research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
Landmarks in Reporting Islam and Guidence
معالم في طريق الإرشاد والتبليغ

Author: Aisar Faiq Jihad أيسر فائق جهاد الآلوسي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 3 Pages: 419-459
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

People all the time need someone to guide them, inform them and teach them the matters of their religion, as was the prayer and peace teaches the people, it is the task of all the prophets, came and ordered to reach the messages of their Lord. It is also the mission of the preachers after them, they are the heirs of science and call, as said by prayer and peace: ((scientists and heirs of the prophets)) (2), the need for calling and reporting is required at all times to the time of the hour, it is the task of all jealous of this religion, especially In our time, we need more. The material and temptations of life dominated the hearts of many people and indulged in them and moved away from the orders of God and the morals of Islam, so that people are not forbidden to do evil, and do not shy from the taboo of God. It is necessary to revolutionize the situation and awaken the hearts of its negligence, by guiding in order to live Islam in our societies, and the nation rises from the ruins of the accumulation of foreign intellectual, moral and ideological conquest. In this mission and the nation's need for it. The da'i, if his heart does not burn longing, and his soul is torment, and his mind is important to this religion, he does not speak guidance because it does not find anyone to listen to him, because the call is the heart of the universe and the spirit of existence and the balance of the world, and the valve of security and safety for him.When the preacher does not feel his responsibilities in saving faith, which threatens him from a great danger in the whole world.So how does he want the world to take from him and listen to him? It must also be loaded with tens of compassion and compassion spiritually and morally for those in need to have a great impact on them, as well as the preacher must be driven by the responsibilities of the call for greater awareness, understanding of the spiritual and intellectual guidance of the world, and through the discovery that others can understand.And it must also, not to hit his soul cool, and the fire of his longing, and the heat of his heart on this religion.These are some of the general features that I have said in this research in the field of the call to God. May preachers benefit everywhere, to elevate religion to the highest of its houses, and in the original form drawn by the Qur'an and Sunnahإ

فإن الناس في كل وقت يحتاجون إلى من يرشدهم ويبلغهم ويعلمُهم أمور دينِهم، كما كـان عليه الصِّلاةُ والسلام يعلِم الناس فهي مهمة الأنبياء جَميعاً ، بِها جَـاؤا وَأُمِـروا أن يبلغـوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ . وهي أيضاً مهمة الدعاة من بعدِهم ، فهم ورثة العلم والدعوة ، كما قَالَ عَليه الصلاةُ وَالسَّلام : (( العُلَماءُ وَرَثَةُ الأنبياءِ ))(2) ، فالحاجَة إلى الدعوة والتبليغ مطلوبة فـي كل وَقت إلى قيام الساعة ، فهي مهمة كل غيور على هذا الدِين ، ولاسيما فـي وقتنا الـذي نعيش فيه فالحاجة أكبر . فقد طغت المادَّة ومغريـات الحياة عـلى قلـوب كثير مـن الناس وانغمسوا فيها وابتعدوا عن أَوامر الله وأخلاق الإسلام ، فأصبح الناس لايتناهون عـن منكرٍ فعلوه ، ولا يتورعون عن محارم الله . فلا بد مـن تثويـرِ الأحـوال وإيقاظ القُلـوب مـن غفلتها ، وذلك بالإرشـاد لكي يَحيا الإسـلام في مجتمعاتنا ، وتنهض الأمة من تحت أنقاض متراكمات الغـزو الأَجنبي الفكـري والأخلاقي والعقائدي .وقـد حـاولت بجهدي المتواضع فـي هذا البحث أن أرسم الطريق لصاحب الدعوة والإرشاد ، وأُبَيِّن لَه مـا يجب عليه اتِّباعهُ فـي هذه المهمة وحاجة الأمَّة إليه. فالداعي إن لم يحترق قلبه شوقاً ، وروحه عذاباً ، وذهنه هَمَّاً لِهذا الدين فلا يتكلم بالإرشاد لإنه لايجِد له أحداً يُصْغي إليه ، لأنَّ الدعوة هي قلب الكون وروح الوجود وميزان العالم ، وصمام أمنٍ وأمانٍ له . وحينما لايشعر الداعية بِمسؤلياتِهِ في إنقاذِ الإيمان مما يحيق بِهِ من خطرٍ عظيمٍ في العالمِ كلهفكيف يريد إذن مـن العالمِ أن يأخذ منهُ ويستمع إليهِ . وكذلك عليه أن يكـون محملاً بِألطاف مـن الرحمةِ والشَفقَةِ روحيَّاً ومعنويَّاً بِاؤلئك المحتاجين إليها كــي يترك فيهـم أَثراً عظيماً وكذلك علـى الداعية أن تدفعهُ مسؤوليَّات الدعوة إلى الزيادة مـن الإدراك، وفهم توجيهات العالَمِ الروحيَّة والفكريَّة ، واكتشاف اللغة التي يمكن من خلالها أن يفهم الآخرين .وعليه أيضاً ، أن لاتصيب روحـه الفتور ، وتنخفض نيران شوقه ، وحرارة قلبه علـى هذا الدين .فهذه بعض الملامـح العامّة التي فصلت القول فيها في هذا البَحث فـي مجال الدعوةِ إلى الله تعالى . عسـى أن تنفع الدعاة فـي كل مكان ، ليرتقوا بالدين إلى أعلى منازله ، وبالصورة الأصيلة التي رسمها لنا القرآن والسنة


