research centers


Search results: Found 14

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Challenges and Security Vulnerabilities to Impact on Database Systems

Author: Hassan B. Hashim
Journal: Al-Mustansiriyah Journal of Science مجلة علوم المستنصرية ISSN: 1814635X Year: 2018 Volume: 29 Issue: 2 Pages: 117-125
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

At present, a lot of institutions depend on the systems database operations and their daily activities, thus providing a means for the maintenance of permanent data can refer to it at any time, as well as to search and to modify the data easily. In this paper determine the security challenges in the databases and the requirements necessary to address those challenges in the data value to provide security base, and to determine the security rules and know the weaknesses that can be exploited any information in a manner not allowed, when he must protect the database to make sure of the following purposes: confidentiality, integrity and continuity. One of the solutions used in this research to protect databases, encryption of sensitive data, adjust the system databases, and updates the database systems and we review some of the ways to address these challenges in the security databases.

هناك الكثير من المؤسسات التي تعتمد في الوقت الحاضر على عمليات قاعدة بيانات النظم وأنشطتها اليومية، مما يوفر وسيلة للحفاظ على البيانات الدائمة يمكن الرجوع إليها في أي وقت، وكذلك للبحث وتعديل البيانات بسهولة. في هذه الورقة لتحديد التحديات الأمنية في قواعد البيانات والمتطلبات اللازمة لمواجهة تلك التحديات في قيمة البيانات لتوفير قاعدة أمنية وتحديد قواعد الأمن ومعرفة نقاط الضعف التي يمكن استغلالها بأي معلومات بطريقة غير مسموح بها، عندما يجب حماية قاعدة البيانات للتأكد من الأغراض التالية : السرية, النزاهة والاستمرارية. واحدة من الحلول المستخدمة في هذا البحث لحماية قواعد البيانات، هي تشفير البيانات الحساسة، وضبط قواعد بيانات النظام، وتحديث أنظمة قواعد البيانات ونحن نستعرض بعض الطرق لمعالجة هذه التحديات في قواعد بيانات امنة.

Keywords

Security --- databases --- weaknesses --- challenge.


Article
The right of individuals to challenge the unconstitutionality
حق الأفراد في الطعن بعدم الدستورية

Author: A.Lec.Marwan Hassan Atiya م.م. مروان حسن عطية
Journal: AL- Mouhakiq Al-Hilly Journal for legal and political science مجلة المحقق الحلي للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 20757220 23130377 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 4 Pages: 640-668
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Granting of the Iraqi Constitution of 2005 under Article (93 /3) the right of individuals to protect their rights if they have been violated By stipulating that those concerned individuals the right to direct appeal to the Court on issues that arise from the application of federal laws meant direct appeal possibility for asylum individuals directly to the Federal Supreme Court of strife provision of the Act, claiming breach a constitutional text. And that kind of constitutional litigation, which is based on an abstract self-rule in the constitution concerning the contested provisions unconstitutional is highlighting the characteristics of self-constitutional lawsuit It is worth mentioning that the nature of the kind of constitutional lawsuit does not benefit to Zuma decomposition of direct self-interest clause, This, however, is clear and explicit for the legislative side, since limited the right of direct appeal to individuals with respect, while the judicial situation in which the type of conflict, as time refers to the granting of individual non stakeholders the right of direct appeal of unconstitutionality, and again It restricts the right of direct appeal to individuals with respect.

