research centers


Search results: Found 54

Listing 1 - 10 of 54 << page
of 6
>>
Sort by

Article
Al Mawloody Renewal Economic Views
الآراء الاقتصادية التجديدية للمودودي

Author: Subhy Fandy Alkubaicy صبحي فندي الكبيسي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2009 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 30-58
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This is a study of an aspect of Islamic thought, that is economic thought and study at this level is of particular importance for several considerations Perhaps the most important in this study is that the whole Islamic economic thought such as innovation in Islamic thought, because Islamic economic thought, especially that which is related to the construction of a theory Modern Islamic economics, this modernity is related to two types of factors. First, positive economic theory and positive economics in general are newly established, moreover, the old writings in the field of forensic science were comprehensive writings were not to distinguish between one system and another or the field and another These systems overlap those areas from the universality of Islam and this is the second of these factors.

هذه دراسة لجانب من جوانب الفكر الإسلامي، ذلك هو الفكر الاقتصادي والدراسة على هذا الصعيد ذات أهمية خاصة لاعتبارات عدة لعل أهمها على صعيد هذه الدراسة ان الفكر الاقتصادي الإسلامي كله من قبيل التجديد في الفكر الإسلامي، ذلك لان الفكر الاقتصادي الإسلامي لاسيما ذلك الذي يتعلق ببناء نظرية اقتصادية إسلامية حديث النشأة، هذه الحداثة ترتبط بنوعين من العوامل أولها ان النظرية الاقتصادية الوضعية وعلم الاقتصاد الوضعي عموماً حديثاً النشأة، زد على ذلك ان الكتابات القديمة في مجال العلوم الشرعية كانت كتابات شاملة لم تكن لتمييز بين نظام وآخر أو مجال وآخر لترابط تلك الأنظمة وتداخل تلك المجالات انطلاقا من شمولية الإسلام وهذا ما يمثل ثاني هذه العوامل.ولعل الأزمة الفكرية التي تمر بها البشرية في عصرها الراهن على الصعيد الاقتصادي ما يضفي أهمية خاصة على إبراز المساهمات التجديدية للعلماء المسلمين، لاسيما تلك التي تتسم ببيان البرامج العملية للتغيير الاقتصادي، ولعل احدث ما أفرزته الأنظمة الوضعية من سلبيات والذي يمثل قمة هذه الأزمة العولمة وما تعنيه من هيمنة وسلب واستغلال مستغلة نتائج الثورة المعلوماتية والتكنولوجية ... وذلك لصالح القطب المهيمن، ويناظر ذلك العولمة بمفهومها الإسلامي حيث العمران والتمدن ... فعولمة الإسلام عولمة البناء والحضارة. والتعاون والسلم والتكافل... وعولمة الأزمة الفكرية التي أبدعتها الأنظمة الوضعية عولمة النهب والهدم والاستعمار والتطاحن والحرب والأثرة ...الخ.ان البحث ينطلق من فرضية مفادها ان المودودي هو من أعلام الاقتصاد الإسلامي كتب في مجالات فكرية عديدة وساهم في تجديد جوانب مهمة من ذلك الفكر عبر اطلاعه على النظم الوضعية وما فيها من مثالب، وعبر اطلاعه الواسع على نظريات الاقتصاد الوضعي لاسيما تلك المتعلقة بتبرير الفائدة فكانت ردوده على تبرير الربا منطلقة من حجج المفكرين الوضعيين.ولإثبات ذلك عمدنا إلى قراءة أفكار المودودي من خلال مؤلفاته مباشرة فوقفنا على كتبه في الاقتصاد الإسلامي ولعل أهمها أسس الاقتصاد بين الإسلام والنظم المعاصرة وكتابه "الربا" وكتابه "معضلات الاقتصاد وحلها في الإسلام" وكتابه "موجز تاريخ تجديد الدين وأحيائه" و"واقع المسلمين وسبيل النهوض بهم" و"فتاوي الزكاة".وللبرهنة على فرضية البحث اقتضى الأمر معنا أن نقسم دراستنا على الفقرات التالية :-مفهوم التجديد عند المودودي.-آراء المودودي في النظم الاقتصادية.-آراء المودودي في الربا.-آراء المودودي في الزكاة.هذه الدراسة عمل من هيمن عليه النقص فالكمال لخالقه لا له، ومن عرف بالضعف وخلق الإنسان ضعيفاً، فالقوة لخالقه لا له، ومن طبيعته العجلة وخلق الإنسان عجولا، فان كان في البحث هفوات فالنقص والضعف والعجالة (وهي صفات الباحث) هي المسؤولة عن ذلك، وان كان فيه حسنات فذلك من نعم من علم الإنسان مالم يعلم، وما بكم من نعمة فمن الله، وحسب الإنسان ان يبذل جهده وبإخلاص فله ان أصاب حسنتان وان أخطا فحسنة، فالله أسال ان يجعل ذلك في الصالح من صفحات أعمالنا، وأسال الله ان يبعث لهذه الأمة من يجدد لها دينها، وينقلها إلى حيث تقود الأمم وتتربع على عرش القيادة للبشرية فهي وهي الوحيدة التي تصلح ولا تفسد، تبني ولا تهدم، انه نعم المولى وهو سميع الدعاء.وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين


