research centers


Search results: Found 30

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by

Article
A Stylistic Analysis of Bisson’s Bears Discover Fire
تحليل اسلوبي لقصة بيسون " دببة تكتشف نارا"

Author: Eman Adil Jaafar ايمان عادل جعفر
Journal: Journal of College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات ISSN: Print ISSN 16808738 /E ISSN: 2663547X Year: 2014 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1173-1182
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This paper aims at analyzing Terry Bisson’s short story Bears Discover Fire stylistically by following both Gerard Genette’s theory of narratology (1980) and Short and Leech (1981) strategy for analyzing fictional works. Also trying to examine to what extent these models are applicable in analyzing the selected story. Stylistic analysis procedures help the readers/researchers to identify specific linguistic features in order to support literary interpretation and appreciation of literary texts. Style in fiction concentrates not on what is written, but on how a text is written. Each writer has his own style and techniques which distinguish him from other writers.

يهدف هذا البحث الى تحليل القصة القصيرة ل تيري بيسون " دببة تكتشف نارا" اسلوبيا و ذلك باتباع نظرية جيرارد جنت لتحليل السرد الروائي (1980) وستراتيجية شورت و ليج (1981) لتحليل العمل الروائي ومحاولة الكشف الى اي مدى ممكن تطبيق هاتين النظريتين في تحليل القصة المختارة.تساعد طرق التحليل الاسلوبي القراء والباحثين في التعرف على خصائص لغوية معينة وذلك من اجل دعم التفسير الادبي وتثمين النصوص الادبية. يتركز الاسلوب الروائي ليس على ما هو مكتوب بل كيف هو مكتوب. حيث ان كل كاتب له اسلوبه وتقنياته الخاصة التي تميزه عن غيره من الكتاب الاخرون.


Article
La physionomie et l'air comme moyens de narration dans l'œuvre romanesque
هيئة الوجه والمظهر كأساليب للسرد في العمل الروائي

Author: Dr.Yousuf Mohammed Yousuf يوسف محمد يوسف
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2014 Issue: 64 Pages: 1-25
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Two overall appearances together one of the permanent character of an individual, the other his real feelings or assigned to a particular moment of the action: the physiognomy and air. These figures are considered a great importance to the narrative in the work novelist. physiognomy and air are of great importance and they are quite numerous and a wide variety. The appearance in this novel selected is sweet, charming, friendly, or rude, sad, evil They expressed the feelings we experience and it serves to make us believe we experience these feelings The appearance is part of the essential elements that build the narrative of the novel, it refers to all the characters and character fits into the character portraits In summary, when novelist wants to present to the reader a character, he tries to make it fully intelligible, expressed by the physical, the category to which it relates psychological type, the general nature of traits that made him see

هيئة الوجه والمظهر مظهران متكاملان يكمل احدهما الاخر.الاول يختص بالصفة العامة للشخصية,والأخر يتعلق بمشاعره الحقيقية او المتفاعلة في لحظة ما من الحدث.هذان الشكلان يعتبران ذا اهمية عظيمة للسرد في العمل الروائي فتارة نرى احداهما ناعمة وظريفة ومحبوبة,وتارة اخرى نراها قاسية وحزينة و شريرة.انهما يكونان جزءا من العناصر الاساسية التي تساعد في بناء السرد في العمل الروائي : فأنهما يتصلان بمجمل سمات الشخصية وتدخلان في وصفها.فإنهما لهما دور رئيسي في اظهار المشاعر التي تحس بها الشخصية وتجعلها تعتقد بأنها تحس بهذه المشاعر. اذن الروائي منذ ان يريد يقدم شخصية ما الى القارئ فانه يبحث بان يجعلها واضحة,لاغموض فيها وذلك من خلال ما يعبره المظهر الخارجي لهذه الشخصية ومن خلال الطبيعة العامة للسمات التي يراها القارئ فيها.


