research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The Aesthetics of Ugliness in Architecture
جمالية القبح في فن العمارة

Author: dr.asmaa nyazi taher د.اسماء نيازي طاهر
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2009 Volume: 5 Issue: 16-17-18 Pages: 214-232
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The concept "aesthetics of ugliness" is considered to be one of the post-modernism treatises. The meaning of "aesthetics" is more comprehensive it encompasses numerous other concepts, e.g. those of beauty, ugliness, sublime… Many studies were generally concerned with the concept of ugliness (especially in the field of architecture) from different perspectives, and in a brief and inclusive way. The research problem focused on the absence of a clear definition of the concept of aesthetic ugliness and its role in the aesthetic experience of architecture, and this is what the present research aims to discover. Depending on the research hypothesis which states that there is a relation between aesthetic ugliness and aesthetic appreciation of architecture. The importance of the research arises from comprehending the measures and bases of aesthetic evaluation that are more diverse, and increasing the possibility of attaining the pleasure of the aesthetic appreciation of architecture. As to the research methodology, the study of aesthetic ugliness hinges on two main axes. The first deals with the construction of a theoretical data base to define the concept of aesthetic ugliness by investigating and analyzing the treatises and the existing literature in the various fields of knowledge that involved the concept directly or indirectly. In the second, the aforementioned data base is invested and enhanced by the architectural treatises and studies for extracting the specialty of the aesthetic ugliness concept in architecture. The conclusion of this research is that (ugliness) has aesthetic values that can be discovered through aesthetic judgment of architectural products by appreciating and criticizing the aesthetic experience according to critical aesthetic bases (subjective, objective or both), as a wider perspective of the aesthetic phenomenon in architecture.

يعد مفهوم جمالية القبح احد طروحات مابعد الحداثة, والمقصود بالجمالية هنا هو الاستطيقا (علم الجمال) والذي هو مفهوم اكثر شمولية ويتضمن عدة مفاهيم منها الجميل والقبيح والجليل ... وقد تناولت عدة دراسات بشكل عام مفهوم القبح (وفي ميدان فن العمارة بشكل خاص) وفق منظور ورؤيا متباينة وبشكل مقتضب وضمني, وتعد مشكلة البحث عدم وجود تعريف واضح ومحدد لمفهوم القبح الاستطيقي ودوره في التجربة الجمالية لفن العمارة وهو مايهدف البحث الى استكشافه. وبالاستناد الى فرضية البحث التي تنص على ان هناك علاقة بين استطيقيا القبح وبين التذوق الجمالي لفن العمارة, وتبرز اهمية البحث هنا لاستيعاب مقاييس واسس تقييم جمالية اكثر تنوعا, ويزيد من امكانيات الاستمتاع بالتذوق الجمالي لفن العمارة. اما منهج البحث فقد تمثل بدراسة مفهوم القبح الاستطيقي من خلال محورين رئيسين تم في المحور الاول تأسيس قاعده معلوماتية نظرية للتعريف بمفهوم القبح الاستطيقي من خلال تقصي وتحليل الطروحات والادبيات في الحقول المعرفية المختلفة التي تناولت المفهوم سواء بشكل مباشر او ضمني غير مباشر, بينما تم في المحور الثاني استثمار هذه القاعدة المعلوماتية وتعزيزها بالطروحات والدراسات المعمارية لاستخلاص خصوصية مفهوم القبح الاستطيقي في فن العمارة . توصل البحث الى ان للقبح قيم جمالية استطيقية يمكن استكشافها من خلال الحكم الجمالي لنتاجات فن العمارة عبرالتذوق والنقد الجمالي للتجربة الجمالية وفق اسس نقدية جمالية (ذاتية اوموضوعية او كلاهما ) كمنظور اكثر اتساع للظاهرة الجمالية في فن العمارة .


