research centers


Search results: Found 7

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Article
Legend in Mesopotamia Study in the legendary epic of thought in the Sumerian and Akkadian culture
الأسطورة في بلاد الرافدين دراسة في الفكر الأسطوري الملحمي في الثقافة السومرية والاكدية

Author: Mazin Muhammed Hussain مازن محمد حسين
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 4 Pages: 297-319
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

By the title of research "the legend in Mesopotamia " behooves us was the definition of two subjects, the first theme is the (legend) and the second is (Mesopotamia) The first represents the topic or the event, and the second represent the place where the legend was happened therefore urged the tab search in the following form: The research includes a prelude touched it to the meaning of legend, and the concept of myth, followed by two topics, first topic included two axes The second topic was talking to mythology Mesopotamian and we chose the models of these myths was titled look at the myths of Mesopotamia and of course we chose a model or two models of these myths for talking about because there is no enough capacity to address the all Mesopotamian mythology. Also, the search included a finale where we reviewed our conclusions to search with an index of margins and sources that have been used in it.

من خلال عنوان البحث "الاسطورة في بلاد الرافدين" كان حري بنا التعريف بموضوعين الاول هو (الاسطورة) والثاني (بلاد الرافدين) فالأول يمثل الموضوع او الحدث، والثاني المكان الذي حدثت فيه الاسطورة ولذلك تم تبويب البحث على الشكل التالي:تضمن البحث تمهيداً تطرقنا فيه الى معنى الاسطورة، ومفهوم الاسطورة تلاه مبحثان المبحث الاول شمل محورين اما المبحث الثاني فتطرقنا فيه الى الاساطير الرافدينية واخترنا نماذج من هذه الاساطير وكان بعنوان نظرة في اساطير بلاد الرافدين وبالطبع اختيارنا لنموذج او نموذجين من هذه الاساطير والتطرق بالحديث عنها لعدم سعة هذا البحث للتطرق لجمع الاساطير الرافدينية . كذلك فان البحث شمل خاتمة استعرضنا فيها استنتاجاتنا للبحث مع فهرس للهوامش والمصادر التي استخدمت فيه.


Article
Mythology effect on semantic construction in contemporary architecture
اثر الميثولوجيا في البناء الدلالي للعمارة المعاصرة

Authors: abbas ali hamza عباس علي حمزة --- Battol M. Khdim بتول موفق كاظم
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2015 Volume: 11 Issue: 1-2 Pages: 72-83
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Architecture, as with other arts Like painting, poetic, refer to its time , the mythology containing a rich symbols had the ability to paint Architecture field with this richness ...The level of symbolization in Architecture is a conceptual level with timing clear details .. the Research reviews the relationship between the ancient world mythology and concepts of Contemporary architecture with the Answering the question that ... can the designer success by mything his symbols as a story .The research then came to group of conclusions that represent by two aspects, first How to create a free sign and How to contain Mythologicalsigns in a new design. How can intellectual relations in the production adopter of the legendary symbols that have the capacity to generate systems rather symbolic "of the iconic images in order to deepen the connotations and open horizons interpretations of what is owned by the legendary mythological symbol of expressive possibilities, and this is the importance of research.

العمارة حالها حال الفنون الأخرى كالتشكيل والشعر تجسد العصر الذي تولد فيه حاملة لجينات الماضي الذي ولدت من رحمه تمتلك بين طيات مفرداتها العمارية ألوانا" مختلفة للوحة المستقبل ، والميثولوجيا بأعتبارها من نتاج الأسلاف الفني تمتلك رموزا" ثرية وغنية قادرة على رفد حقل العمارة بهذا الثراء الرمزي والدلالي ، إن مستوى الترميز في العمارة ترميز فكري يتدخل فـي أدق التفاصيل الزمانية والمكانية ويبلغ عظمته حين يحوّل الــى فعل أسطوري سابق الوجود فــي ذهن القارئ ، لاغيا مبدأ الاتكاء على رمزية الأسطورة الجاهزة . يحاول البحث الحالي الاجابه على تساؤل مهم مفاده .. هل ينجح المصمم بأسطره رموزه باشتغاله على سلسلة مـن العمليات الصورية التشكيلية – الإيحائية – اللغوية مانحا هذه الرموز فعلا حكائيا وصولا إلى ترسيخ هذا الرمز في ذهن القارئ كمعطى ميثولوجي ، يغني النتاج المعماري ويمد منظوماته الدلالية بطاقة غنية تخلق الإشارة الحرة .وكيف يمكن للعلاقات الفكرية في النتاج المتبني للرموز الأسطورية ان تمتلك القدرة على توليد منظومات صورية رمزية بدلا"من الصور ألايقونية بهدف تعميق الدلالات وفتح آفاق التاويلات لما يمتلكه الرمز الأسطوري الميثولوجي من امكانات تعبيريه .


