research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Imam Abee Naser Ibin Slsabagh alshafay jurisprudence of purity, a comparative study a course of (hiliat alolama)
فقه الإمام أبي نصر ابن الصبَّاغ الشافعي في الطهارة دراسة فقهية مقارنة من خلال كتاب "حلية العلماء"

Author: Abid Mukhlif Jawad Alfahdawi عبد مخلف جواد الفهداوي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2011 Volume: 3 Issue: 12 Pages: 162-191
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Religious sciences are the superior and topmost important sciences than the person should learn. Almighty God has provided some people to serve this religion (Islam) at any period of time to elucidate its rules for all human being. One of these people is Imam Abu Nasser Al-Sabagh, author of “Al-Shamel” (The comprehensive in Jurisprudence). Which is one of most important and best of Al-Shafia books. The title of the present paper is “The Religious viewpoints of Imam Abi Nasser Ibn Al- Sabagh Al-Shafia' in Purity: A Juridical Comparative Study through the Book of Heliat Al-Ulama’ (Ornament of Scholars). Abu Nasser is an Iraqi scholar who was born in 400 B.C and studied at Al-Nedhamia school in Baghdad and died and buried there. He is one of Al-Shafia' scholars and is considered a prominent figure in this sect. He has certain religious viewpoint scattered in the most important books, the researcher has been very keen to collect them on a section specified for purity to look into them, compare them with other sects' followers and select the most plausible of these views depending on the power of evidence. The most important results of the paper are:1-Historians and genealogists did not differ at his surname and ancestry. He is Abu Nasser Abed Al-Saeed Bin Mohammed Bin Abdul Wahed Bin Ahmed Bin Tafer Al-Baghdadi.2-Abu Nasser was born in Baghdad in 400 and lived in Dar Al-Maratib. He was the first to study at Al-Nedhamia school. 3- Abu Nasser has some publications such as; Comprehensive jurisprudence, The perfect in Dispute, Remembrance of the Scholar and the Right Path, Sufficient Answers for Questions, Waiting period according to Fundamentals of Jurisprudence for a Wife Whose Husband is Dead and the Legal Opinion.4-It has been confirmed that any person having two dishes; one is pure and the second is impure, should spoil them and ablute with earth then do his prayers as worshippings are based on precaution.5-It has been confirmed that the skin does become pure through drying by sun, it should be tanned.6-It has been confirmed that order in ablution in not a must.7-It has been confirmed that any person who becomes certain of excrement or purity but has doubt of which comes before the other should trace his state before these conditions. Should he have an excrement, he is now pure, but if he was pure, now he should have made an excrement.8-It has be confirmed that guffaw does not turn a prayer but ablution imperfect.

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ومن اهتدى بهديه إلى يوم الدين.أما بعد: فإن العلوم الشرعية من أسمى وأجل العلوم التي ينبغي أن يتعلمها الفرد، لذلك هيأ الله لخدمة هذا الدين أناساً يخدمونه في كل وقت وحين ليبينوا أحكامه للناس، ومن بين هؤلاء العلماء الإمام أبو نصر بن الصباغ صاحب كتاب الشامل في الفقه وهو من أجود كتب الشافعية وأهمها فكان عنوان البحث (فقه الإمام أبي نصر ابن الصباغ الشافعي في الطهارة دراسة فقهية مقارنة من خلال كتاب حلية العلماء)وأبو نصر من علماء أهل العراق ولد فيها سنة أربعمائة للهجرة، ودرس فيها بالمدرسة النظامية في بغداد ومات ودفن فيها، وهو أحد علماء الشافعية ومن أصحاب الوجوه في المذهب الشافعي.لديه آراء فقهية متناثرة في بطون أمهات الكتب، حرصت على جمع آرائه الفقهية في باب الطهارة للوقوف عليها، ومن ثم مقارنتها مع أصحاب المذاهب الأخرى، ومن ثم أرجح بين هذه الآراء معتمداً على قوة الدليل.أما أهم نتائج البحث فهي كما يأتي:1-لم يختلف المؤرخون والنساب في نسبه وكنيته، فهو أبو نصر عبد السيد بن محمد بن عبد الواحد بن احمد بن جعفر البغدادي.2-ولد أبو نصر سنة أربعمائة ببغداد وسكن دار المراتب، وكان أبو نصر أول من درس بالمدرسة النظامية ببغداد.3-لأبي نصر مؤلفات منها: الشامل في الفقه، والكامل في الخلاف، وتذكرة العالم والطريق السالم، وكفاية السائل، والعدة في أصول الفقه، والفتاوى.4-ترجح لدي أن من كان عنده إناءان احدهما طاهر والآخر نجس يريقهما ويتيمم ثم يصلي لأن العبادات مبنية على الاحتياط.5-ترجح لدي أن الجلد لا يطهر بالتجفيف بالشمس، ولا بد من دبغه كي يطهر.6-ترجح لدي أن الترتيب في الوضوء ليس بواجبٍ.7-ترجح لدي أن من تيقن الحدث والطهارة وشك في السابق منهما ينظر إلى حاله قبلهما، فإن كان محدثاً فهو الآن طاهر، وإن كان طاهراً فهو الآن محدث.8-ترجح لدي أن القهقهة في الصلاة تبطل الصلاة، ولكنها لا تنقض الوضوء.