منح الدستور العراقي لعام 2005 بموجب المادة (93 /ثالثاً) الأفراد حق حماية حقوقهم إذا ما تعرضت للانتهاك، من خلال النص على ان لذوي الشأن من الافراد حق الطعن المباشر لدى المحكمة في القضايا التي تنشأ عن تطبيق القوانين الاتحادية ويراد بالطعن المباشر إمكانية لجوء الأفراد بشكل مباشر إلى المحكمة الاتحادية العليا لمخاصمة نص وارد في قانون ما بدعوى مخالفته لنص دستوري. وأن عينية الخصومة الدستورية التي تقوم على تقرير حكم الدستور مجرداً في شأن النصوص المطعون بعدم دستوريتها هو الذي يبرز الخصائص الذاتية للدعوى الدستورية، ومن الجدير بالذكر أن الطبيعة العينية للدعوى الدستورية لا تفيد لزوماً التحلل من شرط المصلحة الشخصية المباشرة، غير ان هذا الامر واضح وصريح بالنسبة للجانب التشريعي، إذ اقتصر فيه حق الطعن المباشر على الأفراد ذوي الشأن، في حين أن الموقف القضائي فيه نوع من التعارض، إذ يشير مرة إلى منح الأفراد من غير ذوي الشأن حق الطعن المباشر بعدم الدستورية، وفي مرة أخرى يقصر حق الطعن المباشر على الأفراد من ذوي الشأن.


Article
Iraqi Parliamentary Institution: Power Sharing in Iraq Parliament
المؤسسة البرلمانية العراقية: تقاسم السلطة في البرلمان العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

Until now the adoption of consensual democracy otherwise known as power sharing by the Iraqis is still debateable. While many believe that consensual democracy is suitable for the Iraq system of government others believe that consensual democracy is a complete failure which has negatively affected the functional roles of the Iraq parliament. This study therefore, examines the historical challenge affecting the Iraqi parliament with particular focus on the power sharing otherwise known as consensual democracy. Due to this, a qualitative data was generated from eight respondents comprising of 2 diplomats, 4 parliament members; 2 staff from political science department in University of Baghdad, Iraq. Over, the finding revealed that consensual democracy is not suitable for Iraq as a system of government. The finding also revealed that the consensual democracy negatively affects the legislative and oversight role of Iraqi parliament and it is responsible for the complete failure of the Iraqi democracy.Discussion on the findings is highlighted with the implication and limitation of the study is equally provided. Until now the adoption of consensual democracy otherwise known as power sharing by the Iraqis is still debateable. While many believe that consensual democracy is suitable for the Iraq system of government others believe that consensual democracy is a complete failure which has negatively affected the functional roles of the Iraq parliament. This study therefore, examines the effect of power sharing on the Iraqi parliamentary institution after Saddam’s regime. It undertakes an in-depth study of face-to-face interview to examine how power sharing affects the Iraqi parliamentary institution.

حتى وقتنا الحاضر, لا يزال اعتماد الديمقراطية التوافقية والمعروف بأسم تقاسم السلطة من قبل العراقيين موضوع مثير للجدل. ففي الوقت الذي يعتقد به الكثيرون من العراقيين أن الديمقراطية التوافقية هي مناسبة لنظام الحكم في العراق, هناك اخرون يعتقدون أن الحكومة الديمقراطية التوافقية هي الفشل الكامل الذي أثر سلبا على الأدوار الوظيفية للبرلمان العراقي. وبالتالي هذه الدراسة سوف تدرس التحدي التاريخي الذي يؤثر على البرلمان العراقي مع التركيز بشكل خاص على تقاسم السلطة والمعروف باسم الديمقراطية التوافقية. ونتيجة لهذا، تم إنشاء البيانات النوعية من عينة البحث التي تتالف من ثمانية أفراد , تتألف من دبلوماسيين اثنيين، واربعة أعضاء من البرلمان العراقي ؛ واثنين من التدريسيين في قسم العلوم السياسية في جامعة بغداد،. أكثر، كشفت النتيجة أن الديمقراطية التوافقية ليست مناسبة للعراق كنظام للحكم. كشفت النتائج أيضا أن الديمقراطية التوافقية تؤثر سلبا على الدور التشريعي والرقابي للبرلمان العراقي وانها هي المسؤولة عن الفشل الكامل للديمقراطية العراقية.


