research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Struggle of the Palestinian woman.
نضال المرأة الفلسطينية

Author: Badrya S.Abd-Allah بدرية صالح عبد الله
Journal: Journal of the Center Palestine Studies مجلة مركز الدراسات الفلسطينية ISSN: 18195571 Year: 2008 Issue: 8 Pages: 111-121
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Those who study the case of Palestinian women touching prejudice the right supplement at all levels of legal, social, economic, cultural, and in both directions of practical and theoretical. This refutes the view: that the experience of struggle of Palestinian women have made them get rid of the obstacles and constraints of social cultural barriers to progress in life. However, this does not mean a full denial of some of the achievements obtained by the Palestinian women through their participation in the national movement is the most important appearance of some leaders Altalieiat of women, where the suffering of Palestinian women from a number of problems has its roots in some of the things objectively summed up the occupation, and the policy of closure, and the siege as well as the recent emergence of the Palestinian National Authority and the consequent poverty, unemployment, illiteracy and other problems. The others goes back to its roots subjective factors take the customs and traditions, culture and even religion in some cases, the tributaries of explanatory explanatory of the state of injustice and inequality suffered by females in the Palestinian society. In this aspect, trying to women's organizations, like other NGOs, government, and responding to the requirements of the stage and the alleviation of the suffering experienced by Palestinian women and by providing various services which may be of the nature of some relief or development or awareness of cultural and other forms in order to reduce poverty, illiteracy, violence and other problems faced by Palestinian women.

أن المتتبع لحال المرأة الفلسطينية يلمس الإجحاف الملحق بحقها على جميع المستويات القانونية،والاجتماعية، الاقتصادية والثقافية، وفي كلا الاتجاهين العملي والنظري. وهذا ما يدحض الرأي القائل: بان التجربة النضالية للمرأة الفلسطينية جعلتها تتخلص من العوائق والقيود الاجتماعية الثقافية التي تحول دون تقدمها في الحياة.إلا أن هذا لا يعني النفي التام لبعض الانجازات التي حصلت عليها المرأة الفلسطينية من خلال مشاركتها في الحركة الوطنية ومن أهمها ظهور بعض القيادات الطليعيات من النساء، حيث تعاني النساء الفلسطينيات من عدة مشكلات تعود جذور بعضها لأمور موضوعية تتلخص بالاحتلال ،وسياسة الإغلاق ،والحصار فضلاً عن حداثة نشأة السلطة الوطنية الفلسطينية وما يترتب على ذلك من فقر ،وبطالة ،وأمية ،وغيرها من المشكلات. أما بعضها الآخر فتعود جذوره لعوامل ذاتية تأخذ من العادات والتقاليد والثقافة وحتى الدين في بعض الأحيان روافد تعليلية تفسيرية لحالة الظلم واللامساواة التي تلحق بالإناث في المجتمع الفلسطيني. وفي هذا الجانب تحاول المنظمات النسائية كغيرها من المنظمات الأهلية والحكومية، والاستجابة لمتطلبات المرحلة وتخفيف حدة المعاناة التي تعيشها المرأة الفلسطينية وذلك عن طريق تقديم الخدمات المتنوعة والتي قد تكون ذات طبيعة اغاثية او تنموية أو توعوية ثقافية وغيرها من الاشكال بهدف التقليل من حدة الفقر، والأمية، العنف وغيره من المشكلات التي تواجهها المرأة الفلسطينية.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2008 (1)