Article
الابعاد المفاهيمية والجمالية للأشكال المُتخيلة في النحت السومري

Authors: علي شناوة وادي --- رشا أكرم موسى
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 9 Pages: 76-96
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research (conceptual and aesthetic dimensions of the imagined forms in Sumerian sculpture) dealt with the study of the intellectual and artistic dimensions of the visualist in sculpture, whether stereotypical or prominent, and in the two periods (the era of the Sumerian era). So the researcher sought in the first chapter to clarify the problem of research and its importance and need, as well as the goal of research, which is represented by the following: Defines the conceptual and aesthetic dimensions of the imaginary forms in Sumerian sculpture." Then the researcher concluded the chapter by specifying the terms that are directly related to the research title and its objectives. The second chapter included a presentation of the theoretical framework and the previous studies, which came from two subjects, proved in the first subject conceptualized conceptually. The second topic dealt with the intellectual and artistic references to the imagined forms in Sumerian art. The third chapter was devoted to monitoring the research society and the tool that included collecting information. The samples were adopted deliberately, and (6) sculptural works covered the boundaries of research by adopting analytical descriptive method for the purpose of analysis according to the axes of the analysis tool adopted by the researcher. The fourth chapter included the results of the research, which included:-1-Through the Sumerian Sculpture in both holographic and seminal periods (the age of dynasties and emancipation) about the artistic sensations and ideas imagined through the variety of subjects and which bear the religious and political dimensions representing the social structure of Sumerians.2-The Sumerian body of the Sumerian and the Sumerian Imaginary and in both periods (the era of the dynasties and the spontaneous emission) of cosmic phenomena, to give it spiritual connotations associated with the religious aspect of rituals and beliefs. And then the conclusions that emerged through the possibility of achieving the objectives of research through the tool designed by the researcher, including:1-Sumerian thought created in its forms of imaginary sculptor another kind of values and beliefs have the character of stability and permanence, instead of the worlds of changing life phenomena.Spiritual dominion dominated materialism in the structure of Sumerian sculptural forms. This stems from the spirituality of the Sumerian thought of the unseen forces and their impact on human life. She also made a number of recommendations and proposals, followed by sources and annexes2-The religious thought is one of the most important thrusts in the structure of Sumerian sculpture by the quality of the object and the salient and in both periods (the age of breeds and emission), and this is what appeared in all samples.

