research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
الأخطاء الشائعة في اللغة التركية

Author: Sonay Hasan Tahsin صوناي حسن تحسين
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 32 Pages: 435-460
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

In order to issuing well phonetic we must concern future- next durations- every thing will be more difficult for teenagers and adults, in order to renewing it must be proper for community, he is a poet that teenagers and adults who suffer of aphasia can understand him easily, because feels and ideas reporting and connecting are being done by the tongue, words and definitions in Turkish language are used for many meanings.Turkish language is deemed as sixth international language after china, Indi, Spanish and Russian languages due to increasing number of Turkish articulates, Turkish language is being used from Europe to china great wall continually in one single geography by two million persons in the world at the time that there are 5 languages are being used in one single country.Turkish language is belonging to Ural- Altay group.Ural branch consists of fin – Uygur and Samoyed, Altay branch consists of Manchuria and Mongol, Turkish language belongs to Altay branch.The written and heard culture of any community belongs to the language, because the language is right mirror of social and cultural structure of the community.Learning and understanding Turkish language is continuing in order to get rich treasure of Turkish words and knowing its history and cultural symbols.Turkish language will be sixth international language from 100 to 12o next years because it has expanded history and geography from middle Europe to Siberia, India, Oceanus and northern Africa, so it should be drawing its time and place borders.

من اجل إصدار صوت ما بصورة صحيحة يجب الاهتمام بالفترات المستقبلية فان كل شيء سيكون صعباً بالنسبة للمراهقين والبالغين، ولغرض تجديد استعماله فانه يجب ان يناسب المجتمع، انه شاعر يسهل فهمه اكثر لدى الاطفال والبالغين غير القادرين على التحدث، لأن ايصال المشاعر والأفكار لافراد المجتمع انما يتم عن طريق اللسان، الكلمات والتعاريف في اللغة التركية تستعمل لمعاني عديدة. وفي إطار ازدياد إعداد الناطقين باللغة التركية، فانها تعتبر اللغة السادسة المعتمدة بعد اللغات الصينية والهندية والاسبانية والروسية، تستخدم اللغة التركية من اوروبا الى سور الصين العظيم بشكل متواصل في جغرافية واحدة من قبل 200 مليون شخص في العالم في الوقت الذي هناك دول تستعمل فيها خمس لغات. ان اللغة التركية على وجه الارض هي من مجموعة الاورال– التاي. يتالف فرع الاورال من فين- اويغور وسامويات اما فرع التاي فانه يتالف من المنشورية والمغولية، أي تسمية اللغة التركية من مجموعة الاورال– التاي. يعني انها مرتبطة بفرع التاي. ان التراث الثقافي المكتوب والمسموع لاي مجتمع يعود للغة، فان اللغة تعتبر المرآة الصادقة للبنية الاجتماعية و الثقافية للمجتمع. لغرض الوصول الى فهم وتعلم الخزينة الثرية لكلمات اللغة التركية واصالة تاريخها و شخصياتها فان عملية الفهم والتعلم مستمرة. ستكون اللغة التركية اللغة السادسة عالمياً، من مائة الى مائة و عشرين سنة ولكون اللغة التركية صاحبة تاريخ و جغرافية ممتدين من حدود اواسط اوروبا الى سيبيريا والهند والاوقيانوس وشمال افريقيا فانه من المناسب رسم حدودها من الناحيتين الزمانية والمكانية للموضوع.


Article
دراسة في تأريخ وتطور اللغة التركية

Author: نهاد محمد عاشور
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 8 Pages: 221-211
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

تعتبر اللغة التركية إحدى اللغات الأورالية - الألطائية ، وإن لغات كلا الفرعين (الأورالية - الألطائية) تنتمي جغرافيا لسلسلة جبال الأورال التي تفصل اوربا عن آسيا وجبال الألطاي التي تقع في وسط قارة آسيا.
إن من أهم اللغات التي توجد ضمن هذه العائلة (الأسرة) اللغوية هي المجرية والتركية والفنلندية والمغولية ولهذه اللغات أساس مشترك في بعض الخصائص اللغوية والبنيوية وكذلك ففي كل هذه اللغات يلعب التوافق الصوتي دورا مهما في حركة اللواحق وفي تكوين مشتقات الكلمات ، ويبدو هذا واضحا في اللغة التركية.
فكل هذه اللغات تعتمد على إضافة اللواحق الى جذر الكلمة الرئيسية لكي تعطي وظائف نحوية عديدة ، يشتمل مصطلح اللغات التركية على عدد كبير من اللغات التي تعود الى أصل واحد. تنتشر اللغة التركية على مساحة تمتد من أواسط آسيا وحتى غربها مرورا باتجاه شرق أوربا.
وبالنتيجة فإن اللغة التركية قد أفرزت بعض اللهجات بعد هجرة القبائل التركية والتي كان من أشهرها قبائل الأوغوز والقبجاق والتركمان. وتمثل نقوش الأورخون والأويغور والبلغار مرحلة مهمة في تطور اللغة التركية.


Article
Adjectives in Turkish Language
الصفات في اللغة التركية

Author: Hasan M. Ferhan حسن محمد فرحان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2010 Issue: 19 Pages: 433-440
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Adjectives in Turkish Language come before the nouns. An adjective is known by the word which explains the meanings of nouns, its characteristics and things related to these nouns whether they are nouns of human beings or animals. It also shows us its numbers ,characteristics and orders . An adjective differs from a noun by not taking suffixes for the cases of singular plural and possession.Adjectives are divided into two parts according to their function: descriptive adjectives and question adjectives.