Article
Scene narration in the work of potter Johnson
سردية المشهد في نتاجات الخزاف جونسون

Authors: أ.م.د تراث امين عباس --- م. شيماء حمزة رديف
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2018 Volume: 20 Issue: 23 Pages: 45-80
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research studing (Scene narration in the work of the potter Johnson), is an attempt to study and the recipient understanding of the concept of scene narration in the construction of the ceramic body through its inspirations and its aesthetic, artistic and cognitive values, and to recognize the embodiment of the concept in art, we must understand the relationship The pattern of events, the way they are arranged and formulated between the specificity of ceramics and integration with aesthetic and cognitive phenomena. The first chapter deals with the problem of the research, its importance, the need for it, and the purpose of the research (define the scene narration in the work of the potter Johnson), and included determination of the search terms. The second chapter included the theoretical framework and the previous studies. It consisted of two topics, the first of which dealt with (what is the narration conceptually and technically), and the second topic (performance and visual exhibition in postmodern ceramics). The third chapter included the research procedures, which included the research community of (30) model samples, of which three samples were extracted in an intentional way that covered the boundaries of research by adopting the descriptive approach and analytical descriptive method for the purpose of analysis. The fourth chapter included the findings and conclusions of the research, which expressed ideas and contents based on the applications of scene narration in the ceramic work. The researchers also tried to mention a number of recommendations and proposals.

يدرس البحث الحالي (سردية المشهد في نتاجات الخزاف جونسون) بوصفه محاولة لدراسة وفهم المتلقي لمفهوم سردية المشهد في بنائية الجسم الخزفي من خلال إيحاءاته وقيمه الجمالية والفنية والمعرفية المتسلسلة ، ولكي نعي تجسيد المفهوم في الفن علينا فهم العلاقات وتنظيمها ونمط الاحداث وطرق ترتيبها وصياغتها بين خصوصية الخزف والاندماج مع الظواهر الجمالية والمعرفية ، وانطلاقاً من طبيعة تناول الموضوع ، فقد قسم البحث الى أربعة فصول ، تضمن الفصل الأول منه مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه وهدف البحث(تعّرف سردية المشهد في نتاجات الخزاف جونسون)، كما تضمن تحديداً مصطلحات البحث . اما الفصل الثاني فضم الإطار النظري والدراسات السابقة ، وجاء متكوناً من مبحثين الأول منه تناول(ماهية السرد والسردية مفاهيمياً وفنياً)، وتناول المبحث الثاني(مشهديه الاداء في الخزف المعاصر)، وانتهى الفصل بمؤشرات الإطار النظري . وتضمن الفصل الثالث إجراءات البحث إذ ضم مجتمع البحث والبالغ(30) أُنموذجاً تم استخراج عينة منه بطريقة قصدية إذ بلغت(3) نماذج للعينية غطت حدود البحث باعتماد المنهج الوصفي وبالطريقة الوصفية التحليلية لغرض تحليلها. وقد ضم الفصل الرابع نتائج واستنتاجات البحث التي جاءت معبرة عن أفكار ومضامين قائم على أساس تطبيقات سردية المشهد في المنجز الخزفي . كما واجتهد الباحثان بذكر عدد من التوصيات والمقترحات .


Article
جماليات سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي

Authors: م.م. نداء حاتم خضير --- أ. د. محمد فضيل شناوة
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2019 Volume: 22 Issue: 25 Pages: 11-39
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research studies the beauties of the reciting which may be resulted by the feminine body in the theatrical performance. It included four sections. The first section dealt with the methodical frame including its problem which focused on the essence of the beautiful characteristics of the feminine reciting body in the theatrical performance, its importance and its hidden aim to recognize the beautiful characteristics of the feminine reciting body in the theatrical performance and its limited tine in 2006-2017 and its location in Germany and the subjective limitation hidden in studying body in the theatrical performance, hence the limitation of the idioms and the definite ions. The second section dealt with theoretical frame including three topics. The first topic focused on the meaning of reciting, while the second topic was concentrating upon studying the reciting theories. The third topic focused on studying the beauties of the feminine reciting body ending with the indicators that occurred in the theoretical frame. The third section dealt with the procedures of the research including its sample named (the night of the moons completeness) and its article besides its system, hence analyzing the sample. The fourth section dealt with results the research and its conclusions and the most important results were: 1.Donating the performance a special sign and characteristic to the feminine reciting body in facing life and emergent circumstances which revealed its ability towards the events. 2.There is a special reciting for the female prevailing her reciting performance due to many factors like revealing secrets complaint, fear, desire and expressive dance towards events and circumstances. 3.The performance showed abilities to treatment and reciting manners and treating human problems by scenography techniques. The research was ended by footnotes list, hence a list with references and sources.

