research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
Bertrand Russell's political philosophy
الفلسفة السياسية عند برتراند رسل

Author: Sana Sabaah Aal Khalid سنا صباح ال خالد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2013 Issue: 66 Pages: 327-358
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

This study aim at exploring Russell's political philosophy, following his approach of presentation, i.e. beginning with studying the philosophers life which he thinks necessary to understand the philosophers, then his research concerning the relationship between philosophies and political systems like communistic, Nazism, and Fascistic which had been affected by Marx, Fichte , and, Nietzsche .Besides, the study also sheds light on Russell's use of experimental approach which he thinks more adequate in dealing with political affairs in a quick –changing world. Finally, there is an emphasis on Russell's political philosophy which searches for the, intention of the state, its functions, possession, war, education religion, and marriage. However, since it is described as a philosophical vision, it has an interest in the standard aspect, and then it exceeds reality to which it must be. It implies the possibility of changing towards better which as Russell believes, is fond in the confirmation of the indivialuals free growth.

تحاول هذه الدراسة ، التعرف على فلسفة رسل السياسية ، من خلال استخدام منهجه في العرض ، أي البدء بدراسة حياة الفيلسوف والتي يجدها ضرورية لفهم الفيلسوف . من ثم بحثه عن صلة الفلسفات بالنظم السياسية ، كالشيوعية والنازية والفاشية ، الذين استلهموا فلسفة ماركس و فختة ونيتشه. كذلك استخدامه للمنهج التجريبي الذي يجده أكثر ملائمة في معالجة المسائل السياسية ، في عالم سريع التغير . وأخير نقف عند فلسفة رسل السياسية ، التي تبحث في غاية الدولة ووظائفها والملكية والحرب والتربية والدين والزواج . غير أنها بوصفها رؤية فلسفية فهي تهتم بالوجهة القيمية أو المعيارية ، ومن ثم تتجاوز الواقع إلى ما ينبغي أن يكون . إنها تحمل إمكانية التغيير إلى الأفضل ، والذي يراه رسل في تأكيد النمو الحر للفرد .


Article
Political Philosophy of Thomas Hobbes
الفلسفة السياسية لتوماس هوبز

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractEurope experienced in the first decades of the seventeenth century, a gradual process of liberalization of political philosophy from the link theology, and imparted the secular character of intellectual interests. The idea times normal again, an idea hypothetical objective confirmation of the freedom and equality of individuals and the return of power to the origin of my people, and has taken this idea two directions, the direction optimistic, which stems from the era of natural RPR simplicity and virtue, and the man was living in happiness, and that the State spent on these happiness. While the pessimistic direction, is considered to be the life of the jungle is that prevailed in the society and the natural state formation spent on these disadvantages finding Laws governing the lives of individuals. Then came the idea of the contract, which is an extension of the idea of natural age, to explain the phenomenon of the state and its authority. Hobbs came his theory in the social contract, adding a new contribution in political thought. In book (Alliviathan) the body of his political ideas in the state that protects the vulnerable from attack mighty and intermediary organizations. The research hypothesis came that Hobbes bearer individual and Alatalaqah, but defended his absolute rule system based on the theory of natural law and the social contract and not on the theory of divine right. As this study was to clarify the philosophical and intellectual construction of Hobbes, in the interpretation of contract theory and how to set up absolute rule on the basis of the benefit of individuals indicating the logical sequence for his theory that rely on causality and the analytical method and the conclusions reached by the final.

