research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Study the levels of Calcium and Magnesium in the blood of sheep infested with tapeworms.

Author: Yaser AM. Sulaiman Al-Noaemi
Journal: Tikrit Journal of Pure Science مجلة تكريت للعلوم الصرفة ISSN: 18131662 Year: 2009 Volume: 14 Issue: 3 Pages: 103-105
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

This study was carried out to estimate Calcium (Ca) and Magnesium (Mg) levels in the blood of lactating ewes infested with tapeworms in comparison with those of healthy sheep. Worms were diagnosed by microscopic examination of stool samples to identify eggs and adult worms. Blood and stool samples of twenty two lactating Awassi ewes (aged between 18-24 months) were collected; 12 samples represented positive infestation with tapeworms by clinical investigation, fecal egg count (FEC) and packed cell volume (PCV reported as percent). The results for blood packed cell volume of an individual ewe of this group fell below 20%, while (FEC) were above 1000 eggs per gram (epg), and 10 samples represented the control group whose fecal sample shows very low epg, while PCV was higher than 20%, with no clinical signs of parasitic infection. Tapeworms infestation in sheep causes a significant decrease in serum Ca levels, while no significant changes were observed in Mg level.

الهدف من هذه الدراسةِ هو تَقييم مستويات الكالسيومِ (Ca) والمغنيسيوم (Mg) في مصلِ دمَّ مجموعة من الأغنام الحلابة مصابة بالديدان الشريطيةِ ومقارنتها بتلك في مجموعة صحية غير مصابة.تم اخذ عينات الدمِّ والبراز مِنْ اثنان وعشرون نِعجِة من نوع العواسي في طور الحلابات (أعمارها 18-24 شهرا")؛ مثّلتْ 12 عينة منها مجموعة النعاج المصابة بالديدان الشريطية وتم تشخيص الحالات سريريا ومختبريا من خلال فحص إحصاء البيضِ في البراز ونسبة حجم الخلايا المضغوطة. وكانت نتائج هذه الفحوص في كل نعجة على حدا في هذه المجموعة بالنسبة لإحصاء البيض في البراز كانت النتيجة فوق 1000 بيضةِ لكلّ غرامِ، وكان حجم الخلايا المضغوطة في كل حالة اقل من 20%. والمجموعة القياسيةَ التي اشتملت على 10 نعاج حلابة من نفس النوع والتي أظهرت نتائج عيّناتَ البرازَ مستوا" منخفضا" جداً من أعداد بيوض الديدان وارتفاع نسبة حجم الخلايا المضغوطة لأكثر من 20% وتخلو من علاماتِ سريريةِ للإصابة الطُفيليةِ.أظهرت نتائج هذه الدراسة أن الإصابة بالديدان الشريطية في الأغنام تؤدي إلى انخفاض ملحوظ في مستوى الكالسيوم في مصل دم هذه الحيوانات مقارنة بالأغنام غير المصابة. ولا تغييراتَ إحصائية في مستوى المغنيسيوم في الحيوانات المصابة عندما تقارن بمستوياتها في الأغنام غير المصابة.

Keywords

: Sheep --- Tapeworms --- Calcium --- Magnesium

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2009 (1)