research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
Aesthetic Values Variation among Students of College of Fine Arts at University of Diyala
تغيُر القيم الجمالية لدى طلبة كلية الفنون الجميلة - جامعة ديالى

Author: Ma'an J. Mohammed /Abeer K.Khalaf معن جاسم محمد /عبير قاسم خلف
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2015 Volume: 11 Issue: 63 Pages: 242-272
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The problem of the current research entitled (Aesthetic Values Variation among Students of College of Fine Arts at University of Diyala) is determined to identifying the level of aesthetic values variation according to three aesthetics ranges derived from (educational-scientific domains), (Psychic-Subjective domains) and (social – environmental domains), among students at University of Diyala/ College of Fine Arts, after their accessing into scientific and Fine Arts knowledge spaces in the specialty of art education and by measuring the changing in these values according to the lead, cognitive and aesthetic during their college years. The research has identified two aims:1-Identifying the level of aesthetic values variation among students of Art Education department - College of Fine Arts - University of Diyala.2-Designing a tool to measure the level of aesthetic values variation among students among students of Art Education department - College of Fine Arts - University of Diyala. In action research, the study applied to the sample after achieving several stages, including the stage of preparation , designing research tools and the procedure of research tool validity and reliability (prepared by the researchers), which specialized with aesthetic values and it consists of (24) items on the two samples, one of them is pilot study includes (160) students from the Department of Art Education - University of Baghdad, and the original one which consists (120) students from the Department of Art Education in the College of Fine Arts – Diyala. Statistical procedures are applied, a set of findings, conclusions and recommendations are concerned .Thus , the most important one is that the tool of measuring the level of aesthetic values variation among students of the Department of Art Education, College of Fine Arts - Diyala, which prepared by researchers is highly effective in measuring the level of aesthetic values variation according to the three ranges and there is a relatively change in the level of values among the students at three classes in the Department of Art Education, College of Fine Arts – University of Diyala.

تتحدد مشكلة البحث الحالي:(تغيُر القيم الجمالية لدى طلبة كلية الفنون الجميلة جامعة ديالى) في تعرف مستوى تغير القيم الجمالية على وفق مديات جمالية ثلاثة مشتقة من ابعاد (تربوية–علمية )،(نفسية ذاتية) ، (اجتماعية – بيئية )، لدى طلبة جامعة ديالى ( كلية الفنون الجميلة) بعد ولوجهم فضاءات المعارف العلمية والفنية في تخصص التربية الفنية ومن خلال قياس التغير الحاصل في هذه القيم على وفق تقدمهم المعرفي الجمالي وخلال سنوات الدراسة الجامعية. وقد حدد البحث هدفين هما :-تعرف مستوى تغير القيم الجمالية لدى طلبة قسم التربية الفنية – كلية الفنون الجميلة – جامعة ديالى.-بناء اداة لقياس مستوى تغُير القيم الجمالية لدى طلبة قسم التربية الفنيةوفي اجراءات البحث ، طبقت الدراسة على عينة البحث بعد القيام بعدة مراحل منها مرحلة اعداد وتصميم ادوات البحث واجراءت الصدق والثبات لاداة البحث(المعدة من قبل الباحثين) ، والخاصة بالقيم الجمالية والمتكونة من (24) فقرة على عينتين احداهما استطلاعية تبلغ (160) طالب وطالبة من طلبة قسم التربية الفنية – جامعة بغداد ، والاخرى اصلية تبلغ (120) طالب وطالبة من طلبة قسم التربية الفنية في كلية الفنون الجميلة – ديالى ، وبعد تطبيق الوسائل الاحصائية ، خرج البحث بمجموعة من النتائج والاستنتاجات والتوصيات. اهمها ان اداة قياس مستوى تغُير القيم الجمالية لدى طلبة قسم التربية الفنية –كلية الفنون الجميلة – ديالى والتي اعدها الباحثان ذات فعالية عالية في قياس مستوى التغير في القيم الجمالية على وفق مدياتها الثلاث.وان هناك تغير نسبي بين مستوى القيم لدى طلبة المراحل الدراسية الثلاثة في كلية الفنون الجميلة في جامعة ديالى .


