research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Book of Mena Mannan in the defense of the Koran to Mr. Mohammed Sadr Reading in light of the reference method
كتاب (منة المنان في الدفاع عن القرآن) للسيد محمد الصدر قراءة في ضوء المنهج الإشاري

Author: M . Dr. Rafid Abdel Kadhim Salem م . د رافد عبد الكاظم سالم
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2018 Volume: 3 Issue: 227 Pages: 417-440
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

His Eminence was not excluded from the academic study. He combined the study of Al-Hawzawi and Al-Jamaa'i. He even contributed to the introduction of the academic lessons of the estate and he obtained the rank of ijtihad. He was 34 years old and in the same year he studied arfan and used various sources and references. He was not keen on them, because most of theses contained in his book of the daughters of his ideas. In his book, he adopted an innovative approach in most of his writings, to develop the mind and the works of thought, especially the book in question. He contradicted his predecessor in his interpretive approach, beginning with the last line of the Holy Book. He emphasized the theory of inspiration, The number of signs recorded in the minyan (37) is a reference divided into several sections, including those related to the divinity, judgments, ethics, etc., as shown in the research table

لم يكن سماحته بمنأى عن الدراسة الأكاديمية , إذ جمع بين الدراسة الحوزوية والجامعية , بل انه ساهم في إدخال الدروس الأكاديمية للحوزة وحصل (رحمه الله) على مرتبة الاجتهاد , وكان عمره (34) عام وفي العام نفسه درس العرفان ، واستعان بالمصادر والمراجع المنوعة , لكنه لم يكن مكثرا منها؛ لأن أغلب الأطروحات الواردة في كتابه من بنات أفكاره . أتخذ أسلوب (الأطروحة) في كتابه ابتكاراً في أغلب مؤلفاته, لتنمية الذهن وأعمال الفكر ولاسيما الكتاب الذي نحن بصدده ،خالف من سبقه في منهجه التفسيري مبتدئا بالسور الأخيرة من الكتاب الكريم، كان مؤكداً لنظرية الإيهام الاثباتي , والتي تعد من إبداعاته ، وبعض الآيات في كتابه لم يتم العثور على تفسيرها؛ بسبب أشرطة الكاسيتات المسجلة ،وإن عدد الإشارات التي تم إحصاؤها في منة المنان (37) إشارة مقسمة على عدة أقسام منها ما يتعلق بالإلهيات والأحكام والأخلاق وغيرها كما بيناها في متن البحث .


Article
Ibn Qasim Al Ghazzi's Jurisprudential terms A study in the Indicative Approach
دلالة المصطلح الفقهي عند ابن قاسم الغزي في كتابه فتح القريب المجيب في شرح ألفاظ التقريب

Author: Asst.Pro.Dr. Abdul Karim Ali Al Maghary أ.م.د.عبد الكريم علي المغاري
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2013 Volume: 7 Issue: (14/2) Pages: 479-501
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

According to this study we conclude the following:•Ibn Al Gharbili (May Allah save his soul) is a scholar in traditional and intellectual sciences.•His status is evident basing on the great number of his sheikhs and the variety of his written material.•Many books full of Ayahs and prophetic traditions have been written without gaining acceptance among scholars like that gained by his book (Fath al Qareeb al Mujeeb).•The attention of Ibn Al Gharabili in rhetoric of terms with the linguistic and lexical meanings.•His care in clarifying and explaining definitions of jurisprudential terms.•His interest in making clear the reason behind choosing the names of the terms.•His interest in linguistic preciseness of terms.•The knowledge of the author in the jurisprudential material bared of ayahs and prophetic traditions."Our last prayer is that praise be to Allah Lord of the worlds, And prayers and peace be upon our master Mohammad as well as his companions".

نالت الكتب المنهجية في المدارس الدينية والمعاهد الشرعية عناية بالشرح والبيان من خلال ساعات الدرس والتدريس بين الأستاذ (الشيخ) وبين طلبة العلم، إلا أن هذه الكتب تحتاج إلى عناية من ناحية أخرى وهي الوقوف عند حياة المؤَلِفِ وأسلوب المؤَلَّف ومنهجه..ومن هذه الكتب (فتح القريب المجيب في شرح ألفاظ التقريب) الذي يعد أحد أعمدة الدرس الفقهي عند طلبة العلوم الشرعية، إذ إن هذا الكتاب يُدَرَّس في المدارس الدينية، فضلاً عن حلقات المساجد والزوايا ، فرأيت مناسباً أن أحيطه بدراسة حول الطريقة التي بَيَّن من خلالها المصنف رحمه الله {دلالة المصطلحات الفقهية}، فالمصطلحات التي تعد مفتاح الولوج في مسائل الفقه تحتاج إلى إيضاح وبيان، وهذا الإيضاح كانت له مناهج متعددة وجدناها من استقراء مسائله.إن ((ابن الغربيلي )) رحمه الله عالم في العلوم النقلية والعقلية ، وظهرت مكانته من خلال كثرة شيوخه وتنوع مصنفاته .وكم من كتب أُلِّفَت تزخر بالآيات والأحاديث غير أنها لم تنل قبولاً بين أهل العلم، مثلما نالته كتب كـ(فتح القريب المجيب).وظهرت عناية ابن الغرابيلي في بيان المصطلح بالمعاني اللغوية والمعجمية بشكل واضح فضلا عن عنايته بتوضيح تعريفات المصطلحات الفقهية وشرحها. واهتمامه ببيان سبب اختيار اسم المصطلح وكذلك بالضبط اللغوي للمصطلح.وذلك كله تأكيد على مدى إحاطة المؤلف بالمادة الفقهية مجردة من الآيات والأحاديث.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2013 (1)