Article
آراء فقهية شاعت مع أن أصحابها رجعوا عنها

Author: عبد الرحمن حمدي شافي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2012 Volume: 4 Issue: 13 Pages: 1261-1298
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

1.معظم علماء الأمة الإسلامية وردت عنهم آراء شرعية في شتى مجالات العلوم الشرعية ثم عادوا عنها ، وهو أمر حدث في زمن الصحابة رضوان الله عليهم أجمعين وإلى حد الآن ، وهو أمر طبيعي لا يمنعه مانع شرعي ولا عرفي .2.عودة الفقيه عن رأي رآه ، دليل على إخلاص الفقيه ودقته ، وخشيته لله تبارك وتعالى ، ومؤشر على عدم إصراره على الخطأ الذي يكتشفه ، وربما هو واجب يحتمه تقوى الله ، فالفقيه مبلّغ عن الله تعالى حكمه للناس .3.لابد أن يكون هناك سبب وجيه يدعو الفقيه إلى التراجع عن قوله ، كدليل لم يكن يعرفه ثم اطلع عليه ، أو تبين له ضعف دليله الأول ، وصحة دليل يعارضه ، لكن لابد أن يكون الدافع له على الرجوع دليلاً أقوى مما اعتمده في قوله الأول ، وأن لا يحمله على الرجوع هوى أو تعصب أو ميل عن الحق .4.وإذا رجع المفتي أو الفقيه عن رأي رآه ، لم يعد ذلك قولاً له ، بل هو في حكم القول المنسوخ ، لاسيما إذا عُرف أن له رأياً ثانياً متأخراً عن ذلك الرأي ، وصرح بترك رأيه الأول ، أو قال : رجعت عنه ، أو أن الأصح هو قولي الثاني ، فإن لم يًعرف تاريخ أولهما ، أو لم ينص الفقيه على ترجيح أحد قوليه ، فيُعتد بالقولين عن ذلك الفقيه في تلك المسألة .5.إذا ثبت رجوع الفقيه عن قوله ، ولم يكن غيره قال بذلك القول ، فلا يجوز للمقلد العمل به ، وعليه الرجوع عنه إن كان قد عمل به ما أمكن ذلك ، فإن تعذر الرجوع كأن تزوج بموجبه بامرأة وتم الدخول أو حصل له منها ولد ، فلا يلزمه فسخ النكاح إلا إذا كان الرأي يناقض دليلاً قطعياً كقرآن أو سنة متفق عليها أو إجماع مقظوع به فيجب الفسخ حينها . لكن يجوز للمقلد إن كان قادراً على التمييز بين الأدلة أن يصحح ما رجع عنه الفقيه إذا دلّ الدليل الصحيح عليه بشرط أن يوجد عالم آخر سبقه إلى القول بهذا الرأي ، حتى لا يكون مبتدعاً قولاً لم يسبقه إليه أحد .6.