Article
Women Aesthetic values in the poetry of the pre-Islamic third Cteogary.
القيم الجمالية الحسية للمرأة في شعر شعراء الطبقة الثالثة الجاهليين

Authors: Yasir Ali Abd Al-khalidy ياسر علي عبد الخالدي --- Fatima Hameed Al- Temimy فاطمة حميد يعكوب التميمي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 21 Pages: 227-254
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Women's presence was felt in the third class poets ignorant; they ate each according to what he sees as the aesthetic values, and those values were distributed between sensuality and moral. The nature of the search warrant has been divided on what seemed to them from the aesthetic features, attached to each course created by the beauty of the face, eyes, hair, mouth, and others. Others have attached Bgeleta and her clothes and fragrance including added from aesthetic values


Article
القيم الجمالية للطبيعة الصامتة في شعر شعراء الطبقة الثالثة الجاهليين

Authors: فاطمة حميد يعكوب التميمي --- ياسر علي عبد الخالدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 3 Pages: 1140-1152
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Was the nature of the silent presence in the hair poets third layer ignorant, as they ate each according to what he sees as the aesthetic values, has necessitated the nature of the search Tksmah on what seemed to them which of the features of the aesthetic, was photographed her partially detailed, adopted in which the power of the imagination, VtdmentIbyatem beautiful paintings of images and simulations Alastaaria and metaphors that Astmduha of the nature of their environment. -tnoat Features of the night in the hair genius Aldjada, owing to the diversity of feelings and attitudes to the poet himself.- While accompanied by night are beloved in the poetry of Abu Dhu'aybHudhali, that picture that I love the ignorant, which represented a look at the beauty found in nature elements.-oazar Color an actor in the night image when Chamakh, which color colors feelings to become a picture of himself, embodies the sense and spreads in others.-oabr However, the length of the night the intensity of suffering cosine at night if we know that the longest winter nights and painful.-schr Genius Aldjada vocabulary of nature, especially the stars in the making aesthetic ideal model to simulate sweetheart, an image of the stars when nearing sundown.-binmaChamakh resorted to exaggeration to describe the beauty of his beloved chose a star (Sirius transit) because it is linked to a private Bhaoh were not familiar with other stars.-ousour Abu Dhu'ayb lightning coming from the north like a big lamp cyan from the use of metaphor representative.-oozvLapid wind in the form of a symbolic show of generosity, using so Enaah.-binma Male genius Aldjada rain and Ghaith and made them a symbol referring to gloss clear sensory including good photography.-uwaytanna Abu Dhu'ayb be very exciting for the clouds and rain in the hour of the night, looks the best of form.- The draw for the panel, however, distributed elements of nature silent and animations together from clouds and the plant and animal vocabulary at the moment manifested all combined in his mind was presented by artistic style takes the mind of the receiver is the painting

كان للطبيعة الصامتة حضورٌ في شعر شعراء الطبقة الثالثة الجاهليين، إذ تناولوها كل بحسب ما يراه فيها من قيم جمالية،وقد اقتضت طبيعة البحث تقسميه على ما بدا لهم فيها من ملامح جمالية،فكان تصويرهم لها جزئيا مفصلاً، اعتمدوا فيه على قوة الخيال، فتضمنت أبياتهم لوحات فنية جميلة من الصور التشبيهية والاستعارية والمجازية التي استمدوها من طبيعة بيئتهم .


