research centers


Search results: Found 40

Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by

Article
جماليات الإخراج في عروض الفضاءات المفتوحة

Authors: محمد كاظم هاشم الشمري --- حيدر جواد كاظم العميدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 481-396
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The theatrical space is characterized from other components and elements of theatrical show with being considered as an incubator that includes all techniques of show beside the viewer, without space of show means there is now deed submitted to the viewer, it lies in first rank of show geography that is determined by director, picking the space depends upon the style of director and his artistic vision that will appear to be a feature added to the features of theatrical direction in foundation of space, casting the show and its methodical that himself should discover through nature of text and his technical skills because directional vision depends in application upon privacy of space i.e. inventing new space matches with idea of show. So, recent directional experiences seek for contrast in presenting their shows, so the stage director resorts to suggested spaces out of familiar Italian box and open space is one of them due to the aesthetic added by these open spaces for the show's aesthetic and it's other functions like evidence, drama and psychology.The research consists of four chapters, first one tackled with methodical frame that included research's problem represented by the following question (Does theatrical direction acquire aesthetic function beside it's other functions of evidence, drama and psychology in the shows of open spaces from others?) while the aim was limited to (Exploring aesthetics of theatrical direction in shows of open spaces) plus to importance and need to the research and specifying most important terms. Second chapter was the theoretical frame and previous studies, divided into two sections, first one tackled with studying (Open space show, growth/ development) displaying growth of open space starts from Greek stage passing throw ancient times until renaissance), while second section concerned about studying (Contemporary directional shows in open spaces) then indications that resulted from theoretical frame. While third chapter concerned about research's procedures, analyzing the intentional attained sample (Universal adventure) displayed on (2013), the two researchers depends in designing the analyzing tool upon the indications obtained from theoretical frame, while in the fourth chapter the researcher had recommended a bunch of conclusions, suggestions and recommendations to finalize the research with a list of references and sources.

يتميز الفضاء المسرحي عن باقي مكونات وعناصر العرض المسرحي بوصفه الحاضنة التي تحوي كل تقنيات العرض بما فيهم المتلقي, ولولا فضاء العرض لما كان هنالك فعل يقدم إلى المتلقي, فهو يقع في المرتبة الأولى ضمن جغرافية العرض التي تحدد من قبل المخرج , فاختيار الفضاء يتبع إسلوب المخرج ورؤيته الفنية التي تتضح فيما بعد لتصبح سمة يضيفها إلى سمات الإخراج المسرحي في تأسيسه للفضاء وصياغة العرض ومنهجيته التي عليه أن يكتشفها من خلال طبيعة النص وإمكانياته الفنية بوصف الرؤية الإخراجية تعتمد في تطبيقها على خصوصية الفضاء, أي ابتكار فضاء جديد يتناسب وفكرة العرض. لذلك أصبحت التجارب الإخراجية الآن تبحث عن المغاير في تقديم عروضها, لذلك لجأ المخرج المسرحي إلى فضاءات مقترحة خارج العلبة الايطالية المألوفة ومنها الفضاءات المفتوحة. بما تكسبه هذه الفضاءات من جماليات مضافة إلى جماليات العرض ووظائفه الاُخر من دلالة درامية ونفسية . ففي هذا البحث سنتعرف على الجماليات الإخراجية في عروض الفضاءات المسرحية المفتوحة, أي إننّا سنثبت أنّ هنالك متغيرات جمالية لعروض الفضاءات المسرحية المفتوحة. قد قسم البحث على أربعة فصول عُني الأوَّل منها بالإطار المنهجي الذي يضم مشكلة البحث المتمثلة بالتساؤل الآتي: (هل يكتسب الإخراج المسرحي وظيفة جمالية إلى جانب وظائفه الأُخر من دلالية ونفسية ودرامية في عروض الفضاءات المفتوحة عن غيرها؟) أما هدفه فقد اقتصر على(تعرف جماليات الإخراج المسرحي في عروض الفضاءات المفتوحة) فضلاً عن اهمية البحث والحاجة اليه وتحديد المصطلحات. أما الفصل الثاني الإطارُ النظري والدراسات السابقة, فقد قسم على مبحثين عُني المبحثِ الأول منها بدراسة (الفضاء المسرحي المفتوح النشأة / التطور) مستعرضاً نشأة الفضاء المفتوح بدءاً من المسرح الإغريقي مروراً بالعصور الوسطى حتى عصر النهضة. أما المبحث الثاني فقد اهتم بدراسة (التجارب الإخراجية المعاصرة في الفضاء المفتوح) ثم المؤشرات التي أسفر عنها الإطارُ النظري. أمَّا الفصلُ الثالثُ فقد عني بإجراءات البحث وتحليل العينة المنتخبة قصدياً (مغامرة كونية) المقدمة في العام (2013) وقد استندَ الباحثان في تصميمِ أداةِ التحليلِ على ما استنبطَ من مؤشرات الإطار النظري, أما الفصلِ الرابعِ فقد اوصى على جملة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات, وختم البحث بقائمة المصادر والمراجع.