اختلاف الأقوال المروية في بعض المذاهب عن شيخ المذهب محمول على وجود قولين له في المسألة في وقتين مختلفين ، كالشافعي في العراق ومصر ، وربما كان ذلك بسبب الخطأ في النقل والغلط من الرواة ، كما في أغلب الروايات عن أبي حنيفة وأحمد ، ففي هذين المذهبين إذا لم تصح رواية عن الفقيه تفيد تراجعه عن قوله ، وجب الأخذ بالأقوى من الدليلين ، لأن أئمة المذاهب نصوا على : أن مذاهبهم هي ما وافق الحديث الصحيح (إذا صح الحديث فهو مذهبي ).7.الأرجح في عقوبة الخمر أنها كانت حداً بلغ أربعين جلدة بفعل النبي صلى الله عليه وسلم ، وما زاده الصحابة فيما بعد إنما كان تغليظاً في التعزير والتأديب ، في بعض الحالات على بعض الشاربين للخمر ، وليس حكماً عاماً للجميع ، ولذلك نجدهم سرعان ما عادوا عن ذلك إلى الأربعين ، لما تأكدوا أن العقوبة حد لا تجوز مجاوزته .8.الأرجح أن الصحابة اتفقوا (لاسيما عمر وعلي رضي الله عنهما) على أن من تزوج امرأة في عدتها من زوج آخر فعليهما التأديب ، ويفرق بينهما إلى حين انتهاء عدة الأول ، ثم تعتد من الثاني أيضاً ، وإن شاءا تزوجا بعد ذلك ولا تحرم عليه مؤبداً كما هو مشهور ، لأن ذلك لم يصح عن عمر ، وعلى فرض صحته فقد ثبت رجوعه عنه ليتفق مع علي عليه .9.الراجح أن أبا حنيفة رجع عن قوله : بأن نهاية وقت المغرب بغياب الشفق الأبيض ، وأن الذي استقر عليه رأيه هو بغياب الشفق الأحمر ، ولا يصح روايته عن أبي حنيفة على أنه رأي له . 10.الراجح أن أبا حنيفة رجع عن النهي عن أكل لحم الخيل ، وقال بإباحتها .11.الراجح عند أئمة المذاهب الثلاثة غير الحنفية أنهم رجعوا عن قولهم : إن علة الربا في النقدين ( مطلق الثمنية ) إلى القول بأنها : ( جوهر الثمنية ، أو الثمنية الغالبة ) . فلا يجوز البقاء على القول الأول لعدم وجود قائل به ، ولا يصح نسبته إلى الأئمة الثلاثة .12.لا يجوز إفتاء من حلف بالطلاق بأن عليه كفارة يمين إذا نوى اليمين ، لأنه لم يقل بذلك أحد من أهل العلم سوى ابن تيمية ، ثم حرمها على نفسه ومنع غيره من القول بها .


Article
Construction of Drug Company Data System using Multidimensional Database Insertion
انشاء منظومة بيانات لشركة أدوية باستخدام الأدخال متعدد الأبعاد للبيانات

Authors: Hind Khalid. Hameed هند خالد حميد --- . Rajaaaldeen Abad Khalid رجاء الدين عبد خالد
Journal: Journal of Engineering and Sustainable Development مجلة الهندسة والتنمية المستدامة ISSN: 25200917 Year: 2013 Volume: 17 Issue: 4 Pages: 212-219
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

