research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Training Effectiveness in Achieving the Success of Information Systems Security
فاعلية التدريب في تحقيق نجاح أمن نظم المعلومات

Author: Raid A. Al-Dabbag رائد عبدالقادر حامد الدباغ
Journal: TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين ISSN: PISSN: 1609591X / EISSN: 2664276X Year: 2012 Volume: 34 Issue: 110following Pages: 123-140
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis study aims to demonstrate the extent of effectiveness of the information systems training, and its contribution in the success of information systems security and protection. The study aims to identify the availability of information and personal experience of trained and untrained individuals, and to identify the availability of infrastructure and potentials of hardware and software in the organization, and the availability of legal legislation that supports it. This study depended in its practical side a descriptive analytical method. Fifty five questionnaires were distributed on a group of workers in the area of information systems, the most important result is the existence of variation in the level of gender and direct practical experience in the answers on the topic of information security, while the results did not show any variation in the answers of the trained and untrained individuals, finally this study came out with a set of recommendations that can be utilized in developing information security training programs.

المستخلصتسعى هذه الدراسة إلى بيان مدى فاعلية التدريب ومساهمته في تحقيق النجاح للعاملين في نظم المعلومات وحمايتها، وتهدف إلى تحديد مدى توافر المعلومات والخبرة الشخصية لدى الأفراد، مع تحديد مدى توافر البنى التحتية والإمكانات المادية والبرمجية، ومدى توافر التشريعات القانونية التي تدعمها. واعتمدت الدراسة في جانبها العملي المنهج الوصفي التحليلي، إذ تم توزيع 55 استمارة استبانة على مجموعة من العاملين في مجال نظم المعلومات من منتسبي جامعة الموصل. وكان من أهم نتائجها: وجود تباين على مستوى الجنس والخبرة العملية المباشرة في إجابات أفراد العينة حول موضوع أمن المعلومات، في حين لم تظهر النتائج أي تباين في إجابات العينة من المتدربين وغير المتدربين حول هذا الموضوع. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي يمكن الإفادة منها لتطوير البرامج التدريبية في مجال أمن المعلومات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2012 (1)