research centers


Search results: Found 13

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Article
The Narrator's Search for her Identity in Margaret Atwood's Surfacing

Authors: Amjed Lateef Jabbar --- Rana Maudher Dakheel
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 127 Pages: 1-12
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Margaret Eleanor Atwood is born on November 18, 1939, Ottawa, Ontario, Canada. She received her undergraduate degree from Victoria College at the University of Toronto and her master's degree from Radcliffe College. Atwood is a Canadian writer best known for her novels, which include: The Edible Woman (1969), Surfacing (1972), Lady Oracle (1976), Life Before Man (1979), Bodily Harm (1981), The Handmaid's Tale (1985), Cat's Eye (1988), The Robber Bride (1993), Alias Grace (1996) and The Blind Assassin (1998). Atwood is a famous writer, and her novels are best sold all over the world. She has been labelled as a Canadian nationalist, feminist, and even a gothic writer. She is well known internationally in the USA, Europe, and Australia. This research aims at showing throughout Surfacing, the way Atwood portraits the narrator as a woman searching for her own identity.

Keywords

Atwood --- Surfacing --- identity --- search --- narrator


Article
The Marxist Cultivated Person in the Iraqi Novel
شخصية المثقف الماركسي في الرواية العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals with the development of the Marxist cultivated person in the Iraqi novel and his role in guiding the novel's protagonist towards the insurgence against the oppressive social and political systems. The narrator focuses on the intellectual features of this character and its role in waking the society from its lethargy

يرصد البحث تطور شخصية المثقف الماركسي في الراوية العراقية ودور هذه الشخصية في توجيه بطل الرواية نحو التمرد على أنظمة القهر الاجتماعي والسياسي. وتركز الراوية على الملامح الفكرية لهذه الشخصية وأثرها في توعية المجتمع وانتشاله من سباته الفكري.


Article
The narrative event and vision in the text
الحدثُ الروائيُّ والرؤيةُ في النص

Author: Asmaa Badr Muhammed أسماء بدر محمد
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2018 Volume: 4 Issue: 16 Pages: 19-34
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

This research highlighted the event, which is a major component of the narration, and concludes that each novel contains events that constitute the basic nucleus of the novel. It is the main events and other secondary events that overlap with the basic events to form the fabric of the novel and the major events can not be dispensed with. Without creating a gap in the novel. The importance of secondary events is not inherent in itself but rather in the service of presenting characters or expanding the vision and the nature of the event between the authors of the novel, but in the new directions to write the novel is no longer taking care of external events, but became the impact of the event in the consciousness of the characters and important issues in the novel plot and its elements and the node The solution. The classification of Boyon the tripartite was included because it includes two basic criteria: it represents the starting point of most classifications, and it explains the narrator’s relationship with the characters of the story on the one hand .. God is behind the intention.

سلّطَ هذا البحث الضوء على الحدث الذي هو مكوّن رئيسي من مكوّنات السرد وتوصل الى أنّ كل رواية تتضمّن أحداثاً تشكّل النواة الأساسية للرواية وتتمثّل بالأحداث الرئيسية وأحداث أخرى تكون ثانوية تتداخل مع الأحداث الأساسية لتشكّل نسيج الرواية والأحداث الرئيسية لايمكن الاستغناء عنه كونها ثانوية يمكن الاستغناء عنها. دون أنْ يؤدي ذلك إلى إيجاد فجوة في الرواية. فأهمية الأحداث الثانوية لاتكمن في ذاتها وإنمّا بما تؤديه من خدمة في تقديم الشخصيات أو توسيع الرؤية وتختلف طبيعة الحدث بين كتّاب الرواية أمّا في الاتجاهات الجديدة لكتابة الرواية فلم تعد العناية بالأحداث الخارجية وإنّما أصبحت بأثر الحدث في وعي الشخصيات ومن الأمور المهمة في الرواية الحبكة وعناصرها المقدمة والعقدة والحل. وتوضيح كذلك تصنيفات الرؤية السردية عند كل من لوبوك وفريد مان وجان بويون وتودروق وجنيت وتم اعتماد تقسيم بويون الثلاثي كونه يشتمل مزيتين أساسيتين هما أنّه يمثّل منطلق أغلب التصنيفات وأنّه أوضح علاقة الراوي شخصيات القصة من جهة .. والله من وراء القصد.