Article
TV Talk Show as Institutional Talk : Topicalization Analysis

Author: Ali A. Ubaid
Journal: Univesity of Thi-Qar Journal مجلة جامعة ذي قار العلمية ISSN: 66291818 Year: 2011 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 1-38
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract


Article
Show the child A comparative study
مشاهدة المحضون دراسة مقارنة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Custody is a social institution based on the interest of the child in custody ,Therefore, Muslim jurists and the contemporary scholars agreed that seeing the child in custody is the right of one parent over the other who has the guardianship for it is one of the legitimate rights and as a way of the kin and keth Allah Almighty has ordained .However, they differ in the number of times for ever has the right to see him as well as the place of seeing him. But they are all agreed on that the place of seeing does not cause any harm to him physically and psychologically after these laws have allowed the parents of the child in custody to agree upon the time and place of seeing otherwise the judge shall discritionary regulated it when disagreement arises. Despite the Iraqi judicature and the comparative laws have tackled such a matter ,yet the problem is still there between the custodian and the one who has the right to see the child in custody , because the laws set by the legislatorsfor settling these problem have not mountaineer up to the level of serious solutions achieved the interest of the child in custody .

المستخلص تُعد الحضانة مؤسسة أساسها مصلحة المحضون، لذا إتفق الفقهاء المسلمون والمحدثون بأن مشاهدة المحضون حق لأحد الأبوين على الأخر الذي تحت يده المحضون بإعتبار أن مشاهدته من الحقوق المقررة شرعاً ومن باب صلة الرحم التي أمر بها الله سبحانه وتعالى,إلآ أنهم إختلفوا في عدد المرات التي يحق لمن لهُ الحق في مشاهدتهِ وأيضاً مكان المشاهدة, كما لم تحدد القوانين محل الدراسة عدد مرات ومكان مشاهدة المحضون,إلآ أن جميعهم متفقون على أن لا تكون مكان المشاهدة فيها من الضرر بالمحضون جسدياً ونفسياً , بعد أن أجازت هذهِ القوانين لأبوي المحضون الإتفاق على زمان ومكان المشاهدة وإلآ نظمها القاضي بنفسهِ عند إختلافهم, ورغم تصدي القضاء العراقي والمقارن لهذهِ المسألة فالمشكلة لا زالت قائمة بين الحاضن وبين من له الحق في مشاهدة المحضون,لأن ما وضعوه مشرعوا هذهِ القوانين لحل هذهِ المسألة لم يرقى إلى مستوى الحلول الجدية بما تحقق معه مصلحة المحضون .


