research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
The Effectiveness of Cooperative Learning among Students at Art Education Department by Implementing Common Pottery Works and Its Relationship to their Psychological Security
فاعلية التعلم التعاوني لطلبة قسم التربية الفنية بتنفيذ أعمال فخارية مشتركة وعلاقته بالأمن النفسي لديهم

Author: Emad Khudair Abbas عماد خضير عباس
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 67 Pages: 276-309
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The Effectiveness of Cooperative Learning among Students at Art Education Department by Implementing Common Pottery Works and Its Relationship to their Psychological Security The research aims at measuring the psychological level of security among students at second stage, in Art Education department , College of Basic Education, University of Diyala, and the effectiveness of cooperative learning for students by implementing common pottery works and its relationship with their psychological security, and the differences between male and female students in psychological security. The experimental method is used in carrying out the current research, where an experimental and control samples are testified, each sample consists of {40} students in amount of {20} for each male and female, with age of {20} years at the second stage. The researcher used cooperative learning and psychological security scale in the current research. The experiment lasted ten weeks. The research has set the following results:1.The psychological sense of security among the students of the second stage at Art Education department, is under the normal state and they are living with the state of a lack of security or loss.2.The presence of the effectiveness of cooperative learning at the psychological level of security among the students who have submitted to the programme through implementing common of pottery work positively.3.There are difference between male and female students to those who have submitted the experience in the psychological level of security, but it has not reached to the level of statistical significance, i.e. , there are no difference in the effectiveness of cooperative learning among students through implementing common pottery works on the psychological level of security, according to the variable of gender.

فاعلية التعلم التعاوني لطلبة قسم التربية الفنية بتنفيذ أعمال فخارية مشتركة وعلاقته بالأمن النفسي لديهم . هدف البحث إلى قياس مستوى الأمن النفسي لدى طلبة المرحلة الثانية ، قسم التربية الفنية ، كلية التربية الأساسية، جامعة ديالى ، وفاعلية التعلم التعاوني للطلبة بتنفيذ أعمال فخارية مشتركة وعلاقتها بالأمن النفسي لديهم ، والاختلافات بين الطلاب والطالبات بالأمن النفسي. تم استخدام المنهج التجريبي في انجاز البحث الحالي ، اذ تم اختبار عينة تجريبية وأخرى ضابطة ، وبلغ تعداد كل واحدة منها {40} طالبا وطالبة بواقع { 20طالبا و20طالبة } بعمر {20سنة} من طلبة المرحلة الثانية ، استعملت في البحث الحالي طريقة التعليم التعاوني ومقياس الأمن النفسي واستمرت التجربة عشرة أسابيع.توصل البحث إلى النتائج الآتية:1.إن حالة الشعور بالأمن النفسي لدى طلبة المرحلة الثانية قسم التربية الفنية دون الحالة الطبيعية وإنهم يعايشون حالة من انعدام أمان أو فقدانه .2. وجود فاعلية للتعلم التعاوني على مستوى الأمن النفسي لدى الطلبة الذين خضعوا لبرنامج تنفيذ أعمال فخارية مشتركة وبشكل ايجابي .3. ظهر اختلاف بين الطلاب والطالبات الذين خضعوا للتجربة في مستوى الأمن النفسي ولكنه لم يبلغ مستوى الدلالة الإحصائية ، أي عدم وجود فرق في فاعلية التعلم التعاوني للطلبة عند تنفيذ أعمال فخارية مشتركة على مستوى الأمن النفسي بحسب متغير الجنس .