Article
A Study of Modality and Point of View in Some Selected Short Stories
دراسة الصيغية ووجهة النظر في بعض القصص القصيرة المختارة

Author: Ayad Abdul Razaq Abood
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2018 Volume: 43 Issue: 4 Pages: 1-16
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This study explores how point of view and modality systems are presented in fiction. It applies the Simpson's Model (1993) of Point of View to analyzing three different short stories. The short stories chosen for analysis are Edgar Allan Poe's "The Fall of the House of Usher", Ernest Hemingway's "The Last Good Country", and Gustave Flaubert's "A Simple Heart". The study displays how modality systems are very important and helpful to show the position of the narrator to the fictional world and to the minds of the characters in it. The researcher addresses the following issues: the narrative mode of the story, the dominant type of modal shading, the position of the narrator, whether inside or outside the story

تستكشف هذه الدراسة كيفية تمثيل وجهة النظر وأنظمة الصيغية في الادب القصصي. يطبق الباحث إنموذج وجهة النظر لسمبسون (1993) لتحليل ثلاث قصص قصيرة مختلفة. القصص المختارة للتحليل هي: "انهيار منزل آشر" للكاتب ادغار الآن بو و " آخر بلد جيد" للكاتب أرنست همنغواي و "قلب بسيط" للكاتب غوستاف فلوبيرت. تظهر الدراسة أهمية وفائدة أنظمة الصيغية في معرفة موقع الراوي من العالم الخيالي وعقول الشخصيات فيه. يتناول الباحث القضايا التالية: الوضع السردي للقصة، النوع المهيمن من التظليل المشروط، موقع الراوي فيما إذا كان داخل او خارج القصة. تبدأ الدراسة بتعريف وجهة النظر من خلال عرض المنظورات المختلفة للرواة في القصة ومن بعد ذلك تعرف الصيغية بأنواعها الأربع. يتم بعد ذلك توضيح إنموذج سمبسون مع تظليلاته المختلفة، الإيجابية والسلبية والحيادية، قبل تطبيقه لتحليل القصص القصيرة الثلاث. تنتهي الدراسة بملاحظات ختامية توصل اليها الباحث خلال تحليله للقصص الثلاث ذاكرا الوضع السردي لكل قصة والتظليل الشرطي الذي يعتمده الكاتب وكيف يمكن ان يسهم كل ذلك في فهم القصة وأسلوب الكاتب وتوصيف الشخصيات


Article
The narrator component narrative "A narrator in the Koranic story of a model."
الراوي مكوّنا سردياً "شكل الراوي في القصة القرآنية أنموذجاً"

Author: رياض جباري شهيل
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Volume: 2 Issue: 35 Pages: 413-441
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

مكونات السرد في أي قصة أو رواية هي: الراوي، والمروي (الحدث والشخصية مؤطّران في فضاء: الزمان والمكان)، والمروي له. ويختص بحثنا هذا بالراوي من بين تلك المكونات، وبشكله تحديدا، تاركين موقعه ووظيفته إلى بحث آخر. كان للبحث إطلالة سريعة على أهم الدراسات السردية التي كشفت أبعاد النص القصصي، مكونات وعناصر، إذ فرقت بين الراوي والكاتب، ومن ثم نهض بدراسة: شكل الراوي في القصة القرآنية: الراوي الداخلي والراوي الخارجي.

Narrative components of any story or novel: the narrator, and the Narrated (event Mataran, personal, space in any time and place), and the Narratee. And respect our present Balrawi among those components, and form specifically, leaving his position to another search, was to find a quick look at the most important narrative studies revealed narrative text dimensions, and dispersed between the narrator and writer, and then got up to study the form of the narrator in the Qur'an: internal and external story.


