research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Spatial Space in the novels of Suna' Allah Ibrahim : 1997-2008
بناء المكان الروائي في روايات (صنع الله إبراهيم ) 1997-2008م

Loading...
Loading...
Abstract

The place in the novel is acquired of a great importance not less important than the rest of the items feature the other .Its the role completes the role of time in determining the sign of the novel, and it is the custodian of the events theater conflict the characters and a geography of the novel and through it , the person gains his cultural , social and intellectual dimensions . This study is based on dealing with the place on two aspects : with the first the place and we decided to divide the space in which to place anti-pet and place and space threshold is best suited to study the place in the novel texts of Suna' Allah Abraham novelist and the second is interested with the study of description and its functions , types and functions and its role in shaping the intellectual and psychological side of the personality.

يكتسب المكان أهمية كبيرة ، لا تقل عن بقية العناصر الروائية الأخرى ، إذ إن دوره مكمّل لدور الزمن في تحديد دلالة الرواية ، وهو الحاضن للأحداث ، ومسرح صراع الشخوص ، ويشكّل جغرافية الرواية ، ومنه تكتسب الشخصية أبعادها الثقافية والاجتماعية والفكرية . وتستند هذه الدراسة في تناول المكان ، على محورين ، يتناول الأول: تقسيمات المكان ، وارتأينا أن نقسّم المكان فيه إلى (المكان الأليف ، والمكان المعادي ، والمكان العتبة) ، وهو التقسيم الأنسب لدراسة المكان في نصوص(صنع الله إبراهيم) الروائية ، أما المحور الثاني: فقد تناول الوصف ووظائفه وأنواعه، ودروه في بلورة الجانب الفكري والنفسي والاجتماعي للشخصية.


Article
Implications of poetic ability in modern Arabic poetry (Sayab budget, Ahmed M + Tor and Mohamed Almagout)
تجليات المقدرة الشعرية في الشعر العربي المعاصر (موازنة السياب واحمد مطر ومحمد الماغوط)

Authors: Mahmoud Shahbazi محمود شهبازي --- Qais Khazaal Talib قيس خزاعل
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 36 Pages: 419-438
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Composition ability and creativeness of poets expresses in the extent of their ability in innovation and using poetic imagination forms and covering concepts and ideas and also feelings that they are intending transfer to our mind, in imaginative covering and locating emotion and feeling versus that thoughts and implicit mental concepts. Therefore during their poetic innovation they are bridling the speech and employing language, words and perceptions and changing it in specific style. By using this kind of style the can mention concepts and facts distinct from superficial form of speech and words that are sorted inside of that style.That is high in comparison to language that is used in none poetry and scientific documents. Composition ability is based on elements that skillful poets consciously need them to use in structure of literary contexts. Some kind of this elements are: ''rational displacements'', metaphors, imagination forms and creating inspirational poetic environment.From this point of view Badr Skakir al- Sayyab poem; Pioneer Arab contemporary literature poet distinct from other poets poetry because he by the aim of using literary elements and techniques banished his poetry from straight concepts and scientific and mere intellectual speech.This gave the poet opportunity to create poetic environment and inspirational and indirect concepts to make the reader react rationally and associate mentally, while poetry of other poets such as Muhammad al-Maghut and Ahmed Matar(that is studied in this article) as a whole don't have this kind of characteristics.

تظهر المقدرة الشعرية عند الشعراء وتتجلي في مدي استطاعتهم في خلق الصور الشعرية واكتسائهم بالمفاهيم والأفكار والأحاسيس التي يريدون نقلها إلي ذهن المتلقين بالخيال والبديل العاطفي. فإنهم أحيانا وفي لحظة الإبداع الشعري تكون اللغة طوع أيديهم تنصهر في سياق خاص يعبَّر به ومن خلاله إلي حقيقة أخري بعيدة عن ذلك النسق الذي رُتِّبَت به المفردات ورُصِفت داخل دائرته. تقوم المقدرة الشعرية علي ركائز رئيسة لايستغني الشاعر المُجيد عن توظيفها في تكوينة نصوصه بشكل واعٍ منها البدائل العاطفية والصورة الفنية وخلق الأجواء الإيحائية في القصيدة. فالشعر هو فن اللغة وصياغتها والتعبير بها عن خلجات النفس والأفكار لكن بوشاح من الخيال والمجاز و التصوير. فكلما كان الشاعر متمكنا من لغته كان أجدر وأقدر على صياغة هذا الفن والابتعاد عن التعابير السطحية والوقوع فيها.إنّ هذا المقال حسب المنهج الوصفي التحليلي، عمد إلي دراسة عيّنات من شعر السياب وأحمد مطر ومحمد الماغوط وقد توصّلت نتائج هذا البحث إلي أنّ شعر السياب يمتاز عن سائر الشعراء باستخدام التقنيات الشعرية التي أبعدت شعره عن الوقوع في المباشرة والتقريرية ومكنته من الإتيان بالتعابير الإيحائية غير المباشرة التي تدعو المتلقي إلي التفاعل العقلي والشراك الفكري مع الشاعر بينما لم يحظَ شعراء أمثال محمد الماغوط وأحمد مطر بهذه الخاصية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2012 (1)