Article
جمالية التكوين الفني في رسوم رافع الناصري

Author: سلام حميد رشيد
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 1 Pages: 318-353
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This thesis studies “The Aesthetics of the Forming in the Rafei al-Nasiri’s Paintings”. It is divided into four chapters. The first chapter is devoted to outline the problem of the research, its importance and the theoretical and practical needs for it. The aim and the limitations of the research are also pinpointed, and then the terminology used is fairly explained.The problem of the research has focused on the aesthetics of the design in the Rafei al-Nasiri’s different paintings. In the scene of Iraqi painting, the preoccupation systems of design are associated with creating aesthetic responses in which the Iraqi painter tries to find justification of the characteristic of designing manifestation in the drawing. This process occurs due to the awareness of the necessity of giving the objective unity of the drawing the aesthetic significance which substantiates the activity of the structural systems and their correspondence with the action of design. As result, the drawings of Jwawd Salim, Faikh Hasan, Shakir Hasan Al Said, Mahmood Sabri, Kadhum Haider and Rafei al-Nasiri have crystallized the aesthetic frames of the form within the traditional and normal formal means. At the same time, they have deepened the rational and sentimental tendencies by being under the submission of the mathematical vision. Therefore, the problem is to answer the following question: How are the bases of the aesthetics of the design represented in the drawings of Rafei al-Nasiri?The importance of the research is reflected in the fact that it is an attempt to shed light on the aesthetic values based on structural elements which compromise the painting and design. They also show the value of the designing structures in the process of elevating the aesthetic form of the drawing by reading the surface design on structural bases. In fact, al-Nasiri is considered one of the most influential Iraqi painters; therefore, this research tries to add a contribution to the artistic studies of Iraqi fine arts.The overall aim of the research is to discover the aesthetics of design in the drawings of Rafei al-Nasiri. As for the limitations of the research, al-Nasiri’s paintings accomplished with acrylic on fabric, the graphic drawings and the paper drawings accompanied some poems have been chosen. The latter have been done in China, Portugal, Baghdad, and Amman in the period 1960-2014. The terms ‘beauty’, ‘aesthetics’, and ‘design’ have been surveyed in this chapter.The second chapter, ‘The Theoretical Framework’, contains three minor topics: the first is devoted to the study of ‘The Artistic Design between the Elements and the Aesthetic Bases’; the second one has tackled with “The Facts of Design in the Iraqi Fine Arts’.The third minor topic is devoted to ‘The Design Attempts in the Paintings of Rafei al-Nasiri’.The third chapter includes the research procedures. These imply that the research sample must be outlined, then the research examples are chosen. The sample consists of 20 works. Then the research tool and mathematic and calculating means used in the process of analyzing the sample works are reviewed.The fourth chapter includes the results, the conclusions, the recommendations and suggestions.

يعنى هذا البحث بدراسة (جمالية التكوين الفني في رسوم رافع الناصري) وهو يقع في أربعة فصول, خصص الفصل الأول لبيان مشكلة البحث وأهميته والحاجة أليه, وهدفه وحدوده, وتحديد أهم المصطلحات الواردة فيه.تناولت مشكلة البحث موضوعة جمالية التكوين الفني في رسوم الفنان رافع الناصري, ففي مساحة الرسم العراقي المعاصر كانت النظم الاشتغالية للتصميم تقترن بخلق استجابات جمالية يعمد من خلالها الرسام العراقي إلى تسويغ خاصية الإظهار التصميمي في اللوحة انطلاقاً من حالة الوعي بضرورة ايلاء الوحدة الموضوعية للوحة اهتماماً جمالياً يبلور فاعلية الأنساق البنائية وتطابقها مع الفعل التصميمي فكانت رسومات (جواد سليم, فائق حسن, شاكر حسن ال سعيد, محمود صبري, كاظم حيدر, رافع الناصري .. وغيرهم) تستخلص الأطر الجمالية للتكوين ضمن التقليدية والمألوفية في وسائل الصياغة, وتعمق بالوقت ذاته النزعتين العقلانية والوجدانية بتضمينات هندسية وشبه هندسية خاضعة لرؤية رياضية وحسابية, ومن هذا المنطلق تحددت المشكلة بالإجابة عن التساؤل الأتي:-كيف تحققت جمالية التكوين الفني في رسوم الفنان رافع الناصري؟وتجلت أهمية البحث في كونه محاولة لإلقاء الضوء على القيم الجمالية المبنية على عناصر بنائية تجمع بين الرسم والتصميم والكرافيك, وكذلك في كيفية إِظهار قيمة البناءات التصميمية في تصعيد الشكل الجمالي للوحة من خلال قراءة السطح التصميمي على أسس بنائية, كما يُعد الفنان رافع الناصري من الفنانين العراقيين الذين ساهموا في رفد الحركة التشكيلية بأعمال إبداعية, وهذا البحث يُسهم في رفد الواقع الثقافي التشكيلي بإضافة جديدة.وللبحث هدف واحد هو:تعرف جماليات التكوين الفني في رسوم رافع الناصري وفيما يعنى بحدود البحث فقد تحدد البحث بالرسوم المنفذة بالاكريلك على قماش وكذلك رسوم الكرافيك والرسوم الورقية المطبوعة والتي نفذها في كل من (الصين –البرتغال – بغداد عمان) للمدة الزمنية من (1960-2014), كما تم استعراض مصطلحات (الجمال – الجمالية – التكوين الفني) ضمن هذا الفصل.أما الفصل الثاني (الإطار النظري) فقد اشتمل على ثلاثة مباحث, عني المبحث الأول بدراسة (الجمالية مدخل تاريخي),أما المبحث الثاني (التكوين الفني بين العناصر والأسس التصميمية) (معطيات التصميم في الرسم العراقي المعاصر).أما المبحث الثالث فقد عني بدراسة (المقاربات التصميمية في رسوم رافع الناصري).أما الفصل الثالث فقد اختص بإجراءات البحث الذي تضمن تحديد مجتمع البحث واختيار عينة البحث البالغة (7) انموذجاً ثم أداة البحث والوسائل الرياضية والإحصائية المستخدمة في قياس الأداة ثم تحليل نماذج عينة البحث.أما الفصل الرابع فقد تضمن كل من نتائج البحث والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.