Article
Relation of Maxillary Central Incisors Width to some Facial Measurements

Authors: Munther Kazanji --- Abdul Qadir Majeed Qadir --- Shukriya Hussein Habeeb --- Ali Shakir Hasan
Journal: Journal of Oral and Dental Research مجلة طب الفم والاسنان ISSN: 23106417 Year: 2017 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 93-101
Publisher: Iraqi Association for Oral Research الجمعية العراقية لبحوث طب الفم

Loading...
Loading...
Abstract

Background Using the extraoral indicators is a common method to determine the size and shape of the artifcial teeth. Aim This study was conducted to assess the relationship between the mesiodistal width of maxillary central incisors and some facial anatomical landmarks (Bizygomatic and Inter-canthal distance) Materials and Methods A prospective cross-sectional study was conducted on 160 adult students, with the age range between 18-25. Mesiodistal widths of maxillary central incisors and two facial widths (bizygomatic and inter-canthal) were marked and measured by digital caliper to the nearest of 0.01mm. Data were analyzed statistically using SPSS (V-18) software. Results The statistical Analysis demonstrated the correlation of the mesiodistal width of a right central incisor with bizygomatic and inner-canthal widths was signifcant at P-Value of (P< 0.05), Spearman›s correlation of bizygomatic for male was 0.358 and female was 0.305, and the spearman›s correlation of intercanthal for male was 0.318 and female was 0.312. In the male, the correlation of the mesiodistal width of a left central incisor with bizygomatic and intercanthal widths was weak; Spearman›s correlation was 0.043 for bizygomatic and was 0.123 for intercanthal. While for female, it showed a strong correlation, spearman›s correlation was 0.349 for bizygomatic and was 0.298 for intercanthal. Conclusion The results proposed that the inter-canthal and bizygomatic widths are both good prognostic factor in determining the mesiodistal width of the maxillary right central incisor. Also concluded that the correlation between maxillary central incisor width and bizygomatic and inter-canthal widths could be differed by gender.


Article
The signs of moderation in the discourse derived from the speech of the Prophets to their people in the Holy Quran
معالم الاعتدال في الخطاب المستنبطة من خطاب الأنبياء لأقوامهم في القرآن الكريم