يدرس البحث جماليات السرد التي يمكن أن ينتجها الجسد الأنثوي في العرض المسرحي. وقد تضمّن فصولاً أربعة، تناول الفصل الأول الإطار المنهجي، متضمّناً مشكلته المتركّزة بماهية الخصائص الجمالية لسرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، وأهميته وهدفه الكامن في تعرّف الخصائص الجمالية لسرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، وحدّه الزماني/2006-2017/ وحدّه المكاني/المانيا/ وحد الموضوع الكامن في دراسة جماليات سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، ومن ثم تحديد المصطلحات وتعريفها. وتناول الفصل الثاني الإطار النظري متضمّناً مباحث ثلاثة، عنيّ المبحث الأول بدراسة مفهوم السردية، وعنيّ الثاني بدراسة النظريات السردية، وعنيّ الثالث بدراسة جماليات سرد الجسد الأنثوي، منتهياً بالمؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري. وتناول الفصل الثالث إجراءات البحث، متضمّناً عينته وهي مسرحية/ليلة اكتمال القمر/ وأداته ومنهجه ومن ثم تحليل العينة. وتناول الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته والتي كان من أهمها:1.منح العرض سمة خاصة ومميزة لسرد الجسد الأنثوي في مواجهاتها للحياة والظروف الطارئة ما كشف عن قدراتها إزاء تلك الأحداث.2. للأنثى سرديتها الخاصة، إذ يغلب على سردها الأدائي طبائع البوح والشكوى والخوف والرغبة والرقص التعبيري إزاء ما انتهت إليه من ظروف. 3. أبدى العرض قدرات المعالجة وأساليب السرد، وفي معالجاتها لمشاكل الإنسانية بتقنيات السينوغرافيا.وانتهى البحث إلى قائمة بهوامش البحث ومن ثم قائمة بمصادره ومراجعه.


Article
Predication and Its Importance in Islamic History Narration Criticism
الإسناد وأهميته في نقد مرويات التاريخ الإسلامي

Author: Prof.Dr. Abdullah Khalaf Al Hammad الدكتور عبد الله خلف الحمد
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2012 Issue: 28 Pages: 89-132
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

1-It has to study the predication and know the narrators circumstances in the historic literatures. And to be sure of their abilities and resourcefulness in transferring the events, before judging on the narration if true or weak, in help of the men and classes translations.2-The concentration on the criticism of the historic novel according to the western criticism rules of the historic novels , represent only o ne aspect of the European historic search that free predication series, and this does not apply on the Islamic history, because of the predication series in most of the historic narrations.3-Modern and ancient various studies proved not the possibility for the implementation process of defects and modifications for the narrators with complete conditions for the historic novels that not deal with legal aspects.4- The ,necessity of enclosing new subjects in history sections ,dealing with history term, narration criticism rules, and practicing the students on implement it on Islamic history narrations.


Article
The Narration of the Pre-islamic Poetry in Earlier and Later Ages
الرواية الأخبارية للشعر الجاهلي بين القدم والتأخر

Author: Bassim I.Qasim باسم إدريس قاسم 
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2012 Issue: 62 Pages: 39-86
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This research studies the narration of pre-islamic poets and their lives and the occations of their poems reported by narrators .It deals with the authenticity of these news and their narrators based on Al-Hadith science showing what was earlier and what was later.Therefore,the researcher discussed the famous and recurrent narrations of pre-islamic poets and poetry as in Mua`allaqat,the role of Quraish in judging which was good or bad poetry,the story of Antar and Ablaa,the devils of poets and some news about Umru` al-Qays ,al-Nabegha,al-A`asha,Zuhair,Tarafa and others.Hence ,these narrations were used as a basis on which we rely to study poems and their authenticity affects the analysis of these poems revealing their meanings,ideas and signification


Article
El-Sharif EL-Murtaza 's documentation of poetry narration
توثيق رواية الشعر عند الشريف المرتضى

Author: Thaer Abdezahra Lazem ثائر عبد الزهرة لازم
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 68 Pages: 1-16
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The research discovered the method of the poetry narration carried out by El-Sharif EL-Murtaza .It found three sorts :absolute narration ,a narration with preference and a narration with preference and explanation .El-Sharif EL-Murtaza had used, in documentation of poetry ,a set of standards by which he examined his narrations .He derived these standards from the texts itself .These texts embodied in Arabic Sciences like syntax ,poetics and rhetoric ……….etc .Thus he ,with these standards ,established a solid documentary procedure to evaluate poetic texts accurately looking for its originality and accuracy.