Article
The Aesthetics of Artistic Configuration for the Colleges Slogans of Diyala University in terms of Students' Perspectives
جماليات التكوين الفني لشعرات بعض كميات جامعة ديالى من وجية نظر الطلبة

Loading...
Loading...
Abstract

The current research entitled (The Aesthetics of Artistic Configuration for the Colleges Slogans of Diyala University in terms of Students' Perspectives ) aims at identifying the views of students at university of diyala into four pivots relating with aesthetics of artistic configuration, after approaching the aesthetics of the artistic configuration of the slogans with aesthetic concepts in the literature of artistic configuration and its relationship with concepts cultural,العدد الجالح والطبعى لدل ديالى / 20174011cognitive and psychological recipient .The students' community are the best representation in the areas of a rationed and regular scientific specialization and humanitarian specialization as a foundation un rationed emotional. The nature of specialization in the fields may represent influential variables in the formation of aesthetic views about slogans and to identify the desired goal, following procedures have been carrying out;1. Identifying the number of college community in terms of colleges' numbers ,slogans and the number of students.2. Classifying colleges due to scientific and humanitarian fields.3. Finding out the students samples and slogans.4. Designing a research tool to identify the views, and it has a degree of validity and reliability.5. Applying the current tool and the results of its data analysis , thus the most important one is (the weakness of aesthetics of artistic configuration slogans adopted in colleges) due to the lack of coherence in terms of technical training in the foundations of inference on the ends of the desired design.The research stated a number of recommendations, including:1. A reviewing of designing colleges slogans aesthetically and adopting of specialized academic expertise and by specific standards and controls.2. Being subjected in designing slogans due to the jurisprudence which is based on the goals and vision that colleges are invoking in their outputs.