Authors: Ahmad K. Mukhlif أحمد ختال مخلف --- Taha E. Shebeeb طه إبراهيم شبيب
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2018 Volume: 10 Issue: 37 Pages: 387-406
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This paper focuses on the elevation of the Prophets' addresses to their peoples despite the opposition and harm these people inflect on the prophets and their followers. The paper seeks to shed light on the addresses of moderation by quoting live and realistic specimen of the call of the prophets and messengers to their misguided peoples to follow the right path of God. Prophets were instructed by God to use soft speech, wisdom, and right sermon in their calls in spite of the animosity and oppression of these people. Each prophet has his own unique style of presentation and call that far supersedes human minds. Because prophets are the ultimate model to humanity and in view of the dark and hard conditions this paper contemplates the Quranic stories of Prophets and a smaple of there addresses to their people to deduce discourse guidelines to guide the nation in deciding its destiny. The paper seeks to answer the question of how was the Prophets' address to their peoples? What are the means to make their call succeed? And what is the essence of successful moderate discourse.The nature of the successful address, that the individual should adopt in his dealings with other, should be derived from the prophets' address as they take all available time in their call and their never going desperate. The paper follows the theoretical and applied methods to combine the events and happenings to what the the Quran relates in the stories of the prophets.Individuals must follow and imitate the ethical behaviors of the prophets in using moderate address with the sinners and divergents because what force fails to achieve can surely be achieved by mild style and moderate address. The prophetic approach to address should be the path we follow in all our dealings with the pious and sinners alike.

جاءت فكرة البحث لتركز على سمو خطاب الانبياء لأقوامهم مع أنه يُعارَض من قبلهم بالرد والاذى للأنبياء ومتبعيهم، فأردنا تسليط الضوء على جزء من خطابات الاعتدال من خلال عرض نماذج حية لصور واقعية تتمثل بدعوة الانبياء والرسل لأقوامهم الضالين عن الحق وفق منهج الهداية الذي ارتضاه الله لخلقه، ومع هذا التيه والضلال الصادر من أقوامهم ومع التعنت وممارسة شتى أساليب القمع والوحشية في حق أنبيائهم إلا أنهم كانوا مأمورين بلين القول والحكمة والموعظة الحسنة فكانت أساليب دعواتهم متحدة مضمونا، مختلفة تشريعا، للوصول الى هدف الاعتدال في خطاب الانبياء لأقوامهم، ولكل نبي منهم أسلوب عرض خاص يفوق العقول البشرية قصه الله سبحانه وتعالى في القران الكريم، فالأنبياء هم القدوة بلا منازع، فلذا ارتأينا في ظل هذه الظروف الحالكة والمستعصية، وضياع الخطاب الناجح في عالم الأهواء والتصدر أن نقف وقفة متأمل في تلك القصص لتكون مصباحا مضيئا، والوقوف على نماذج مختارة من خطاباتهم مع أقوامهم للوصول الى معالم خطابية ترشد الأمة في تقرير مصيرها. الهدف من البحث# يدور البحث حول الاجابة عن الأسئلة الاتية: كيف كان خطاب الانبياء لأقوامهم؟ وما هي السبل الكفيلة لنجاح الدعوة مع الاقوام المعاندين لقبول الحق؟ وماهية الخطاب المعتدل الناجح. مشكلة البحث# أن تكون طبيعة الخطاب الناجح الذي يجب ان يتبناه الانسان في تعامله مع من يدعوهم ويتعامل مستنبطا من خطاب الانبياء عليهم السلام، من خلال استنفادهم للوسع في مجال الدعوة وعدم يأسهم من اقوامهم، واستخدمنا في هذا البحث الاسلوب النظري التطبيقي من خلال ربط الاحداث والوقائع بما تم ذكره في القران الكريم من قصص للأنبياء السابقين اذ ان الله تعالى لم يقص لنا هذه القصص عبثا، وإنما من اجل اخذ العبرة منها.من هنا يجب تحقيق الاقتداء الكامل والتخلق بأخلاق الانبياء عليهم السلام في انتهاج الخطاب المعتدل حتى مع المخالفين في المنهج، لأن ما لا يمكن تحقيقه بالقوة يمكن أن نحققه بالأسلوب اللين والخطاب المعتدل، وليكن المنهج النبوي في الخطاب هو الطريق الذي نسير عليه في كل تعاملاتنا سواء مع المتفقين أو المخالفين لنا في الفكر والمنهج.