تناول البحث الحالي(الأبعاد المفاهيمية والجمالية للأشكال المتخيلة في النحت السومري), من خلال دراسة الأبعاد الفكرية والفنية للمتخيل في النحت سواء أكان المجسم أم البارز وبالفترتين (عصر السلالات عصر الانبعاث السومري). لذا سعى الباحثان في الفصل الأول إلى توضيح مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه , فضلاً عن هدف البحث الذي تمثّل بالآتي:"تعرف الأبعاد المفاهيمية والجمالية للأشكال المتخيلة في النحت السومري "ثم ختم الباحثان الفصل المذكور بتحديد المصطلحات التي لها علاقة مباشرة بعنوان البحث وأهدافه. أما الفصل الثاني فقد تضّمن عرضاً للإطار النظري والدراسات السابقة , فجاء متكوناً من مبحثين, ثبت في المبحث الأول المتخيل مفاهيمياً. أما المبحث الثاني فقد تناول المرجعيات الفكرية والفنية للأشكال المتخيلة في الفن السومري. ولقد اختص الفصل الثالث برصد مجتمع البحث والأداة التي شملت جمع المعلومات, فتم اعتماد عينات منه بطريقه قصدية, وقد بلغت (4) أعمال نحتية غطت حدود البحث باعتماد المنهج الوصفي التحليلي لغرض تحليلها على وفق محاور أداة التحليل التي اعتمدها الباحثان. أما الفصل الرابع فقد ضم نتائج البحث التي جاء من ضمنها:-1- عّبر فن النحت السومري المجسم والبارز وفي الحقبتين كلتيهما (عصر السلالات والانبعاث) عن الأحاسيس الفنية والأفكار المتخيلة من خلال تنوع الموضوعات والتي تحمل أبعاداً دينية وسياسية تمثل البنية الاجتماعية للسومرين.2-يعد الفكر الديني من أهم المُهيمنات الضاغطة في بنية فن النحت السومري بنوعية المجسم والبارز وفي الحقبتين كلتيهما (عصر السلالات والانبعاث), وهذا ما ظهر في العينات كافة. ومن ثم الاستنتاجات التي ظهرت من خلالها إمكانية تحقيق أهداف البحث عبر الأداة التي صممها الباحثان, ومنها:-1- جسد فن النحت السومري المجسم والبارز إشكالات الفكر الديني, عن طريق إحالتها إلى أنظمة صورية متخيلة مفعمة بالترميز الموجه نحو المطلق والقوى اللامرئية. 2- إن الفكر السومري أوجد في أشكاله المتخيلة النحتية نوعاً آخر من القيم والمعتقدات لها صفة الثبات والديمومة, بدلاً من عوالم الظواهر الحياتية المتغيرة. هيمن الروحي على حساب المادي في بنية الأشكال المتخيلة النحتية السومرية وهذا نابع من روحانية الفكر السومري المؤمن بالقوى الغيبية ومدى تأثيرها على حياة الإنسان. كما اجتهدت بذكر عدد من التوصيات والمقترحات تلتها المصادر والملاحق.


Article
The Poetics of Language and the Rhetoric of Hermeneutics in "A Last Waltz for Two Strangers" Short Story Collection
شعرية اللغة وبلاغة التأويل في مجموعة (فالس أخير لغريبين)

Author: Prof. Dr. Israa Hussein Jaber أ.د. إسراء حسين جابر
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2019 Volume: 43 Issue: 85 Pages: 78-92
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

It is exciting to find that the language of short stories now a days has become a focus for contemplation because of the abundance of signifiers with in the structure of the text; to the extent that the signifier digs his imprint in the structure so that the language is now an aesthetic tool that links the text with the depth of the experience, in "A last Waltz of two stronger " collection of Asaad AL Hilaly is an example of short stories that has been written in poetic and impression language whose function is obvious through signification and fascination. It is a non –revealing language that contains lot of vagueness symbolic manipulation and fantasy the present study deals with the language of the collection and its most important communicative functions by the interpretation of the text; and trying to focus on and decode the significance of the trope in the text and then analyzing what lies behind that language.

من المثير أن نجد لغة القصة القصيرة اليوم تتحول إلى حقل للتأمل وذلك لكثرة الدوال في بناء النص، حتى أخذ الدال يحفر مساره في بنائها، لتصبح اللغة مادة جمالية تربط ما بين النسج وعمق التجربة، ومجموعة (فالس اخير لغريبين) لأسعد الهلالي تعد مثالا للقصة التي نُسجت بلغة شعرية موحية وظيفتها تكمن في السحر والاشارة، فهي لغة لا تبوح، تحمل شيئا من الغموض والتلاعب الرمزي والفنتازي؛ لذلك جاءت هذه الدراسة لتقف عند لغة المجموعة وأهم الوظائف التواصلية التي أدتها وذلك من خلال تأويل النص والوقوف على الدلالات التي خلقها المجاز في النص ومحاولة فك شفراته ومعرفة ما وراء تلك اللغة.