Article
The Overlap of Visions between the Scenographer and the Director in the Theatrical Show
تداخل الرؤى بين مصمم السينوغرافيا والمخـــــــــــــــــــــــرج في العــــــــــــــــــــــــــــــــرض المســـــــــــــــــــــــــــــــــــــرحي

Authors: Jassim Kazem Abd جاسم كاظم عبد --- Aseel Laith Ahmed اسيل ليث احمد
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 90 Pages: 139-152
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

After the spread of the function of the scenographer in the modern theater, his vision has become present in most of the theatrical works and because the director is the master of the work and the owner of the vision that appears in front of the audience, the overlap between the visions of each of them was required. This research is an attempt to detect the overlap and disengagement in the work of each of them.The research is divided into a methodological framework that included the research problem, importance, limits, and purpose, and then the definition of terms. In the theoretical framework, the research dealt with two theoretical sections that pave the way for raising ideas related to this subject: the first section (scenography and theatrical directing). The second section is (the overlap of the two visions of the designer and the director). The sample of the research was intentionally chosen which is the play (the Birth of Oblivion) and after the analysis of the show, according to the descriptive approach, a set of results emerged and the most important of which are: 1- Play scenes or lighting or accessories cannot be included according the views of the designer of the scenography on account of the external vision so that the elements of the scenography do not dominate the external vision. 2. The scenography design vision and the directing vision must match because both of them create a single audio-visual image. The research ends with a list of sources and a summary in English.

بعد انتشار وظيفة السينوغراف في المسرح الحديث باتت رؤاه حاضرة في معظم الاعمال المسرحية ولكون المخرج هو سيد العمل وصاحب الرؤية التي تتمظر امام المتلقين, فقد استوجب التداخل بين رؤيتي كل منهما, وياتي هذا البحث كمحاولة لكشف التداخل وفك الاشتباك في عمل كل منهما, وقد قسم البحث الى اطار منهجي ضم مشكلة البحث واهميته وحدوده وهدفه ثم تحديد المصطلحات, وفي الاطار النظري تناول البحث مبحثان نظريان يؤسسان لطرح الافكار المتعلقة بهذا الشان وهما: المبحث الاول (السينوغرافيا والاخراج المسرحي), والمحبث الثاني (تداخل رؤيتي المصمم والمخرج), وفي اجراءات البحث كانت العينة قصدية تمثلت بالعرض المسرحي (مولد النسيان) وبعد تحليل العرض على وفق المنهج الوصفي ظهرت مجموعة من النتائج واهمها: 1- لايمكن اقحام مناظر مسرحية او اضاءة او اكسسوارات باجتهاد من مصمم السينوغرافيا على حساب الرؤية الاخرجية كي لاتطغى عناصر السينوغرافيا على الرؤية الاخراجية. 2- يجب تطابق الرؤى بين تصميم السينوغرافيا ورؤية الاخراج فكلاهما ينشئان صورة سمعية بصرية واحدة. ثم قائمة مصادر البحث وملخص باللغة الانكليزية


Article
Improvisation Effectiveness in the Performance of the Actor in the Theatrical Show
فاعلية الارتجال في أداء الممثل في العرض المسرحي

Author: mustafa abas مصطفى عباس خلف
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 92 Pages: 57-70
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Improvisation is that spontaneous automatic achievement which is formed by a new cognition that is not based on something prior to it or a previous cognition. It is instantaneous. Whereas in art, improvisation also inters in all types of applied and performance arts as a foundation for launching and initiating it in music, painting, cinema, television and theater. In order to study the improvisation of the actor, the researcher put forward a theoretical study that included two sections. The first section is (the improvisation concept) and the second section is (improvisation in the show). The researcher, in the research procedures, took an intentional sample that was represented by the theatrical show (Rehearsal in Hell Play) and after the analysis, he came out with a set of results the most important of which was that: The improvisation had an effect in creating astonishment in performance and breaking the boredom and this what characterized many scenes of the show that they diverged out of the traditional artificial performance.