Article
Impact of Religious Tourism landmarks in Authenticity Dimensions of Urban Identity for the city
دور الشاخص السياحي الديني في أبعاد تأصيل الهوية العمرانية للمدينة

Authors: Suha Hassan AL Dahwi سهى حسن عبدالله الدهوي --- Yousif Issa Alwan يوسف عيسى عموان
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2015 Volume: 11 Issue: 3 Pages: 259-274
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The most important characteristic of urban cities is the presence of identity characterizes types of architecture. Most of these cities suffer from the decline and deterioration, and become blocks of adjacent buildings, which are copies of a particular architecture and tradition and simulate them. That led to disappear originality. The importance of this research on the link between the role of tourism attraction within the central cities for rooting there urban identity. Through the review of previous studies on the subject of tourist attraction,and after clarify landmarks kind, the research problem has identified as the "Missing of comprehensive knowledge about the role of religious tourist landmarks in dimensions of authenticity urban identity for the city" .The goal of research is reaching to the role of religious tourist landmarks in urban development projects to clarify urban identity authenticity dimensions. The research adopted descriptive analytical method and draw the most important variables, indicators and vocabulary, which has been employed in the application of the study, which included analysis many of elected local development projects.

اف اى مايميز المدف الحضرية ىو وجود ىوية تميز انماط عمارتيا ومعظ ىذه المدف ذات اليوية العم ا رنية تعاني مف انحدار و تدىور، أوصبحت كثير مف المدف كتؿ مستنسخة مف المباني المتلاصقة مما ادى الى اختفاء سمة الاصالة .برزت اىمية البحث حوؿ تفعيؿ دور الشواخص السياحية داخؿ المدف في تأصيؿ ىوية المدينة العم ا رنية.ت م ا رجعة الد ا رسات السابقة حوؿ الموضوع وبعد توضيح العديد مف الشواخص السياحية تحددت المشكمة البحثية في "عدم وجود معرفة شاممة حول دور الشواخص السياحية الدينية في ابعاد تأصيل الهوية العم ا رنية لممدينة " . برز ىدؼالبحث في تحديد دور المفردات التفصيمية لابعاد تأصيل الهوية العم ا رنية في مشاريع التطوير الحضري لممناطق التي تحوي شاخصاً سياحيا دينيا . أعتمد البحث المنيج الوصفي التحميمي, وت استخلاص أى المتغي ا رت والمؤش ا رت اولمفردات, التي ت توظيفيا في تطبيؽ الد ا رسة العممية التي شممت تحميؿ عدد مف مشاريع التطوير المحمية المنتخبة.


Article
Augmenting the Hadba Minaret Role as A Landmark in the city of Mosul
تعزيز دور منارة الحذباء كشاخص بصري في مذينة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Al-Hadba, the oblique Minaret of the historic Grand Mosque is considered as the famous and the most important landmark in the old town of Mosul as it is the oldest architectural monument which have been built in 568 AH – 1172 AC. Till now, as a visual landmark of 45 meters height, it is the icon that gives the city its identity across nine centuries, which represents as an obvious indicator for orienting the direction of inhabitants movements in the old built fabric from remote distance, and as a component of this environment, it is characterized as a vital value for the visual views those can be seen through alleys that lead to the Grand Mosque, consequently, presenting richness, continuity and variety for such visual scenes. As a result of disorder of urban built, random buildings, unconsidered planning decisions, and the lack of prior urban design dimension which gives the Minaret its importance to the surrounding areas of the mosque, all that led to reduce the Minaret role as an urban landmark, besides creating vision coverage that prevented the Minaret from being as a visual mark. This paper attempts to study all visual districts in Mosul city in which the Minaret currently can be seen through alleys, in any viewpoint, direction and skyline with determining the built constructions that cover or reduce the visual sight toward the Minaret, evaluating the extent and level of its perception as a landmark on pedestrians level, identifying the best visual positions in the sequence, and presenting urban recommendations about how to improve the Minaret role as a monumental landmark in the city.