Article
الشكل والمضمون في الرسم العراقي القديم

Author: صبا علي حسن السعدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 7 Pages: 121-143
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The current research dealt with the form and content in the old Iraqi drawing. The research may be of four chapters. The first chapter deals with the methodological framework of the research, represented by the problem of research, which ended with the following question: Is the form and content identical to the old Iraqi drawing? The purpose of the research is to explore and identify the semantic and aesthetic content of the ancient Iraqi painting within the limits of the research, which was limited to the study of the frescoes in the palace of Mary in the old Babylonian era within the time limits (2000 - 1500) BC during the Mary dynasty.The second chapter included the theoretical framework which is in two subjects. The first topic dealt with the emergence of art and its relation to man. The second section deals with the study of the art of drawing through the ancient Iraqi ages, including pottery, pottery and murals, with a detailed study of the drawings. The third chapter included the research procedures that included the research tool and its methodology and the analysis of the samples (4.(The fourth chapter contains the results of the research, including:1.The symmetrical structural representation of form was the main role in the construction of painted murals.2.The structure of the wall painting aesthetically linked to the symbolic distance resulting from the mark between the shape and content expressed on the one hand, and the relationship of lines and colors on the other hand.The research ended with conclusions, suggestions and recommendations, then a list of sources and summary in English.

تناول البحث الحالي الشكل والمضمون في الرسم العراقي القديم، وقد تكون البحث من اربعة فصول، اهتم الفصل الأول بالإطار المنهجي للبحث ممثلاً بمشكلة البحث التي انتهت الى التساؤل الاتي: هل الشكل والمضمون متلازمان في الرسم العراقي القديم وهل يكمل بعضهما الاخر؟أما هدف البحث فيتلخص بالكشف والتعرف على المحتوى الدلالي والجمالي للرسم العراقي القديم في حدود البحث التي اقتصرت على دراسة الرسم الجداري في قصر ماري في العصر البابلي القديم ضمن الحدود الزمنية (2000- 1500) ق.م خلال سلالة ماري. اما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي تكون في مبحثين اهتم المبحث الأول في نشوء الفن وعلاقته بالانسان. اما المبحث الثاني فقد اختص بدراسة فن الرسم عبر العصور العراقية القديمة ويشمل الأواني الخزفية والفخارية والجداريات مع دراسة مفصلة للرسوم، وقد تضمن الفصل الثالث إجراءات البحث الذي تضمن أداة البحث ومنهجه وتحليل العينات البالغ عددها (4).أما الفصل الرابع فقد احتوى على نتائج البحث ومنها:1-كان للتمثيل البنائي التشكيلي المتماثل الشكل دوره الأساسي في بناء الجداريات المرسومة.2-ترتبط بنية الرسم الجداري جمالياً بالأبعاد الدلالية الناتجة عن العلامة مابين الشكل والمضمون المعبر عنه من جهة، وعلاقة الخطوط والالوان من جهة أخرى.انتهى البحث بالاستنتاجات والمقترحات والتوصيات ثم قائمة المصادر والملخص باللغة الانكليزية.


Article
Form and content pottery era dawn breeds
الشكل والمضمون لفخاريات عصر فجر السلالات

Author: م.م. وئام قيس يونس المظفر
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2010 Issue: 13 Pages: 473-500
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

إن للآثار والتنقيب دوراً كبيراً وفعالاً لاكتشاف القطع الأثرية الموجودة في وادي الرافدين بصورة مستمرة دامت أكثر من 100 سنة تقريباً, ولكثرة المعلومات نستطيع إن نفتح مكتبة مناسبة بالحجم. اذ جعلت التقارير الميدانية وتحليل دراسة الشكل ودراسة المضمون دراسة مختصرة ,لان تلخيص المواضيع الأساسية تفيد الباحث لهذه الكتابات, وان الغاية من الخلاصة اختصرت على ناحية معينة من البحث مع إضافة اختصارات ثانوية أخرى على الموضوع.افاد المنقبون من الأشياء المادية التي وجدوها بدلاً من الكلمات لمعرفة الماضي,فعمل الباحثون على توثيق هذه الأشياء المادية, وان الفائدة من هذه الوثائق لم تقتصر على كشف التاريخ فقط بل ضمنت كشفا" عن المدينة القديمة. وان هذا البحث هو ثمرة دراسة واستقصاء متواصل في دراسة التاريخ. وأرجو أن تكون هذه الثمرة مفيدة للقارئ وان تحفزه على المواصلة والتقصي والبحث في كتب التاريخ. وعليه يجب معرفة دراسة تاريخ وادي الرافدين وبالأخص السومريين وذلك باعتبارهم أول من وضعوا اللبنات الأولى في القسم الجنوبي من العراق وما أفرزته الفنون السومرية أنظمة أشكال تؤول بسماتها كتمرحل بين النهج الواقعي المحاكي والتجريد للشكل كتشخيص تعبيري مقصود تفترضها دلالة المضمون الفكري المحفز لأنظمة الأشكال عبر تمرحلاتها الحضارية. وبقي السومريون يسلطون الضوء على منجزاتهم وكان لهم دور فعال من خلال اكتشافاتهم الأثرية التي أغنت الشعوب بالمعرفة في مختلف جوانب الحياة اليومية .


