research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Molecular Detection of PstS Gene Responsible for Multidrug Resistance in Pseudomonas aeruginosa Isolates
الكشف الجزيئي من PstS الجين المسؤول عن المقاومة المتعددة في الزائفة الزنجارية يعزل

Author: Raed Ali Hussein Shabaa رائد علي حسين
Journal: Al-Kufa University Journal for Biology مجلة جامعة الكوفة لعلوم الحياة ISSN: 20738854 23116544 Year: 2015 Volume: 7 Issue: 1 Pages: 1-7
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The goal of this study was to determine the presence of the gene PstS implicated in the resistance to some antibiotics that used for chemotherapy of infectious diseases caused by Pseudomonas aeruginosa. Twenty two P. aeruginosa isolates from two hospitals in in Al-Najaf, Iraq, were analyzed over six months study period (2013-2014). The isolates were recovered from patients with multiple types of infections, mostly respiratory tract, urinary tract and postoperative wound infections. The antimicrobial susceptibility tests were performed using the disk diffusion method for some antibiotics used in the treatment for P. aeruginosa infections. In order to identify the gene implicated in antimicrobial resistance, PCR technique were used.The bacterial isolates appear resistances against some antibiotics were: Cefepime (90.9%), Piperacillin (81.81%), Tobramycin (54.54%), Aztreonam (31.82%), Gentamicin (27.27%) while Ciprofloxacin (0%) which was the most effective anti-pseudomonas agents in this study. PCR products of the expected size were obtained for PstS gene at the isolates that were resistant to antimicrobials(59.1%). At the sensitive isolates amplicons were not obtained.

الهدف من هذه الدراسة هو تحديد وجود الجينPstS المسؤول عن المقاومة الدوائية ضد بعض المضادات الحياتية المستخدمة لعلاج الامراض الناتجة عن الاصابة ببكتريا الزوائف الزنجارية. اثنان و عشرين عزلة من الزوائف الزنجارية عزلت من مستشفيين في محافظة النجف في العراق على مدى ستة اشهر(2012-2013). استحصلت العينات من المرضى بمختلف الاصابات، غالبا اصابات الجهاز التنفسي،الجهاز البولي، و التهابات ما بعد العمليات الجراحية. اجري اختبار فحص الحساسية الدوائية بطريقة الانتشار بالاقراص لبعض الادوية المستخدمة في علاج اصابات الزوائف الزنجارية. و من اجل التحري عن وجود الجين المسؤول عن المقاومة الدوائية استخدمت تقنية سلسلة تفاعلات البلمرة. المقاومة ضد بعض المضادات المستخدمة كانت 90.9% للسفيمبين ، 81.81% للبيبراسيلين ، 54.54% للتوبرامايسين، 31.82% للازترونام ، 27.27% للجنتامايسين و 0% للسيبروفلاكساسين الذي كان اكثر المضادات فعالية في هذه الدراسة. ناتج تقنية سلسلة تفاعلات البلمرة للجين PstS كان مطابق للحجم المتوقع في العزلات المقاومة للمضادات الحيوية (59.1%) بينما لم يتم الحصول على ناتج في العزلات الحساسة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)