الارتجال هو ذالك الانجاز العفوي التلقائي الذي يتكون بمدرك جديد لا يستند على شي قبله او مدرك سابق ويكون لحضويا آنيا ، اما في الفن ،ايضا يدخل الارتجال في جميع أنواع الفنون التطبيقية منها والأدائية كمؤسس لانطلقتا والشروع بها ، في الموسيقى والرسم والسينما والتلفزيون والمسرح. ولدراسة الارتجال للممثل قام الباحث بتاسيس نظري ضم مبحثين هما: المبحث الاول (مفهوم الارتجال) والمبحث الثاني (الارتجال في العرض) ثم في اجراءات البحث اخذ الباحث عينة قصدية تمثلت بالعرض المسرحي (مسرحية بروفا في جهنم) وبعد التحليل خرج بمجموعة من النتائج منها: كان للارتجال اثر في صناعة الدهشة في الاداء وكسر الملل وهذا ما تميزت به العديد من مشاهد العرض حث خرجت عن االاداء التقليدي المصطنع. ثم قائمة المصادر.


Article
مسرح جورجيو ستريهلير وتأثيراته في العرض المسرحي العراقي

Author: م. د. احمد محسن كامل الشريفي
Journal: Journal of Nabo مجلة نابو ISSN: 24114650 Year: 2019 Volume: 23 Issue: 26 Pages: 37-71
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The Iraqi theater has witnessed in recent periods the openness to many Western theater experiences, especially the experience of Iraqi directors of contemporary and modern European theater experiences. Arab orientalism in general and the Iraqi in particular has played an active and important role in developing the theater system in terms of text and presentation. Theatrical scene, and the experiences of the Italian theater system knowledge in terms of practical and scientific result of the absolute work to search for the grassroots that support the plays of rhyme and aesthetic and then make theatrical art open to all Malat and developments on the level of technical and physical performance, including the experiences of the Italian director Giorgio Streheler, which influenced and influenced by the experimental old and modern attempts to link some of the methods in the production of theatrical one reflects the nature of interrelations in the play scene, and here tries the researcher and through this research entitled (Theater Giorgio Streheler And its effects in the Iraqi theater play) to reveal the nature of this effect and whether the Iraqi director benefited from these experiments, and this research included four chapters as follows:The first chapter deals with the methodological framework of the research. The problem of research was about the following question:What are the technical treatments that characterized the performances of Giorgio Streheler theatrical, and what is the impact in the Iraqi drama aesthetic and artistic?The importance of research and the need for it are: Where the importance of this research is reflected in the fact that it deals with a special task in the theater of Iraq, modern and modern, in terms of benefiting from Western experiences, including Italian in terms of technical recruitment to qualify their theater performances from the scientific and practical, The research objective was as follows: The technical treatments in the performances of Giorgio Streheler, and their application in the Iraqi theater aesthetic and artistic.The limits of the tripartite research were limited by the following limits:Time: - 1997 – 2013Spatially: - IraqObjectively: Studying the theater of Giorgio Streheler and its effects on the Iraqi theater The second chapter included the theoretical framework, which included two studies and was as follows: The first topic :-. The intellectual and artistic references of Giorgio StrehelerThe second subject: The characteristics of the play picture at Giorgio Streheler The second chapter of the previous studies and the theoretical findings reached by the researcherThe third chapter included the research procedures, namely, the research community, the research sample, the research methodology, and the sample analysis, and one of the plays was selected for analysis in order to reveal the goal of the research The fourth chapter contains the results of the research as well as the conclusions, as well as the chapter contains a set of recommendations and proposals and proven sources