Article
Mental image and its applications in Pottery old Iraq
الصورة الذهنية وتطبيقاتها في فخار العراق القديم

Author: Dr.Hussam Sabah Jered حسام صباح جرد
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2016 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 91-112
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Formed amental picture ofthe starting point oftheancientIraqiartregardedasthe real beginning ofthe idea ofcrude, which was the basis for theemergenceofmany works ofpottery, implicationsofexpressingideas and beliefsMathmlhofalldescriptionsandsymbolshave become asignificantpartoftheancientcivilization of Iraq.The discussion dealt withthe mental imageand its applicationsinthepotteryof ancient Iraqand its relationshipMoundzartisticpotter, as research has includedfour seasons, Mefirst, including the methodological frameworkfor research andcontainedaresearchproblemthat has beenthehighlightofthe indicators thatcontributed to theformationofa mental imageinthe old Iraq, as well as the importance of researchandtheneed for it, and theaim of the researchrepresented by(knownmechanismsoffunctioningofmentalimagesinthepotteryof ancient Iraq), while the limitedboundariesofresearchon the study ofpotteryfrom the beginning ofthe old Babylonian eraanduntil the end(2004-1500 BC). M., researcher hasidentifiedsometermsanddefined. The second chapterhasincludedtheoreticalframeworkwhichcontainedtwo topics, takingfirsttopic:the concept ofmentalimagephilosophicallyandpsychologically, while Mesecondsectionb: the mental imagein the mind ofthe old Iraq, down to the indicatorsresulting from thetheoretical framework, and endedthe second quarterwith previous studieswhereresearcherdid not finda previous studysimilar to thisstudy.Singledinthe third quarterresearcherprocedures, which includedthe research community, which has beenconfinedtob(72)model, andconfinedinthe research sample(5)samplesandtheresearcheranalyzedaccordingtodescriptive analytical method. MeChapterIVof the most importantfindings and conclusions, suggestions and recommendations.Theresearcherfounda number ofresults, including:1.Workedinthemental image ofthe old Iraqiarton the axis ofshorthandandModulationandabstraction.2.Mental imageIworkedin the art ofancientIraqtothe concept andmeaningthroughsubmissionofconceptsand meanings.3.Theresearcherpresenteda set of conclusionsonthebuiltaccordingtothefindingsofthe results, which include:4.ThementalityofpotteryinancientIraqhad the advantage ofanopenmindworkingthroughthe concepts ofreductionandmodificationonthecreativityofthe forms andsymbolsofthe implications ofintellectualandaesthetic. 5.Meaningforman important goalofthepotteryinthe old IraqicommunicateideasandbeliefsandsubmittingformsinnaturetoAtkhalosenseofideologicalandmythicaladditiontotheaestheticsense. Thesearchendedwith a listof sources