تحددت مشكمة البحث الموسو :)جماليات التكويف الفني لشعا ا رت بعض كميات جامعةديالى مف وجية نظر الطمبة(، بيدؼ تعرؼ وجيات نظر طمبة جامعة ديالى حسب اربعةمحاور ليا ارتباطات بجماليات تكويف الشعا ا رت وذلؾ بعد اج ا رء مقاربة جماليات التكويفالفني لمشعا ا رت مع المفاىي الجمالية في ادبيات التكويف الفني وعلاقتيا بالمفاىي الثقافيةوالمعرفية والسايكولوجية لممتمقي . واف مجتمع الطمبة ى خير تمثيؿ وفي مجالي التخصصالعممي المنتظ المقنف والتخصص الانساني ذي الاساس الوجداني غير المقنف.واف طبيعةالتخصص في المجاليف قد يمثلاف مف المتغي ا رت المؤثرة في تكويف وجيات النظر الجماليةا ا زء الشعا ا رت ولتعرؼ اليدؼ المنشود ت المجوء الى الاج ا رءات الاتية: تحديد اعداد المجتمع مف حيث اعداد الكميات وشعا ا رتيا واعداد الطمبة . تصنيؼ الكميات حسب المجاليف العممي والانساني . انتخاب عينات البحث الطلابية والشعا ا رت . تصمي اداة بحث لتعرؼ وجيات النظر، وليا قدر مف الصدؽ والثبات . تطبيؽ الاداة وتحميؿ نتائج بياناتيا والتي مف اىميا ) ضعؼ جماليات التكويف فيمعظ الشعا ا رت المعتمدة في الكميات ( وذلؾ لعد ت ا ربطيا مف حيث اسس التكويفالفني في الاستدلاؿ عمى الغايات المنشودة مف التصمي .وخمص البحث الى جممة من التوصيات اىميا :- اعادة النظر في تصمي شعا ا رت الكميات جمالياً وباعتماد خب ا رت اكاديمية تخصصيةوحسب معايير وضوابط محددة .العدد الجالح والطبعى لدل ديالى / 20174001- عد اخضاع تصمي الشعا ا رت الى اجتيادات غير مؤسسة عمى الاىداؼ والرؤيةالتي تحتك الييا الكميات في مخرجاتيا .


Article
The aesthetics of the case and the places of departure from it in the Koran Introduction and delay model
جماليات مقتضي الحال ومواضع الخروج عنها في القرآن الكريم التقديم والتأخير إنموذجاً

Authors: Amir H. Rasoul امیرحسین --- Ali Njafi علی نجفی --- Wahied K. Rad وحید کریمی راد
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 37 Pages: 685-700
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Among issues mentioned in writings on rhetoric, fulfilling requirements of condition is not only a critical necessity for eloquence of any discourse but also a fundamental and basic term in all rhetorical issues in a way that observing it in any rhetorical technique makes discourse more eloquent. Condition requirement means that no discourse might be open to any interpretation except whatever the surface structure of the discourse denotes. Laying down “condition requirement” is not limited to semantics or use of stress in discourse. Thus, when the discourse deviates from norm of its outside from, the adherence to “condition requirement” can be investigated. Considering this condition and its role in text comprehension, the current research has investigated violation of condition requirement in discourse and aesthetics of adherence to it in holy Quran, on top of that in transpositions. Keywords : Aesthetics , Holy Quran , Transposition , Violating Condition Requirement

تعتبر ملاحظة مقتضي الحال في الكتب البلاغية بين المواضيع البلاغية الاخري من اهم المواضيع، لا بكونها الدليل الوحيد لبلاغة الكلام فقط ، بل بأعتبارها اساس وعامود جميع المواضيع البلاغية، بما ان كل فن من البلاغة في حال ملاحظة المقتضي الحال تكون لها دورفاعل في بلاغة الكلام ؛ ان مقتضي الحال هو استنتاج بما يوحي به ظاهر الكلام فقط ، وان ما يسمي في علم المعاني باسم خروج عن تطبيق الكلام لمقتضي الحال لا يختصرعلي استعماله في مواضيع علم المعاني فقط ، اذن عندما يخرج الكلام عن التطبيق الاعتيادي و الظاهري ويؤول بطريقة مختلفة في جميع الحالات يعتبر بكونه خروج الكلام عن مقتضاه الحالي في ظل اهمية الموضوع ودورها في فهم النص يدور هذا المقال حول موضوع دراسة موضع خروج الكلام عن مقتضي الحال الي جانب دراسة جماليات اهم موضوع اي التقديم والتأخير في القرآن الكريم وان كان الكلام في الظاهر عدولا عن مقتضي الحال ولكنه في الاساس وبأعتبارالمعني قد تم الكلام علي اساس مقتضي الحال.الكلمات الرئيسية : القرآن الكريم – الجماليات - الخروج عن مقتضي الحال - التقديم والتأخير.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)

2016 (1)

2009 (1)