research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The role of concurrent geometry in achieving Competitive advantages: A survey of the opinions of a sample of workers in light industry
دور الهندسة المتزامنة في تحقيق الميزة التنافسية دراسة استطلاعية لآراء عينة من العاملين في شركة الصناعات الخفيفة

Author: Manal Jabbar Sorour Samurai a منال جبار سرور السامرائي
Journal: Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية ISSN: 14192226 53862572 Year: 2017 Volume: 7 Issue: 3 Pages: 69-97
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to study one of cost and administrative contemporary technology, namely technology concurrent engineering in order to release its role in achieving competitive advantage of four dimensions: to reduce costs , improve quality , reduce the time of the design and manufacturing, assembling and marketing. In addition, to provide sufficient flexibility to respond to the needs and desires of renewable customers.This research is an exploratory study of the opinions of sample workers in 'Light Industry Company' administrators, accountants, engineers and technicians. In order to test the research hypotheses, questionnaire has been designed to include (20) questions directed to a sample of (50) members of the employees of the company research sample. A set of statistical tools have been used: Mean percentage and standard deviation as well as the use (T test). The study would be accepted If the mean exceeds three bikes from the size of a Likert five degrees relative weight of more than 60% as well as the calculated value of T greater than Tabulated value at 0.05 level. After analyzing the survey results using statistical tools ,the most important results that have been reached that concurrent engineering technique can help economic units to achieve competitive advantage through their ability to reduce costs and improve quality and reduce the time and provide sufficient flexibility to respond to the needs of customers. Keyword :- Concurrent Engineering , Competitive Advantage , Least Cost , High quality , Customer Responds Time , Flexibility .

البحث إلى دراسة إحدى التقنيات الكلفوية والإدارية المعاصرة وهي تقنية الهندسة المتزامنة من أجل بيان دورها في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها الأربعة والمتمثلة بتخفيض التكاليف وتحسين الجودة وتقليل وقت التصميم والتصنيع والتجميع والتسويق بالإضافة إلى توفير القدر الكافي من المرونة في الاستجابة لحاجات ورغبات الزبائن المتجددة، وقد كان هذا البحث دراسة استطلاعية لأراء عينة من العاملين في شركة الصناعات الخفيفة من إداريين ومحاسبين ومهندسين وفنيين . ولغرض اختبار فرضيات البحث فقد تم تصميم استمارة استبيان تضمنت (20) سؤالاً موجهاً إلى عينة شملت (50) فرداً من منتسبي الشركة عينة البحث من مهندسين وفنيين وإداريين ومحاسبين، وقد تم استعمال مجموعة من الأدوات الإحصائية وهي الوسط الحسابي والنسبة المئوية والانحراف المعياري بالإضافة استعمال الاختبار التاني إذ يتم قبول الدراسة إذا زاد الوسط الحسابي عن ثلاث دراجات من مقاس ليكرت ذي الخمس درجات ووزن نسبي أكثر من 60% وكذلك قيمة T المحسوبة أكبر من قيمتها الجدولية عند مستوى دلالة 0.05 . وبعد تحليل نتائج الاستبيان باستعمال الأدوات الإحصائية كانت أهم النتائج التي تم التوصل إليها إن الهندسة المتزامنة يمكن أن تساعد الوحدات الاقتصادية في تحقيق الميزة التنافسية من خلال قدرتها على تخفيض التكاليف وتحسين الجودة وتقليل الوقت وتوفير القدر الكافي من المرونة في الاستجابة لحاجات الزبائن .

Keywords

البحث إلى دراسة إحدى التقنيات الكلفوية والإدارية المعاصرة وهي تقنية الهندسة المتزامنة من أجل بيان دورها في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها الأربعة والمتمثلة بتخفيض التكاليف وتحسين الجودة وتقليل وقت التصميم والتصنيع والتجميع والتسويق بالإضافة إلى توفير القدر الكافي من المرونة في الاستجابة لحاجات ورغبات الزبائن المتجددة، وقد كان هذا البحث دراسة استطلاعية لأراء عينة من العاملين في شركة الصناعات الخفيفة من إداريين ومحاسبين ومهندسين وفنيين . ولغرض اختبار فرضيات البحث فقد تم تصميم استمارة استبيان تضمنت --- 20 سؤالاً موجهاً إلى عينة شملت --- 50 فرداً من منتسبي الشركة عينة البحث من مهندسين وفنيين وإداريين ومحاسبين، وقد تم استعمال مجموعة من الأدوات الإحصائية وهي الوسط الحسابي والنسبة المئوية والانحراف المعياري بالإضافة استعمال الاختبار التاني إذ يتم قبول الدراسة إذا زاد الوسط الحسابي عن ثلاث دراجات من مقاس ليكرت ذي الخمس درجات ووزن نسبي أكثر من 60% وكذلك قيمة T المحسوبة أكبر من قيمتها الجدولية عند مستوى دلالة 0.05 . وبعد تحليل نتائج الاستبيان باستعمال الأدوات الإحصائية كانت أهم النتائج التي تم التوصل إليها إن الهندسة المتزامنة يمكن أن تساعد الوحدات الاقتصادية في تحقيق الميزة التنافسية من خلال قدرتها على تخفيض التكاليف وتحسين الجودة وتقليل الوقت وتوفير القدر الكافي من المرونة في الاستجابة لحاجات الزبائن . --- Keyword :- Concurrent Engineering --- Competitive Advantage --- Least Cost --- High quality --- Customer Responds Time --- Flexibility .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)