شكلت الصورة الذهنية نقطة انطلاق للفن العراقي القديم إذ اعتبرت البداية الحقيقية للفكرة الخام التي كانت الأساس في ظهور العديد من الأعمال الفخارية, ذات المضامين المعبرة عن الأفكار والمعتقدات بكل ماتحمله من توصيفات ورموز باتت تشكل جزءً مهماً من حضارة العراق القديم.وقد تناول البحث الصورة الذهنية وتطبيقاتها في فخار العراق القديم وعلاقتها بالمنجز الفني الفخاري, إذ تضمن البحث أربعة فصول, عني الأول منها بالإطار المنهجي للبحث واحتوى على مشكلة البحث التي تم فيها تسليط الضوء على المؤشرات التي أسهمت في تشكيل الصورة الذهنية في العراق القديم, فضلاً عن أهمية البحث والحاجة إليه, وهدف البحث المتمثل بـ(تعرف آليات اشتغال الصور الذهنية في فخار العراق القديم), فيما اقتصرت حدود البحث على دراسة الفخاريات من بداية العصر البابلي القديم وحتى نهاية (2004-1500)ق.م, وقد قام الباحث بتحديد بعض المصطلحات وتعريفها.أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي احتوى على مبحثان, تناول المبحث الأول: مفهوم الصورة الذهنية فلسفياً وسايكولوجياً, فيما عني المبحث الثاني بـ: الصورة الذهنية في فكر العراق القديم, وصولاً إلى المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري, وانتهى الفصل الثاني بالدراسات السابقة حيث لم يجد الباحث دراسة سابقة مشابهة لهذه الدراسة.فيما اختص الفصل الثالث بإجراءات الباحث, وقد تضمنت مجتمع البحث الذي تم حصره بـ(72) أنموذج, وحصرت عينة البحث في (5) عينات وقام الباحث بتحليلها وفق المنهج الوصفي التحليلي.عني الفصل الرابع بأهم النتائج والاستنتاجات والمقترحات والتوصيات.وقد توصل الباحث إلى جملة من النتائج ومنها:2.اشتغلت الصورة الذهنية في الفن العراقي القديم على محور الاختزال والتحوير والتجريد. 3.اشتغلت الصورة الذهنية في فن العراق القديم على المفهوم والمعنى من خلال تقديمها للمفاهيم والمعاني. وقد قدم الباحث مجموعة من الاستنتاجات بُنيت على وفق ما توصل إليه من النتائج والتي منها:1.إن ذهنية الفخار في العراق القديم تمتاز بأنها ذهنية متفتحة تعمل من خلال مفاهيم الاختزال والتحوير على إبداع أشكال ورموز ذات دلالات فكرية وجمالية.2.شكّل المعنى هدفاً مهماً للفخار العراقي القديم في توصيل الأفكار والمعتقدات السائدة وتقديمها بأشكال ذات طابع لاتخلو من حس عقائدي وأسطوري بالإضافة للحس الجمالي.وانتهى البحث بقائمة المصادر.


Article
التصاميم الزخرفية المنفذة على الآنية الفخارية في العراق القديم

Authors: رائد محمد عبود --- احمد خضير عباس
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 2 Pages: 211-250
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The decorative designs were a starting point in the old Iraq if the beginning was considered the truth of the raw thought which was the basis of the emergence of many works of art with the contents of the ideas and ideas expressed with all the attributes and symbols of pat are an important part of Iraq's ancient civilization. On the pottery vessels in ancient Iraq. The research included four chapters, the first of which is the methodological framework of the research, and contains the research problem, in which the indicators that contributed to the formation of decorative designs in ancient Iraq were highlighted as well as the importance of research and the need for it. The purpose of the research is to identify the decorative designs in the ancient pottery of Iraq and the mechanisms of its operation. The research limits were limited to the study of pottery from the beginning of the agricultural settlements till its end (5600 - 3600 BC). The researcher defined some terms and definitions. The theoretical framework, which included two subjects, dealt with the first topic of art in ancient Iraq, while the second topic dealt with: design systems in decorative designs and their relation to art to the indicators that resulted from the theoretical framework. The second chapter ended with previous studies, For this d Aceh Chapter III .fima singled out procedures for research, included the research community, which was confined to (54) model, and confined in the research sample (5) samples and the researcher analyzed according to the descriptive and analytical approach.Chapter IV discusses the main findings, conclusions, proposals and recommendations.The researcher reached a number of results, including:1. The decorative designs in the art of ancient Iraq were on the axis of reduction, transformation and abstraction.2. The decorative designs in the art of ancient Iraq have been based on the concept and the meaning through the introduction of decorative concepts that refer us to the meanings.The researcher presented a set of conclusions based on the results obtained from them1. The pottery decorations in ancient Iraq are characterized by open designs that work through the concepts of reduction and transformation to deposit forms and symbols of intellectual and aesthetic connotations.2. The meaning of the meaning is an important goal of the old Iraqi pottery in communicating the prevailing ideas and beliefs and presenting them in forms of a nature that is free of the ideological and legendary sense as well as the aesthetic sense.