Article
Alasitor and artistic expression - message disciples and cyclones son Shahid a model Andalusian
توظيف الاسطورة في رسالة التوابع والزوابع لابن شهيد الأندلسي

Author: Mahmoud Shaker Mahmoud محمود شاكر محمود
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2013 Issue: 63 Pages: 1-25
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

The Arabs folk Didnhm trip and their obsession with the story and mood aspiration and the pursuit Frvo legends and hinted to in the literature, past and present, and because the legend still lives with all its vitality and still as always, a source of important poet; has عمدنا to the definition Bmaheh legend and essence, then hosts of the relationship between them and the literature; The legend found that the nature of the components and their motivation approaching literary poetic visions; through what ابرزناه of legendary size of the signals that have been implemented to literature, and a literary text campaign of mythological implications.Has seemed to us exaggerations and fantasies and myths novels many, especially talking about Arab literature intervention in the door of legend, including the percentage of the hair into devils and jinn, and the security of people in this legend; and saw that the hair grant donated by the poet from the forces hidden it sold in the genre has helped poets Install this legendary myth in people's minds, prompting them to surround the poets aura of legendary facts.It is this source Kharafi legendary important, inspired by son Shahid writing his disciples and cyclones, which deepened this belief Kharafi legendary through his written style (fantastically sarcastic comic) to the world of the jinn, but Kieh aftershocks poets, writers and demons, and dialoguing Mahorat literary and cash; tried from which to prove his ability and the high heel on his peers who Bouksoa the right and marginalized of person.It seems that I'm a martyr was already knows the extent of the impact of Khuraq in mythological stories, so that it Ripper is the mainstay of legend and the foundation stone in the construction, he carried'm a martyr - on the basis of it - people his story paranormal business that Ayatiha is people legendary, as well as good use of myth and communion systematized in the message, and who has worked to create a reader for emotion and content of the message, which is what I'm proficiency martyr; Vattah for the reader to react with it morally, even if some of them not conversant with assets legend was built on the basis of which the message.And according to the above, we are not exaggerating as زعمنا said one of the researchers - to our knowledge and let us know - by us did not address the message from this standpoint; All who ate contented themselves with saying it's a fictional affected Bmqamat Badi'ozaman and the story of Isra and Miraj - which Pena Khtalh -; without to highlight the issue of being belonging to the assets of a legendary old Arab, and employed by'm a martyr in his way mature; making the legend in a letter disciples and cyclones and one of the aspects of the meeting between him and the visions of his world and issues in which he was wronged, Farad victory this message فبدت his message like a compromise between the dream and vigilance fun or as if hit from the daydream.

ظل البحث لفهم الكون وظواهره الغاية الرئيسة للانسان منذ ان وعى وظلت تساؤلاته الباحثة عن تفسيرات لما يحيط به من وجود؛ تثير فيه مغامرة ايجاد الجواب ولهذا فقد اراد ان يوقف سيل تساؤلاته التي جعلته يقف متعجبا من ظواهر الكون المتعددة بان يعطي تفسيرا يرتضيه لسرها ( وسرعان ما وجد الوعاء .... انها الاسطورة التي فسر بواسطتها الحياة واشبع فيها _ اي الاسطورة _ رغبته الباحثة عن الحقيقة ... مستندا الى عالم من الخيال والخرافة يكشف فيه عن نوازعه الداخلية ... والخوف من المصير المجهول والقلق اليومي المعاش ) (1) فكان لجوء الانسان القديم الى الاسطورة لتفسير تلك الامور الغامضة في حياته ولاشباع رغبته الباحثة عن الحقائق مستندا الى عالم واسع تكتنفه الخرافات والاوهام والتخيلات وعليه تعد الاسطورة اقدم مصدر مارس فيه الانسان تاملا لسر وجوده بين الظواهر الكونية الرهيبة فكان ان سجل لنا بذلك التامل البدائي الحالم المشوب بالغرابة ؛ الشهادة الاولى على حبه للمعرفة وتوقه للعلم وقد اختلفت المواقف وتباينت الاراء في نشاة الاساطير وطبيعتها ومدلولاتها فهناك من ينظر اليها كانها روايات خرافية وهمية او انها نتاج صبياني لخيال مهوش وهناك من يؤمن بان أساطير العالم القديم انما تمثل واحدة من اعمق منجزات الروح الانسانية ؛ وهو الخلق الملهم لعقول شاعرية خيالية موهوبة (2) وليست هذه الاختلافات الا دليلا على خصب عالم الاساطير واتساعه وشمولية عطائه بحيث راح كل باحث يفسرها من الجانب الذي احس باهميته معتقدا بالزاوية التي ينظر منها الى الاسطورة بيد اننا لن نتعمق كثيرا في المصطلحات وتوضيحها ؛ الا بقدر ما تحتاجه الدراسة ويستدعيه المقام . الاسطورة تعريب جاهلي لكلمة يونانية(Historia) وتفيد معنى الاخبار والسرد والحكاية والقصة والخرافة ، وتكون غنية بالاخيلة والاضافات والاحداث ، وترد دائما مضافة الى (الاولين) (3) وتدرس هذه الاساطير من خلال علم (الميثولوجيا) الذي هو) كلمة يونانية معناها معالجة الاساطير او هي علم الخرافات والابطال في جاهلية التاريخ ( (4) ولايخفى ما للميثولوجيا من قيمة فلولاها لعجزنا عن معرفة كثير من تقاليد الامم والشعوب القديمة وحياتها الاجتماعية والروحية والمادية ولا مناص من القول ان الميثولوجيا قامت بدور ملحوظ في صياغة احداث التاريخ نفسها واول تاريخ معروف حضاريا (لهيرودتس) يتضمن الكثير من الاساطير والخرافات (5) ، فلكل شعب من الشعوب ( ميثولوجيا خاصة مهما بلغ تخلفه في مضمار الحضارة والثقافة والفكر فهي كالمسكن تتفق في وجودها وتختلف في احجامها ) (6) ما يهم ان الاسطورة هي العمود الفقري للميثولوجيا الى جانب دعائم اخرى مثل الروايات المماثلة القائمة على الخيال الجامح والاوهام غير العقلانية البعيدة عن الاسس المنطقية وعليه ف ( الميثولوجيا فرع من فروع المعرفة يعنى بدراسة الاساطير وتفسيرها ) (7) تلك الاساطير التي وجدت لاشباع نهم الانسان الى المعرفة ولتسويغ وجود مالا يحده العقل البشري ولتقديم الاسباب الكامنة وراء كثير من الظواهر - غير المعللة – التي يراها الانسان في العالم الواقعي


