research centers


Search results: Found 44

Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by

Article
Iddah between law and past and present
العدة ما بين الشريعة والماضي والحاضر

Author: qasim ali zedan قاسم علي زيدان
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2009 Issue: 35 Pages: 407-424
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Search in the Of many, and explained the concept of language and terminology and provisions and the consequences on those provisions of the effects of illegal and legal, have followed it for the budget and the comparison between the views of Islamic schools of law and descriptive, as I have done my best to explain to women the importance of Of many in our contemporary reality and what is built from the provisions of legitimate and legal, so far as some women custom corrupt the concept of Of many and what is old and what is haraam for women to do during the iddah, and also have done my best in order to exclude Find easy manner, because the theme Of many of the important issues in Islamic jurisprudence. and ask God to make my work purely for the face .

بحث في العدة ، وضحت فيه مفهومها اللغوي والاصطلاحي وأحكامها وما يترتب على تلك الأحكام من آثار شرعية وقانونية ، وقد سلكت فيه سبيل الموازنة والمقارنة بين آراء المذاهب الإسلامية والقانون الوصفي ، كما أني بذلت جهدي لكي أوضح للنساء أهمية العدة في واقعنا المعاصر وما يبنى عليها من أحكام شرعية وقانونية ولكي ابعد عن بعض النساء العرف الفاسد لمفهوم العدة وما هو حلال وما هو حرام على النساء فعله أثناء العدة ، وكذلك بذلت جهدي من اجل إخراج البحث بأسلوب سهل ، لان موضوع العدة من المواضيع المهمة في الفقه الإسلامي .وأسال الله أن يجعل عملي خالصا لوجهه .


Article
The rule of contract
حكـــم العقـــد

Author: D.Akram Mahmoud Hussein Bedou د. أكرم محمود حسين البدو
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2012 Volume: 15 Issue: 55 Pages: 1-24
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

العقود إنما شرعت للحاجة والمصلحة لا لمحض العبادة، وما يدل على ذلك وجودها قبل الشرع، حيث كان التعاقد معروفاً عند العرب قبل الاسلام، فكانوا يعرفون عقود المعاوضات المالية من بيع واجارة واستصناع ونحوها، وما يدل على أنها وجدت للحاجة والمصلحة أن الشرع أقرها على وجه جعلها كفيلة بأن تحقق للناس مصالحهم وتوفر لهم رغائبهم وحاجاتهم، كما أقر للناس أن ينشؤوا العقود بارادتهم، وجعل لهذه الارادة دوراً مهماً في تحديد آثار تلك العقود بشرط ألا تتجاوز الحدود التي بينها ورسمها، وألزم المتعاقدين بآثارها بايجاب منه، فالعقود ليست من الأسباب العقلية التي تترتب عليها آثاراً ترتباً لازماً بمقتضى العقل، وإنما هي أسباب جعلية شرعية، بمعنى أن الشارع جعلها كذلك، أو أقر مادرج الناس عليه من اعتبارها أسباباً لآثار معينة محددة أرادها الناس منها، ثم بينها الشارع وفصلها، فجعل لكل عقد آثاراً خاصة به، تتحقق به الأغراض الصحيحة التي يقصدها العاقدان من انشائه، فللبيع مثلاً آثار خاصة به، وللاجارة آثار لازمة لها وهكذا، وآثار كل عقد تسمى حكمه، ولكن ما المقصود بتلك الآثار أو ذلك الحكم على وجه التحديد والتفصيل؟ وهل أن تلك الآثار هي ذاتها الالتزامات والحقوق التي يوجبها العقد على المتعاقدين؟ وهل أن حكم العقد هذا يترتب دائماً في جميع العقود؟ أم أن هناك أسباب تمنع ترتبه أو تعرقله أو تعترضه؟ إن جميع التساؤلات المتقدمة سنحاول الاجابة عليها في محورين، الاول نتناول فيه التعريف بحكم العقد وتمييزه عما يشتبه به، أما المحور الثاني فسيكون حول حكم العقد في الفقه الاسلامي آخذين البيع نموذجاً لدراستنا هذه في ضوء المنهج التحليلي المقارن.

