research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The Security and Military Dimension in Turkish-Russian Relations 1992-2008
البعد الأمني والعسكري في العلاقات التركية-الروسية

Authors: Luqman O. Mahmood Alnuaimy لقمان عمر محمود النعيمي --- Luqman O. Mahmood Alnuaimy
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2018 Volume: 12 Issue: 38 Pages: 9-50
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research studies the security and military dimension within the Turkish-Russian relations during the period 1992-2008. After the end of the Cold War since the beginning of the 1990’s, the two states forced to be in case of peaceful coexistence in Eurasian region. Within this frame, the research tries to analyze the security and military dimension in the relations of the two countries and exploring the military and technical cooperation between them during the period of the research through dual agreements concluded between them in addition to exchanged formal visits by officials of both countries

يتناول البحث البعد الامني والعسكري في العلاقات التركية-الروسية خلال المدة بين 1992-2008، فبعد انتهاء الحرب الباردة منذ بداية عقد التسعينيات من القرن العشرين أجبرت الدولتان على الدخول في التَعَاوُن والتَعَايُش السلمي في منطقة أوراسيا وفي هذا الإطار سيحلل البحث البعد الأمني في العلاقات التركية-الروسية بعد الحرب الباردة. أولاً، سيحاول البحث استكشاف التعاون العسكري والتقني بين الدولتين واستكشاف التعاون العسكري والتقني خلال المدة موضوع البحث من خلال الاتفاقيات الثنائية التي عقدت في هذا الشأن، فضلا عن الزيارات الرسمية المتبادلة بين مسؤولي البلدين.الكلمات المفتاحية: تركيا وروسيا، العلاقات العسكرية، البعد الامني.


Article
The Security Dimension in Iraqi – Turkish Relations
البعد الأمني في العلاقات العراقية- التركية

Author: Wathiq Mohammed Barrak Al - Saadoun واثق محمد السعدون
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 27 Pages: 360-417
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Iraq and Turkey often connected with mutual and security issues, and the treatments of these issued differed according to the internal conditions of both of them, regional and international positions. The interlocking of international relations as a result of increasing of exchanged interests between different states; that made facing security risks as a necessary matter because of challenges against most of states which imposed by these risks. After the AKP has assumed power in Turkey in late 2002, the principle of cooperation in the Turkish security and political view on the range of the region including Iraq became not only a mere opportunity but a necessary step to guarantee a fruitful and peaceful future in the region. Also, Turkey realizes that Turkish security is with regional security; since in case if not solving these problems that will affect Turkey directly which lead to doubled impacts on Turkey, therefore, for its security safety and to support neighboring states, Turkey adopted an excellent attitude and successful policy toward Iraq after American invasion in April 2003.

لطالما ارتبط العراق وتركيا بوجود قضايا أمنية مشتركة، وكانت معالجات تلك القضايا تختلف باختلاف الظروف الداخلية لكلا البلدين، والأوضاع الإقليمية والعالمية. إن تشابك العلاقات الدولية نتيجة تزايد المصالح المتبادلة بين مختلف الدول؛ جعل من مواجهة المخاطر الأمنية أمراً ملحاً؛ لما تفرضه تلك المخاطر من تحديات أمام معظم الدول. بعد وصول حزب العدالة والتنمية للحكم في تركيا أواخر عام 2002، أصبح مبدأ التعاون في المنظور السياسي والأمني التركي، على نطاق المنطقة بما فيها العراق، ليس مجرد فرصة، بل خطوة ضرورية لضمان مستقبل سلمي ومزدهر في المنطقة. كما أن تركيا تعي بأن الأمن التركي أيضاً مرتبط بالأمن الإقليمي فمشاكل الأمن الإقليمي إذا لم تحل فإنها ستؤثر تأثيراً مباشراً على تركيا، مما يؤدي إلى تأثيرات مضاعفة على تركيا، ولذلك، من أجل سلامة أمنها، ومن أجل دعم الدولة المجاورة، قامت تركيا باتخاذ موقفٍ متميزٍ وسياسة ناجحة إزاء العراق بعد الغزو الأمريكي في نيسان 2003.


Article
التركيبة السياسية والاجتماعية والاقتصادية في لبنان حكام لبنان وطريقة الحكم من خلال المؤسسات

Authors: Abdulgani Bozkurt عبدالغني بوزقورت --- . Mohammad ARAFAT محمد عرفات
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 27 Pages: 418-444
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This study is handled approximately 4 million people who live in Lebanon having area of about 10.000 sqm and the reasons of never ending and not seem to end struggles of their representatives. Lebanon became French-mandated in 1920 and gained its independence in 1946 but despite some changes, the system coming from mandate period is still in progress in Lebanon. Lebanon in where the elections held based on the sectarian quota system and the fate of the social and economic life is shaped by the sectarians and political parties they support. However, zuama institution left by the people who did the honors hundreds of years to Lebanon has standed out as another unifying or discriminative element in society. The effect of these three important institutions’ “sects, political parties and zuama” desire to obtain power and domination, makes perpetual the variability and conflicts between the governors and the governed of Lebanon.

تتناول هذه الدراسة معالجة المشاكل والصراعات المزمنة لأربعة ملايين لبناني وممثليهم والذين يعيشون في مساحة تبلغ حوالي عشرة آلاف متر مربع, والتي تبدوا بأنها لن تنتهي قريبا .بالرغم من التغيرات التي حدثت في لبنان التي وضعت تحت الانتداب الفرنسي في عام 1920 والتي حصلت على استقلالها في عام 1946، بالرغم من حدوث بعض التغيرات في النظام القادم من فترة الانتداب فإنه لايزال مستمرا في لبنان. لذا فإن مصير الحياة الاجتماعية والاقتصادية للبنان، التي تجري فيها الانتخابات على أساس المحاصصة الطائفية، مرهون بدعم وتدخلات المتشكلة من قبل هذه الطوائف والأحزاب السياسية المدعومة من قبل هذه الطوائف. إضافة الى ان مؤسسة الزعامة، التي اورثها السكان الأصليين للبنان ولمئات السنين، ظهرت كعامل اخر للتوحيد والاختلاف. وبتاثير هذه العناصر الثلاثة- المذاهب، الأحزاب والزعامة- ورغبة هذه العناصر في الحصول على مقاليد القوة والهيمنة يبقي ويديم الصراعات والانقسامات بين الحكام والمحكومين في لبنان.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2012 (2)