أبان البحث عن كيفية مجيء الرواية لدى الشريف المرتضى فوجد أنها تأتي على ثلاثة أنواع : رواية مجردة, ورواية مع الترجيح ,ورواية مع الترجيح والتعليل.أما في باب توثيق الشعر فقد أستعمل الشريف المرتضى مجموعة من المقاييس أختبر بها مروياته وقد أشتقها من النصوص ذاتها ,تجسدت في علوم العربية من نحو ,وعروض , وبلاغة .......الخ فوضع بهذه المقاييس لبنة صلبة في بناء منهج توثيقي لتقويم النصوص الشعرية تقويما صحيحا ,بحثا عن أصالتها وصحتها .


Article
Narration in "Shitta' Ala'aila" (Family Winter) Novel
السرد في رواية شتاء العائلة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractNote the large number of technologies narrative away in the novel, including preemption and retrieval and techniques for the movement of the narrative of dialogue and description and jumped and summarize also spotted in the novel are two types of places are familiar, including the family home, which was a sense of the characters which is characterized by intimacy, happiness and A unusual, such as turning the house that imam sounds and concerts to the scene following the sad passing strange The novel, which was marked by highlighting the realistic characters with certain phases came portray writer Sense her delicate stems from the depths of feeling Concerns and joys through his description of the shape of the outer and inner

نلحظ كثرة التقنيات السردية المنية في الرواية بما فيها الاستباق والاسترجاع والتقنيات الخاصة بالحركة السردية من حوار ووصف وقفز وتلخيص كما رصدنا في الرواية نوعين من الأمكنة المألوفة منها بيت العائلة والتي كان شعور الشخصيات فيها يتسم بالاُلفه و السعادة و الأمكنه غير المألوفه مثل تحول المنزل الذي عج بالأصوات والحفلات الى مكان حزين اثر رحيل الغريب . مما تميزت الرواية بتسليط الضوء على شخصيات واقعية ذات أطوار معينة وقد جاء تصوير الكاتب لها بحسية مرهفة نابعة من اعماق الشعور بهمومها و أفراحها من خلال وصفه للشكل الخارجي والداخلي.


Article
The martyrdom of the Prophet's Hadith between the melody and the narration in the sense
الاستشهاد بالحديثالنبويالشريف بيناللحن والروايةبالمعني

Authors: GholamrezaKarimiFerd غلامرضا کریميفرد --- Mahmoud AbadananMahdizadeh محمود آبدانان مهدیزاده --- AmmarSarakhh عمار سرخه
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: ج1 Issue: 35 Pages: 391-412
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The principles of syntax in the Arabic language which are trusted by scholars in the field of formulation, include the Holy Qur'an, Noble Hadithand Arabiclanguage, whether poetry or prose, and in this issue the scholars have relied on quote and hearing., as well as induction of these principles with necessary precision.Citation to the Holy Qur'an, which has beensuccessivelyquoted in both writing and memorization, has not been disputed by scholars.Scholarshad laid down certain adverbs for the citationto the Arabic languageand they trusted in the language of some tribes of a certain timewhichtemporal and localadverbs that had been laid down for the citationtofluent Arabs words are proofs for.The disagreement among the scholars only occuredin the field of citation to the Noble Hadith andthere is no doubt the Holy Prophet Mohammad (peace be upon him) was the most fluent person of the Arabs and thus, it is desirable to make his Hadith as a principle toformulate syntax after the Holy Qur'an.But some scholars forbade citation to Hadith because they believed that Hadith has been narrated through meaning - not term,and that some of the hadith narrators had tone in narration, and previous scholars had not cited to the Noble hadith in their books and what was quoted from them.In this case, a group of other later scholars opposed them andabsolutely allowed citation to Noble Hadith.There was also a third group who was moderate between the permission and the prohibition.In this paper, this issue was studiedin view of hadith narration - in view of meaning and tone -, in which these two cases were overshadowed.Because this issuehas beena source of disagreement among scholars in the field of citation and prohibition of citation.

