research centers


Search results: Found 7

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Article
Description in The Stories (Village Talks) by Maroon Abud
الوصف في مجموعة قصص ( أحاديث القرية ) لمارون عبود

Author: Bassam Khalf Sleiman Al-Hamdani بسام خلف سليمان الحمداني
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2013 Issue: 67 Pages: 219-244
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Lebanese Artist Maroon Abud is Chosen as domain of Thisresearch, because his stories have cohesive artistically techniques, amongwhich is description. Moreover, his stories have descriptive Parts withdifferent shapes and expressions. For this reason, this research isconcerned with the analysis of descriptive parts clarifying the artistic andesthetic dimensions, and revealing The meanings resulting.This research is divided into an introduction and four ports. Theintroduction specifies the description concept, its function, and its relationwith narration. The first part of the research deals with the study ofdescription confined by narration which includes the description narrationand the description directed by narration with its three types: simpledescription. compound description, and separated description.The second part tackles the description including description relatedwith internal emotions, and description referring to action. The third andfourth part are specified for the study of the classifying and expressiondescription.


Article
Time in the stories of the beauty of Nuri (Study)
الزمن في قصص جمال نوري (دراسة)

Author: Ramadan Ali Abood رمضان علي عبود
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2013 Volume: II Issue: 17 Pages: 1-35
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The research in the study time element in the stories of the beauty of Nuri , time as an important element of narrative construction , a thread that combines parts of the whole story . The study included the approach to the problem of time which arises because of the relationship existing between the timelines , the time of the speech and the time of the imagination , the most important issues related to the reductive study time in the stories being studied in two types of relationships1 - relationship chronological order : the relationship between the system the sequence of events in the story with the system appearing in narrative text and through this relationship Mvariqtin been identified , namely:A - loopback Bonamath three : internal - external - mixed .And then determine the extent of recovery , which is distributed on two key are:1 - a long-term recovery . 2 - near-term recovery .B - preemption , and the most important aspects that emerged out : the normative , suggestive , and static .2 - soundly schedule , or duration ( a relationship that means measuring the speed , and we set to examine the relationship between the duration of the facts and the time it takes , and the length of the text relative to the number of delimited or pages, and which emerged four movements narrative , which is working to speed up the narrative , namely:- Deletion Bonamath three , deletion of schedule, and deletion of schedule, and the implicit deletion .- The total ( Conclusion ), a narrative of the events take a long time in a few words without going into details.The movements that slow down the narrative are: - the scene, Bnmtih talk show , and collages . - And then pause descriptive distributed on two axes : Character description - description and location .

تناول البحث في دراسته عنصر الزمن في قصص جمال نوري ، بوصف الزمن عنصرا مهما من عناصر البناء القصصي ، وهو الخيط الذي يجمع أجزاء القصة كلها. وقد تضمنت الدراسة مقاربة مشكل الزمن الذي يثار بسبب العلاقة الموجودة بين زمنيين ، زمن الخطاب وزمن التخيل ، مختزلة اهم القضايا المرتبطة بدراسة الزمن في القصص قيد الدراسة في نمطين من العلاقات١- علاقة الترتيب الزمني : أي العلاقة بين نظام تتابع الأحداث في الحكاية مع نظام ظهورها في النص السردي ومن خلال هذه العلاقة تم تحديد مفارقتين همـــــــــــا :أ-الاسترجاع بأنماطه الثلاث : الداخلي – الخارجي – المختلط . ومن ثم تحديد مدى الاسترجاع الذي توزع على مظهرين أساسيين هما :١-الاسترجاع بعيد المدى. ٢-الاسترجاع قريب المدى . ب-الاستباق ، واهم المظاهر التي برز بها وهي : التقريري ، الإيحائي ، و الساكن .٢-الاستغراق الزمني ، او المدة ( وهي العلاقة التي تعنى بقياس السرعة ، ونحددها بالنظر في العلاقة بين مدة الوقائع والوقت الذي تستغرقه ، وطول النص قياسا لعدد اسطره او صفحاته ، وفيها برز اربع حركات سردية، منها تعمل على تسريع السرد وهــــــــــــي :-الحذف بأنماطه الثلاث ، الحذف المحدد ، والحذف غير المحدد ، والحذف الضمني . -والمجمل ( الخلاصة ) ، وهو سرد أحداث تستغرق زمنا طويلا في بضع كلمات دون الخوض في تفاصيلها .اما الحركات التي تبطئ السرد فهـــي :- المشهد، بنمطيه الحواري ،والتصويري . – ومن ثم الوقفة الوصفية التي توزعت على محورين هما : وصف الشخصية - ووصف المكان .