Article
الخـطاب الســردي في اعمال النحـات ســهيل الهنـداوي (ملحمة جلجامش إنموذجاً)

Author: عبد الكريم شاكر نعمة
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 2 Pages: 1023-1054
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals (narrative discourse in sculptures Suhail al-Hindawi) study of human relationships with thought Almeciologi, and legends is the beginning of philosophical thought and metaphysical universe and the presence of the other and the world, are an expression of symbolic about the relationship between the creature creator is the epic of Gilgamesh, the oldest types of literature epic which embodied in the ancient Mesopotamian art admirable formats seals, senior carving and become rich references that inspire artists. Where the search contains four chapters, the first chapter included the problem of research and its importance and the need for him, the problem has been identified current research following questioning. What are the mechanics of narrative discourse in sculptures (Suhail al-Hindawi), which simulates the Epic of Gilgamesh The aim of the research was known narrative discourse in sculptures Suhail al-Hindawi (Epic of Gilgamesh a model) has been confined to the limits of current research on the panels closed epic. The second chapter contains the theoretical framework and previous studies have included a theoretical framework on the first two sections included narrative discourse concept, elements and species and the second section contains the narrative in contemporary Iraqi sculpture, while the third section employed in the artist Suhail al-Hindawi experience. The third chapter included the search procedures, which were represented community search and appointed by the search tool and approach and analysis of the research sample four samples from fourteen sample of their number, while the fourth quarter was accompanied by the findings and conclusions, and the most important findings of a researcher:- Shaped narrative discourse in the products of the Sculptor Suhail al-Hindawi of data mythological epic of Gilgamesh, according to the obsession Find formulations aesthetic unfamiliar.- Involving Achtgalat narrative discourse in the research sample models on the effectiveness of the impact the narrative of events, and depending on the nature of the given semantic elements of the narrative, functioning in the visual compositionThe researcher found to a number of conclusions, including:- Body structure works (human, animal and composite) to achieve optical osmosis in the context of structural drafting the scenic narrative discourse and this is what is reflected in the forms executed in Tyre panels EpicOne of the main proposals suggested by the researcher that:- Aesthetic structure of the narrative speech at the Freedom Monument sculptor Jawad Salim

