research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
RECORD OF THE BARNACLE OCTOLASMIS ANGULATA (AURIVILLIUS, 1894) FROM THE GILLS OF THE CRAB PORTUNUS SEGNIS (FORSKÅL, 1775) OFF IRAQI MARINE WATERS
تسجيل البرنقيل Octolasmis angulata (Aurivillius, 1894) من غلاصم سرطان البحر الازرق Portunus segnis (Forskål, 1775) عند المياه البحرية العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

Ten blue swimming crabs Portunus segnis (Forskål, 1775) were collected from the north west of the Arabian Gulf off the Iraqi marine waters from October to November 2017 at 29ᵒ 37′ N to 48ᵒ 47′ E. The barnacle Octolasmis angulata (Aurivillius, 1894) was found on the gills of the present species of crab, the mean incidence of infestation was 30%, while the mean Intensity of infestation was 12.3. The barnacle have a long and slim shaped calcareous plate with the presence of carina and the absence of tergum, in addition to the elongated shape of carina and scutum. The current study represents the first record of the barnacle O. angulata in the Arabian Gulf.

جمعت عشرة نماذج من سرطان البحر الازرق Portunus segnis (Forskål, 1775) عند المياه البحرية العراقية شمال غرب الخليج العربي، للمدة من أيلول الى تشرين الاول 2017 عند29ᵒ 37′ شمالأ الى47′ 48ᵒ شرقأ. سجل النوع (1894 O. angulata (Aurivillius, على خياشيم سرطان البحر المدروس، كان معدل نسبة الاصابة 30% بينما كان معدل شدة الاصابة 12.3، يمتلك هذا البرنقيل صفائح طويلة ونحيفة الشكل مع وجود الصفيحة الجؤجؤية وغياب الصفيحة الظهرية، اضافة الى الشكل المتطاول للصفيحتين الجؤجؤية والدرعية. تمثل الدراسة الحالية أول تسجيل للبرنقيل O. angulata في الخليج العربي.

Keywords

Arabian Gulf --- Cirribedia --- Crab --- Gills --- Symbiosis


Article
Labor Relations in Islam - Comparative Study
علاقات العمل في الاسلام - دراسة مقارنة

Author: Saad Jabbar Hassan سعـد جبار حسـن
Journal: Al-Rafidain University College For Sciences مجلة كلية الرافدين الجامعة للعلوم ISSN: 16816870 Year: 2017 Issue: 39 Pages: 56-99
Publisher: Rafidain University College كلية الرافدين الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Labor relations, in old ages, were characterized by simplicity and non complexity. Man's economic nature was not much different from that of animals, which satisfy their needs by natural products available around them. Individual life had been developed to constitute a family connected closely with each other to protect its interests. Then, society had been split up because of thrall and servitude where inequality was prevailed and exploitation for workmen was badly broken out. By the advent of Islam, employers were obliged not to use their moneys to cause damage for others, nor to burden them excessively. Should the employees accept lesser wages out of want, employer has to pay them what they deserve. Moreover, from the Islamic prospective, the minimum wages for workmen should meet all needs of a family including food, clothing and shelter, that will be determined by the society in which the employees are living, and should be equal to that of the employer's family, as the prophet, Mohammed (S), said " whoever has a brother under his control, he has to feed him and clothe him from whichever he eats or wears". The social and economical Philosophy of Islam was a committed, moral, humanitarian and divine Philosophy. It is valid and suitable to be a system of life for all times and places. It also has an answer for any perplex question or any an intractable problem of mankind communities that may not be easily solved.

امتازت علاقات العمل في العصور القديمة بعدم التعقيد، وكان الطابع الاقتصادي للانسان فيها لا يختلف كثيرا عن الحيوان، الذي كان يشبع حاجاته من بعض الناتج الطبيعي المتوافر في المناطق المحيطة به. وتطورت حياة الفرد وتكونت الاسرة وارتبطت الاسر مع بعضها لحماية مصالحها. وظهر انقسام في المجتمع حيث مالكوا الرقيق والارقاء، وتفاوت الناس في الثروة، وبلغ الغنى درجة كبيرة من خلال استغلال جهود العاملين استغلالاً بشعاً.وجاء الاسلام وألزم اصحاب الاموال في ان لا يستخدمونها للاضرار بالاخرين، وعلى صاحب العمل ان لا يكلف العامل فوق طاقته فالعمل على قدر الطاقة، وعند قبول العامل باجر دون ما يستحقه لحاجته الى العمل، وجب على صاحب العمل ان يدفع له ما يستحقه. كما يجب ان يشكل الحد الادنى للاجر من وجهة النظر الاسلامية ما يكفي للعامل واسرته من ماكل وملبس ومسكن، وهذا يتقرر في ضوء البيئة التي يعيش فيها العامل، ويكون مساويا لماكل وملبس صاحب العمل وجميع افراد اسرته، فقال الرسول صلى الله عليه واله وسلم: ( فمن كان اخوه تحت يده فليطعمه مما يطعم وليلبسه مما يلبس).لقد كانت فلسفة الاسلام الاقتصادية والاجتماعية، فلسفة الهية انسانية اخلاقية ملتزمة، تصلح ان تكون نظاما للحياة في كل الازمنة والامكنة وبامكانها الاجابة على كل ما تطرحه المجتمعات البشرية من اسئلة محيرة ومشاكل مستعصية، قد لا تجد لها حلولاً مناسبة في كل زمان ومكان.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (1)