A multidimensional database is a data warehouse that supports basically the efficient execution of complex business decision queries. Every response can be significantly improved by storing an appropriate set of Appear views of the data. These views are selected from the multidimensions whose elements represent the solution space of the problem. Techniques discussed in this paper can be implemented using relational database technology. The approach is also capable of exploiting multidimensional query processing, Techniques like aggregation, this yields a practical solution with low computational overhead,In this paper. Techniqueswe propose multidimensional databases. Dimensions, dimension hierarchies and cubes are formally introduced , furthermore; we provide a mapping of the multidimensional model to the relational model and to multidimensional arrays.the results shows much progressing speed of data insertion , decision capability , and cost reduction as well comparing with traditional data insertion.

البيانات متعدد الأبعاد هو مخزن للبيانات يدعم بشكل أساس كفاءة اتخاذ القرارلتنفيذ الأعمال المعقدة .كل استجابة يمكن ان تبرهن بشكل ملحوظ بواسطة خزن مجموعة مناسبة من المنظورات المظهرية للبيانات . هذه المنظورات مختارة من ابعاد متعددة والتي عناصرها تمثل فضاء الحلول للمشكلة . التقنيات التي تمت مناقشتها في هذا البحث يمكن أن تنفذ بأستخدام تقنية قاعدة البيانات المترابطة . المقاربة قابلة أيضا لأستكشاف المعالجات متعددة البيانات ، التقنيات مثل تجمعات البيانات ، تعطى حلولا عملية مع حوسبة واطئة التكلفة.التقنيات التياقترحناها وتم تطبيقها هي قواعد البيانات متعددة الأبعاد. ألأبعاد ، تدرجات الأبعاد ، والمكعبات تم تصميمها وتقديمها علاوة على وضع الخارطة لأنموذج الأدخال متعدد الأبعاد لحالة البحث و المصفوفات متعددة الأبعاد . وقد أظهرت النتائج تقدما أعلى في سرعة ادخال البيانات وقابلية صنع القرار و تقليل في التكاليف أيضا بالمقارنة مع نظم ادخال البيانات التقليدية .


Article
Zoroastrianism The Views and Comments
الديانة الزرادشتية ملاحظات واراء

Author: Usama Adnan Yahiya اسامة عدنان يحيى
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2016 Issue: 72 Pages: 1-81
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

1. The cult in Zoroastrianism made into various divine powers, which are classified into three categories: the great Creator God: Ahura Mazda, Amesha Spentas, and yazads.2. The reverence for the gods of the first duties of man in Zoroastrianism, and reverence for the gods includes two components: prayer, and sacrifice.3. Prayers were offered to the gods two objectives include: the glorification of the gods, and the fight against evil.4. The offerings of the most important duties of man toward God, and is usually accompanied by an appropriate prayer offerings, and the offerings are not provided by human beings to the gods, but the gods give to each other.5. Sraosh offerings has been associated, in particular, a mediator between the Lord and man so any sacrifice to the god Ahura Mazda no longer valid unless Sraosh exists there.6. There are several reasons for offerings in ancient Iran, including: feed the gods; the fight against evil; man ; get help gods; and thanked the gods to help them to humans; gives health rights, and protected from the disease; accompanied the birth of children; grants and prosperity; and affect the forces of nature.7. Zoroastrians gave gifts into the temple, and the priests layer Magi are the ones who preside over the provision of sacrifice, who are the beneficiaries of the offerings presented to the gods.8. Offering sacrifices in Iran in exposed locations: mountains, rivers and lakes.9. Confirms Zoroastrian religious traditions to deny many people the right offerings, because of their social status.10. Some of the offerings include a symbolic offerings, Like: Prayer, wisdom of the tongue, Holy spells, holy speech, Acts, sincere or spoken words, human life, his actions and his works.11.Zoroastrian hymns confirm the sanctification of the spirit of the bull and his creator, was also the sanctification of the souls of all useful animals, and no doubt was the sanctification of cattle represents an old tradition of Indian-Iranian peoples.12. Sanctification not only for the gods Zoroastrians but there were several sacred power: the holy words and rituals; material things; Chinvad Bridge and the paradise of Ahura Mazda; Hvareno; sincere objects; Fravashis; abstract concepts; and masters.