Article
Repetition and its Styles in the Complete Poetic Collectioe
نسيج التکرار وأساليبه في المجموعة الشعرية الکاملة للشاعر سميح صبّاغ "دراسة أسلوبية في البنيتين الإيقاعية والدلالية"

Journal: Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية ISSN: 23043717 23128003 Year: 2018 Issue: 37 Pages: 52-61
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Repetition is a stylistic phenomenon in literary texts that plays a distinctive role in rhythmic and semantic structures. Samih Sabbagh of the poets of Palestine, which appeared to be clear in his poetry, where he considered a prominent stylistic feature in his poetry. The purpose of this paper is to explore the method of repetition in the whole poetic group of dyeing, and to try to identify the nature of this method and to what extent the poet was able to construct it. This essay also attempts to recognize the repetition patterns of the poet, Speech, beginning, proximity, derivation, actions and role in the formation of new poetic contexts with strong connotations that draw the attention of the recipient to live within the poetic event depicted by the poet. We chose the phenomenon of repetition as the subject of research, because it is one of the most important phenomena that characterized the Palestinian poetry resistor and the study of this phenomenon is a study of the aspects of poetic text language, artistic and aesthetic. We note that the repetition in the poet's office is a simple repetition and another composite. The simple repetition is the repetition of sound, word, and compound repetition. Samih relies on the phenomenon of repetition with a comprehensive vision to deepen the connotations and confirm the meanings and clarifies the ideas, as well as it gives his voice a distinct voice creates rhythms and regular rhythms as the focus of attention to attract the attention of the reader

التکرار ظاهرة أسلوبية في النصوص الأدبية تؤدّي دوراً مميّزاً في البنيتين الإيقاعية والدلالية. سميح صباغ من شعراء فلسطين والذي ظهر التکرار جلياً في شعره حيث اعتبر سمة أسلوبية بارزة في نتاجه الشعري. يهدف هذا البحث إلی الکشف عن أسلوب التکرار في المجموعة الشعرية الکاملة لسميح صباغ، وإلی محاولة التعرف علی طبيعة هذا الأسلوب، وإلی أي مدی استطاع الشاعر أن يوفق في بنائه، کما تحاول هذه المقالة التعرف علی أنماط التکرار عند الشاعر، والتي تمثلت في تکرار الحرف، والکلمة والبداية، والمجاورة، والاشتقاق، والأفعال ودوره في تکوين سياقات شعرية جديدة ذات دلالات قوية تؤدي إلی لفت انتباه المتلقي ليعيش داخل الحدث الشعري الذي يصوّره الشاعر. اخترنا ظاهرة التکرار موضوعاً للبحث، لأنّها تعدّ من أهمّ الظواهر الّتي امتاز بها الشعر الفلسطيني المقاوم کما أنّ دراسة هذه الظاهرة تعتبر دراسة لجوانب النصّ الشعري اللغوية، والفنّية والجمالية. ونشير في الأخير إلی أنّ التکرار في ديوان الشاعر هو تکرار بسيط وآخر مرکّب. التکرار البسيط هو تکرار الصوت، والکلمة، والتکرار المرکّب هو تکرار العبارة. إنّ سميح يعتمد ظاهرة التکرار برؤية شاملة ليعمّق الدلالات ويؤکّد المعاني ويوضّح الأفکار فضلاً عن أنّها تمنح کلامه صورة صوتية متميّزة تُخلق من أنغام وإيقاعات منتظمة بوصفها بؤرة المعنی لتجلب انتباه القاريء

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2011 (1)