تشكل ه بٌس الحذببء الوئز الوبئل لجبهع ال سٌَ إلكب ش٘ هعلوب صٍشحب ه وْب لوذ الو صَل بصفت بْ أقذم هعلن هعوبس إثش ،ٕ لٍا تضال سهضا أعغى للو صَل تَّٗ بْ عبش تسع قش ىٍ كشبخص بصش إٍلز كبى لٍا ضٗال وٗثل دلال اٍضح لوذ الو صَل القذ وٗ تٗن سؤ تٗ كوعلن ه نْ حٗذد الاتجب هي أهبكي بع ذ٘ .ٓ شكل جٍ دَ الو بٌس كجضء هي ال سٌ ج٘ الحضش لوذ الو صَل القذ وٗ ق و٘ إضبف للوشب ذّ البصش الت وٗكي است ع٘بب بْ هي خلال الأصق الوتج إلى الوسجذ الجبهع هب أعغى الاستوشاس اٍلثشاء للوشب ذّ البصش .ٗٔ تًٍ ج٘ للف ضَى العوشا اٍلب بٌء العش اَئ اٍلقشاسات التخغ غ٘ غ ش٘ الوذس سٍ عٍذم جٍ دَ تصون٘ حضش هسبق عٗغ ق و٘ للو بٌس للو بٌعق الوح غ٘ ببلجبهع، كل رلك أدى إلى تقل ل٘ د سٍ بّ كوعلن دلال إضبف لى حجب سؤ تٗ بْ كشبخص بصش .ٕ ذْٗف البحث إلى دساس كبف ال غٌبقبت البصش الت تشى ه بٌْ ه س الحذببء حبل ب٘ ف هذ الو صَل هي هحب سٍ الحشك الوح غ٘ هٍي كبف الض اٍ بٗ اٍلاتجب بّت عٍلى هست ىَ خظ السوبء تٍحذ ذٗ ال غٌبقبت الب بٌئ الت تعتشض تؤثش ف التقل ل٘ هي سؤ تٗ بْ تٍق ن٘٘ هذى دٍسج است ع٘بب بْ كشبخص بصش ،ٕ تٍحذ ذٗ أفضل قًبط الشؤ ف الوتتببع البصش لل صَ لَ إلى ت صَ ب٘ت تخغ غ٘ حٍضش تعضص هي د سٍ الو بٌس كشبخص هٍعلن حضبس ف هذ الو صَل .


Article
Impact of landmarks in urban space (Buildings) as a nucleus for organization urban space
أثر المعالم في الفضاء الحضري المعالم (الأبنية) كنواة لتنظيم الفضاء الحضري

Authors: Moheamen basim Ibrahim مهيمن باسم ابراهيم --- Ahmed Hashim Hammed احمد هاشم حميد
Journal: Journal of the planner and development مجلة المخطط والتنمية ISSN: 1996983X Year: 2018 Volume: 5 Issue: 37 Pages: 97-129
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The study deals with the study of one of the city's vital urban elements and the spatial structure of the city and the role these elements play as influential elements in the organization of urban space. Where they dealt with general knowledge about the city's landmarks, including its definition and classification as well as the dimensions of the landmarks, which contributed to building a general knowledge base up to the procedural definition of landmarks. The study discussed the concept of urban space and the critique of a series of previous international, Arab and local studies that dealt with the relationship and impact of the buildings in urban space for the purpose of identifying the research problem, which stated: (the need for a comprehensive knowledge framework, Both at the holistic and situational levels). The objective of the research was to: (a) Provide a comprehensive knowledge framework that illustrates the role of milestones in the organization of urban space at the holistic and local levels). In order to achieve this goal, and after the conceptual and specific framework of the role of urban space has been built, a main hypothesis has been laid down: "The landmarks of buildings affect the organization of urban space at the holistic and local levels through its holistic impact on the organization of space structure, Open space directly related to the teacher and his visual image), which in turn were divided into a set of secondary hypotheses. In order to validate the hypotheses, a practical study was initiated, a selection of research samples was selected, and the theoretical framework was applied to the selected samples, which consisted of models of global and local characteristics, in order to identify the effectiveness of the theoretical framework in the analysis of the projects, Theoretical. Where the impact of selected samples on the organization of urban space has been revealed at both the comprehensive and local levels. The impact is on the holistic level in the organization of the space structure, the organization of the optical image of the space structure, and at the local level in the organization of the space directly connected to the teacher and the organization of his visual image