كانت العبادة في الديانة الزرادشتية تقدم الى مختلف القوى الالهية، وهي تصنف الى ثلاثة اصناف: الاله الاعظم الخالق اهورامزدا، واميشاسبيندات(الفيوض السرمدية)، واليازاديين. وعد تقديس الالهة من اولى واجبات الانسان في الديانة الزرادشتية، وتقديس الالهة يتضمن عنصرين هما: الصلاة، والقربان، والصلوات المقدمة الى الالهة تتضمن غايتين هما: تمجيد الالهة، ومكافحة الشر. اما القرابين فتعد التعبير الاكثر وضوحا لمفهوم القداسة الزرادشتية، فهي من اهم واجبات الانسان تجاه الالهة، وبرهانا صادقا عن عبادته لها، عادة ما يرافق تقديم القربان صلاة مناسبة ، والقرابين لا يقدمها البشر للآلهة فحسب، بل كانت الالهة تقدمها لبعضها. ارتبط الاله سراوش بالقربان بشكل خاص، وهو الوسيط بين الرب والانسان لذا فإن اية اضحية للرب الحكيم(اهورامزدا) لا تعد صحيحة ما لم يكن سراوش موجودا فيها. وهناك اسباب عدة لتقديم القربان في ايران القديمة اهمها: انها تمثل طعاما للآلهة، كما ان القربان يقدم بهدف الى التخلص من الشر؛ من اجل فائدة الانسان ومستقبله؛ والحصول على مساعدة الالهة؛ وشكر الالهة على مساعدتها للبشر؛ وانه يمنح الانسان الصحة، ويحميه من المرض؛ والقربان يرافق ولادة الاطفال تقديم القرابين، ويستطيع ان يمنح والرخاء ؛ ويؤثر على قوى الطبيعة.قدم الزرادشتيون قرابينهم في المعابد، وكانت طبقة الكهنة المجوس هم الذين يترأسون تقديم الاضاحي، هم الطبقة المستفيدة من القرابين المقدمة للآلهة، وتقدم القرابين في ايران في المواقع المكشوفة: كالجبال، وامام الانهار والبحيرات، في حين تشير التقاليد الدينية الزرادشتية الى حرمان العديد من الناس من حق تقديم القربان، بسبب وضعهم الاجتماعي.كانت القرابين الزرادشتية تتضمن قرابين رمزية: كالصلاة، وحكمة اللسان، والرقي/التعويذات المقدسة، الكلام(ربما المقدس)،والافعال، والكلمات الصادقة أو المنطوقة، فضلا عن حياة الانسان، وافعاله واعماله. وتؤكد الترانيم الزرادشتية على تقديس روح الثور وخالقه، كما تم تقديس ارواح جميع الحيوانات المفيدة، وبلا شك كان تقديس الماشية يمثل تراثا قديما للشعوب الهندية-الايرانية.لم يقتصر التقديس بالنسبة للزرادشتيين على الالهة بل كانت هناك عدة قوة مقدسة وهي: الكلمات المقدسة والطقوس؛ الاشياء المادية؛-جسر جينڤات وفردوس اهورامزدا؛ الهڤارنو؛ الكائنات المخلصة؛ الفراڤاشي؛ المفاهيم المجردة؛ والاسياد.