Article
Aesthetic values in the poetry of Ibn Meknasa (T 510 e)
القيم الجمالية في شعر ابن مكنسة (ت510هـ)

Authors: Balqes Khalaf Rweeh بلقيس خلف رويح --- Khwal abdulhameed Odeh خولة عبد الحميد عودة
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 126 Pages: 1-22
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The Fatimid era, which began in the middle of the fourth century AH, was the first beginning of Egyptian poetry. The Egyptian environment was not filled with poetry except through the poets who came from abroad, When the Fatimids ascended the podium in Egypt, several princes and leaders emerged as a means of glorifying them, so the poets were keen to perfect their advice. To gain favor from leaders and princes, the famous poets of the Fatimid period were Tamim bin al-Mu'izz al-Fatimi, and Sharif Aqili and Zafar Haddad. The choice of the poet Ibn Meknasa reviewed; the lack of studies that dealt with his hair; and the containment of his poetry on the values of aesthetic and through the linguistic structures and evidence.The study was based on several sections that formed a structural framework for the research. It includes three axes preceded by a theoretical introduction representing the station known as the concept of beauty and its values, with the definition of the personality studied, followed by a conclusion and summarizing the results we reached. In the first axis, we discussed the aesthetics of linguistic expression. We studied the individual and its effect in the textualization of the moral and contextual beauty, as well as the study of linguistic methods and structures and their role in enriching the poetic text. While we devoted the second axis to study the aesthetics of the visual composition in the son of a broom, we studied the metaphorical and metaphorical and structural composition, as well as the study of the two interfaces. His hair is a painting in which he relied on the power of his imagination and ability. In the last axis we studied the aesthetics of rhythm in the hair of the broom son, and through him the effect of the imaginary pigmental pigment in the coherence of poetic text

يتناول هذا البحث القيم الجمالية عند أحد شعراء العصر الفاطمي، ألا وهو (ابن مكنسة ت510هـ)، ويعد العصر الفاطمي الذي بدأ في منتصف القرن الرابع الهجري البداية الأولى للشعر المصري، إذ لم تكن البيئة المصرية تحفل بالشعر إلا من خلال الشعراء الوافدين عليها من الخارج، وعندما اعتلى الفاطميون منصة الحكم في مصر، برز أمراء وقادة عدة يتخذون من الشعر وسيلة لتمجيدهم، لذلك كان الشعراء يحرصون على اتقان اشعارهم؛ لنيل الحظوة من القادة والأمراء، فمن الشعراء المشهورين في العهد الفاطمي تميم بن المعز الفاطمي(ت374هـ)، وابن وكيع التنيسي (ت393هـ)، والشريف العقيلي (ت450هـ)، وابن مكنسة (ت501هـ)، وظافر الحداد (ت529هـ). وكان اختيارنا للشاعر ابن مكنسة راجع؛ لقلة الدراسات التي تناولت شعره؛ واحتواء شعره على قيم جمالية وذلك من خلال التراكيب اللغوية ودلالتها . وقد اعتمدت الدراسة على فقرات عدة شكلت إطاراً هيكلياً للبحث وهو يشتمل على ثلاثة محاور يسبقها تمهيد نظري يمثل المحطة التي عرفت بمفهومي القيمة والجمال ، مع التعريف بالشخصية المدروسة . وتناولنا في المحور الأول جماليات التعبير اللغوي، إذ درسنا التناص الديني والأدبي ودوره في إثراء النص الشعري، فضلا عن دراسة الأساليب والتراكيب اللغوية التي أسبغت النص بالجمال المعنوي والسياقي . في حين خصصنا المحور الثاني لدراسة جماليات التشكيل الصوري في شعر ابن مكنسة، فدرسنا التشكيل الاستعاري والتشبيهي والكنائي، فضلا عن دراسة البينية الضدية. فشعره عبارة عن لوحات فنية اعتمد فيها على قوة مخيلته وسعتها. وفي المحور الأخير درسنا جماليات الايقاع في شعر ابن مكنسة، ومن خلاله بيَّنا اثر الصبغ البديعي اللفظي في تماسك النص الشعري.القيم، جمالية، ابن مكنسة


Article
Deformation of Aesthetic Values in Pop Art
تقويض القيم الجمالية في الفن الشعبي

Loading...
Loading...
Abstract

This thesis studies (Deformation of Aesthetic Values in Pop Art), which is included four chapters, the first chapter is devoted to (statement of the research problem, aims, and importance of the study, and the need for it, ,and its limits, and explaining the terms contained in the title and their definition).The second chapter representing the theoretical framework, The third chapter is devoted to the procedures, Chapter IV will include search results, conclusions, and recommendations, and proposals.