Article
Transformed the place in the stories of Almaadan (read open)
المكان المتحول في قصص المعدان ( قراءة مفتوحة )

Author: Diya Radi Althamre ضياء راضي الثامري
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2009 Issue: 50 Pages: 1-10
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
The Addressee in the Stories and Novels of Jasim Asi
المروي له في قصص جاسم عاصي ورواياته

Loading...
Loading...
Abstract

The addressee is very important in the narration because he is like a motivator who leads to continuity at the level of the text. The narrator narrates events to us in various images and aspects and the addressee receives these events and attempts their explanations. Then the narration model with its three aspects is complete (sender, message, receiver) for there must be an addressee whether real (explicit) or imaginary (implicit) because this enables the narrator to continue narrating events at various levels.

إنَّ للمروي له أهمية كبيرة في الدرس السردي ؛ فهو فهو بمثابة المحفز الذي يفضي الى الاستمرارية على مستوى القص. فالراوي يروي لنا الأحداث بصور وأشكال مختلفة والمروي له يتلقى هذه الأحداث ويحاول تفسيرها وعندئذ تكتمل المنظومة السردية بأركانها الثلاثة(المرسِل، المرسَل، المرسَل إليه)، إذ لابد من وجود مروي له حقيقي (ظاهري) أو متخيل (خفي)، فهذا الأمر يساعد الراوي في مواصلة الأحداث وكتابتها وفق مستويات مختلفة.


Article
Anecdotal and language environment read the stories ((havens)) for Hamad Saleh
البيئة القصصية واللغة قراءة في قصص ((الملاذات)) لـ حمد صالح

Author: Sana,a Salman Abd Al-Jabbar سناء سلمان عبد الجبار
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2009 Issue: 1 Pages: 167-178
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Anecdotal environment play an important role in the construction of fiction act and contribute to lighting the role of other narrative elements in the fiction world, and promote the component location central and essential feature in the environment and express their vision of the representation, as the ((importance of the place, in fact, Tenbjs from being a concept based on the difference and Alambaanh , the relationship of human place vary from one space to another: it is reflected in the urban space to exercise a printed character of the city, where the appeal bass on the sound level of the love of enclosed spaces, unlike the manifestation of this relationship in the countryside, Valomda wide open suppose clarion call and practices behavioral characteristic in the sitting and food , which highlights the culture of our place and power when his companions))

تؤدي البيئة القصصية دوراً مهماً في بناء الفعل القصصي وتسهم في إنارة دور العناصر السردية الأخرى في العالم القصصي، وينهض عنصر المكان بخاصية مركزية وأساسية في تمثيل البيئة والتعبير عن رؤيتها، إذ إن ((أهمية المكان في واقع الأمر تنبجس من كونه مفهوماً يقوم على الاختلاف والمباينة، فعلاقة الإنسان بالمكان تختلف من فضاء إلى آخر: إذ تتجلى في الفضاء المديني بممارسة مطبوعة بطابع المدينة، حيث النداء الخفيض على مستوى الصوت وحبّ الأمكنة المغلقة، على عكس تجليات هذه العلاقة في الريف، فالأمداء الواسعة المفتوحة نفترض النداء العالي وممارسات سلوكية مميزة في الجلوس والطعام، الأمر الذي يبرز لنا ثقافة المكان وسطوته عند أصحابه))


Article
The impact of referral in the cohesion of the text of the stories of the Prophet
أثر الإحالة في تماسك نص القصص النبوي الشريف

Author: baseem keree kder باسم خيري خضير
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2015 Volume: 2 Issue: 35 Pages: 185-218
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

The referral of the most important means of cohesion script, and can not be viewed as being a means formal link, but the way the cohesion of semantic, The elements of cohesion Refernce play a major role in the consistency of the text, from both the formal and semantic, two sections scripts referral, interested in linking internal interconnected parts of the text, and Almqamih linking text external context, it refers the latter on the external elements are not mentioned in the text; and to the stories of the Prophet of paramount importance, Dar research on the study of the impact of referral element of cohesion text of the stories of the Prophet, and the discovery of the most important references Refernce it, and went out research to results figured it value.