Article
Views of Alcoholic Patients' about the Concept of Alcohol Addiction in Ibn Rushed Hospital in Baghdad City

Author: Siham A. Hamoo
Journal: Mustansiriya Medical Journal مجلة المستنصرية الطبية ISSN: 20701128 22274081 Year: 2016 Volume: 15 Issue: 2 Pages: 34-39
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Alcohol addiction contributes to a high burden on the society in terms of years that people spend with disability or in poor health because of alcohol-related illnesses or injuries. Aim: To describe the socio-demographic characteristics, assess views of alcoholic patients toward alcoholic addiction, to find out the significant variance of views of alcoholic patients' with regard to their demographic characteristics. Patients and method : descriptive analytic study carried out on a purposive “non probability” sample of (30) patients with alcoholic addiction, selected from in-patient in Ibn Rushed Psychiatric Hospital in Baghdad City, from June 2014 to July 2015. A questionnaire is constructed for the purpose of the present study which is distributed across 2 main parts. Part one included the demographic characteristics of the sample, and part two included knowledge about alcohol addiction. The overall items which were included in the questionnaire of this article are 53 items. Validity and reliability of the questionnaire were determined through the review of a panel of experts and the pilot study. Data were collected through the period from 2|8|2014 to 2|9|2014. It was analyzed through the descriptive statistics (frequency, percentage, and mean of score) and inferential statistics. Results: 100% of the sample were male. 36.3% of the sample were age range (40-49), and 6.6% were age 50 to over 60. 56.6% were primary school graduate, no one had advanced education. 60% were married, 76.7% were self-employmenT, and 20% of them had sufficient income. 40% had illegal house ownership. 96.6% was smoker, 73.3% had family history of drinking alcohol, and 80% had alcoholic friends. The patients had little knowledge regarding alcohol addiction (mean of scores =1.65), there was significant association between patients' knowledge with regard to their age groups, level of education, marital status, income, house ownership, while there was no significant association regarding occupational status. Conclusion: the study concluded that there was a low level of knowledge concerning alcohol addiction so education programs should be arranged about alcohol addiction to improve views of people knowledge, believes and attitudes towards alcohol addiction.


Article
The grammatical views of the chest of the great al-Khawarizmi (v. 617 AH)
الآراء النحوية لصدر الأفاضل الخوارزمي (ت: 617ه) في كتابه التخمير

Loading...
Loading...
Abstract

This study is aiming at explaining the grammatical points of views of Sadrul Al-Afadhil Al-Khawarizmi in his book " Al-Takhmeer".That book is one of the paraphrasing and explaining books of "Al-Mufassal",the book of Al-Zamkhashri. Al-Khawarizmi has taken great deal of his consideration to explain it.In addition, he followed Al-Zamkhashri in dividing his book into four sections ;Nouns,Verbs,Articles,and a section containing all the three mentioned.The methodology of explaining the topic based on choosing grammatical problems that occurred in Al-Takhmeer book in which Al-Khawarizmi discussed the grammatical points of views of different grammarians.In this study, the researcher mentioned some problems that Al-Khawarizmi agreed and others that he didn't in addition to other grammatical views on which he didn't give his own opinion

يهدفُ البحثُ إلى بيانِ الآراء النَّحوية لصدر الأفاضل الخوارزمي في كتابه (التخمير), والَّذي يُعَدُّ أحد شروح كتاب (المفصَّل) للزمخشري, واهتمَّ الخوارزمي اهتماماً كبيراً بشرحِهِ, ونهج منهج الزمخشري في تقسيم كتابه على أربعة أقسام: (أسماء, وأفعال, وحروف, وقسمٌ في المشترك). وكانتْ طريقة عرضِ المادة تقومُ على اختيار مسائلَ نحويةٍ مِن كتابِ التخمير تعرَّضَ فيها الخوارزمي لآراءِ العلماء النَّحوية, وارتأيتُ في بحثي هذا أنْ أذكُرَ مسائلَ وافقَ فيها العلماءُ, وأُخرى ذهبَ مذهباً مُخالِفاً لهُم, والبعضُ الآخر يذكرها من دونَ ترجيحِ رأي على آخر.


