

هناك علاقة بين اداء الصادرات المعبر عنه بنمو الصادرات واستقرارها والنمو الاقتصادي ، ومشكلة البحث هي ، هل ان هذا الاداء له تاثيرا معنويا على النمو الاقتصادي ؟ ، تهدف هذه الدراسة الى تقدير وتحليل اثر هذا الاداء على النمو الاقتصادي ، وتنطلق الدراسة من فرضية مفادها ، ان اداء الصادرات في ايران لا يحدد نسبة عالية من النمو الاقتصادي ، وليس له تاثيرا معنويا كبيرا على هذا النمو ، وقد استخدم في البحث التحليل الكمي لتفسير العلاقة بين اداء الصادرات و النمو الاقتصادي .وتضمنت هذه الدراسة ثلاثة مباحث ، تطرق الاول الى الاطار النظري وبعض الدراسات السابقة ، في حين انصراف المبحث الثاني الى توصيف النموذج وكيفية اعداد المتغيرات ومصادر بيانات المتغيرات ، اما المبحث الثالث فقد اختص بتقدير وتحليل اثر اداء الصادرات في النمو الاقتصادي في ايران للمدة ( 1990-2003 ) . ان النتيجة الاساسية التي توصلت اليها الدراسة جاءت متفقة مع فرضية البحث أي ان اداء الصادرات لم يحدد نسبة عالية من النمو الاقتصادي ولم يكن تاثيره معنويا على هذا النمو .


Article
The impact of the devaluation of the currency in balance of payments-Iran is a model for the period 1990-2011
اثر تخفيض قيمة العملة في ميزان المدفوعات- إيران أنموذجا للمدة 1990-2011

Author: .Abdulah K. abtan Alsabawe عبدالله خضر عبطان السبعاوي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2014 Issue: 33 Pages: 235-259
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The reduction of the exchange rate or currency devaluation, is the work carried out by Monetary Policy authorities deliberately to reduce the value of the local currency against foreign currency and this reduction will be to improve the balance of payments as well as other effects of movement of capital, the burden of foreign loans, the demand for cash balances as well as income and employment. Assumes Find that the Policy of devaluation can maintain the balance in the balance of payments through the changes that you make in rates of foreign exchange. Was the most important results, moral influence among the variable

إن تخفيض سعر الصرف أو تخفيض قيمة العملة، هو عمل تقوم به السلطات النقدية بشكل متعمد لإنقاص قيمة العملة المحلية مقابل العملات الأجنبية وبهدف تحسين وضع ميزان المدفوعات فضلا عن الآثار الأخرى كحركة رؤوس الأموال، عبء القروض الخارجية، الطلب على الأرصدة النقدية وكذلك على الدخل والتوظف. ويفترض البحث ان سياسة تخفيض قيمة العملة يمكن أن تحافظ على التوازن في ميزان المدفوعات من خلال التغيرات التي تجريها في معدلات الصرف الأجنبي. وكانت أهم النتائج، معنوية التأثير بين المتغيرات.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2014 (1)

2012 (1)

2005 (2)