Article
The pioneer speech of deriving benefit from one narrator
القول الرائد في إفادة خبر الواحد

Author: Phd, Aata allah madb Hamadi Alzobae`y د.عطاالله مدب حمادي الزوبعي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2016 Issue: 45 Pages: 221-286
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

1.The scientists divided the one narrator of (speech) into two parts: first: the one narrator of (speech) abstract from the similarities; the scientists have two opinions: whom agreed that it serves the doubt and some of them said it serves the science .The second said : one narrator of (speech) which has similarities serves the doubt only and these similarities don't transform it from doubt to the right opinion and that is the most used. Some of them said the one narrator of (speech) which has the similarities serves the theoretical science that serves mostly conjecture and not hyperbolic some of them said the one narrator of (speech) which has the similarities serves the theoretical hyperbolic evidentiary science and that ibn alsalaah saying 2.People accepting for the one narrator of (speech) means that it reached to us with evidence narrating and does not have a fault and there is no verse or Hadith against it 3.One of the most important and most powerful similarities was that news comes in three ways and more.

1.Les scientifiques ont divisé la nouvelle d'une seule personne à deux parties: la première: la nouvelle d'une seule personne libre d' indices, dans la quelle les scientifiques ont deux opinions: certains d'entre eux s'accordent qu'elle ne bénéficie que pour la conjecture, et chez certains d'autres qu'elle bénéficie pour le savoir. La deuxième : la nouvelle avec les indices ne sert que pour la conjecture, et que ces indices ne la transmettent de la conjecture au savoir, et c'est l'opinion de la plupart… Certains d'entre eux disent :- Que la nouvelle d'une seule personne renforcée par des indices est utile au savoir théorique déductif, comme on dit qu'elle profite de plus probable la conjecture pas l'absolue. Certains d'entre eux disent :- Que la nouvelle d'une seule personne renforcée par des indices bénéficie au savoir théorique déductif absolu, et c'est vers ce point allait Ibin Al Salah…2.Le sens de l'acceptation que la communauté reçoit la nouvelle d'une seule personne signifie qu'elle nous ont atteint par une relation juste et sans aucun défaut évident, et qu'il n'y avait pas d'autre nouvelle à l'opposer du verset ou Hadith authentique … 3.L'indice authentique de la nouvelle est le plus important et le plus fort, c'est que la nouvelle vient dans trois moyens ou plus …


Article
Dream vision in Chaucer's ‘The Prologue to the Legend of Good Women’
ادب الرؤيا في قصيدة جوسر "مقدمة لأسطورة النساء الصالحات"

Loading...
Loading...
Abstract

Dream vision is a literary device in which a dream is recounted for a specific purpose. While dreams happen throughout. the. history. of literature, it is. a poetic. genre. in. its. own. right. and was. popular. in. the Middle Ages. This genre. follows. a structure. whereby. a narrator. recounts his. experience. of falling asleep, dreaming. and waking. The dream, which forms the. subject of the poem, is prompted. by events. in his. waking life that are referred. to early in. the poem. The aim of this research is to examine dream vision as an essential literary genre in Chaucer's The Prologue to the Legend of Good Women and the way he included certain new. elements. to come. up with a type. which is. his own. This. research is designed. to increase. our understanding. of Chaucer's. use of dream vision first by inserting him into the context of the. dream. tradition, and then by illustrating. his own contribution. to dream. literature. It also. sheds light on the. modern approach to this genre which sees. it as a visual elaborate form with a huge potential. for creation. of expensiveness. rather than a crude or naïve form. of writing.

أدب الرؤيا هو نوع أدبي سردي يتم فيه رواية حلم لغرض معين. في حين أن الأحلام تحدث بشكل متكرر عبر تاريخ الأدب، فهي من النوع الشاعري في حد ذاتها وكانت شائعة في العصور الوسطى. عادةً ما يتبع هذا النوع التركيبة التي يروي فيها الراوي تجربته في النوم، والحلم، والاستيقاظ من الحلم، الذي يشكل موضوع القصيدة، تدفعه الأحداث في حياة اليقظة التي يشار إليها في وقت مبكر من القصيدة. يهدف البحث هو التحقق من إن قصيدة جوسر "مقدمة لأسطورة النساء الصالحات" هي نوع من أنواع أدب الرؤيا ودراسة الطريقة التي دمج بها جوسر عناصر جديدة معينة من أجل التوصل إلى نوع ادبي خاص به؛ تم تصميم هذا البحث لزيادة فهمنا لاستخدام جوسر لأدب الرؤيا أولاً من خلال وضعه في سياق تقليد الحلم، ومن ثم من خلال توضيح مساهمته الخاصة في أدب الرؤيا؛ كما أنه يلقي الضوء على الموقف الحديث لهذا النوع الأدبي.