Article
Pre-Islamic Poets' Attitudes Towards Time Between Challenge and Surrender
موقف شعراء الجاهلية تجاه الزمن بين التحدّي والاستسلام

Loading...
Loading...
Abstract

This study attempts to identify the attitude of the pre-Islamic period towards time through reading of its poetry. The previous studies have been restricted to the complaint of time. Those studies also have attributed the poets' recalling of the past experiences to their nostalgia.

تحاول هذه الدراسة الكشف عن موقف الإنسان العربيّ في عصر ما قبل الإسلام من الزمن من خلال قراءتنا لشعر ذلك العصر، ومما شجّعنا على القيام بهذه الدراسة أنّ الدراسات السابقة التي تناولت الزمن في شعر هذا العصر كانت ذات طبيعة تجزيئية اقتصرت على دراسة النصوص التي تعبّر عن الشكوى من الزمن تعبيراً مباشراً، كما أنّ تلك الدراسات فسرت استحضار التجارب الماضية في النصوص الشعرية على انه حنين لماض تلاشى، دون أن تبين دور الذاكرة الذي يمكن الذات من بعث ماضي الحيوية وجعله متواصلاً مع الحاضر ومواكباً له.


Article
The Palestinian Demographic Challenge of the Jewish-Zionist Project (Reading in religious thought and contemporary Jewish political thought(
التحدي الديمغرافي الفلسطيني للمشروع اليهودي الصهيوني(قراءة في الفكر الديني والفكر السياسي اليهودي المعاصر)

Loading...
Loading...
Abstract

Palestinian demography is a major challenge to the Jewish-Zionist project of old and recent. This challenge remains one of the most crucial decisions in the Zionist mindset to realize the Jewish dream of establishing a Jewish state whose existence is threatened by an increasing population of Palestinians. present day. Which made the Jewish dream associated with geography, which is the "private land" of the project rule, which requires the success of the "special God" Yahweh meet with his own people Jews to lead the world and obey them the peoples of the earth in front of a reality considered by some leaders of the Zionist project threatened by demography Which are becoming more dangerous than the geography they occupy and must confront and find solutions to.

شكلت الديموغرافيا الفلسطينية تحديًّا كبيرًا للمشروع اليهودي الصهيوني قديمًا وحديثًا، وهذا التحدي ما زال أحد أهم القرارات الحاسمة المصيرية أمام العقلية الصهيونية لتحقيق الحلم اليهودي بإقامة الدولة اليهودية التي يتهدد وجودها بازدياد خطره من خلال التزايد السكاني للفلسطينيين الذين لم تستطع آلة التهجير القسري اليهودي إزالتهم من أرضهم إلى يومنا هذا. الأمر الذي جعل من الحلم اليهودي المرتبط بالجغرافيا بشكل أساسي التي هي "الأرض الخاصة" لقاعدة المشروع الذي يشترط لنجاحه وقيامه أن يجتمع "الإله الخاص" "يهوه" بشعبه الخاص اليهود عليها ليقودوا العالم وتنصاع لهم شعوب الأرض أمام واقع اعتبره بعض قادة المشروع الصهيوني مُهددًا بالديموغرافيا التي باتت أخطر من الجغرافيا التي يحتلونها ولابد لهم من مواجهتها وإيجاد الحلول لها.


Article
Client Authentication By Selected Secure Password-Based On Image Using Challenge Handshake Authentication Protocol
مصادقة العميل من خلال اختيار كلمة سر آمنة معتمدة على صورة بأستخدام بروتوكول تحدي المصافحة للمصادقة

Authors: Karim Q. Hussein كريم قاسم حسين --- Abdulrahman Salam Ibrahim عبد الرحمن سلام ابراهيم
Journal: Iraqi Journal of Information Technology المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات ISSN: 19948638/26640600 Year: 2019 Volume: 9 Issue: 3 اللغة الانكليزية Pages: 39-49
Publisher: iraqi association of information الجمعية العراقية لتكنولوجيا المعلومات