شهد المسرح العراقي في الفترات الاخيرة الانفتاح على الكثير من التجارب المسرحية الغربية ولاسيما معايشة المخرجين العراقيين لتجارب المسرح الاوربي المعاصر والحديث, فالاستشراق العربي عامة والعراقي خاصة كان له الدور الفعال والمهم في تطوير منظومة العمل المسرحي من ناحية النص والعرض وهذا ما انعكس بصورة مباشرة على خصوصية وبناء الصورة المسرحية , وكانت تجارب المسرح الايطالي منظومة معرفية من الناحية العملية والعلمية نتيجة العمل المطلق للبحث عن القاعدة الجماهيرية التي تؤيد الطروحات المسرحية القافية والجمالية ومن ثم جعل الفن المسرحي منفتح على كافة الاحتمالات والتطورات على صعيد الاداء التقني والجسدي ومنها تجارب المخرج الايطالي جورجيو ستريهلير الذي اثر وتأثر بالتجارب الاخراجية القديمة والحديثة محاولا الربط بين بعض الاساليب في نتاج مسرحي واحد يعبر عن طبيعة العلاقات المتداخلة في الصورة المسرحية , وهنا يحاول الباحث ومن خلال هذا البحث المعنون ( مسرح جورجيو ستريهلير وتأثيراته في العرض المسرحي العراقي ) إلى الكشف عن ماهية هذا التأثير وهل استفاد المخرج العراقي من هذه التجارب ، وقد ضم هذا البحث أربعة فصول على النحو الاتي:- اختص الفصل الأول بالإطار المنهجي للبحث فكانت مشكلة البحث حول الاستفهام الاتي :- ماهي المعالجات التقنية التي ميزت عروض جورجيو ستريهلير المسرحية , وماهو تأثيرها في العرض المسرحي العراقي جمالياً وفنياً ؟


Article
Color Image Hiding In Cover Speech Signal By Using Multi-resolution Discrete Wavelet Transform

Loading...
Loading...
Abstract

Data hiding, a form of steganography, embeds data into digital media for thepurpose of identification, annotation, security, and copyright. The goal ofsteganography is to avoid drawing suspicion to the transmission of a hiddenmessage. Digital audio provides a suitable cover for high-throughputsteganography. At 16 bits per sample and sampled at a rate of 44100 Hz,digital audio has the bit-rate to support large color image messages. Inaddition, audio is often transient and unpredictable, facilitating the hiding ofmessages. In this paper a high robustness system against the attackers inhiding of color images is presented. We used the multi-resolution discretewavelet transform in hiding process. The JPEG format type for color imagesand WAV format for speech cover signal that used in test of system.Programs and graphics are executed by using MATLAB version 6.5programs

أخفاء البيانات ، شكل من أشكال فن الاختزال، يُضمّنُ البياناتَ إلى الاوساط الرقميةِ لغرضِ التعريفِ، تذييل، أمن،وحقوق طبع. إنّ هدفَ فن الاختزالِ أَنْ يَتجنّبَ سَحْب الشكِّ إلى الرسالةً المخفية المرسلة. التسجيل الصوتي الرقمي يُزوّدُ غطاءمناسب لفن الاختزالِ وبطاقة استيعابيةِ عالية للمعلومات المخفية. عند 16 خانة رقمية لكلّ عيّنةِ ونسبة تردد التقطيع 44,100هيرتزِ، التسجيل الصوتي الرقمي لَهُ نسبةُ استيعابية جيدة لدَعْم رسائلِ الصورةِ الملونةِ الكبيرةِ. بالإضافة الى ذلك فأن التسجيلالصوتي عابر ومتقلّبُ في أغلب الأحيان، لذلك يُسهّلُ إخفاء الرسائلِ. في هذا البحث تم تقديم نظام عالي المتانة ضدّ المهاجمينفي عمليات إخفاء الصور الملونة. إستعملنَا تحويل المويجات المنفصلة المتعدّدة الدقة في عملية الاخفاء. إنّ نوعَ صيغةِ الصورالبرامجِ . WAV وصيغةِ الموجةِ لإشارةِ الغطاءِ الكلامية هي JPEG الملونة التي إستعملتْ في إختبار المنظومة هي. نسخة 6.5 Matlab والرُسوماتِ نفذت بإستعمال نسخةِ برنامجِ مُنَفَّذِ