Contracts only prescribed the need for and interest not to pure worship, and what is indicated by the presence before Shara, where he was hired known among the Arabs before Islam, were known decades offsets financial sale and leasing and Istisna and the like, and what evidence they found the need and interest that Islam endorsed on the face of them are bound to check for people their interests and provide them Rgaúbhm and needs, also approved for people to establish contracts willingly, and make of this will play an important role in determining the effects of those contracts provided that exceed the limits between them and painted, and committed contractors effects favorably of it, Valacod not reasons mentality that entail effects Tertba required under the mind, but they are reasons Jalih legitimacy, in the sense that the street make it so, or approved Maderj people it considered reasons for the effects of certain specific willed people from, and then including the street and separated, and started each contract effects of its own, achieved its purpose correct destination Akdan from its inception, Vllabie for example, the effects of its own, and the effects of leasing needed her and so on, and the implications of each contract called his reign, but what is meant by these effects or that provision specifically detail? Does that those effects are the same obligations and rights which يوجبها contract on contractors? Does that rule always entail the decade in all contracts? Or that there are reasons why arranged or hampered or hindered? The advanced all questions we'll try to answer it in two axes, the first dealing with the definition by virtue of the contract and to distinguish it from what is suspected, The second axis will be on the rule of contract in Islamic jurisprudence, taking sales model for this study in light of comparative analytical approach


Article
Looting and rulings of Islamic jurisprudence
السلب وأحكامه في الفقه الإسلامي

Author: . Maan Nuri Muhammad معن نوري محمد
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 4 Pages: 31-76
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

that looting the rule legal fixed whether gestures writers or explicit Sunnah lustral on the owner prayar purer and completed the delivery or the practical application by followers of the Companions (may Allah be satisfied with them) and came against their tracks in this are many. - looting the killer anyway Prince said or did not say because we said the otherwise we had in all the words of the Messenger of Allah (May Allah pray and deliver him) to bring the evidence shows that, but he said the path of the legislation and reporting not preside way.

1-أن السلب حكم شرعي ثابت سواء بإيماءات الكتاب أو صريح السنة المطهرة على صاحبها أزكى الصلاة وأتم التسليم أو بالتطبيق العملي لها من قبل متبعيها من الصحابة ( رضي الله عنهم ) ومن جاء بعدم وآثارهم في ذلك كثيرة .2-السلب للقاتل على كل حال قال الأمير أو لم يقل لأننا لوقلنا بخلافه لوجب علينا في كل قول لرسول الله () أن نأتي بدليل يبين أنه إنما قاله بطريق التشريع والتبليغ لا بطريق الرياسة


Article
Relieving provisions in Islamic jurisprudence
أحكـــام الاستبراء في الفقـــه الإسلامـــي

Author: Muthana Safaa Jassim مثنــى صفاء جاسم
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 4 Pages: 123-150
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

relieving himself Language: is a patent application, and acquitted have several meanings, including: acquitted If you get rid of the thing, and acquitted discharged him, and if acquitted promenade, spacing, and acquitted if forgive, warn.2 - relieving himself idiomatically: Is the patent application from outside, or is remove relieves of harm.

1-الاستبراء لغةً: هو طلب البراءة ، وبَرِئ لها معانٍ عدة منها : بَرِئَ إذا تخلص من الشيء ، وبرئت ذمته منه ، وبرئ إذا تنزه ، وتباعد ، وبَرِئ إذا أعذر ، وأنذر . 2-الاستبراء اصطلاحاً : هو طلب البراءة من الخارج ، أو هو إزالة ما بالمخرجين من الأذى


Article
Formal contracts in Islamic jurisprudence (Study of the views of scholars in Islamic jurisprudence)
الشكليـة في العقـود في الفقـه الإســلامي (دراسة في آراء الباحثين في الفقــه الإسـلامي)

Author: Hussein Abdel-Qader Maroof حسين عبد القادر معروف
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Issue: 52 Pages: 297-316
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The Islamic Jurisprudence has been predominated by the principle consensual contracts. Moreover, consensual or the negligence of the formalistic respects of the contracts were considered as the general basis on which this Jurisprudence relies. Nevertheless, this, in spite of the differences between the Islamic schools, did not stop the Islamic Jurisprudence from adopting the concept of formalism in some contracts to protect the contractors' interests. This is what has pushed the researchers in this jurisprudence to study the formalistic aspects in contracts in the Islamic Jurisprudence. However, their opinions varied, in that some of them generalize this formalism whereas others restrain it. This variation appeared though they depend on the form in its legal concept, which is considered as a special image of expressing the will imposed by the legislature and binding for the formulation of the contract.These opinions were not true manifestation of the reality and core of the Islamic Jurisprudence for they overpass the nature of this jurisprudence and its goals. This, in turn leads to the ambiguity of the meaning of the form in the Islamic jurisprudence.