Loading...
Loading...
Abstract

Many of the serious security threat such as (social engineering, phishing) which looks like legitimate for the client is growing, and grow with it the concerns issues related to confidence and integrity of the client. One of the important defense lines in security issues is authentication, and ways to bar a password theft has authenticated the user without the text password. In this paper, we proposing a service of an authentication, by using challenge handshake authentication protocol (CHAP) which is based on image and abolish the need for the text passwords. The client will get a One Time Password (OTP) after the authenticity of an image. This method of authentication relies on the ability of the user to recognize the pre-chosen name of the image from a server by the response CHAP of server and integrates Image-based authentication by specifying the first byte after the header of the image to represent the password for achieving the high level of authenticating the client via the internet. These work are very economical to perform, provided that they are time synchronized with a client. The maximum time of authentication process does not exceed (6 sec).

العديد من التهديدات الأمنية الخطيرة مثل (الهندسةالاجتماعية ، والتصيد) التي تبدو أمور مشروعة للزبون قد آخذ في الازدياد، وتنمومعها قضايا تتعلق بالثقة ونزاهة العميل. واحدة من خطوط الدفاع الهامة في القضايا الأمنيةهي المصادقة، وسبل منع سرقة كلمة السر قد تكون في مصادقة المستخدم بدون كلمة مرور نصية. في هذا البحث، نحن نقترح خدمة مصادقة، وذلك باستخدام بروتوكول تحدي المصافحة للمصادقة (CHAP) الذي يعتمد على صورة وإلغاء الحاجة إلى كلمات السر النصية. سيقوم العميل الحصول على كلمة مرور مرة واحدة (OTP) بعد صحة الصورة. تعتمد طريقة المصادقة هذه على قدرة المستخدم على التعرف على الاسم الذي تم اختياره مسبقا للصورة من المضيف حيث يستجيب المضيف ويدمج الصورة المستندةالى المصادقة عن طريق تحديد البايت الأول بعد رأس الصورة لتمثيل كلمةالسر، لتحقيق مستوى عال من المصادقة على العميل عبرالإنترنت. هذه الأعمال هي اقتصادية للغاية في الأداء، شريطة أن تكون متزامنة الوقت مع العميل. اظهرت النتائج ان اقصى وقت مستخدم في عملية المصادقة لا يتجاوز الـ 6 ثواني.


Article
من التحدي والاستجابة إلى الدولة العالمية قراءة في فلسفة أرنولد توينبي

Author: أمجد أحمد الزعبي
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Volume: 1 Issue: 128 Pages: 377-400
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Toynbee's philosophy of civilization was an attempt to draw general lines for the emergence of civilization and its collapse, considering challenge and response as the criterion for this emergence and collapse. Based on this theory, Toynbee deduced his futuristic theory about the global state and the global religion based on common human values. The same questions raised by Toynbee emerge in his work again. The interest in Toynbee’s theory reemerges from last century until know in the context of the communication and civilizational conflict, and the tendency of the world to remove all barriers due to the new technological, political and economic revolutions.The basic premise of this study is that Toynbee extrapolated history and questioned it in the form of a futuristic philosophy in which his experience, work and teaching led him to play a role in this extrapolation. The study covers the following topics:1. The intellectual formation of Toynbee.2. The philosophy of history.3. Challenge, response and the emergence of civilization.4. Collapse of civilization and the global state.