شكلت التصاميم الزخرفية نقطة انطلاق في العراق القديم إذا عدت البداية الحقيقة للفكر الخام الذي كان الأساس في ظهور العديد من الإعمال الفنية ذات المضامين المعبرة عن الأفكار والمعتقدات بكل ما تحمله من توصيف ورموز بات تشكل جزءا مهما في حضارة العراق القديم .وقد تناول البحث التصاميم الزخرفية المنفذة على الآنية الفخارية في العراق القديم , إذ تضمن البحث أربعة فصول عني الأول منها بالإطار المنهجي للبحث واحتوى على مشكلة البحث التي تم فيها تسليط الضوء على المؤشرات التي أسهمت في تشكيل التصاميم الزخرفية في العراق القديم فضلا عن أهمية البحث والحاجة إليه , وهدف البحث المتمثل بي ( تعرف التصاميم الزخرفية في فخار العراق القديم واليات اشتغالها),في ما اختصر حدود البحث على دراسة الفخاريات من بداية المستوطنات الزراعية حتى نهايتها ( 5600 – 3600 ) ق.م, وقد حدد الباحث بعض المصطلحات وتعاريفها .إما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي احتوى على مبحثين تناول المبحث الأول الفن في العراق القديم , فيما عني المبحث الثاني بـ : النظم التصميمية في التصاميم الزخرفية وعلاقتها بالفن وصولا إلى المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري ,وانتهى الفصل الثاني بالدراسات السابقة حيث لم يجد الباحث دراسة سابقة مشابه لهذه الدراسة .فيما اختص الفصل الثالث بإجراءات البحث , وقد تضمن مجتمع البحث الذي تم حصره بـ ( 54 ) أنموذجا , وحصرت عينة البحث في ( 5 )عينات وحلل الباحث على وفق المنهج الوصفي التحليلي.وعني الفصل الرابع بأهم النتائج والاستنتاجات والمقترحات والتوصيات :وقد توصل الباحث إلى جملة من النتائج ومنها:1.اشتغلت التصاميم الزخرفية في فن العراق القديم على محور الاختزال والتحوير والتجريد.2.اعتمدت التصاميم الزخرفية في فن العراق القديم على المفهوم والمعنى من خلال تقديمها للمفاهيم الزخرفية التي تحيلنا إلى المعاني.وقد قدم الباحث مجموعة من الاستنتاجات بنيت على وفق ما توصلت إليه من النتائج والتي منها 1.إن الزخارف الفخارية في العراق القديم تمتاز بأنها تصاميم متفتحة تعمل من خلال مفاهيم الاختزال والتحوير على إيداع أشكال ورموز ذات دلالات فكرية وجمالية .2.شكل المعنى هدفا مهما للفخار العراقي القديم في توصيل الأفكار والمعتقدات السائدة وتقديمها بإشكال ذات طابع لايخلو من الحس العقائدي والأسطوري بالإضافة إلى الحس الجمالي .


