research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The Kurdish labour party cause, Its Reflection overThe Iraqi – Turkish Relation 1984 – 2007
قضية حزب العمال الكردستانيوانعكاساتها على العلاقات العراقية – التركية1984- 2007

Author: Hanna Azzo Behnan حنا عزو بهنان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2008 Issue: 12 Pages: 89-122
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis study is to clarify the bases in which the Kurdish labourparty founded in Turkey in the 1970's of the twentieth century, andits armed activities during the period from 1984–2007, as a reactionover the policies imposed by the Turkish governments since thefoundation of the Turkish republic against the armed Kurdishmovements in Turkish modern history especially the period ofMustafa Kemal Ataturk rule (1923–1938). Furthermore, theTurkish reaction against the activities of this party and itsreflections over the relations between the two neighbours countries.Finally, the conclusions in which the researcher has concluded inorder to settle the Kurdish cause in Turkey to enhance the Iraq –Turkish relations.

تهدف هذه الدراسة الى توضيح الأهداف التي أسس من اجلها حزب العمال الكردستاني في تركيا في عقد السبعينات من القرن العشرين، ونشاطاته المسلحة خلال السنوات 1984-2007 والتي كانت رد فعل للسياسة التي انتهجتها الحكومات التركية منذ تأسيس الجمهورية التركية ضد الحركات الكردية المسلحة التي شهدتها تركيا في تاريخها المعاصر وبالضبط في عهد الرئيس مصطفى كمال اتاتورك (1923- 1938) والتي اتسمت بالقوة. وكذلك رد الفعل التركي تجاه نشاطات ذلك الحزب، وانعكاسات تلك النشاطات على العلاقات بين الدولتين الجارتين العراق وتركيا، واخيرا الاستنتاجات التي توصل اليها الباحث من اجل حسم القضية الكردية في تركيا وبالتالي تعزيز العلاقات العراقية- التركية.


Article
Turkish Political changes TowardsThe Kurdish problem 1999-2006
المتغيرات السياسية التركية تجاه المشكلة الكردية 1999 – 2006

Author: Nawal A.Sultan نوال عبد الجبار سلطان الطائي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 7 Pages: 107-139
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research highlights the Changes of the Kurdish problem in Turkey in the aftermath of Abdulla Ocalan's arrest, the leader of PKK.It deals with the most Significant aspects of the problem from the point of view of Turkish Politicans and its reflections upon the practical reality inside the Turkish Society especially the areas inhabited by Kurdish majority. The Research also talks about the strategic aim of PKK. In getting an independent state and Calling for the democratic rights (Political, Cultural and Economic) to reach possible answers for the Problem. The aim has got a regional Support and it was clear in Turkey's Seeking after the accession of E.U. The Kurdish Problem was one of the most Significant Points facing the Turkish government which needs – radical answers in regards to the Turkish Politics.

يسعى البحث الى تسليط الضوء على المتغيرات التي طرأت على المشكلة الكردية في تركيا بعد اعتقال عبد الله اوجلان زعيم حزب العمال الكردستاني. فهو يتناول ابرز الجوانب الأساسية التي طرأت على المشكلة من وجهة نظر الساسة الاتراك وانعكاسها على الواقع العملي داخل المجتمع التركي وعلى وجه الخصوص في المناطق ذات الغالبية الكردية. كما سلط الضوء على تحول الهدف الستراتيجي لحزب العمال الكردستاني من سعيه الى الحصول على دولة مستقلة، الى المطالبة بحقوق ديمقراطية (سياسية وثقافية واقتصادية) من اجل الوصول الى نقاط التقاء حلول ممكنة لحل المشكلة التي استعصت على الحكومة التركية ولاقت دعماً اقليمياً واوربياً، كان لهُ فاعليته وتأثيره الواضح وذلك في حدود سعي تركيا للانضمام الى الاتحاد الأوربي، فكانت المشكلة الكردية أحد أبرز النقاط الساخنة التي واجهتها الحكومة التركية والتي تتطلب وضع حلولاً جذرية لها وفق المفاهيم السياسية التركية.


Article
الموقف الإقليمي من الحركة الكردية المسلحة في تركيا 1984

Author: خليل علي مراد
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2005 Issue: 3 Pages: 32-50
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

لم تكن الحركة الكردية المسلحة التي بدأها حزب العمال الكردستاني في تركيا منذ آب 1984 شأنا داخليا فحسب بل إنها أصبحت بصورة متزايدة قضية سياسة خارجية أيضا من خلال تأثيرها في علاقات تركيا الدولية والإقليمية.يدرس هذا البحث مواقف جيران تركيا الشرق أوسطيين (العراق، سوريا، إيران) إزاء الحركة الكردية المسلحة في تركيا منذ بدايتها في 1984 حتى ألازمة السورية التركية في تشرين الأول 1998، ويحلل البحث هذه المواقف في ضوء المصالح والهواجس الأمنية المشتركة، كما بالنسبة للعراق حتى 1990 ثم الإدارة الكردية في كردستان العراق منذ 1992. أو من خلال المشاكل والخلافات القائمة ( قضية المياه، التعاون التركي الإسرائيلي) كما بالنسبة لسوريا. أو الشكوك المتبادلة والمنافسة من اجل النفوذ الإقليمي كما بالنسبة لإيران..


Article
Iraq's Accession To World Trade Organization"Reality & Future Perspectives"
انضمام العراق إلى منظمة التجارة العالمية "الواقع وآفاق المستقبل"

Author: Abdullah Fadhil Al-Hayali عبد الله فاضل الحيالي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2011 Issue: 23 Pages: 83-116
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research tries to show the range of Iraq's need to access WTOand its entrance by conditions of accession will contribute inachieving goals of Economic Development. In view of the probableand negative effects on agricultural and industrial sectors resultedfrom the accession of Iraq to world Trade Organization. The Iraqinegotiator has to depend on the graduation of declining the customtariffs that imposed on imports and to gain more time withcancelling constraints on trade of commodities and some forms ofsupport, guided to prefer local commodities with similar importedproducts. The paper comes out with the result that Iraq should notspeed in this action even if the period would last ten or fifteen yearsuntil the suitable & fertile environment would be prepared and therebuilding of Iraqi economy, providing bases of modern agriculture,industry and Services, following up world developments and gettinghigh Competitive advantage.

يعد البحث محاولة لتبيان مدى حاجة العراق، في ظل ظروفه الراهنة، للانضمام الى منظمة التجارة العالمية، وهل أن قبوله باشتراطات الانضمام وتكيّفه معها، يسهم في تحقيق أهداف التنمية الاقتصادية. ونظراً للآثار السلبية المحتملة في القطاعين الزراعي والصناعي التي ستنجم عن إنضمام العراق الى منظمة التجارة العالمية. يجدر بالمفاوض العراقي إعتماد التدرجية في خفض التعريفات الكمركية على الاستيرادات، والحصول على مدد زمنية أطول فيما يخص إلغاء القيود على تجارة السلع، وبعض صور الدعم والموجهة لتفضيل المنتجات المحلية على المنتجات المستوردة المماثلة.
وينتهي البحث بنتيجة فحواها أنه ينبغي على العراق عدم التعجّل في الإنضمام حتى لو بلغت المدة التي تسبق الإنضمام عشرة أو خمسة عشر سنة، إلى أن يجري تهيئة البيئة الملائمة والخصبة، وإعادة بناء الإقتصاد العراقي، وإرساء قواعد الزراعة والصناعة والخدمات الحديثة والمواكبة للتطورات العالمية، وإمتلاك المزية التنافسية العالية.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2011 (1)

2008 (1)

2007 (1)

2005 (1)