Article
The verbal views attributed to the human beings of the Umrah are intellectual readings
الآراء الكلامية المنسوبة إلى بشر بن المعتمر قراءة فكرية

Authors: Hadi O. Hassan هادي عبيد حسن --- Ebraheem R. Abdullah إبراهيم رجب عبد الله
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028 Year: 2018 Volume: 9 Issue: 36 Pages: 339-380
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

To contribute to the identification of important intellectual issues of personalities in our heritage away from ideological or doctrinal intolerance, we must rethink the output of our former thinkers in accordance with a contemporary scientific methodology, and look at issues of dispute as a source of diversity and richness, not a source of discrimination and scourge.And with the time that separates us from these thinkers, but we connect with them issues of human intellectual dimensions of moral and knowledge is important, and we need to know them because they are related to the human, spiritual and religious aspects. Thus, we believe that the call to renew the science of speech does not mean the rejection of the old topics as a whole, but means enriching This science of new curricula and topics added to what is vital and important.We have chosen the subject of "the verbal opinions attributed to Bashr bin Al-Mu'tamer " intellectual reading ", and according to our knowledge, we did not find those who preceded us to do this study for the speaker Almtazli despite his authenticity and his position in the prestigious speech. Our approach in this research after the inventory of these views compared with the views of the speakers and philosophers and to identify the origin of these ideas and the purpose of citing them religious texts, and analyzed these views and illustrated the philosophical dimensions .We have decided to begin with this introduction with a brief definition to the life and biography of Bashr bin Al-Mu'tamer and then we held two topics, the first in theology, and another in the natural and human, and finished our research with a conclusion that shows the most important results we have reached

للمساهمة في تبيان المسائل الفكرية المهمة لشخصيات في تراثنا بعيداً عن التعصب الفكري أو المذهبي، علينا أن نعيد النظر في نتاج مفكرينا السابقين وفقاً لرؤية معاصرة تتسم بالمنهجية العلمية، وأن ننظر إلى مسائل الخلاف على أنها مصدر تنوع وثراء، لا مصدر تفرقة وبلاء. ومع بعد الزمن الذي يفصلنا عن هؤلاء المفكرين إلا أنه تربطنا معهم مواضيع فكرية إنسانية ذات أبعاد أخلاقية ومعرفية مهمة، ونحن بحاجة إلى معرفتها لأنها تتعلق بالجانب الإنساني والروحي والديني، وبهذا فإننا نرى أنّ الدعوة إلى تجديد علم الكلام لا يعني نبذ المواضيع القديمة برمتها وإنّما يعني إثراء هذا العلم بمناهج ومواضيع جديدة تضاف إلى ما هو حيوي ومهم. وقد وقع اختيارنا على موضوع " الآراء الكلامية المنسوبة إلى بشر بن المعتمر " قراءة فكرية"، وبحسب علمنا لم نجد من سبقنا القيام بهذه الدراسة لهذا المتكلم المعتزلي على الرغم من أصالته ومنزلته المرموقة في علم الكلام. وكان منهجنا في هذا البحث بعد جرد هذه الآراء مقارنتها مع آراء المتكلمين والفلاسفة والوقوف على أصل هذه الأفكار والغاية منها والاستشهاد لها بالنصوص الدينية، وقمنا بتحليل هذه الآراء وبينّا أبعادها الفلسفية.وارتأينا أن نبدأ بعد هذه المقدمة بتعريف مختصر بحياة وسيرة بشر بن المعتمر ومن ثم عقدنا مبحثين ، الأول في الإلهيات، وآخر في الطبيعيات والإنسان، وأنهينا بحثنا هذا بخاتمة تبين أهم النتائج التي توصلنا إليها، والله ولي التوفيق.