شكلت فلسفة توينبي الحضارية محاولة لرسم خطوط عامة لنشأة الحضارة وانهيارها، إذ عدّ التحدي والاستجابة هو المعيار لهذه النشأة والانهيار، مستخلصا من هذا المسير نظرته المستقبلية القائمة على بناء الدولة العالمية، والدين العالمي المستند الى القيم الإنسانية المشتركة. وتكتسب الأسئلة ذاتها التي أثارها توينبي في أعماله راهنية جديدة مع الاهتمام لدراسة هذه النظرية منذ أواخر القرن الماضي ومطلع القرن الحالي فيما يتعلق بالتواصل والصراع الحضاري، واتجاه العالم نحو إزالة كافة الحواجز بفعل الثورات الجديدة تكنولوجيا وسياسيا واقتصاديا. تقوم الفرضية الأساسية لهذه الدراسة على أن توينبي استقرأ التاريخ واستنطقه برسم فلسفة مستقبلية أدت فيه تجربته وعمله وتعليمه دورا في هذا الاستقراء. وغطت الدراسة المحاور التالية:1.التكوين الفكري لتوينبي.2.فلسفة التاريخ.3.التحدي والاستجابة ونشأة الحضارة.4.انهيار الحضارة والدولة العالمية


Article
EFFECT OF DIETARY SUPPLEMENTATION OF MIACLOST ON PERFORMANCE AND GUT MORPHOLOGY IN BROILER CHICKENS CHALLENGED WITH ESCHERICHIA COLI
تاثير اضافة المياكلوست على الاداء الانتاجي و الصفات النسيجية لامعاء فروح اللحم المعرضة للايكولاي

Author: S. A. M’SADEQ
Journal: Iraqi Journal of Agricultural Science مجلة العلوم الزراعية العراقية ISSN: 00750530/24100862 Year: 2019 Volume: 50 Issue: 2 Pages: 506-515
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This experiment was aimed to investigate the efficacy of MiaClost (Bacillus subtillis PB6 and Enterococuss faecium) as an alternative to antibiotic (zinc bacitracin) on performance and gut health of broiler chickens under Escherichai coli (E. coli) challenge model. A feeding study was conducted using 240-day-old Ross 308 chicks that were randomly assigned to 5 treatments each with 4 replicates and reared in two different rooms. Four treatments including (positive control, antibiotic, MiaClost 1 and MiaClost 2 ) were challenged with E. coli and reared in room1, however the fifth treatment was used as Negative control (nonchallenged) and reared in the second room. Birds were challenged with E. coli at day 8 and 9 of age. On days 24 and day 35 of birds age, the live body weight was lower (P < 0.01) and feed conversion ratio was higher (P < 0.01) in positive control birds than that of other experimental groups. Both levels of MiaClost significantly increased live body weight over other treatments. Birds in negative control, antibiotic, MiaClost 1 and MiaClost 2 increased villus height (P > 0.03) and increased villus height/ crypt depth ratio (P > 0.04) in compare to positive control. Furthermore, the serum concentration of alanine transaminase (ALT) was significantly lower (P < 0.001) in negative control and MiaClost 2 supplemented birds compared to positive control, antibiotic and MiaClost 1. The highest concentration of glucose was observed in the serum of positive control. In this study the MiaClost was as effective as antibiotic in preventing the expression of the negative impacts of E. coli on the performance and gut health of broiler chickens. This study indicates that MiaClost has promise as a tool for controlling E. coli in broiler production.