Article
The mechanisms of presentation in the work of the Nano Hall
آليات العرض في نتاجات الخزافة نانا هول

Authors: م. شيماء حمزة رديف --- أ.م.د تراث امين عباس
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2018 Volume: 21 Issue: 24 Pages: 40-68
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The present research studing (the mechanisms of presentation in the work of the Nano Hall). understand the concept of presentation in the construction of the ceramic body through its inspirations and aesthetic, artistic and cognitive values. In order to understand the concept of art, we must understand the mechanisms and relationships and organize them between the peculiarity of ceramics and how to integrate with aesthetic and cognitive phenomena, and based on the nature of the subject, the research has been divided into four chapters, the first chapter of which includes the problem of research, its importance and the need for it and the objective of research (know the mechanisms of presentation in ceramic products of Nano Hall), and included the determination of search terms. The second chapter included the theoretical framework and the previous studies. It consisted of two topics, the first of which dealt with the presentation of the exhibition in art, and the second topic dealt with the changes of the ceramic presentation. The third chapter included the research procedures, which included the research community of (15) model samples, of which three samples were extracted in an intentional manner which covered the boundaries of research by adopting the descriptive method and analytical descriptive method for the purpose of analysis. The fourth chapter included the findings and conclusions of the research, which expressed ideas and contents based on the applications of the mechanisms of presentation in the ceramic work. The researchers also tried to mention a number of recommendations and proposals

يدرس البحث الحالي (آليات العرض في نتاجات الخزافة نانا هول) فهم المتلقي لمفهوم العرض في بنائية الجسم الخزفي من خلال إيحاءاته وقيمه الجمالية والفنية والمعرفية ، ولكي نعي تجسيد المفهوم في الفن علينا فهم الاليات والعلاقات وتنظيمها بين خصوصية الخزف وكيفية الاندماج مع الظواهر الجمالية والمعرفية ، وانطلاقاً من طبيعة تناول الموضوع ، فقد قسم البحث الى أربعة فصول ، تضمن الفصل الأول منه مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه وهدف البحث(تعّرف آليات العرض في نتاجات الخزافة نانا هول)، كما تضمن تحديداً مصطلحات البحث . اما الفصل الثاني فضم الإطار النظري والدراسات السابقة ، وجاء متكوناً من مبحثين الأول منه تناول(مشهدية العرض في الفن)، وتناول المبحث الثاني(تحولات العرض الخزفي)، وانتهى الفصل بمؤشرات الإطار النظري. وتضمن الفصل الثالث إجراءات البحث إذ ضم مجتمع البحث والبالغ (15) أُنموذجاً تم استخراج عينة منه بطريقة قصدية إذ بلغت(3) نماذج للعينية غطت حدود البحث باعتماد المنهج الوصفي وبالطريقة الوصفية التحليلية لغرض تحليلها. وقد ضم الفصل الرابع نتائج واستنتاجات البحث التي جاءت معبرة عن أفكار ومضامين قائم على أساس تطبيقات آليات العرض في المنجز الخزفي . كما واجتهد الباحثان بذكر عدد من التوصيات والمقترحات .


Article
ملامح الخطاب الديني في الفنون العراقية القديمة

Authors: حامد عباس مخيف --- علي جرد كاظم
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 1 Pages: 201-227
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The first man begins to feel his questions about the characteristics of the religious discourse and to find the answers to the maintenance of anxiety, without losing the ability to find the justifications that make him go in a particular direction. He sees the world that surrounds him through himself. the religious speech. The current research (features of religious discourse in ancient Iraq), has been the stages of history in the old Iraq, and is characterized by careful features of the discourse of privacy because it is a set of ideas linked with specific content, so as not to seek to identify the images and ideas and themes that disappear behind the features of speeches in the language In the sense that it disappears behind the forms, but these features are determined in the same way that the features of the religious discourse is not close to the exploration of what is before and after the other speeches, but seeks to highlight the rules that are subject to the features of other speeches through external manifestations and seek to analyze Sparkling The differences in the formulation of the features of the speech.