لقد ساد الفقه الإسلامي مبدأ الرضائية في العقود ،بل إن الرضائية أو استبعاد النواحي الشكلية في العقود قد كان بمثابة القاعدة العامة التي قام عليها هذا الفقه . إلا إن هذا لم يمنع من تبني الفقه الإسلامي لفكرة الشكلية ،على اختلاف في المذاهب لإسلامية،في بعض العقود رغبة منه في حماية مصالح المتعاقدين .وهو ما أثار الباحثين في هذا الفقه ودفعهم إلى دراسة النواحي الشكلية في العقود في الفقه الإسلامي،غير إن آرائهم قد تشتت في هذا النطاق بين موسع لهذه الشكلية وبين مضيق لها،وذلك على الرغم من إنهم قد استندوا الى الشكل بمفهومه القانوني الذي يعد صورة خاصة للتعبير عن الإرادة يفرض من قبل المشرع ويكون لازما لانعقاد العقد. إلا إن هذه الآراء لم تكن تعبيرا صادقا عن حقيقة وجوهر الفقه الإسلامي ،إذ تجاوزت طبيعة هذا الفقه وغاياته مما أدى إلى غموض معنى الشكل في الفقه الإسلامي .


Article
Views Alvgahahllamam Muawiyah Kara Muzani
الآراء الفقهيةللإمام معاوية بن قرة المزني

Author: ibrahem mahmood abaas إبراهيم محمود عباس
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2009 Issue: 34 Pages: 108-169
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The Islamic nation has given birth - over the times and ages - scientists Avmama emerged in the various arts of science in Islamic jurisprudence, in particular, they took it to the Islamic nation's wealth jurisprudence great pride in the various ages and on top of these scholars, flags companions of the Prophet Dear (God bless them) as Aqzboa of the Prophet of Islam upon him blessings and peace, energized from a gift made them a lamp enlightened by Muslims, and benefited Baalomanm who came after them from their followers Vttelmzu on their hands and energized from their sciences noble They were truly elite of this nation and its leaders and the stars guide her, and was affiliated Yes vessel that saved this nation law glue and at the hands of personnel schooled Hola their followers so Vhvzawa scientific wealth of Muslims from being lost, and there was an argument between scholars of our predecessors in the good things that are partial in the disputed sight, which is a natural goal was to reach the right and the right to say. When you want the check came to me personality of Imam Jalil Muawiyah Kara Muzani a summit of the peaks of science has emerged in many sciences, including fiqh, tafseer, hadeeth and others. I collected what I can from the accountability of jurisprudence do not pretend I am surrounded by them because it takes more than these few pages, but I wanted to show what he was quoted the views of jurisprudence - the rare - and Ahzaretha combining them in independent research through what pleased God from the sources in the interpretation, and explanations of the modern, and jurisprudence.This has made a research on two themes:The first section defines safeguarded Imam Mu'awiya ibn Kara.The second section contained safeguarded doctrinal issues for the Imam. The Mslki in this research, I start first by mentioning the opinion of Imam Mu'awiya in the matter, followed by mentioning the names of scientists who have preceded him of companions  and followers and others, who went to this opinion of those who came after him, with the inference of his evidence, or more then cited the debate about the evidence that I could see from their evidence and evidence of offenders.The conclusion came to record the most important results of research findings through my study of the personality of Imam Mu'awiya ibn Kara. And finally conclude to thank all of the helping hand extended to me during the preparation of this research, advice or guidance or loan a book or god speed or review of what I wrote thanking God  Ovgahm their efforts and to all the best.