يتناول البحث دراسة أحد العناصر الحضرية الحيوية في المدينة والبنية الفضائية وهي معالم المدينة و الدور الذي تلعبه هذه العناصر كبؤر مؤثرة في تنظيم الفضاء الحضري. حيث تم تناول طروحات معرفية عامة حول المعالم في المدينة تضمنت (تعريفها وتصنيفاتها اضافة الى الابعاد الكامنة في المعالم), مما ساهم في بناء قاعدة معرفية عامة وصولا الى التعريف الاجرائي للمعالم. ليتم بعدها التطرق الى مفهوم الفضاء الحضري ونقد مجموعة من الدراسات السابقة العالمية والعربية والمحلية والتي تناولت علاقة وتأثير المعالم (الأبنية) في الفضاء الحضري لغرض تحديد المشكلة البحثية والتي نصت على: (الحاجة الى اطار معرفي شامل يوضح دور المعالم (الأبنية) في تنظيم الفضاء الحضري على المستويين الشمولي والموضعي). وعليه تم تحديد هدف البحث في: (توفير اطار معرفي شامل يوضح دور المعالم (الأبنية) في تنظيم الفضاء الحضري على المستويين الشمولي والموضعي). ولغرض تحقيق هذا الهدف وبعد أن تم بناء الاطار النظري والخاص بدور المعالم في تنظيم الفضاء الحضري تم تحديد فرضية رئيسية نصت على: (تؤثر المعالم (الأبنية) في تنظيم الفضاء الحضري على المستويين الشمولي والموضعي من خلال أثرها الشمولي بتنظيم الهيكل الفضائي والصورة البصرية وأثرها الموضعي بتنظيم الفضاء المفتوح المرتبط بالمعلم مباشرة وصورته البصرية), والتي بدورها قسمت الى مجموعة من الفرضيات الثانوية. ولغرض التحقق من صحة الفرضيات تم الشروع بالدراسة العملية وانتخاب مجموعة من العينات البحثية و تطبيق الإطار النظري على العينات المنتخبة، والمؤلفة من نماذج لمعالم عالمية ومحلية بغية التعرف على مدى فاعلية الإطار النظري في تحليل المشاريع، وتقييمها وفقا للمؤشرات الواردة فيه والتوصل الى مدى تحقق مفردات الاطار النظري. حيث تم الكشف عن تأثير العينات المنتخبة في تنظيم الفضاء الحضري على المستويين الشمولي والموضعي. فتمثل الاثر على المستوى الشمولي في تنظيم الهيكل الفضائي وتنظيم الصورة البصرية للهيكل الفضائي, وعلى المستوى الموضعي في تنظيم الفضاء المرتبط بالمعلم مباشرة وتنظيم صورته البصرية


Article
Educational landmarks to include (intermediate) in the university curriculum
المعــالم التربــوية لتضمين مادة (الوسطية) في المناهج التعليمية الجامعية

Author: Ph.D.Hussein Abd Awad Al Dulaimi أ.م.د. حسين عبد عواد الدليمي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2017 Issue: 49 Pages: 185-220
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

The study deals with the subject of Islamic education derived from the characteristics of the great Islamic religion, which steers the approach of moderation and moderation, In order to ensure the functioning of society in the right way leading to good results in the upbringing of the generation of the nation .

Cette recherche traite le sujet de l'éducation islamique dérivée de la grande religion islamique, qui suit les caractéristiques d'approche de la modération à fin d'assurer le bon chemin pour la communauté et les bons résultats dans l'éducation de la génération…


Article
Intellectual and cultural landmarks in Aden Between the fifth and sixth centuries AD
المعالم الفكرية والثقافية في عدن بين القرنين الخامس والسادس الهجريين