Article
The Geographical Thought of Zuhri and his efforts to show the of Andalus historical Aspect through his famous Book " Geography "
الفكر الجغرا في عند الزهري وجهوده في إبراز معالم الاندلس التاريخية من خلال كتابه المعروف بـ"الجغرافية"

Author: sabah khabit Azeez Saeed صباح خابط عزيز سعيد
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2015 Issue: 18 كانون الاول Pages: 63-107
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

• This paper focus to study one of important Geographers , Abu Bakr AL¬-Zuhri and his effort in describing Andalus .•AL-Zuhri , abu abdulah –dead in mid six century 1154 AB , and his 549 AH who goatherd between the geographical knowledge and a rich historical details , which get him a supreme degree in the Arab heritage after he getting special prestige after he getting benefits from ex authors and became one of the important geographical authors in That era , since he put important part of the Arab geographical thought and the Arab heritage .•We endeavored to show in this Pper the important aspects of the Andalus geographer AL-zuhri methodology . which he inherited it from previous Arab scientist in spite his endeavoring to but independent methodology in geography field Specially when he write about The Andalus Land. •We focus in this paper to shed lights on the aspects AL-Zuhri dealt with it in his describing The Andalus Land in which seemed his describe The Andalus by using a rich knowledge got it from his travels . previous inheriting the previous knowledge and , the environment in Which he grow , especially the city of Marya Which appeared in many part from his essential books.

لقد اتبع الجغرافيون الاندلسيون منهجاً مستقلاً خاصاً بهم،وانجبت علماء أفادوا العالم عن أحوال بلادهم،كتبوا بكل إخلاص وأمانة.وكان من أبرزهم أبي عبد الله محمد بن أبي بكر الزُهري المتوفى في أواسط القرن السادس الميلادي بعد سنة 549هـ/1154م وقبل 556هـ/1160م، فهو فضلاً عن نبوغه في الجغرافية فقد ضمن كتابه معلومات تاريخية لا يستهان بها.يتناول البحث شرحاً مفصلاً لأهم المعالم التي ابرزها الزهري اثناء تطرقه للكلام حول الاندلس من خلال أندلسيته الظاهرة من التفاصيل الدقيقة التي خص بها هذه البلاد وتثبت دون شك انه تجول بهذه الديار ونشأ بها وتوفي فيها والذي يرجح أنه من حاضرة المرية لأنه يحدثنا عنها كثيراً ويؤثرها بعناية خاصة. وخلاصة ما جاء في هذا البحث هو أن الزهري يعد حلقة مكملة لسلسلة طويلة من الجغرافيين الذين وضعوا أساس الفكر الجغرافي،خلف وراءه ثروة علمية جغرافية أغنى بها التراث العربي والمكتبة العربية وأن كان عمله هذا هو الاول والأخير والوحيد الذي حفظه لنا الزمن وربما له مؤلفات أُخرى لكنها لم تر النور.


Article
Publicity of Poetics Image & its Reflections of the Theatrical Show
شعرية الصورة الاشهارية وتمثلاتها في العرض المسرحي

Loading...
Loading...
Abstract

The research consists of Four chapters, the First Chapter deals with subject issue, importance, needs, aims, limitations & abbreviations of the research. The Second Chapter consists Three research sections. The first section (Publicity Concepts), the second section (cultural poetic image of Publicity). The Third section (Publicity Significant of Theatrical Show).the Third Chapter deals with the analysis of the research sample (Slaughterhouse play)for the Director Montather Sadoon. The Search ended with conclusions in the Fourth Chapter, on of it the persuasion in Publicity Theatrical image, through the means of Arts that consider the link of Arts that contributes of the persuasion of both sides; Dramatic structure of publicity Image and its processing by the Director