ان الأمة الإسلامية قد أنجبت –على مر الأزمنة والعصور – علماء أفذاذا برزوا في مختلف فنون العلم وفي الفقه الإسلامي على وجه الخصوص فقدموا للأمة الإسلامية ثروة فقهية عظيمة تفتخر بها في شتى العصور وعلى رأس هولاء العلماء الأعلام أصحاب النبي الكرام (رضوان الله عليهم) اذ اقتسبوا من النبي الإسلام عليه أفضل الصلاة والسلام ونهلوا من هديه ما جعلهم سراجا يستنير به المسلمون ،وانتفع بعلومهم من جاء بعدهم من تابعيهم فتتلمذوا على أيديهم ونهلوا من علومهم الشريفة فكانوا بحق صفوة هذه الأمة وقادتها ونجوم هدايتها ،وكان التابعون نعم الوعاء الذي حفظ لهذه الأمة الشريعة الغراء وعلى أيدي هولاء التابعين تتلمذ أتباعهم فحفظوا بذلك ثروة المسلمين العلمية من الضياع،وقد حصل خلاف بين فقهاء سلفنا الصالح في الأمور الجزئية التي هي في متنازع الأنظار وهو أمر طبيعي كان هدفهم الوصول الى الحق والقول الصحيح . وحينما أردت الاختيار برزت لي شخصية الإمام الجليل معاوية بن قرة المزني وهو قمة من قمم العلم برز في علوم كثيرة منها الفقه والتفسير والحديث وغيرها. فجمعت ما أستطيع من مسائله الفقهية ولا ادعي أني أحطت بها لان ذلك يحتاج إلى أكثر من هذه الصفحات القليلة،ولكن أردت أن أبين ما نقل عنه من ارآء فقهية – على قلتها- واحصرها جامعا إياها في بحث مستقل من خلال ما يسره الله تعالى من مصادر في التفسير ، وشروح الحديث ، والفقه.وقد جعلت بحثي هذا على مبحثين : المبحث الأول ضمنته تعريفا بالإمام معاوية بن قرة .والمبحث الثاني ضمنته المسائل الفقهية الواردة عن الإمام. وكان مسلكي في هذه البحث أني ابدأ أولا بذكر رأي الإمام معاوية في المسألة ثم أعقبها بذكر أسماء العلماء الذين سبقوه من الصحابة  والتابعين وغيرهم ، والذين ذهبوا الى هذا الراي من الذين جاءوا من بعده ، مع الاستدلال لرأيه بدليل او أكثر ثم أورد النقاش حول الدليل ما أمكنني من الإطلاع على أدلتهم وأدلة المخالفين . اما الخاتمة فقد جاءت لتسجيل أهم نتائج البحث التي توصلت إليها من خلال دراستي لشخصية الإمام معاوية بن قرة . واختم أخيرا بالشكر الى كل من مدَّ لي يد المساعدة أثناء إعداد هذه البحث بمشورة او توجيه او إعارة كتاب او دعاء بالتوفيق او مراجعة لما كتبت شكر الله  مساعيهم ووفقهم الى كل خير .


Article
Unlike the first and its impact on Islamic jurisprudence
خلاف الأولى وأثره في الفقه الإسلامي

Author: Dr. Mohammed Abdul Karim Barakat الدكتور محمد عبد الكريم بركات
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2005 Issue: 2 Pages: 235-270
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني


Article
The principle of legality in criminal Islamic Jurisprudence
مبدأ الشرعية الجزائية في الفقه الاسلامي

Author: د. عمار عباس الحسيني
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2010 Issue: 11 Pages: 129-150
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