الملخصشهدت اوروبا في العقود الاولى من القرن السابع عشر، عملية تدريجية لتحرير الفلسفة السياسية من الارتباط باللاهوت، واضفاء الطابع العلماني على الاهتمامات الفكرية. وظهرت فكرة العصر الطبيعي من جديد، كفكرة افتراضية هدفها تأكيد حرية ومساواة الافراد وارجاع السلطة الى اصل شعبي، واتخذت هذه الفكرة اتجاهين، اتجاه متفائل، والذي ينطلق من ان العصر الطبيعي امتاز بالبساطة والفضيلة، والانسان كان يعيش في سعادة، وان قيام الدولة قضى على هذه السعادة. بينما الاتجاه المتشائم، يعتبر ان حياة الغاب هي التي سادت المجتمع الطبيعي وان تكوين الدولة قضى على هذه المساوئ بايجاد القوانيين المنظمة لحياة الافراد. ثم جاءت فكرة العقد، والتي هي امتداد لفكرة العصر الطبيعي، لتفسير ظاهرة الدولة والسلطة فيها. جاء هوبز بنظريته في العقد الاجتماعي، ليضيف إسهاماً جديداً في الفكر السياسي. وفي كتابه (الليفياثان) جسد افكاره السياسية في الدولة التي تحمي الضعفاء من اعتداء الاقوياء والمنظمات الوسيطة. وجاءت فرضية البحث بان هوبز حامل لواء الفردية والاطلاقية، لكنه دافع عن نظام الحكم المطلق مستنداً الى نظرية القانون الطبيعي والعقد الاجتماعي وليس على نظرية الحق الالهي. كما جاءت هذه الدراسة لتوضح البناء الفلسفي والفكري لهوبز، في تفسير نظرية العقد وكيفية اقامة الحكم المطلق على اساس منفعة الافراد مبيناً التسلسل المنطقي لنظريته التي تعتمد على السببية والمنهج التحليلي والاستنتاجات النهائية التي توصل اليها.


Article
Thomas Hobbes and his political philosophy Analytical study of his political philosophy and his theory of government
توماس هوبز وفلسفته السياسية دراسة تحليلية لفلسفته السياسية ونظريته في الحكم

Author: Saad Mohammed Ali Hamid سعد محمد علي حميد
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Volume: 1 Issue: 130 extention Pages: 565-608
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study is an attempt to clarify and explain Hobbes' theory in the social contract and how to establish absolute rule based on the benefit of individuals. In this study we relied on the historical approach to monitor the reality in which this thinker lived, which influenced the intellectual trends, then the descriptive approach to explain and explain the political phenomena that Hobbes addressed in his theory, and then we moved to the analytical methodology to find out the most important ideas and conclusions brought by his theory .

جاءت هذه الدراسة كمحاولة لتوضيح وتفسير نظرية هوبز في العقد الاجتماعي وكيفية اقامة الحكم المطلق على اساس منفعة الأفراد مبينة التسلسل المنطقي لنظريته التي تعتمد على السبيبة والمنهج التحليلي والاستنتاجات النهائية التي توصل اليها. واعتمدنا في هذه الدراسة على النهج التاريخي لرصد هذا الواقع الذي عاش فيه هذا المفكر, والذي اثر على الاتجاهات الفكرية, ثم المنهج الوصفي لبيان وتوضيح الظواهر السياسية التي عالجها هوبز في نظريته, وبعد ذلك انتقلنا الى المنهج التحليلي للوقوف على اهم الافكار والاستنتاجات التي جاءت بها نظريته.احتوت الدراسة على مقدمة وثلاثة مباحث واستنتاج وخاتمة. في المبحث الاول ظروف بلده ومجتمعه, وسيرة حياته وتطوره الفكري اما المبحث الثاني فجاء مبينا لمنهجه والاساس الفلسفي لنظريته, اما المبحث الاخير فاشتمل على فلسفته وتحليل الحكم .