يقوم البحث على اربعة فصول تضمن الفصل الأول: مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه وهدف البحث وحدوده وتحديد المصطلحات وجاء الفصل الثاني على ثلاث مباحث: المبحث الاول: وعنون بـ(الاشهار مفاهيميا) والمبحث الثاني: (شعرية الصورة الفكرية والثقافية للاشهار), أما المبحث الثالث: (دلالات الاشهار في العرض المسرحي). وعني الفصل الثالث بتحليل عينة البحث عرض مسرحية (المصلخ) للمخرج منتظر سعدون وانتهى البحث بضهور النتائج في الفصل الرابع منها: يتحقق الاقناع في الصورة الاشهارية المسرحية عن طريق الاعتماد على الوسائل الفنية والتي تعد الوسيط الفني الذي يساهم في تحقيق الاقناع بجانبيه, البنية الدرامية للصورة الاشهارية وطريقة معالجتها من قبل المخرج.


Article
Characteristics of the Artistic Construction of Light and Color Focus in the Theater Performance
خصائص البنــــــــــــــــــــــــــــــــاء الفنـــــــــــــــــي للتركيز الضوئي واللوني في العرض المسرحي

Author: Mohamed Aziz Hassan محمد عزيز حسن
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 93 Pages: 77-94
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The theater has a living environment that resembles or realistically simulates the real life environment on the stage where we see the place, light and living being as elements representing a picture of the life scene and for a period of time the theater merely conveyed that image, but with the development of the world industrially and technologically, the perception of this picture has evolved with the emergence of intellectual progress where each part has advantages and Philosophical goals that are consistent with the evolution of form. The theatrical lighting, colors and landscapes have become parts in the composition of a new life component in form and content and based on the above this research is titled (the characteristics of the artistic construction of light and color focus in the theater performance). The problem of the research is focusing on the subject of treatments in the field of color and light within the theatrical performance, which needs a lot of study and research for the purpose of establishing the foundations and criteria for it, especially as it is a modern subject that needs extensive studies. The research was based on the following question: (What are the characteristics of the artistic construction of light and color focus in the theatrical performance?) The aim of the research is to identify those characteristics that focused on making these two elements a goal in the process of focus, whether on the actor or theatrical scene, through the successful experience in the field of this type of theater, whether in Iraq or elsewhere. Given the importance of focusing on the aesthetics of the acting performance and theater scene by light and color and even the lines of the design of the theater scene, the importance of research lies in how to use this process and identify the treatments and problems within this topic and to reach the optimal uses of the focus process. The objective limits of the research are the characteristics of the intellectual and aesthetic dimensions of the focus of light and color in the theatrical performance, while the spatial limit is the theater of the Division of Art and Cultural Activities in the presidency of the University of Baghdad, while the temporal limit is the year 2015. The importance and limits of the research as well as the definition of terms have been included.The theoretical framework consists of three sections, the first is (intensity and abundance of light as a photo concentration element) and the second section (characteristics of light exposure and its impact on the scene), while the third section includes the topic (aesthetics of color concentration in theatrical lighting). The researcher followed the descriptive approach and the method of content analysis. For the purpose of analyzing the sample, the theoretical framework, which tackles the literature related to the subject of the research, was utilized to contribute to the achievement of the research objective. The research used samples such as (the play of the birds' owner in wasted time) and (the play of shelters). The analysis was based on them. The researcher presented the most important findings and conclusions reached at , and one of the results obtained by the researcher was that in the case of the presence of many symbols and connotations within the presentation this requires the use of light and color focus in order to give the group of symbols or each individual symbol its symbolic and semantic value in a manner that fits its philosophical strength to enhance its presence as a point of attract to the recipient during the theater performance