إن مصادر النحو في اللغة العربيةالتياعتمدهاالعلماءفيتقعيدهمللقواعدالعربيةتتمثلبالقرآنالكريم،والحديثالشريف،وكلام العرب شعراً ونثراً، وقد اعتمدوا في ذلك علىالنقلوالسماع،واستقراء هذه المصادر بدقة وعناية. ولميختلفاحدفيالإستشهادبالقرآنالكريمالذينُقلمتواتراًمابينالصدوروالسطور،وقدوضعواقيوداًمحددةلصحةالإستشهادبكلام العرب، وأخذوا بعناية كاملة كلام بعض القبائل العربيةدونغيرهاوضمنزمانمحدد،فهموضعواقيوداًمكانيةوزمانيةللأخذ عن العرب الفصحاء. والإختلاف إنما وقع في قضيةالإستشهادبالحديثالشريف،وليسهناك شك في أن النبي الكريم() كان افصح العرب قاطبة، وإن الأوليللعلماءاعتمادحديثهمصدراًللتقعيدبعدالقرآنالكريم،ولكن الإختلاف إنما عندما ادعيبعضالعلماءأن كثيرمنالحديثقدرويبالمعني،وإنبعضالرواة كان يلحنفيروايته،وأنالعلماءالأوائللميستشهدوابالحديثالشريففيمصنفاتهمأومانُقلعنهم؛وبناءاًعلىذلكمنعواالاستشهادبه. وعارضهم جماعة من المتأخرينبجوازالإستشهاد مطلقاً، وفريقآخرآثرأنيكون وسطياًفيذلك بينالمنعوالجواز. وقدناقشنافيهذهالمقالةهذاالموضوعمنجهةالروايةبالمعنيواللحنفيالروايةوالتركيزعلىهذينالجانبينلأنهمامصدرالإختلافبينالمستشهدينوالمانعينفيهذهالقضية. مع ترجيحالمذهبالذييمكنالاعتماد عليهحسبالأدلةوالبراهينالصحيحة.


Article
Palestinian Resistance in Children's Poetry The approach of the characters and their functions in the texts of resistance to the Syrian poet Suleiman Al-Issa
المقاومة الفلسطينيّة في شعر الأطفال مقاربة الشخوص ووظائفها في نصوص المقاومة للشاعر السوري سليمان العيسى

Loading...
Loading...
Abstract

In the last century, resistant literature is a significant feature of Arab literature. The writers and poets throughout the Arab world have been defending the dignity, history and attitudes of the Arab people. The occupied Palestinian cause has occupied and defended most of the product of poets. Most Arab poets reacted to this humanitarian issue and recorded the noblest and finest concepts. Among these poets is Nuri Suleiman al-Issa, the Syrian poet of children, who deals with this important aspect of his poetry and has focused on the characters and their functions because of the intense energies in conveying the idea to the recipient of the child.Among the many trends in literary criticism, the narrative trend is one of the new types that explore the hidden corners of the text, poetry or prose, in terms of characters and their relationship to other elements of the story as a reader and the formation of different dialogues with the point of view and so on. In this study, we examine the poetry of the poet Suleiman Al-Issa. We choose two poems from his collection "I and Jerusalem" as a model, and we seek to give a new vision in the study of resistant child poetry.

إنّ الأدب المقاوم، في القرن الأخير، يشكّل قسطاً ملحوظاً من الأدب العربي؛ حيث توجّه إليه الكتّاب والشّعراء في جميع أنحاء الأرض العربية يدافعون عن کرامة الشعب العربي وتأريخه ومواقفه. وقد شغلت قضية فلسطين المحتلة والدفاع عنها معظم نتاج الشعراء. تفاعل معظم الشعراء العرب مع هذه القضية الإنسانية وسجّلوا أنبل وأروع المفاهيم. ومن بين هؤلاء الشعراء نری سليمان العيسی شاعر الأطفال السوري يتناول هذا الجانب المهم في شعره وقد رکّز علی الشخصيات ووظائفها لما تحمله من طاقات مکثّفة في نقل الفکرة للمتلقي الطفل. من بين الاتجاهات المتعدّدة الموجودة في النّقد الأدبي، الاتجاه السّردي يُعدّ من الأنواع الجديدة الطريفة التي يستكشف زوايا النّص الخفيّة، شعراً أم نثراً، من حيث الشّخصيات وعلاقتها بسائر عناصر القصّة كالرّاوي وتكوين الحوارات المختلفة معها ووجهة النّظر وما إلى ذلك. نحن في هذه الدّراسة نبحث في شعر الشّاعر سليمان العيسى ونختار للبحث قصيدتين من مجموعته "أنا والقدس" کنموذجٍ، ونسعى قدر الإمكان أن نعطي رؤية جديدة في دراسة الشّعر االطفولي المقاوم.

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (30)


Language

Arabic (23)

Arabic and English (4)

English (2)


Year
From To Submit

2019 (4)

2018 (7)

2017 (2)

2016 (5)

2015 (3)

More...