research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Political Philosophy of Thomas Hobbes
الفلسفة السياسية لتوماس هوبز

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractEurope experienced in the first decades of the seventeenth century, a gradual process of liberalization of political philosophy from the link theology, and imparted the secular character of intellectual interests. The idea times normal again, an idea hypothetical objective confirmation of the freedom and equality of individuals and the return of power to the origin of my people, and has taken this idea two directions, the direction optimistic, which stems from the era of natural RPR simplicity and virtue, and the man was living in happiness, and that the State spent on these happiness. While the pessimistic direction, is considered to be the life of the jungle is that prevailed in the society and the natural state formation spent on these disadvantages finding Laws governing the lives of individuals. Then came the idea of the contract, which is an extension of the idea of natural age, to explain the phenomenon of the state and its authority. Hobbs came his theory in the social contract, adding a new contribution in political thought. In book (Alliviathan) the body of his political ideas in the state that protects the vulnerable from attack mighty and intermediary organizations. The research hypothesis came that Hobbes bearer individual and Alatalaqah, but defended his absolute rule system based on the theory of natural law and the social contract and not on the theory of divine right. As this study was to clarify the philosophical and intellectual construction of Hobbes, in the interpretation of contract theory and how to set up absolute rule on the basis of the benefit of individuals indicating the logical sequence for his theory that rely on causality and the analytical method and the conclusions reached by the final.

الملخصشهدت اوروبا في العقود الاولى من القرن السابع عشر، عملية تدريجية لتحرير الفلسفة السياسية من الارتباط باللاهوت، واضفاء الطابع العلماني على الاهتمامات الفكرية. وظهرت فكرة العصر الطبيعي من جديد، كفكرة افتراضية هدفها تأكيد حرية ومساواة الافراد وارجاع السلطة الى اصل شعبي، واتخذت هذه الفكرة اتجاهين، اتجاه متفائل، والذي ينطلق من ان العصر الطبيعي امتاز بالبساطة والفضيلة، والانسان كان يعيش في سعادة، وان قيام الدولة قضى على هذه السعادة. بينما الاتجاه المتشائم، يعتبر ان حياة الغاب هي التي سادت المجتمع الطبيعي وان تكوين الدولة قضى على هذه المساوئ بايجاد القوانيين المنظمة لحياة الافراد. ثم جاءت فكرة العقد، والتي هي امتداد لفكرة العصر الطبيعي، لتفسير ظاهرة الدولة والسلطة فيها. جاء هوبز بنظريته في العقد الاجتماعي، ليضيف إسهاماً جديداً في الفكر السياسي. وفي كتابه (الليفياثان) جسد افكاره السياسية في الدولة التي تحمي الضعفاء من اعتداء الاقوياء والمنظمات الوسيطة. وجاءت فرضية البحث بان هوبز حامل لواء الفردية والاطلاقية، لكنه دافع عن نظام الحكم المطلق مستنداً الى نظرية القانون الطبيعي والعقد الاجتماعي وليس على نظرية الحق الالهي. كما جاءت هذه الدراسة لتوضح البناء الفلسفي والفكري لهوبز، في تفسير نظرية العقد وكيفية اقامة الحكم المطلق على اساس منفعة الافراد مبيناً التسلسل المنطقي لنظريته التي تعتمد على السببية والمنهج التحليلي والاستنتاجات النهائية التي توصل اليها.


Article
Thomas Hobbes and his political philosophy Analytical study of his political philosophy and his theory of government
توماس هوبز وفلسفته السياسية دراسة تحليلية لفلسفته السياسية ونظريته في الحكم

Author: Saad Mohammed Ali Hamid سعد محمد علي حميد
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Volume: 1 Issue: 130 extention Pages: 565-608
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This study is an attempt to clarify and explain Hobbes' theory in the social contract and how to establish absolute rule based on the benefit of individuals. In this study we relied on the historical approach to monitor the reality in which this thinker lived, which influenced the intellectual trends, then the descriptive approach to explain and explain the political phenomena that Hobbes addressed in his theory, and then we moved to the analytical methodology to find out the most important ideas and conclusions brought by his theory .

جاءت هذه الدراسة كمحاولة لتوضيح وتفسير نظرية هوبز في العقد الاجتماعي وكيفية اقامة الحكم المطلق على اساس منفعة الأفراد مبينة التسلسل المنطقي لنظريته التي تعتمد على السبيبة والمنهج التحليلي والاستنتاجات النهائية التي توصل اليها. واعتمدنا في هذه الدراسة على النهج التاريخي لرصد هذا الواقع الذي عاش فيه هذا المفكر, والذي اثر على الاتجاهات الفكرية, ثم المنهج الوصفي لبيان وتوضيح الظواهر السياسية التي عالجها هوبز في نظريته, وبعد ذلك انتقلنا الى المنهج التحليلي للوقوف على اهم الافكار والاستنتاجات التي جاءت بها نظريته.احتوت الدراسة على مقدمة وثلاثة مباحث واستنتاج وخاتمة. في المبحث الاول ظروف بلده ومجتمعه, وسيرة حياته وتطوره الفكري اما المبحث الثاني فجاء مبينا لمنهجه والاساس الفلسفي لنظريته, اما المبحث الاخير فاشتمل على فلسفته وتحليل الحكم .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2013 (1)