اجريت هذه التجربة لدراسة تاثير المعزز الحيوي (مياكلوست) كبديل للمضاد الحيوي على الاداء الانتاجي و الصفات النسيجية لامعاء فروج اللحم المعرضة لبكتريا الايكولاي. مجموع مائتان و أربعون من دجاج فروج اللحم بعمر يوم واحد استخدمت في هذه التجربة ووزعت بشكل عشوائي على خمس معاملات مع ٤ مكررات لكل معاملة في غرفتين. معاملة السيطرة الموجبة و المضاد الحيوي و مستويان من المعزز الحيوي (مياكلوست) استخدمت على الدجاج المعرض للايكولاي في نفس الغرفة أما المعاملة الخامسة المتمثلة بمعاملة السيطرة السالبة ربيت في غرفة ثانية. تعرضت الدجاج للايكولاي في اليوم الثامن و التاسع من العمر. اثبتت النتائج ان وزن الجسم كان معنويا الأقل وكفائة التحويل الغذائي كانت الأعلى (الاسوأ) في دجاج معاملة السيطرة الموجبة مقارنة مع بقية المعاملات في اليوم ٢٤ و ٣٥ من العمر . وزن الجسم كان الأعلى في الدجاج التي غذيت على المعزز الحيوي مقارنة مع باقي المعاملات. طول الزغابات و كذلك نسبة الزغابات الى عمق الخبايا كانت معنويا الأقل في معاملة السيطرة الموجبة مقارنة مع بقية معاملات التجربة. بالإضافة الى ان مستوى إنزيم الالانين ترانسفيرين كان الأقل في معاملة السيطرة السالبة و المستوى الأعلى من المعزز الحيوي مقارنة مع المعاملات الأخرى. ايضا مستوى الكلوكوز كان الأعلى في مصل دم طيور معاملة السيطرة الموجبة. المعزز الحيوي المستخدم كان فعالا مثل المضاد الحيوي في منع التأثيرات السلبية للايكولاي على الاداء الانتاجي و صحة الجهاز الهضمي للدجاج في هذه التجربة. أظهرت هذه التجربة على إمكانية استخدام المعزز الحيوي (مياكلوست) كمضاد للايكولاي في انتاج الدواجن


Article
Comparison of the immune response between local manufactured and commercial inactivated Newcastle Disease Virus vaccine in a challenge trail with field isolated Newcastle Disease Virus
مقارنة الاستجابة المناعية بين لقاح مرض النيوكاسل المقتول المنتج محلياً مع التجاري بالتحدي مع فيروس مرض النيوكاسل المعزول في الحقل

Loading...
Loading...
Abstract

Velogenic Newcastle Disease Virus was isolated from broiler chickens in Northern Iraq. An inactivated vaccine was manufactured locally using as seed virus ELD50/ml109 and then compared with commercial inactivated vaccine in an experimental study which included 120 broiler chicks divided into three groups (G1 unvaccinated control, G2 for commercial vaccine and G3 for local vaccine). The chicks were injected subcutaneously at 3 days old followed by booster Lasota live vaccine eye drop. Indirect ELISA technique was used to estimate the antibody titer from the collected sera of chicks at age 7, 17 and 27 days (pre-challenge) and challenged at 31 days old with the same virus. The results indicated that there were significant differences (P<0.05) between vaccinated group G2 and G3 at 27th day old and showed a high antibody level with high protection percentage compared with the control. G1 which shown no survival, 100% mortality and severe histopathological lesions, while in G2 and G3 was 43% and 87% respectively. Post-challenge antibody titers of survival chicks showed in G3 significantly over the G2 with less severe histopathological lesions. This study concluded that vaccine failure could occur due to factors of the immune status of the host, improper storage of vaccine, improper vaccination and variant pathogenic virus strain. More epidemiological surveillances are required to decide the actual impact of the disease in poultry farms and matching the vaccines.