Journal of Historical studies
مجلة دراسات تاريخية

ISSN: 18180346
Publisher: Basrah University جامعة البصرة
Subject: History (General)

Loading...
Loading...
Abstract

A scientific and evaluated journal pablished by the college of education for women University of Basrah Date of issue 2005 No. of issue per year 2 No. of issue published between 2005-2012 12 issue

مجلة علمية محكمة تصدرها كلية التربية للبنات جامعة البصرة تاريخ اول عدد عام 2005 عدد الاعداد التي تنشرها كل سنة 2 عدد الاصدارات التي صدرت من2005-2012 هي 12 عدد


Article
The foundations of the Constitution in the political philosophy of Aristotle
أسس الدستور في فلسفة أرسطو السياسية

Authors: JamilHalilNaamaAlmala جميل حليل نعمة المعلة --- LeylaYunusSaleh ليلى يونس صالح
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2016 Volume: 1 Issue: 28 Pages: 159-192
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

For the utopia and its bases, Aristotle defines the conditions that should it has such as the site or location, it should be near a sea, population should be neither large nor small, because the state of large population would suffer from more disturbance and the state with small population would be subjected to the other states with large population, it should enjoy self sufficient. To show the importance of state as a theory we can mention the following:-1-The conditions of utopia are so importance as a theory in politics in the modern age, which affect the contemporary constitutional law.2-Justice could not be obtained save by the individual satisfaction; the moderate medium is the golden medium, which Aristotle had talked about, to obtain happiness.3-The state should have a principle to secure freedom, democracy and rights practicing as they are the bases of any constitution.4-Aristotle, as well as Plato, had paid a great interest in education and teaching in the Utopia system.5-The both philosophers insisted on progeny or descendents as the base of establishing advanced state with individuals of a healthy intellects and physiology. 6-They focused on the educational system for children; the education subjects should be general, music and physical education are the first of these subjects. The state should be the only responsible for education as it helps in maintain the constitution.

لقد أهتم أرسطو بشان الدولة الفاضلة وأساسها فإنه يحدد الشروط التي لابد أن تتوفر في الدول الفاضلة من حيث موقع المدينة وكيف يكون موقعها لابد أن يطل على البحر ويكون ملائماً من جميع الجهات وكذلك من حيث عدد السكان لابد أن لا يكون عدد السكان كبيرا ً ولا صغيراً بل لابد أن يكون وسطاً وأن تتمتع الدولة بالاكتفاء الذاتي بحيث تكفي لسد حاجات سكانها وكذلك بالنسبة إلى حجمها . فلابد أن يكون حجم الدولة يكفي لمواطنيها لأنه إذا كانت الدولة كبيرة كانت اكثر اضطرابا وإذا كانت الدولة صغيرة كانت محط أنظار الغرباء ولكن إذا كانت الدولة وسطى كانت أفضل وانها سوف تسد حاجات سكانها وللإيضاح أهمية الدولة كنظرية نذكر ما يلي:أن شروط المدينة الفاضلة ذات أهمية بالغة كنظرية في علم السياسة في العصر الحديث ،أن أرسطو وضع عناصر الدولة من السكان والمساحة وموقع الدولة مما له أهمية بالغة في القانون الدستوري المعاصر .العدالة في الدولة لا تتحقق الاّ برضا الأفراد وقناعتهم حيث ان الوسط المعتدل الذي تكلم عنه أرسطو وأجاد فيه هو الوسط الذهبي الذي يضمن الحصول على السعادة فلا أفراط ولا تفريط .من المهم ان يتوفر في الدولة مبدأ يضمن الحرية والديمقراطية وممارسة حقوق الافراد دون استبداد فمن اسُس الدستور ضمان حرية الأفراد وممارسة الديمقراطية .ولقد هتم أرسطو اهتماما بالغا في التربية والتعليم في نظام المدينة الفاضلة وجعله مقدما على غيره من النظم ذلك لأن بصلاح الفرد تصلح المدينة ويصلح نظامها وهذا الاهتمام بالتربية نجده عند افلاطون أيضا .اهتم كلآ الفيلسوفين يأمر بالاهتمام بالنسل كونه يعد النوات الأساسية لنشاء دولة متقدمة من خلال افراد أصحاء وفكريا وبدنيا وجعله مقدما على غيره لما له أهمية بالغة فحددا سن زواج الرجل والمرأة , واهتم بالأمهات في فترة الحمل بالتزام نظام غذائي معين .اهتم أرسطو وأفلاطون في وضع نظام تعليمي للأطفال ، وإن موضوعات التربية يجب إن تكون عامة وقد جعلوا الموسيقى والرياضة والرسم من اهم الموضوعات وذلك لما فيها فائدة على إن يكون التعليم بيد الدولة وهي الراعية له لأنه يساعد على بقاء الدستور.