يُعنى هذا البحث بدراسة (تقويض القيم الجمالية في الفن الشعبي)، وهو يقع في اربعة فصول، خُصص الاول لـ(بيان مشكلة البحث، والحاجة اليه، واهميته وهدفه، وحدوده، وتحديد المصطلحات الواردة في العنوان وتعريفها)، اما الفصل الثاني (الاطار النظري)، اما الفصل الثالث فقد اختص باجراءات البحث، وتضمن الفصل الرابع نتائج البحث، والاستنتاجات، والتوصيات، والمقترحات.


Article
الخصائص الزخرفية لمسجد ايا صوفيا

Authors: حيدر عبد الامير رشيد الخزعلي --- Afrah Malik Mohsen Al - Hassani
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 4 Pages: 145-170
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The present study deals with the characteristics of the Islamic decoration of the Aegean Mosque in Turkey. The research section is divided into four chapters. The first chapter deals with the problem of research. The Mosque of Hagia Sophia is a cultural and historical symbol of the Turkish mosques, and through the aesthetic values found in Islamic art, There is an Islamic decoration of the body and completed by the Muslim artist in these mosques, which called for the researcher to reveal the characteristics of Islamic decorations in the Turkish mosques Hagia Sophia model, while the research identifies the circular decorations and quadrilateral and barricaded and executed direct drawing and embodied in the decorations of this mosque as it is now.The second chapter dealt with the theoretical framework which included two topics: the first dealt with the Sofia between the church and the mosque. The second topic deals with the "structural and aesthetic philosophy of Islamic decoration" through the impact of Islamic decorative philosophy in the construction of decorative design first, structural elements and organizational foundations of Islamic decoration II .The third chapter included research procedures, in which the researcher adopted the descriptive approach in the method of content analysis, as the total of the research society (6). The fourth chapter includes analysis of the sample of the research sample.The research also included many conclusions, recommendations and proposals. The researcher concluded her research with a list of sources, references and supplements.

تناول البحث الحالي خصائص الزخارف الإسلامية لمسجد ايا صوفيا في تركيا, وقسم البحث الى أربعة فصول, يتضمن الفصل الأول عرضا لمشكلة البحث اذ يعد مسجد ايا صوفيا رمزا حضاريا وتاريخيا للمساجد التركية, ومن خلال القيم الجمالية الموجودة في الفن الإسلامي, نحاول أن نكشف عن ما هو موجود من زخارف إسلامية جسدها وأنجزها الفنان المسلم في مسجد أيا صوفيا مما دعا الباحثة الى الكشف عن خصائص الزخارف الإسلامية في المساجد التركية آيا صوفيا فيما تحدد البحث بالزخارف الدائرية والرباعية والشريطية والمنفذة بالرسم المباشر والمتجسدة في زخارف هذا المسجد كما هي ألان 2019.أما الفصل الثاني فقد اشتمل على الإطار النظري الذي تضمن مبحثين: اما الاول تناول (ايا صوفيا بين الكنيسة والمسجد)أما المبحث الثاني فيتناول (الفلسفة البنائية والجمالية للزخرفة الإسلامية) من خلال اثر الفلسفة الزخرفية الإسلامية في بنائية التصميم الزخرفي أولاً والعناصر البنائية والأسس التنظيمية للزخرفة الإسلامية ثانيا ً. وتضمن الفصل الثالث إجراءات البحث, التي اعتمدت فيها الباحثة على المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى, إذ بلغ مجموع مجتمع البحث (6). أما الفصل الرابع فتضمن تحليل نماذج عينة البحث .

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (6)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2016 (1)

2015 (3)