Author: أحمد صالح رابضة
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Issue: 33 Pages: 119-167
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis research deals with the intellectual and cultural movement in Aden in the fifth century Higri. Aden at that time was ruled by the Ismaeli- tendency Azzari-iah State. But we did not obtain in the sources which are within our access any open stories that reveal absolutely and truly thee Ismaeli type of this government. We would exclude the indications that the leaders of this state were (propagandists) While we lack evidences on this affiliation we have poetry proof, particularly the poems of the historian Ammar Alyamani who played an effective role in this state.We have become familiar with the history of this state, and touched into the political aspects as much as we go deeper into research. We preferred the stories which involve truth and little confusion. We did not contemplate long before the stories which involve a lot of doubt and had received little criticism.We did not deal much with the construction movement in this era, particularly the installations which were set up by the Ismaeli Al Zrei’ in Aden, because this was not disclosed by the sources. We however knew some of them and found unmatched care having been given to some jamas in Aden city, like Aden Jama, for example. This is because the Ismaelis scarcely gave attention to the Sunni mosques. Here we said” This is not a sort of immoderation in which we must not be involved. They exercised a degree of tolerance and contributed to renewal of this old historical jama and other jamas. It was inevitable to admit that we went deeply into the study of the cultural movement but not in study of cultural and construction heritage, particularly poetry and poems. Probably we will learn after -consideration and long study- about the ideology of this state. We mentioned specimens of the poets and their poems. We did not like to deal too much with narrating this poetry for fear of boring.. Otherwise there are many collections of poems which were produced in this stage. Ammar Alyamani mentioned clearly and openly his allegiance to the Fatimis who were the strategic center of the Zuraii State. We alluded to the poetic rivalry at Almandhar House in Aden. Most probably it was one of the palaces of the Zuraii State which we believe to belong to their installations in Aden, and today they are among the wiped out heritages which had been located on the Almandhar Mount in Aden which is opposite the historical Seerah mount , which is an important historical landmark in Aden.This is a summary of the research.Probably it tended to be incompatibly brief. But it generally sheds light on the studied aspect of the research which requires in the next days more research and investigation into the cultural and intellectual legacy of the Ismaeli Shiait intellectual thought.

خلص البحث إلى النتائج الآتية:1- بروز الإمارات الإسماعيلية في اليمن وعدن بخاصة، على أثر سيــــــطرة الفاطمييـــن الإسماعيليــــة على مصر والشام، وبالتالي قيـــــام الدول المواليـــة لها، مثل الدولـــــة الصليحيـــة، والزريعية وغيرهما.2- بروز شكل من التسامح العقدي في اليمن وعدن بخاصة، اتضح ذلك من خلال مساهمة آل زريع الإسماعيلية في بناء أو تجديد بعض المنشآت الدينيــــة، مثل: جامع عـــدن على سبيل المثال.3- إيلاء آل زريع عناية بالعلم والثقافة، وإقامة مجالس الشــــعر والشـــعراء في دار المنـظر مما أدى إلى تشجيع الحركة الثقافية والأدبية بخاصة.4- التعرف على طبيعة مذهب آل زريع الإسماعيلية من خــلال المسا جلات الشعريـــة التي كانت تقام في دار المنـــــظر، وأن غَلُبَ على آل زريـــــع إتّباع التقيـــة في أحوالــــــهم وشؤونهم العامة، وبروز عدد من الشعراء الذين وصفتهم المصادر بـ: الباطنية، كانوا يفدون على عدن، ويسهمون في الاحتفالات الرسمية والأنشطة الثقافية بخاصة.5- ضياع الكثير من المصادر ذات النفس الإسماعيلي؛ بسبب الحمــــــلات التي تقـــف منها موقف النقيض، كما اختفت الكثير من أشعارهم( )، وليس هذا بدعاً أو غريباً في تاريخ الأمة، والأرجح أن للمسألة وجه آخر لعله الأصـــــوب وهو أن أهــــل السنـــة قد محوا الكثير من هذا الشعر النقيض، على الأرجح الأعم، كما فعل الفعل نفسه، علماء وأدبـــاء الشيعة، بالشعر السني، فقد ذكر الشامي، على سبيل المثال، أن مؤلفات ودواوين شــعراء اليمن، من أمثال: العندي، وأبي بكر اليــــافعي وغيرهما، وهم من أهل السنة على الأرجح الأعم، تلفت بتأثير أهل الأهــــواء والتعصبات المذهبية، والتحزبات الطائفية، مثلما دمرت معظم آثار شعراء الإسماعيلية( ).

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (5)

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (2)

2015 (3)

2009 (1)