Article
Political philosophy between Kant and William James is the battle of politics between morality and utility
الفلـسفـة السيـاسيـة بـين كانط ووليم جيمس معركةُ السياسةِ بينَ الأخلاقِ والمنفعةِ

Author: Samir Hashim Khudair Al-Obaidy سمير هاشم خضير العبيدي
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2018 Volume: II Issue: 34 Pages: 470-504
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Political philosophy still occupies a large part of human philosophical thinking, because man, as a human being, can not escape the two things of thinking and reach the best, so he is looking for an integrated political system. My research (political philosophy between Kant and William James) is an attempt to present the European and American intellectual production in political philosophy, comparing two of its first flags, Kant of Germany and the second of William James of America. It is a conflict between the philosophy of mixing values and ethics with politics and freedom of politics and benefit. The struggle does not fade. Every era has its own philosophers, and the importance of this conflict in the political philosophy of post-American Iraq, which produced a number of religious and secular parties, and a democratic figure floating on the surface and its reality absent from the rubble of political and financial corruption. I wrote this research.

ما زالت الفلسفة السياسية تشغل حيزا كبيرا في التفكير الفلسفي الإنساني؛ لأنَّ الإنسانَ بما هو إنسانٌ لا يفترُ عن شيئين التفكير والوصول إلى ما هو أفضل، لهذا هو يبحث عن نظام سياسي متكامل. إنَّ بحثي الموسوم (الفلسفة السياسية بين كانط ووليم جيمس) هو محاولة لعرض النتاج الفكري الأوربي والأمريكي في الفلسفة السياسية، مقارناً بين عَلمين من أعلامها الأول كانط الألماني والثاني وليم جيمس الأمريكي، إنه صراعٌ بين فلسفة مزج القيم والأخلاق بالسياسة وبين حرية السياسة وتغليب المنفعة، وهذا الصراع لا يخبو، ولكلِّ عصر رجاله من الفلاسفة، ولأهمية هذا الصراع في الفلسفة السياسية في عراق ما بعد الاحتلال الأمريكي، الذي أنتج جملة من الأحزاب الدينية والعلمانية، وقيما ديمقراطية طافية على السطح وحقيقتها غائبة تحت ركام الفساد السياسي والمالي. كتبت هذا البحث. وقد قسمت بحثي إلى مقدمة وأربعة مباحث، المبحث الأول في تاريخ الفلسفة السياسية عبر العصور الفلسفية (القديمة والوسطى والحديثة)، والمبحث الثاني في الفلسفة السياسية عند كانط وما يمثله من ربط القيم والأخلاق في الفلسفة، وتناولتها من حيث حياته وفلسفته العامة ثم فلسفته السياسية الخاصة ثم نقد لأهم الأفكار السياسية فيها. والمبحث الثالث خصصته للفلسفة السياسية عند وليم جمس وما يمثله من حرية الفلسفة وضرب الأخلاق وبروز المنفعية البرغماتية، وتناولتها من حيث حياته وفلسفته العامة ثم فلسفته السياسية الخاصة ثم نقد لأهم الأفكار السياسية فيها. والمبحث الرابع قارنتُ فيه بين فلسفة كانط السياسية وفلسفة وليم جيمس. ثم ختمنا البحث بالخلاصة والتوصيات

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)

journal (1)


Language

Arabic (5)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2016 (1)

2013 (2)