research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
DEVELOPMENT OF THE PHOSPHATE INDUSTRY IN IRAQ: RESOURCES, REQUIREMENTS AND CHALLENGES
تطوير صناعة الفوسفات في العراق: المصادر والمتطلبات والتحديات

Author: Khaldoun S. Al-Bassam خلدون صبحي البصام
Journal: Iraqi Bulletin of Geology and Mining مجلة الجيولوجيا والتعدين العراقية ISSN: 18114539 Year: 2017 Volume: SPECIAL ISSUE - Iraqi Phosphate Deposits Issue: 7 Pages: 113-122
Publisher: Ministry of Industry and Minerals وزارة الصناعة والمعادن

Loading...
Loading...
Abstract

The extensive geological and mineral exploration works in Iraq revealed large resources of potentially economic marine sedimentary phosphate deposits in the Western Desert. The indicated resources are estimated by about 10 billion tons, whereas the reserves are over 5 billion tons of phosphate rocks with 20 – 22 % P2O5 content. Phosphate mining has started by the Iraqi government in the Akashat deposit in the early eighties of the past century with a designed capacity of 3.4 Mt/year to feed the fertilizers plant at Al-Qaim, designed to produce 1 Mt of fertilizers/year. Since 1991, the development of phosphate industry in Iraq faced serious problems which hindered the commissioning of new mines and expanding fertilizers production. Moreover, mining in Akashat and fertilizers production at Al-Qaim have almost stopped after 2003. The availability of large phosphate reserves with suitable specifications and feasible mining and beneficiation conditions call for immediate measures to start new mining projects and fertilizers production plants, as well as rehabilitation of the available facilities, to be implemented by partnership of the government with the private sector. Modern technologies should be introduced to ensure best practices in mining, beneficiation and fertilizers industry, in addition to maintaining safe and clean environmental conditions. Guidelines for future development of phosphate industry in Iraq are presented in this paper including potential deposits for exploitation, conditions for licensing, requirements of the new projects, production capacities, products and by-products, environmental protection and economic impact.

اثمرت عمليات الاستكشاف الجيولوجي والمعدني في العراق عن اكتشاف موارد كبيره من خامات الفوسفات الرسوبية البحرية في الصحراء الغربية العراقية وتقدر الموارد المؤشرة من هذه الرواسب بحوالي 10 بليون طن في حين تزيد الاحتياطيات عن 5 بليون طن من الصخور الفوسفاتيه بمعدل يتراوح بين 20 و 22% من خامس أوكسيد الفوسفور. باشرت الحكومة العراقية باستخراج الفوسفات من منجم عكاشات في مطلع عقد الثمانينات من القرن الماضي بطاقه تصميمية بلغت 3.4 مليون طن في السنه لتغذية مجمع القائم المصمم لإنتاج 1 مليون طن من الأسمده سنويا. منذ 1991 واجه تطوير الصناعه الفوسفاتيه في العراق مشاكل جديه ساهمت في عدم فتح مناجم جديده و بالتالي عدم التوسع في إنتاج الأسمده الفوسفاتية فضلا عن أن استخراج الفوسفات من مناجم عكاشات وإنتاج الأسمده في القائم توقفا تقريبا بعد عام 2003. إن توفر احتياطيات كبيره من الصخور الفوسفاتية بمواصفات مناسبة وظروف منجمية وإثرائية متاحة تستدعي إجراءات عاجله للمباشره بمشاريع استخراجية جديدة لتغذية معامل جديدة لإنتاج الأسمده الفوسفاتية فضلا عن تأهيل المرافق المقامة سابقا عن طريق المشاركة بين الحكومة والقطاع الخاص على أن تضمن هذه المشاريع استخدام التقنيات الحديثة في الاستخراج وإثراء الخام وصولا الى إنتاج الأسمده الفوسفاتية فضلا عن ضمان سلامة ونظافة البيئة من التلوث. نقترح في هذه الورقه عدة نقاط إرشاديه لمشاريع التطوير المستقبلي للصناعه الفوسفاتيه في العراق بما في ذلك الرواسب الفوسفاتية المرشحة للاستثمار ومتطلبات منح الرخص الاستثمارية للمشاريع الجديدة والطاقات الإنتاجية المستهدفة والمنتجات الأساسيه والمنتجات المرافقه الممكنة ومتطلبات المحافظة على البيئه فضلا عن الآثار الاقتصاديه المتوقعه لهذه المشاريع.


