research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Racial Discrimination from Romantic Perspective: A Postcolonial Study of Langston Hughes's Selected Poems.
التمييز العنصري من منظور الرومانسية: دراسة ما بعد الاستعمار من قصائد مختارة لانغستون هيوز

Author: ASSIST. INSTRUCTOR WALEED SHIHAN MUSLIH وليد شيحان مصلح
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2015 Issue: 19 Pages: 145-162
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Postcolonial literary theory critically studies the cultural, societal and historical analysis and modes of discourse of the people of the colonies in Europe, Asia, Africa and the Third World. Moreover, postcolonial studies deal with forms of imperialism particularly the domination of some nations and people by other nations. Thus,"this rethinking of empire has brought the United States into focus as an object of postcolonial [studies]both as a contemporary empire and as itself a postcolonial nation"(Abrams,1960:307,8).African-American studies, however, fit together well with postcolonial studies as it "forms a number of angels interrogates the relations between the west pretty much the rest of the world in the light of the history or Western expansion and military and economic domination"(Bertens,2001:112).On this basis, it is possible to read and analyze the African-American literary themes through a postcolonial vision. However, the prevailing theme that most African-American poems tackle in common is the theme of racial discrimination, but it is rather meticulous to say what the poems share in terms of theme instead of mode.The present study aims at examining Langston Hughes's selected poems to judge whether the modes of these poems are romantic or racial and the motive behind this. This will give a better understanding of the personal and the psychological factors that affected the life of the African-American individual in the heyday of the racial segregation.

تتناول نظرية ما وراء المستعمرات التحليل الاجتماعي, الثقافي والتاريخي و اساليب الخطاب لشعوب المستعمرات في أوربا,أسيا,أفريقيا والعالم الثالث. تتعامل نظرية ما وراءالمستعمرات مع أشكال ألامبريالية وبالتحديد سيطرة بعض الأمم والشعوب على بعض الأمم." لقد جلب هذا التفكير بالامبريالية الولايات المتحدة الأمريكية لتكون موضوعا محوريا لدراسات ما وراءالمستعمرات كونها إمبراطورية معاصرة وكونها ,وبحد ذاتها,إمبراطوريةظهرت بعد الفترة الاستعمارية"(أبرامز:307,8).حيث تتلائم الدراسات الأفريقيةالأمريكية وبشكل جيد مع دراسات الما وراء المستعمرات لأنها "تشكل عددا من الزوايا التي تبحث في العلاقات بين الغرب وبقية سكان العالم من منظور تاريخي أو من حيث التوسع الغربي والهيمنة العسكرية والاقتصادية"(بيرتنز:112).وعلى هذا الأساس فمن الممكن قراءة وتحليل الأفكار الأفرو أمريكية من خلال رؤية هذه النظرية, ما وراءالمستعمرات. ومن جهة أخرى فأن الفكرة الأدبية السائدة في اغلب القصائد الافرو أمريكيةهي التمييز العنصري. ولكن من الصعب قليلا القول إن ما تشترك فيه هذه القصائد هو من حيث الفكرة بدلا من الطريقة. تهدف الدراسة الحاليةإلىإثبات فيما إذا كان الشاعر يتبع طرائق رومانسية في القصائد المختارة وهل أن الأفكار عنصرية وكيف يكون ذلك والدافع من وراء استخدام الطرائق الرومانسية .انمعرفة ذلك سيعطي فهما أكثر للعوامل الشخصية والنفسية التي أثرت على حياة الفرد الأمريكي من أصل أفريقي عندما كان التميز العنصري في أوجه.


Article
Dramatizing Modern American and Arabic Poetry A Study in Selected Poems by Kenneth Koch and Yousif Al-Sayegh

Author: Asst. Prof. Haitham K. Eidan al-Zubbaidi, Ph.D. هيثم كامل عيدان الزبيدي
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2019 Volume: 58 Issue: 4 Pages: 95-118
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The interrelatedness of drama and poetry introduces one of the most exceptionally robust examples of trans-genre literature. It is further characterized by a deep-rooted tradition that dates back to ancient Greek and Roman drama, as well as a sense of circumstantial and ad hoc necessity-driven, age-oriented adaptability. The present paper assumes that this well-established sensitive relation of poetry and drama rests upon some circumstantial time-specific cultural forces or motivators that impact the ebb and flow, the expansion-contraction movements which are directly related to the temporal necessities and requirements of the textual and contextual poetic discourse. To this end, and to verify the accuracy of these assumptions, the paper limits itself to some representative examples from the oeuvres of two representative poets of the dramatic poetic tradition in modern American and Arabic poetry, namely Kenneth Koch (1925-2002) and Yousif al-Sayegh (1933-2006).

تعد وشائج العلاقة بين جنسي المسرحية والشعر من اقدم وابرز الأمثلة على تجاوز الاشكال الأدبية حدودها التقليدية، كما أن لهذه العلاقة جذور موغلة في القدم منذ عصور الاغريق والرومان حيث تزاوج هذان الجنسان لينتجا إرثا مسرحيا شعريا غنيا. كما تتسم العلاقة بين الشعر والمسرح، فضلا عن العراقة والقدم، بكونها مستجيبة للحالة الظرفية والقدرة على التكيف مع المتغيرات الزمانية والمكانية والضرورات الحضارية. وتفترض الدراسة الحالية أن العلاقة المتينة ما بين الشعر والمسرحية تستند إلى، وتتأثر ببعض القوى أو المحفزات التي تؤثر على تقلباتها واتساعها أو انحسارها، وهي عادة ما ترتبط بالمتطلبات والاحتياجات الظرفية المؤقتة، نصية كانت أم سياقية، للخطاب الشعري. ولهذا الغرض، وبغية برهنة دقة هذه الافتراضات، تقتصر الدراسة على دراسة عينة ممثلة من المنجز الشعري الذي تركه شاعران بارزان في مجال الشعر الدرامي في العصر الحديث، هما الشاعر الامريكي كينيث كوك (1925- 2002)، والشاعر العربي العراقي يوسف الصائغ (1933-2006).

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2015 (1)