Article
Opposing the authentication of the narrator in the golden and Ibn Hajar in Sunan Ibn Majah and Alnasaei
تعارض التوثيق في الراوي الواحد عند الذهبي وابن حجر في سنن ابن ماجه والنسائي

Author: Khaldoon N. Ismael خلدون نوري إسماعيل
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2019 Volume: 10 Issue: 40 Pages: 329-388
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, Lord of the Worlds, peace and blessings be upon His Messenger, the Secretary, and after: Title of the research (conflict of authentication in the narrator of the two imams of aldhahabii and Ibn Hajar in Sunan Ibn Majah and al-Nasa'i)In which the narrators who were documented by the aldhahabiu in his books "Kashif", and Ibn Hajar said in his book "convergence": "acceptable", and the study on some Merawiat Ibn Majah and al-Nasa'i The study was limited to some models of the narrators of the Sunan to Ibn Majah, and al-Nasa'i whether they were alone in the narration, or agreed to them, as I offer the words of the imams with the words of the critics, and the extent of approval of Ibn Hajar and documented by the aldhahabiu, Critics of the science of wound and modification, which is one of the most important science in knowing the conditions of narrators.The research came in an introduction and three questions: The first: I dealt with what was agreed by the narration of Ibn Majah and al-Nasa'i. And the second: only narrated by Ibn Majah. And the third: It is only narrated by the al-Nasa'i The conclusion was then summarized in the most important results that emerged from the study, and then proven sources and references, and the index of topics. During my studies, I translated fifteen narrations, three of which Ibn Majah and al-Nasa'i agreed to narrate about him. Three of them were narrated by Ibn Majah

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسوله الأمين، وبعد : عنوان البحث ( تعارض التوثيق في الراوي الواحد عند الإمامين الذهبي وابن حجر في سنن ابن ماجه والنَّسائيّ ) ، تناولت فيه الرواة الذين وثقهم الذهبي في كتابه " الكاشف" ، وقال عنهم ابن حجر في كتابه" التقريب" : "مقبول" ، وكانت الدراسة على بعض مروياتهم عند ابن ماجه والنسائي، و اقتصرت الدراسة على بعض النماذج من رواة السنن لابن ماجه، والنسائي، سواء الذين انفردوا بالرواية عنهم، أو الذين اتفقوا عليهم، إذ أني أعرض قول الإمامين مع أقوال النَّقاد، ومدى موافقة ابن حجر لما وثقه الذهبي، واستخلصت حكم كل راوٍ، ودرجة حديثه مما قاله نقاد علم الجرح والتعديل، والذي يُعد من أهم العلوم في معرفة أحوال الرواة .وجاء البحث في مقدمة وثلاثة مباحث : الأول : تناولت فيه ما اتفق ابن ماجه والنسائي بالرواية عنه . والثاني: ما انفرد ابن ماجه بالرواية عنه . والثالث: ما انفرد النسائي بالرواية عنه . ثم الخاتمة استودعت فيها أهم النتائج التي تمخضت من الدراسة، ثم ثبت المصادر والمراجع، وفهرست الموضوعات . وقمت في دراستي بترجمت ( خمسة عشر راوياً)، ثلاث منهم ما اتفق ابن ماجة والنسائي بالرواية عنه ، وثلاثة منهم ما انفرد به ابن ماجه، وثلاثة من انفرد به النسائي.كما إني بينت مراد ابن حجر(رحمه الله) في قوله : "مقبول" ، وأوضحت كذلك ، مراد ابن القطان في قوله : " مجهول"، والذي كان مراده جهالة الحال، أي "المستور" ، وليس مجهول الحال .