للمسرح بيئة حية تشابه او تحاكي واقعيا بيئة الحياة الحقيقية على الخشبة حيث نرى المكان والضوء والكائن الحي كعناصر تمثل صورة للمشهد الحياتي ولفترة من الزمن اكتفى المسرح بنقل تلك الصورة ولكن مع تطور العالم صناعيا تكنولوجيا تطورت النظرة الى هذه الصورة معه ظهور التقدم الفكري فاصبح لكل جزء مزايا واهداف فلسفية تنسجم مع تطور الشكل، فأصبحت الاضاءة المسرحية والالوان والمناظر اجزاء في تكوين حياتي جديد شكلا ومضمونا وبناءاً على ما تقدم يأتي هذا البحث الموسوم (خصائص البناء الفني للتركيز الضوئي واللوني في العرض المسرحي) وتتمحور مشكلة البحث حول موضوع المعالجات في مجال اللون والضوء ضمن العرض المسرحي الذي يحتاج الى الكثير من الدراسة والبحث لغرض وضع اسس ومعايير له ولا سيما انه موضوع حديث يحتاج الى دراسات واسعة، وقد بني البحث على التساؤل الآتي: (ما خصائص البناء الفني للتركيز الضوئي واللوني في العرض المسرحي)اما هدف البحث فهو (التعرف على تلك الخصائص) التي انصبت على جعل هذين العنصرين هدفاً في عملية التركيز سواءٌ كان على الممثل او المنظر المسرحي وذلك عن طريق التجربة الناجحة في مجال هذا النوع من المسرح سواء في العراق او في غيره. ونظراً لأهمية التركيز على جماليات الاداء التمثيلي والمناظر المسرحية بواسطة الضوء واللون وحتى خطوط تصميم المنظر المسرحي، تنطلق اهمية البحث في كيفية استعمال هذه العملية والتعرف على المعالجات والاشكاليات ضمن هذا الموضوع والتوصل لاستخدامات مثلى لعملية التركيز. اما الحدود الموضوعية للبحث فهي خصائص الابعاد الفكرية والجمالية لتركيز الضوء واللون في العرض المسرحي، اما الحد المكاني فهو مسرح شعبة النشاطات الفنية والثقافية في رئاسة جامعة بغداد، اما عن الحد الزماني فهو العام 2015، كما ضم أهمية البحث وحدود البحث فضلاً عن تحديد المصطلحات.وتضمن الاطار النظري، مكون من ثلاثة مباحث تضمن المبحث الاول (الشدة والوفرة الضوئية كعنصر تركيز ضوئي) وتضمن المبحث الثاني (خصائص الطرح اللوني للإضاءة وتأثيرها على المنظر المسرحي) اما المبحث الثالث فتضمن موضوع (جماليات التركيز اللوني في الاضاءة المسرحية).ثم تأتي إجراءات البحث الذي اتبع الباحث فيه المنهج الوصفي وطريقة تحليل المحتوى، ولغرض تحليل العينة تم الاعتماد على ما تمخض عنه الإطار النظري من أدبيات متعلقة بموضوع البحث لتسهم في تحقيق هدف البحث وقد تناول كعينات مسرحية ابو الطيور في الزمن المهدور ومسرحية الملاجئ، وبُني التحليل على اساسها. ثم قدم الباحث اهم النتائج والاستنتاجات التي توصل اليها، ومن تلك النتائج التي حصل عليها الباحث انه في حالة وجود رموز ودلالات كثيرة ضمن العرض يستوجب ذلك استخدام التركيز الضوئي واللوني لكي تعطي لمجموعة الرموز او لكل رمز منفرد قيمته الرمزية والدلالية بنحوٍ يناسب قوته الفلسفية تعزيزاً لوجوده كنقطة جذب للمتلقي في أثناء العرض المسرحي

Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (40)


Language

Arabic and English (15)

Arabic (13)

English (11)


Year
From To Submit

2019 (8)

2018 (12)

2017 (3)

2016 (3)

2015 (5)

More...