research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Attitud of the U.S.A. Toward Arab Changing Movements
موقف الولايات المتحدة الأمريكية من الثورات العربية

Author: . Sana A.Aziz AL- Taee, Regional سناء عبدالله عزيز الطائي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 27 Pages: 312-336
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

No doubt that the attitudes of some states toward the historical events have major importance in explaining the dimension and nature of the event. Since the U.S.A. was infront of the super powers that called for the necessity of change and reform in the Arab world through its concentration on the reports of the Arab human development and the negative consequences that are resulted from the Arab political, economic, and social life during the three past decades; thus, observing the attitudes of these powers is essential, so, the research targeted to the Arab changing movements in Tunisia, Egypt, Libya, Yemen, and Syria. In addition, the research contributes to explain the contradiction in the American attitude toward these events and its stages; before that, we must review the starting point of these changing movements and the causes and effects according to the historical and political approach that based on researching and investigating the events to access to the desired results.

ليس من شك في ان لمواقف بعض الدول من الأحداث التاريخية، أهمية كبيرة في توضيح أبعاد الحدث وطبيعته، ولما كانت الولايات المتحدة الأمريكية في مقدمة الدول الكبرى التي دعت إلى ضرورة الإصلاح والتغيير في العالم العربي من خلال تركيزها على تقارير التنمية البشرية العربية وما أفرزته من سلبيات اعتورت الحياة السياسية والاقتصادية والاجتماعية العربية خلال العقود الثلاثة الماضية، لذا فإن متابعة موقف هذه القوى يعد ضرورياً، البحث يهدف إلى معرفة حقيقة الموقف الأمريكي من حركات التغيير العربية في تونس ومصر وليبيا واليمن وسوريا، كما سيوضح التناقض في الموقف الأمريكي تجاه الأحداث وما مر به من مراحل، وقبل هذا لابد من التعرض إلى بدايات حركات التغيير واسبابها ونتائجها، متبعين في ذلك المنهج التاريخي السياسي القائم على البحث والتقصي وراء الأحداث للوصول إلى النتائج المتوخاة من ذلك.


Article
Attitude of the USA Towards Arab Revolutions in 2011: Egypt and Libya as an Example
موقف الولايات المتحدة الأمريكية من الثورات العربية عام 2011 مصر وليبيا أنموذجان

Author: Mithaq K. Jalud ميثاق خيرالله جلود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 221-246
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The year 2011 was the decisive time between the silence and submission of Arab people toward deteriorating situations and their uprisings to regain their looted rights. Tunisia was the first as its young people revolted against Zein AL-Abdeen Bin Ali who wanted to stay until the day of death. Then, the revolution of Egypt come which may be considered the most important since Egypt was always the inspirer for Arab people in all fields. As for Libyan uprising, the harsh response by Muwamar AL-Qaddafi was the reason to change the revolution from peaceful to armed one, beside that it was with an international intervention. While, the result of the Syrian revolution is still not definite, but history would not go backwards. The Yemen revolution was alittle different, especially after Saudi-Gulf intervention which safed a way out for the former president Ali Abdullah Salih due to the Yemeni direct impact on Gulf states. With regards to the attitude of the USA toward Arab revolution, the American administration interacted with the developments but could not direct them.

كان العام 2011 التاريخ الفاصل بين صمت الجماهير العربية واستكانتها لأوضاع متردية، وبين انتفاضتها لاسترداد حقوقها المسلوبة. وقد سجلت تونس السبق فثار شبابها على زين العابدين بن علي الذي أراد البقاء في الحكم جتى وفاته، ومن ثم جاءت الثورة المصرية والتي من الممكن أن نعدها الأهم وذلك لان مصر كانت دوما الملهم للجماهير العربية في عدة مجالات، أما الثورة الليبية فقد كان الرد القاسي من العقيد معمر القذافي على الثوار سببا في تحول الثورة من سلمية إلى مسلحة فضلا عن أنها جرت تدخلا دوليا، أما سوريا فمازالت نتيجة ثورتها لم تحسم بعد إلا أن عجلة التاريخ لاتعود إلى الوراء، وقد كانت ثورة اليمن مختلفة قليلا وبخاصة بعد التدخل السعودي الخليجي الذي امن مخرجا للرئيس السابق علي عبدالله صالح وذلك للتأثير اليمني المباشر على دول الخليج. وفيما يخص الموقف الأمريكي من الثورات العربية فقد تفاعلت الإدارة الأمريكية مع الأحداث إلا أنها لم تستطع توجيهها.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2013 (1)

2012 (1)