Article
A Narrative Analysis of the Unreliable Narrator In Edgar Allan Poe's "The Tell-Tale Heart
تحليل سردي للشخصية المظطربة في رواية ادغار الن بو قلب الحكايات

Author: Ayad Abdul Razzaq Abood اياد عبد الرزاق عبود
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2014 Volume: 39 Issue: 1 Pages: 35-50
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This study scrutinizes the narrative technique of the unreliable narration in Edgar Allan Poe's short story "The Tell-Tale Heart." The researcher considers both the rhetorical and the cognitive approaches in the detection of the unreliable narrator taking Booth's definition as a starting point and then goes to analyze the textual signals in the story. The researcher assumes that both models are complementary and helpful to identify the unreliability of the narrator.

تتفحص هذه الدراسة اسلوب السرد القصصي للراوي غير الجدير بالثقة في القصة القصيرة " القلب الواشي" للكاتب الاميركي إدغار ألآن بو. يأخذ الباحث بنظر الاعتبار كلا من النهج الخطابي والنهج المعرفي في الكشف عن الراوي غير الجدير بالثقة معتمدا على تعريف بوث كنقطة انطلاق ومن ثم يذهب الى تحليل الاشارات النصية في القصة. يفترض الباحث ان كلا المنهجين يكملان لبعضهما البعض ومفيدان لتحديد موثوقية الراوي.


Article
Doubt of the narrator and its impact on the reasoning applied in the study of Aldarkutni
الشك من الراوي وأثره في التعليل دراسةً تطبيقيةً في علل الدارقطني

Authors: Dr. Hatemi Ahmed Ibrahim د. هتيمي أحمد إبراهيم --- Dr. Sami Awad Badawi د. سامي عواد بدوي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2019 Issue: 57 Pages: 383-408
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

its impact on reasoning applied in the study of Aldarkutni)); we can summarize the main findings we have as follows.1.The Imam al-Darqutni, who is similar among his peers, who died at the time of the Prophet's year, attests to this by saying: "Oh people of Baghdad, do not think that anyone can lie to the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him).2-Al-Daraqutni began to present the problem and formulate it in his style. Then he started with the hadith of the hadeeth, then the difference on it. Then he explained the culprit, and then he presented the words of the imams of the hadeeth, and this leads to his ruling on the novel.3-There are several types of doubt in the case of al -Daraqutni, including: the doubt about the provenance of the hadeeth about the Prophet. 4-There may be a doubt between the narrator and the modernity or the doubt between the narrator and hearing and hearing or suspicion of hearing from the Sheikh or by.5-There shall be doubt as to the designation of the name of the narrator or of doubt in the designation of the name of the father of the narrator.6-It is likewise in the doubt between the two companions.7-It is also possible to doubt the thumb of the bond8-There are many clues to the suspicion of the Alarqutni, including the words of terminology or language.9-We recommend that more studies be done on the book of ills, since it is one of the most important books of ills.

يمكننا تلخيص النتائج الرئيسية للبحث على النحو التالي.1.الإمام الدارقطني، قل مثيله بين أقرانه، فقد أفنى عمره في الذب عن سنة النبي، يدل على ذلك مقولته الصادقة: ((يا أهل بغداد، لا تظنّوا أن أحداً يقدر أن يكذب على رسول الله  وأنا حيّ ))2.انتهج الدارقطني اسلوباً خاصاً به في كتاب العلل، فبدأ كتابه بمدار الحديث، ثم الاختلاف عليه، ثم بيّن المتسبب بالمخالفة، ثم عرض أقوال أئمة الحديث، وصولاً لحكمه على الرواية. 3.قدم الدارقطني عدة صور للشك منها: الشك في ثبوت الحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم، وشك الراوي بين التحديث والعنعنة أو بين العنعنة والسماع أو الشك في السماع من الشيخ أم عنه بواسطة، أو الشك في تعيين اسم الراوي أو في تعيين اسم أَب الراوي. 4.ومن أنواع الشك أيضا عند الدارقطني: الشك في إبهام السند، وغيرها من القرائن الدالة على الشك، كما احتوى كتاب العلل على كثير من الألفاظ الاصطلاحية أو اللغوية الدالة على الشك.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (13)


Language

Arabic (7)

English (4)

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (4)

2016 (1)

2015 (2)

2014 (2)

More...