- جاء مصطلح نحو النص للتفريق بين الاتجاهين في دراسة نحو الجملة الذي يقف عند حدود الجملة ويراها الوحدة اللغوية الكبرى، ونحو النص الذي يرى ضرورة تجاوز الجملة إلى البحث في سمات الترابط بين سلسلة من الجمل القصيرة أو الطويلة.2- وضع (روبرت دي بيوجواند)مجموعة من المعايير النصية التي يجب أن تتوافر في النص لضمان تماسكها وهي (السبك، الحبك، القصد، القبول، الإعلام، المقامية، التناص) وقسمها أحمد عفيفي على أقسام مشابهة هي(إعادة الفظ، والإحالة، والربط الرصفي، والتضام، والاستبدال، والتعريف، والحذف) .3- عندما يستعمل مصطلح النص ينبغي الاعتداد بالأبعاد التاريخية والاجتماعية والثقافية للنص الأدبي، التي تركز على علاقاته بالمبدع الذي ينشئه والجمهور الذي يتلقاه، وتفاعله معهم.4- إن النظر إلى النصوص اللغوية من جانب علم التداولية؛ لما للدور الرئيس في تحليل النصوص في إطارها الاجتماعي، وبذلك لا يكون التماسك النصي خاصية تجريدية للأقوال، بل ظاهرة تأويلية تعتمد على المعارف الذاتية للقارئ، الذي يقوم بعملية بناء دلالي، معتمدا على طبيعة النص الذي يتطلب البناء. 5- ذهب بعض الباحثين إلى أن الإحالة المقامية لا تساعد في تماسك النص، ورأينا عكس ذلك، فمن الممكن للإحالة النصية أن تساعد على اتساق النص وتماسكه، عن طريق ربط السياق الداخلي للنص، بمرجعيته الخارجية، هذا إذا أخذنا بعين الاعتبار التماسك الدلالي للنصوص، وكان ذلك جليا من خلال النصوص التي حللناها من القصص النبوي الشريف.6- مثلت الإحالة بالضمائر الجانب الأكثر شيوعا في القصص النبوي الشريف؛ الخصوصية التي تتمتع فيها تلك العناصر، وقدرتها علة توسيع فضاء الإحالة وتعدده.7- شكلت أسماء الإشارة والموصولات وأل التعريف جانبا كبيرة من العناصر الإحالية في القصص النبوي وساهمت في اتساق النص وتماسكه.


Article
The threshold of the title in the stories Faraj Yassin is very short - a study in the compositional structure
عتبة العنوان في قصص فرج ياسين القصيرة جداً - دراسة في بنيتها التركيبية

Loading...
Loading...
Abstract

Define dictionaries title as a "clip linguist less than the sentence" () usually indicates what is put to him that it was a book or a part of the book, and has a location specified in the space of the text entitled, and is "the most important components of the author of the literary component internally is a value indicative when student where it can be considered as representing the authority of the text and media facade exerted on the receiver (...) as well as being a means to detect the nature of the text and to contribute to the decoding ambiguity

تحدد المعاجم العنوان بأنه "مقطع لغوي أقل من الجملة" يدل عادة على ما يوضع له إن كان كتابا أو جزءا من كتاب، وله موقعه المحدد في فضاء النص المعنون، ويعد "من أهم العناصر المكونة للمؤلَّف الأدبي ومكونا داخليا يشكل قيمة دلالية عند الدارس حيث يمكن اعتباره ممثلا لسلطة النص وواجهته الإعلامية التي تمارس على المتلقي (...) فضلا عن كونه وسيلة للكشف عن طبيعة النص والمساهمة في فك غموضه

Listing 1 - 7 of 7
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (7)


Language

Arabic (7)


Year
From To Submit

2015 (1)

2014 (1)

2013 (3)

2009 (2)