لاشك في ان من اهم واولى ضمانات تحقيق العقوبة العادلة ومن ثم تحقيق وظيفة عدالة العقوبة، مبدأ الشرعية، وهو مبدأ لا يختلف معناه في الشريعة الاسلامية من حيث الاصل عن معناه المتقدم في القانون الوضعي فهو يعني ان تكون الجريمة بل وحتى العقوبة مستندة الى نصوص الشريعة الاسلامية ومصادرها وهو ما يعرف اليوم بـ(مبدأ الشرعية الجزائية) والذي يعني إنه (لا جريمة ولا عقوبة إلا بنص) وقد إستقر هذا المبدأ اليوم في التشريعات الحديثة سواء على مستوى الدساتير( ) أو القوانين الجزائية ( )، اذ بدون هذه الشرعية تضحى العقوبة اداة بطش وانتقام ومدعاة لتعسف القضاة او احتمال تعسفهم. وقد عرفت الشريعة الإسلامية تطبيقات هذا المبدأ منذ أكثر من أربعة عشر قرنا مع إنه لم يعرف في إطار القانون- بشكله العلمي الواضح - إلا في إنجلترا وذلك بصدور وثيقة العهد الأعظم (Magna Charta) التي منحها الملك جون لرعاياه في إنجلترا كمنحة بعد خلاف طويل وصراع دائم مع النبلاء سنة 1216. ثم عرف هذا المبدأ فيما بعد في الولايات الأمريكية فأدرجوه في إعلان الحقوق الصادر سنة (1773). ثم تبناه رجال الثورة الفرنسية فيما بعد وأعطوه صياغة واضحة ومحددة في (إعلان حقوق الإنسان) الصادر في 26/أغسطس/1789. حيث اعتمد هذا المبدأ من قبل قادة الثورة الفرنسية كأحد الضمانات الأساسية للحرية الفردية.وللوقوف على بحث هذا المبدأ في الشريعة الاسلامية وزعنا دراسة هذا الموضوع على ثلاثة مطالب، تناولنا في الاول ادلة مشروعية هذا المبدأ في الشريعة الاسلامية وفي الثاني اهم مظاهر هذا المبدأ وفي الثالث اهم نتائج هذا المبدأ.


Article
Impossibility in Islamic Jurisprudence (fiqh)
استحالة الأشياء في ميزان الفقه الإسلامي

Author: Dr. Ramadan Hamdoon Ali د.رمضان حمدون علي
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2013 Volume: 7 Issue: (14/2) Pages: 449-478
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Impossibility of dirty things is considered one of the controversial contemporary issues. The Islamic rules with regards to purity and medicine, whether it contains that material or not, are also disputatious. The present study is very important. Gelatin is used in the industry of some medicines and imported food. So, it is necessary to show the Islamic rule related to those new issues

من القضايا المعاصرة التي يكثر حولها النقاش، استحالة الأشياء النجسة، وبالتالي حكم طهارتها وحكم الدواء إذا كانت تلك المادة جزءً من تكوينه ويعد البحث ذا أهمية كبيرة لأن بعض الأطعمة المستوردة يدخل في صناعتها مادة (الجيلاتين) وكذلك بعض الأدوية فلابد من الإحاطة بالحكم الشرعي لهذه المستحدثات.


Article
Certification of the irreversibility
الإشهاد على الرجعة

Authors: A. Abdullah Abdullah Salem أ. عبد الله سالم عبد الله --- D. Saeed Ahmed Humaid Al Nuaimi د. أحمد حميد سعيد النعيمي
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2013 Volume: 16 Issue: 58 Pages: 235-363
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Revocability is returning a wife of an actual consummated marriage after a revocable divorce . Testifying the revocability Raja is an ordinance by agreement of the jurists . but the difference of opinion revolves around the intended meaning of the ordinance : whether it is expressive of obligation or recommendation . However , the preponderant opinion is that testifying the revocability Raja is expressive of obligation since it makes it easy to prove revocability Raja when there is denial and to reduce cases of divorce when the husband becomes aware of the serious effects consequenton him.

الرجعة هي إعادة الزوجة المدخول بها حقيقة بعد الطلاق الرجعي ، والإشهاد على الرجعة مأمور به باتفاق الفقهاء إلا أن الخلاف ظهر في المراد بالأمر هل هو أمر على الوجوب أم على الاستحباب الراجع أن الإشهاد على الرجعة أمر على الوجوب وذلك لسهولة إثبات الرجعة عند الإنكار وللتحقيق من حالات الطلاق عندما يعلم الزوج بخطورة الآثار التي تترتب عليه.

Listing 1 - 10 of 44 << page
of 5
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (44)


Language

Arabic (31)

Arabic and English (13)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (4)

2017 (2)

2016 (4)

2015 (3)

More...