Article
Tartoushi: his life and intellectual views
الطُرطُوشي: حياته وآراؤه الفكرية

Author: PhD. Riyadh Saeed Lateef أ.د رياض سعيد لطيف
Journal: Journal of the University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية ISSN: 19958463 Year: 2018 Volume: 3 Issue: 4 Pages: 217-245
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The idea of research revolves around the issue posed by d. Fahmi Jadan in his book The Foundations of Progress among the Arab thinkers and his claim that the world Tartoushi was a proponent of negative progress, and the text of the book of the Siraj Kings, go Safo time and remained Kderh, we loved through this research to investigate and investigate and proof that we found that the opposite, His views, which we highlighted, that he shares his brothers from the scientists of positive civilization, such as Aljahiz and Ghazali ... to the last procession, details of that in the folds of.

فكرة البحث تدور حول قضية طرحها د. فهمي جدعان في كتابه اسس التقدم عند مفكري العرب وهي ادعائه ان العالم الطرطوشي كان من دعاة التقدم السلبي ، واورد نصاً له من كتاب سراج الملوك ، اذهب صفو الزمان وبقي كدره ، احببنا من خلال هذا البحث ان نتحقق ونتحرى .والبرهان الذي وجدناه انه عكس ذلك ، واهم آرائه التي سلطنا الضوء عليها انه يشاطر اخوته من علماء الحضارة الايجابيين امثال الجاحظ والغزالي ... الى اخر الموكب ، تفاصيل ذلك في ثنايا البحث.


Article
Classical Morphology within Modern Critical Criterion
التعليل الصرفي عند القدماء في ميزان نقد المحدثين

Loading...
Loading...
Abstract

Arabic scientists started to accomplish Arabic Criteria in the writing within different branches of the language to serve the holy Quran. Morphology, which studies word's structure and the changes it takes, was one of the most amazing sciences that reached to a creative theory that persuaded the attention of most modern scientists although they didn't agree on certain classical treatments but they did agree on the basic structural construction of this science. This research sheds light on the modern viewpoints of certain conclusions reached by the classical scientists like vowel points, imperfectness, derivations and other issues that concern the morphological scale for abridgement as it is a difficult field to discern.

إنّ عُلماء العربيّة بَكّروا في التأليف في علوم اللغة على اختلاف صنوفها، خدمةً لكتاب الله الخالد، وكان الصّرفُ الذي يُعنى بدراسة بِنية الكلمة، وما يطرأ عليها من تغييرات، من أعجب ما ابتكره العرب من هذه الفنون، وتوصّلوا إلى نظريات لا تخلوا من الإبداع، كانت محطّ إعجاب المحدثين، غير انّهم اختلفوا معهم في كثيرٍ من المُعالجات، وإنْ اتّفقوا معهم على البناء الهيكلي الأساسي لهذا الفن. ويسلّط هذا البحث الضوء على رؤية المُحدثين لبعض ما توصّل إليه القدماء من حركات وإعلالٍ واشتقاق، وما يتعلّق بالميزان الصرفيّ طلبًا للاختصار، إذ إنّ الغوص فيها كلّها حِملٌ يُثقِلُ كاهل هذا العمل.


Article
Modernist Linguists' Attitudes to the Concept of Discourse
رؤى المحدثين في مفهوم (الخطاب)

Loading...
Loading...
Abstract

The present paper investigates the modernist thinkers' concept of discourse.It tries to sum up the different views regarding this concept in an attempt to reveal the profound controversy around such a modern term.

يحاول هذا البحث أن يتتبع ما ورد عند العلماء المحدثين من رؤى في مفهوم (الخطاب)؛ ليُجمل تلك الرؤى فيصنّفها ثمّ يقف عند كلّ منها وقفة ناقدة فيُرجّح ما يجعله الدليل أكثر قرباً من حقيقة هذا المفهوم الذي دار حوله جدل كبير. والله سبحانه ولي التوفيق.

Listing 1 - 10 of 54 << page
of 6
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (54)


Language

Arabic (43)

Arabic and English (7)

English (3)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (13)

2017 (4)

2016 (9)

2015 (3)

More...