research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
Role of Women in the Islamic Mughal Empire in India (932-1274 AH / 1525-1858 CE)
دور المرأة في إمبراطورية المغول الإسلامية في الهند (932-1274ه/ 1525-1858م(

Loading...
Loading...
Abstract

In the era of the Islamic Mughal Empire of India, women enjoyed a privileged position. They enjoyed a great deal of freedom. The Mughal emperors allowed them to exercise their talents and talents in all spheres of life. They played a major political role in changing the course of political events. The scientific and intellectual renaissance witnessed by India at the time, and prominent women emerged in all sciences, and there were schools for women, and women became prominent in society, the emperors of the Mongols canceled many social customs that were unjust and unfair to women, D religion which had a major role in spreading Islamic culture in India

حظيت المرأة في عهد امبراطورية المغول الاسلامية في الهند بمكانة متميزة ، إذ تمتعت بقدر كبير من الحرية فقد اتاح لها اباطرة المغول ممارسة نشاطها وإظهار مواهبها في جميع ميادين الحياة ، فقد أدت دور سياسياً كبيراً في غير مجرى بعض الأحداث السياسية ، كما حظيت المرأة بنصيب وافر من النهضة العلمية والفكرية التي شهدتها الهند آنذاك ، وبرزت نساء عالمات في جميع العلوم ، وأصبحت هناك مدارس خاصة بالنساء ،كما أصبح للمرأة مكانة مرموقة في المجتمع فقد ألغى أباطرة المغول العديد من العادات الاجتماعية التي كان فيها ظلم وإجحاف بحق المرأة ، كما ساهمت النساء ببناء المساجد الدينية والتي كان لها دور كبير في نشر الثقافة الإسلامية في الهند.


Article
دور المرأة في الثغور والعواصم (132-354هـ) إلى نهاية القرن الرابع للهجرة/ العاشر للميلاد

Author: سناء عبد الله عزيز الطائي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2009 Issue: 14 Pages: 149-158
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Arab resources have always neglected the woman’s role in Arab Islamic society in general and Thugur and Awasim in particular. They mentioned only some information regarding the most significant women but we were able to gather these information and confirm that the woman has got an important role in defending these areas side by side with the man .The woman has got courage especially in that part and the so city was based on Jehad and declaring change .This matter relates to all citizens of the society including women and infact woman confirmed that she had a great role.

أحجمت المصادر العربية كثيرا عن تناول دور المرأة في المجتمع العربي الإسلامي بصورة عامة ومجتمع الثغور والعواصم بصورة خاصة ، واكتفت بإيراد معلومات متفرقة عن اشهر النساء أو بعض الحالات ، إلا أننا استطعنا أن نجمع شتات تلك المعلومات المتفرقة في بطون المصادر وان نثبت إن المرأة دور بارز في الدفاع عن الثغور والعواصم جنبا الى جنب مع الرجل ، وإنها استطاعت أن تسطر أسمى معاني البطولة والشجاعة ، خاصة في تلك البقعة المسماة الثغور والعواصم ،والتي كانت تعتبر منطقة جهاد ومثاغرة أعداء الدين ، وان المجتمع في تلك البقعة كان قائم على أساس الجهاد وإعلان النفير وهذا الأمر يخص أفراد المجتمع جميعا بضمنهم النساء ، وبالفعل فقد أثبتت المرأة ان لها دورا كبيرا وحضورا مميزا..


Article
The role of women in pre-Islamic poetry
دور المرأة في الشعر الجاهلي

Loading...
Loading...
Abstract

لا يمكن لأي باحث ان يستعرض مساحة الإبداع الشعري التي شملت الشعر العربي القديم بامتداده مكانا دون ان يقف عند الانعطافة الكبيرة التي تمثلها دور المرأة العربية في الشعر العربي القديم .كما لا يمكن لأي قارئ ان يتصفح دواوين الشعراء ولا يملأ عينيه بذلك الظهور الساطع لعدد من التصورات المنتشرة في اشعارهم كلها والتي تشكل بنية رمزية ترسم الحدود العامة التي يدور ضمنها شعر شعراء العرب قبل الإسلام وهي دلالات متنوعة ومختلفة يرجع بعضها إلى الأعراف الاجتماعية السائدة ان ذاك منها واد البنات.


Article
The role of women in social life In Andalusia
دور المرأة في الحياة الاجتماعية في الأندلس من الفتح حتى سقوط غرناطة

Author: Prof. Dr. Jassim Yasin Al Darwish أ.د جاسم ياسين الدرويش
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2016 Volume: 41 Issue: 4 Pages: 91-126
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Almlmon ruled Andalusia about eight centuries (92-897h / 711-1492m) and built a civilization supplied humanity in many aspects of science and knowledge, Andalusian women contributed to by the man in the building that civilization, was a presence in various fields of life, political, social, cultural and economic , and by tracking the role of Andalusian women was noted that all of these fields need to be an independent study. This research on the role of Andalusian women focused in social life, as it dealt with first introduction to the women in the era of conquest, then the role of Almassahrat in bringing together Muslim conquerors and the people of the country, then touched on the role of each of the slain and gentles in the Andalusian community, we ask Allah to make this work purely for His sake he is best bless.

ملخص البحثحكم الملمون الأندلس حوالي ثمانية قرون ( 92-897هـ/ 711-1492م) وأقاموا حضارة رفدت الإنسانية في كثير من جوانب العلم والمعرفة ، وقد أسهمت المرأة الأندلسية إلى جانب الرجل في بناء تلك الحضارة ، فكان لها حضور في مجالات الحياة المختلفة ، السياسية والاجتماعية والثقافية والاقتصادية ، ومن خلال تتبع دور المرأة الأندلسية لوحظ أن كل هذه المجالات بحاجة إلى دراسة مستقلة . وقد ركز هذا البحث على دور المرأة الأندلسية في الحياة الاجتماعية ، إذ تناول أولا مقدمة عن المرأة في حقبة الفتح ، ثم دور المصاهرات في التقريب بين الفاتحين المسلمين وأهل البلاد ، بعدها تناول البحث دور كل من الجواري والحرائر في المجتمع الأندلسي ، نسال الله تعالى أن يجعله عملا خالصا لوجهه الكريم انه نعم الموفق .


Article
Woman and Development: Challenge and Contribution
المرأة والتنمية: بين التحدي والمساهمة

Loading...
Loading...
Abstract

Since the end of the Second World War, the issue of women and development has taken an important place. Despite the fact that nearly half a century has passed since the concept of development has been put forward, there is still a great deal of ambiguity and ambiguities surrounding the concept of women and development....

احتلت قضية المرأة والتنمية مكانه هامة منذ نهاية الحرب العالمية الثانية، وعلى الرغم مرور ما يقارب من نصف قرن على طرح مفهوم التنمية، فانه لا يزال هناك قدر كبير من الغموض والالتباس يكتنف مفهوم المرأة والتنمية يرجع في الأساس إلى عدم وضوح مفاهيم المرأة والتنمية الاقتصادية والاجتماعية.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

Arabic (5)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (1)

2010 (1)

2009 (1)