عُزل في هذه الدراسة عترة ضارية من فايروس النيوكاسل من مزارع دجاج اللحم في شمال العراق، حُضِرَ اللقاح المقتول المحلي من عزلة فايروس مرض النيوكاسل تم استخدام ELD50/ml109 كبذرة فايروس للقاح المقتول. وقُورنَ باللقاح المقتول التجاري بدراسة تجريبية ضمت 120 من أفراخ الدجاج اللاحم وقسمت إلى ثلاث مجاميع: المجموعة الأولى هي مجموعة السيطرة غير الملقحة في حين لقحت المجموعة الثانية باللقاح التجاري المقتول والمجموعة الثالثة باللقاح المقتول المحلي. حقنت الأفراخ في عمر 3 ايام تحت الجلد فضلاً عن الجرعة المنشطة للقاح لاسوتا الحي عن طريق العين. استعمل اختبار الألايزا غيرالمباشر لتقييم وحساب معيار المناعة عن طريق جمع المصول من المجاميع المدروسة في الاعمار 7 و 17 و27 قبل التحدي وفي العمر 31 يوم تم تحدي بنفس الفايروس. وقد تبين وجود اختلافات معنوية للمجموعتين الثانية والثالثة في عمر 27 يوم اللتان أظهرتا مستوى عالياً من الحماية مقارنة مع المجموعة الأولى التي اظهرت نسبة هلاكات 100% وآفات نسجية مرضية شديدة بينما كانت نسبة البقاء في المجموعتين الثانية والثالثة 43% و 87% على التوالي. كما أظهرت النتائج ان معيار الاجسام المضادة بعد اختبار التحدي قد ازداد في الدجاج الحي وقد تفوقت المجموعة الثالثة معنويا على المجموعة الثانية فضلاً عن علامات نسجية مرضية أقل شدة من المجموعة الثانية. وخلصت هذه الدراسة إلى أن فشل اللقاح يحدث بسبب عوامل الحالة المناعية للمضيف، والتخزين الخاطئ لللقاح، والتطعيم غير اللائق وسلالة الفيروس المسببة للأمراض. المزيد من المراقبة الوبائية مطلوبة لتحديد الأثر الفعلي للمرض في مزارع الدواجن ومطابقتها مع اللقاحات.


Article
Optimism ; mental toughness dimensions (commitment, control, challenge); Youth League players clubs Iraq
التفاؤل وعلاقته بالصلابة النفسية بأبعادها (الالتزام، التحكم، التحدي) للاعبي دوري اندية شباب العراق

Author: Alaa Zuhair الاء زهير
Journal: JOURNAL OF SPORT SCIENCES مجلة علوم الرياضة ISSN: 20746032 Year: 2012 Volume: 4 Issue: 3 العدد الثاني Pages: 110-146
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Annexation Find five doors, the first introduction to the research and its importance, which showed human behavior and motives and reasons and the importance of optimism, as is this topic important factor for self-realization that he needs sports, and the concept of rigidity of mental training and competitions are important and wide at the present time, and prepare for the hardness psychological great importance to athletes with pressure competitions that lead to power consumption, physical and psychological dimensions (commitment, control, challenge), so lies the importance of research in the relationship between optimism and rigidity psychological owned by players League Youth Iraq in handball, either research problem فاختصرت on signs of pessimism for some players, while others have optimistic and expected to win before the game and keep up with the modern trend, which turned into a focus on variables resistance positive working to alleviate the negative effects, and research aimed at identifying optimism and rigidity and psychological relationship between them and the imposition of a significant relationship between optimism and rigidity psychological dimensions, and the sample included (171) player of the league youth Iraq in Handball and for the period extending from (04/06/2011 until (12/04/2011). included Part II theoretical studies and was on the concept of optimism, and the concept of rigidity and psychological studies similar was Bashqan studies of optimism and the other dealt with stiffness psychological, Part III annexation methodology sought refuge researcher followed the descriptive manner relations relational, and researcher has chosen a way intentional research community and appointed and who represent players clubs Youth League in handball for the year (2011 m -2012 m), and numbered (171 players) are representing community origin, divided into two groups first and numbered (94 player) included (oil center, SOC, Najaf, maize, Samawah, Basra Ahli Karbala) and Total second's (77 player) (Karkh, the army, the bully, Diyala, police, Tuz), the researcher used two measures in the measures discussed (a measure of optimism and scale hardness psychological), after it conducted scientific bases (honesty, and consistency) and needed a researcher to test pilot before starting the experiment Chairperson and includes Part IV Results analyzed and discussed and two measures and the results showed a significant relationship between optimism and rigidity psychological ببعديها control and the challenge and there is no relationship between optimism and after commitment and what is most important Astantjtah researcher in Part V, has players Handball youth feature optimism and rigidity psychological and varying degrees and recommended conducting research similar to variables different psychological, such as self-confidence, mood, fluency psychological etc. .. with mental rigidity.