يبدأ الانسان الاول بتلمس تساؤلاته عن ملامح الخطاب الديني , والبحث عن الاجوبة التي بكيانة القلق , دون ان يفقد القدرة على ايجاد المبررات التي تجعله يسير في اتجاه معين دون غيره , وهو بهذا يرى العالم الذي يحيطه من خلال ذاته , وعلى هذا الاساس يبدأ الافتراض بأسبقية ملامح الخطاب الديني. تناول البحث الحالي ( ملامح الخطاب الديني في العراق القديم ) , وقد ورد مراحل التاريخ في العراق القديم , ويتميز في الحرص ملامح الخطاب بالخصوصية لكونه عبارة من مجموعة افكار مترابطة ذات مضمون محدد , بحيث لا تسعى الى تحديد الصور والافكار والموضوعات التي تختفي وراء ملامح الخطابات بلغة صامتة , بمعنى مايختفي وراء الاشكال , وانما تتحدد هذه الملامح نفسها من حيث ان ملامح الخطاب الديني وثيقة لا يسعى الى استكشاف ما يتصل بما قبله وما بعده من خطابات اخرى بل يسعى الى ابراز القواعد التي تخضع الى ملامح الخطابات الاخرى من خلال مظاهرها الخارجية وتسعى الى تحليل الفوارق والاختلافات الموجودة في صياغة ملامح الخطاب .


Article
Measurement of Radon Exhalation Rate from Pottery Meal Dishes in Erbil City by using Passive and Active Techniques
قياس معدل تحرر غاز الرادون من أواني الطعام الفخارية المستعملة في مدينة أربيل باستخدام طريقتي طويل الامد والسريعة

Author: Ali H. Ahmed Salih O. Haji علي حسن أحمدصالح عمر حاجي
Journal: kirkuk university journal for scientific studies مجلة جامعة كركوك - الدراسات العلمية ISSN: 19920849 / 26166801 Year: 2012 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 85-97
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Solid State Nuclear Track Detectors (SSNTDs) of type CR-39 has been used in this study as a passive method to measure the radon activity concentration, radon exhalation rate (in terms of area and mass), and effective radon content in the pottery meal dishes of different origins (Germany, England, China, and Iran) in Erbil city. The RAD7 solid state detector has also used as an active method for measuring the radon activity concentrations from the measurement of alpha-particle track density. The results reveal that the highest exhalation rate and effective radium content of 0.690.035 mBq.m-2.h-1 and 0.258±0.013 Bq.Kg-1, respectively, were found in England meal dishes; while the lowest exhalation rate and effective radium content of 0.1960.0098 mBq.m-2.h-1 and 0.106±0.005 Bq.Kg-1, respectively, were found in China meal dishes. It is concluded that the radon exhalation rate from the pottery dishes has significant contribution to the indoor doses that should be taken into account.

استخدمت في هذه الدراسة كاشف الحالة الصلبة SSNTDمن نوع CR-35 كطريقة طويلة الأمد لحساب تركيز فعالية غاز الرادون، نسبة تحرر الرادون (كدالة للمساحة و الكتلة)، و محتوى عنصر الراديوم الفعال في نماذج صحون الطعام الفخارية من المناشئ المختلفة (ألماني، أنكليزي، صيني و أيراني) والمستعملة في مدينة أربيل. تم استخدام تقنية كاشف الحالة الصلبة RAD7كطريقة سريعة لحساب تركيز فعالية الرادون بقياس كثافة أثر جسيمات ألفا. أظهرت النتائج أن أعلى نسبة تحرر غاز الرادون و محتوى عنصر الراديوم سجلت في النموذج الأنكليزي 0.690.035 mBq.m-2.h-1 و0.258±0.013Bq.Kg-1 كدالة للمساحة والكتلة على التوالي، بينما كانت أقل نسبة لتحرر غاز الرادون و محتوى عنصر الراديوم سجلت في النموذج الصيني 0.1960.0098 mBq.m-2.h-1 و 0.106±0.005 Bq.Kg-1 على التوالي. أظهرت النتائج المستحصلة أن معدل تحرر غاز الرادون من النماذج المدروسة يجب ان تؤخذ في الحسبان ضمن قياس كميات الجرع الداخلية.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (6)

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (4)

2016 (2)

2012 (1)

2010 (1)