تناول البحث الحالي (الخطاب السردي في منحوتات سهيل الهنداوي) دراسة العلاقات الانسانية بالفكر الميثيولوجي ، والأساطير تعد بداية التفكير الفلسفي والميتافيزيقي بالكون والوجود والعالم الآخر ، وهي تعبيرٌ رمزيٌّ عن علاقة المخلوق بالخالق وتعد ملحمة جلجامش اقدم انواع الادب الملحمي والتي جسدت في الفن الرافديني القديم بأروع الاشكال من اختام او نحت بارز واصبحت من المرجعيات الغنية التي تلهم الفنانين. حيث احتوى البحث على اربعة فصول, تضمن الفصل الاول مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه, فتحددت مشكلة البحث الحالي بالتساؤل التالي . ما اليات الخطاب السردي في منحوتات (سهيل الهنداوي) والتي تحاكي ملحمة جلجامش اما هدف البحث فكان تعرف الخطاب السردي في منحوتات سهيل الهنداوي( ملحمة جلجامش انموذجا ) وقد اقتصر حدود البحث الحالي على الالواح المنجزة للملحمة. اما الفصل الثاني فقد احتوى على الاطار النظري والدراسات السابقة وقد شمل الاطار النظري على مبحثين شمل الاول الخطاب السردي المفهوم والعناصر والانواع واحتوى المبحث الثاني على السرد في النحت العراقي المعاصر , اما المبحث الثالث فقد وظف في تجربة الفنان سهيل الهنداوي . اما الفصل الثالث فقد اشتمل على اجراءات البحث والتي تمثلت بمجتمع البحث وعينته واداة البحث ومنهجه وتحليل عينة البحث البالغ عددها اربع عينات من اربع عشرة عينة , بينما اكتنف الفصل الرابع على النتائج والاستنتاجات ومن اهم النتائج التي توصل لها الباحث : -يتشكل الخطاب السردي في نتاجات النحات سهيل الهنداوي من معطيات اسطورية لملحمة جلجامش, ووفقا لهاجس البحث عن صياغات جمالية غير مالوفة .-تنطوي اشتغالات الخطاب السردي في نماذج عينة البحث على فاعلية الاثر السردي للاحداث وبحسب طبيعة المعطى الدلالي لعناصر السرد واشتغالها في التشكيل البصري و توصل الباحث الى جملة من الاستنتاجات ومنها :-تعمل بنية الجسد( الانساني والحيواني والمركب ) على تحقيق تنافذ بصري في سياق الصياغة البنائية لمشهدية الخطاب السردي وهذا ما يتجلى في الاشكال المنفذة في صور الالواح الملحميةومن اهم المقترحات التي اقترحها الباحث :-البنية الجمالية للخطاب السردي في نصب الحرية للنحات جواد سليم


Article
الحكاية وتمثلاتها في النحت العراقي المعاصر

Authors: م.م. سامر حسام الشلاه --- م.م. عقيل حسين جاسم
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2018 Volume: 18 Issue: 21 Pages: 239-269
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The first chapter deals with the problem of research, its importance, the need for it, its purpose, its limits, and the definition of the most important terms contained therein. The second chapter includes the theoretical framework and contains three topics: The first topic: Study the story and its types, and the second topic: The story in ancient Iraqi sculpture, and the third topic: The structure of the story in modern contemporary art. The third chapter: . In the fourth chapter: conclusions, conclusions and proposals, the research ended with a list of sources and references, supplements and summary in English.

عني البحث بدراسة ( الحكاية وتمثلاتها في النحت العراقي المعاصر ) ويقع في اربعة فصول، خصص الفصل الاول لبيان مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه ، وهدفه ، وحدوده ، وتحديد اهم المصطلحات الواردة فيه. أما الفصل الثاني: فقد تضمن الإطار النظري وقد احتوى على ثلاث مباحث: عُني المبحث الاول: بدراسة الحكاية وانواعها والمبحث الثاني: الحكاية في النحت العراقي القديم، والمبحث الثالث: بنية الحكاية في الفن العر اقي المعاصر، اما الفصل الثالث: فقد أشتمل على إجراءات البحث. وفي الفصل الرابع: النتائج والاستنتاجات والمقترحات، وقد انتهى البحث بقائمة المصادر والمراجع، والملاحق، والملخص باللغة الانكليزية.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (7)


Language

Arabic (5)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (1)

More...