ضم البحث خمسة ابواب، الاول مقدمة البحث واهميته التي بينت السلوك الانساني ودوافعه واسبابه واهمية التفاؤل،اذ يعد هذا الموضوع عاملا مهما لتحقيق الذات الذي يحتاجه الرياضي، ومفهوم الصلابة النفسية في عملية التدريب والمنافسات لها أهمية واسعة في الوقت الحاضر، وتعد للصلابة النفسية اهمية كبيرة للرياضين ذات ضغوط المنافسات التي تؤدي الى استهلاك الطاقة البدنية والنفسية بأبعادها (الالتزام، التحكم، التحدي) ،لذا تكمن اهمية البحث في العلاقة بين التفاؤل والصلابة النفسية التي يمتلكها لاعبو دوري شباب العراق في كرة اليد،اما مشكلة البحث فاختصرت على ظهور علامات التشاؤم لبعض اللاعبين ، بينما البعض الاخر يكون متفائل ومتوقع الفوز قبل المباراة والتماشي مع الاتجاه الحديث الذي تحول الى التركيز على متغيرات المقاومة الايجابية التي تعمل على تخفيف الاثار السلبية ،وهدف البحث في التعرف على التفاؤل والصلابة النفسية والعلاقة بينهما وفرض وجود علاقة دالة بين التفاؤل والصلابة النفسية بأبعادها،وشملت العينة (171) لاعب لدوري شباب العراق في كرة اليد وللمدة الممتدة من( 6-4-2011ولغاية (12-4 -2011).وضم الباب الثاني الدراسات النظرية وكانت حول مفهوم التفاؤل، ومفهوم الصلابة النفسية والدراسات المشابهة كانت بشقين دراسات تناولت التفاؤل والاخر تناولت الصلابة النفسية ،اما الباب الثالث ضم المنهجية اذت اتبعت الباحثة المنهج الوصفي باسلوب العلاقات الارتباطية، واختارت الباحثة وبطريقة عمدية مجتمع البحث وعينته والذي تمثل لاعبي اندية دوري الشباب في كرة اليد للعام (2011م-2012م )،والبالغ عددهم (171 لاعب)هم يمثلون مجتمع الاصل، مقسمين الى مجموعتين الاولى والبالغ عددهم (94لاعب) ضمت (نفط الوسط، نفط الجنوب، النجف ،الشامية ،السماوة ،البصرة الاهلي كربلاء)والمجموع الثانية والبالغ عددهم (77لاعب) (الكرخ،الجيش،الفتوة،ديالى،الشرطة،الطوز)،استخدمت الباحثة مقياسين في اجراءات بحثها ( مقياس التفاؤل و مقياس الصلابة النفسية )،بعد ان اجرت الاسس العلمية (الصدق، والثبات) واحتاجت الباحثة الى اجراء تجربة استطلاعية قبل البدا بالتجربة الرئيسة ويتضمن الباب الرابع عرض النتائج وتحليلها ومناقشتها وللمقياسين واظهرت النتائج وجود علاقة دالة بين التفاؤل والصلابة النفسية ببعديها التحكم والتحدي وعدم وجود علاقة بين التفاؤل وبعد الالتزام واهم ما استنتجته الباحثة في الباب الخامس، يمتلك لاعبو كرة اليد لفئة الشباب سمة التفاؤل والصلابة النفسية وبدرجات مختلفة واوصت اجراء بحوث مشابهة على متغيرات نفسية مختلفة مثل الثقة بالنفس ،المزاجية،الطلاقة النفسية..الخ مع الصلابة النفسية.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (14)


Language

Arabic (6)

English (5)

Arabic and English (3)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (4)

2017 (2)

2014 (1)

2012 (1)

More...