تأتي الصفات في اللغة التركية قبل الموصوف. وتعرف الصفة نانها الكلمة التي توضح معاني الأسماء وتبين لنا خصائص وأحوال الموجودات عاقلة أم غير عاقلة. كما تبين لنا أيضا عددها، ألوانها، ترتيبها وقربها. تختلف الصفة عن الاسم من حيث عدم أخذها لواحق حالات الاسم والجمع والتملك.تنقسم الصفات من حيث الوظيفة الى قسمين.الصفات الوصفية والتعينية.الصفات الوصفية: هي الصفات التي تبين أوصاف الأشياء .الصفات التعينية: هي التي تبين الاسم من حيث الإشارة، الاستفهام، الابهام والسؤال.


Article
الأصوات في اللغة التركية

Authors: Nihat Mehmet نهاد محمد عاشور --- Hasan Mehmet حسن محمد فرحان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 27 Pages: 445-458
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Phonetics has many divisions & branches according to sound production & performance & also due to its physical & functional nature.To study the voiced sounds means studying it according to the movement of articulators, their position & vibration arising from these movements & positions.We aimed in this research to study the voiceless sounds and voiced sounds to distinguish the difference between them by discovering the nature of each sound and its features phonetically & their position in the structure of the language .

لعلم أصوات اللغة تقسيمات وتفريعات عديدة بحسب خروج الأصوات ومراحل أدائها, وبحسب طبيعتها من الناحيتين المادية والوظيفية.أن دراسة الأصوات المنطوقة تتم من خلال النظر في حركات أعضاء النطق وأوضاعها بالإضافة إلى الذبذبات الهوائية الناتجة مباشرة عن هذه الحركات والأوضاع. ولقد هدفنا في بحثنا هذا إلى الكشف عن أصوات اللغة الصوامت منها والصوائت وبيان الاختلاف بينهما عن طريق الكشف عن طبيعة كل صوت وبيان خواصه أخذين في الحسبان الجانب الفوناتيكي وموقع كل منهما في بنية اللغة.


Article
Conjunction in Turkish Language
اداة الربط في اللغة التركية

Author: Hassan Mohammed Farhan حسن محمد فرحان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 7 Pages: 211-222
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

It is a tool which plays the function of conjuctingamong words, phrases and sentences. Its function andmeaning become clear during the text and it doesn'tcome single for it has no meaning alone.In fact, conjunctions in Turkish language are notexisted in origin but the effect of other foreignlanguages upon the Turkish language has becomenecessary to enrich the Turkish language by this tool

هي الأدوات التي تقوم بوظيفة الربط بين الكلمات والعبارات والجمل،وتتضح وظيفتها ومعناها من خلال السياق ولا ترد منفردة إذ لا معنىلها.وفي الحقيقة إن أداة الربط في اللغة التركية غير موجودة في الأصل،الا إن تأثير اللغات الأجنبية على اللغة التركية أصبح بحاجة ماسة لاغناءاللغة التركية بأداة الربط .


Article
System of Inflections and derivertion in Turkish language
الأبنية الفعلية في اللغة التركية

Author: Nihad Mohammed Ashoor Assistant نهاد محمد عاشور
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2011 Issue: 23 Pages: 387-399
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

It should be necessary for any researcher to give some information (notification) about sufix in Turkish language.Suffixes: aer syllables without meaning and couldn’t used be alone, but if they are concatenated with the root words, then they sould have meaning and function.Suffixes are divided due to their function into two categories:A: Derivative Suffixes.B: Conjugate Suffixes.What concerns me in this research is derivative Suffixes, which chang the meaning and the origin of the word, when they are added (concatenated) to the roots of the words.There are four kinds of derivatives Suffixes which they are:1) Suffixes which change the word as a noun into another noun.2) Suffixes which change the word as a noun into a verb.3) Suffixes which change the word as a verb into a noun.4) Suffixes which change the word as a verb into a verb.

تعتبر اللغة التركية من اللغات الالتصاقية التي تعتمد على اللواحق في اشتقاق الكلمات. واللواحق تلحق بالجذور الفعلية والاسمية على حد سواء بغية اشتقاق الكلمات وبيان وظائفها داخل الجملة, ولا يمكن استعمالها مجردة دون إلحاقها بالجذور أو بالكلمات وليس لها أي معنى أذا استعملت وحدها وكما وان الحروف الصوتية الموجودة في اللواحق تخضع لقاعدة التوافق الصوتي. تنقسم اللواحق من حيث وظائفها إلى قسمين: لواحق الاشتقاق وهو ما تطرقنا له في بحثنا هذا حيث أن هذه اللواحق تعمل على تغيير معنى الكلمة ونوعها عند أضافتها إلى الجذور أوالى المفردات ولا تأتي بعد "لواحق التصريف" وهي القسم أو الوظيفة الثانية للواحق,أي أن لواحق الاشتقاق تلحق مباشرة بالجذور.وتوجد في اللغة التركية أربعة أنواع من لواحق الاشتقاق:أ. لواحق اشتقاق أسم من أسم أخر.ب. لواحق اشتقاق فعل من أسم.ج. لواحق اشتقاق أسم من فعل.د. لواحق اشتقاق فعل من فعل أخر.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

2012 (1)

2011 (1)

2010 (1)

2007 (2)