Article
MINING AND BENEFICIATION OF PHOSPHATE ROCKS: PROSPECTS OF UNEXPLOITED PHOSPHATE DEPOSITS IN THE WESTERN DESERT, IRAQ
آفاق استخراج وتركيز الصخور الفوسفاتية للرواسب غير المستغلة في الصحراء الغربية، العراق

Authors: Abdul Wahab A. Al-Ajeel عبد الوهاب عبد الرزاق العجيل --- Hijran Z. Toama هجران زين العابدين طعمة
Journal: Iraqi Bulletin of Geology and Mining مجلة الجيولوجيا والتعدين العراقية ISSN: 18114539 Year: 2017 Volume: SPECIAL ISSUE - Iraqi Phosphate Deposits Issue: 7 Pages: 59-66
Publisher: Ministry of Industry and Minerals وزارة الصناعة والمعادن

Loading...
Loading...
Abstract

Iraq has been producing phosphate since 1983 from the Akashat mine. Mining is being carried out by open cast strip mining method due to the stratiform nature of the phosphate beds and low stripping ratio. Phosphate beneficiation is carried out at the phosphate beneficiation Plant at Al-Qaim Fertilizer Complex to raise the content of P2O5 from 19 – 20 % to about 30% through the calcination process. Recent study has been carried out to beneficiate Akashat phosphate by froth floatation techniques, the results indicated the possibility of increasing the content P2O5 to the levels required for the fertilizer industry and other industrial uses. The massive discoveries of phosphate rock reserves in the Western Desert indicate that the deposit has a high variable stripping ratios and different content of P2O5 as well as different levels and contents of associated gangue minerals and compounds. Accordingly it became necessary to outline some of the mining problems and the best methods of beneficiation techniques in which the phosphate components can be increased. The results obtained in the research conducted on samples of phosphate rock from unexploited phosphate in the Western Desert showed the possibility of increasing the content of P2O5 up to 30% using the traditional calcination method and some deposits need only simple beneficiation processes.

في العراق يتم استخراج الصخور الفوسفاتية منذ عام 1983 من منجم عكاشات بطريقة المنجم السطحي المفتوح، ويتم تركيزها في معمل تركيز الصخور الفوسفاتية في مجمع القائم للأسمدة لرفع محتوى P2O5 من 19 – 20 ٪ إلى حوالي 30٪ من خلال عملية الكلسنة والغسل. كانت هناك دراسات قليلة عن استخدام طرق تركيز أخرى للاستفادة من فوسفات منجم عكاشات مثل طريقة التعويم الرغوي. أثبت بحث أجري مؤخرا إمكانية زيادة محتوى P2O5 إلى المستويات المطلوبة لصناعة الأسمدة وغيرها من الصناعات والاستخدامات. بعد الاكتشافات الضخمة لاحتياطيات الصخور الفوسفاتية في الصحراء الغربية والتي تتميز بظروف منجميه مختلفه وتحتوي على نسب متباينه منP2O5 ، فضلا عن محتويات المعادن الأخرى والمركبات المرتبطة بها، أصبح من الضروري القاء الضوء على التحديات التي يمكن أن تواجه العمليات الاستخراجيه مستقبلا ودراسة أفضل طرق المعالجة والتركيز والتي يمكن من خلالها زيادة تركيز الصخور الفوسفاتية. أظهرت النتائج التي تم الحصول عليها من البحوث التي أجريت على عينات من الصخور الفوسفاتية من الرواسب غير المستغلة في الصحراء الغربية إمكانية زيادة نسبة P2O5 لتصل إلى 30٪ باستخدام طريقة الكلسنة التقليدية وبعض الرواسب تحتاج إلى عملية تركيز بسيطة.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2017 (2)