research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Cyber Space War Concept – Tools and Applications
حرب الفضاء الإلكتروني المفهوم - الأدوات والتطبيقات

Author: Lecturer Dr. Anmar Mosa Jawad م. د. انمار موسى جواد
Journal: Journal of Juridical and Political Science مجلة العلوم القانونية والسياسية ISSN: 2225 2509 Year: 2016 Volume: 5 Issue: 2 Pages: 121-152
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

In the twenty first century, due to the increasing reliance of developed countries on the Internet networks, and infrastructure's link with these networks. Cyberspace has emerged to form a new dimension and another challenge for the countries. Countries are no longer afraid of attacks that might occur on land, air or sea territory only, but they become alarmed by a new kind of war, a cyberspace war that take the Internet networks and computer as a scene of war.These wars have new effective theaters and arenas that ceased the actual defensive value-border point of view. Furthermore, it legally terminate the relationship between war and peace creating a state of instability and increased state of security disclosure. Which require a reformulation of the concept of security in line with new developments in the concept of cyberspace.These wars has a range of features motivating parties initiating attack using certain types of tools and weapons with special properties that do not need to store and cannot be controlled, reduced or removed just like traditional weapons.These wars are not just scenes of fiction, but they have been applied in reality among nations. World has witnessed cyber space wars that accompanied to with states of an armed conflict, and cyber space war by itself.

في القرن الحادي والعشرين، وبسبب الاعتماد المتزايد للدول المتقدمة على شبكات الإنترنت، وبسبب ربط البنية التحتية على هذه الشبكات، برز الفضاء الإلكتروني ليشكل بعداً جديداً وتحدياً أخر للدول. فالدول لم تعد تتحسب للهجمات التي قد تقع على إقليمها البري والجوي والبحري فحسب، وإنما أصبحت تتحسب لنوع جديد من الحروب، وهو حرب الفضاء الإلكتروني الذي يتخذ من شبكات الإنترنت والحاسب الآلي مسرحاً له.وأصبح لهذه الحروب مسارح وساحات وفاعلين جدد، وألغت هذه الحروب من الناحية الفعلية القيمة الدفاعية للحدود، كما ألغت من الناحية القانونية العلاقة بين السلم والحرب، وخلقت حالة من عدم الاستقرار، وزادت من حالة الإنكشاف الأمني ، مما تتطلب إعادة صياغة مفهوم الأمن ليتماشى مع التطورات الجديدة في مفهوم الفضاء الإلكتروني.وتتمتع هذه الحروب بمجموعة من الخصائص تغري الأطراف على المبادأة بالهجوم، وتستخدم فيها أنواعاً معينة من الأدوات والأسلحة ذات المزايا الخاصة والتي لا تحتاج إلى تخزين وغير قابلة للضبط أو التخفيض أو النزع كالأسلحة التقليدية.ولم تعد هذه الحروب مجرد مشاهد من الخيال، فقد وجدت هذه الحروب تطبيقها في الواقع بين الدول، فقد شهد العالم حروب فضاء إلكتروني مرافقة لحالات الصراع المسلح، وحروب فضاء إلكتروني قائمة بذاتها.


Article
The Effect Of Digital Revolution on Neighborhood Spatial Organization
اثر الثورة الرقمية في التنظيم الفضائي للمحلة السكنية

Authors: Sabeeh Lafta صبيح لفته فرحان --- Tamara Mutaz Abdulmaged تمارا معتز عبد المجيد
Journal: Journal of the planner and development مجلة المخطط والتنمية ISSN: 1996983X Year: 2017 Issue: 35 Pages: 55-84
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Human settlements planning and spatial organization were influenced by human's needs. Research problem is embodied as (knowledge gab about neighborhood spaces planning change by the digital revolution).The operating definition represented as (smallest planning module (horizontal –vertical) that has services center about (10) minutes from neighborhood boundary for pedestrian with social connections of residents). Digital revolution was defined as (set of technologies related to computers tests models through making connection between reality and futuristic production). Research goal dealt with analyzing the change of urban spaces from physical to digital manner through the relations between neighborhood planning and digital revolution. Previous literature items were tested on a global project.

ارتبط تخطيط وتنظيم المستقرات البشرية بتطور حاجات الانسان فظهر مفهوم المحلة السكنية ليلبي متطلبات الانسان وتوفير الخدمات اللازمة له. برزت مشكلة البحث المتمثلة بـ(عدم وجود تصور واضح لتنظيم الفضاءات الحضرية للمحلة السكنية في ضوء التغير الذي احدثته الثورة الرقمية). وقد تم تعريف المحلة السكنية اجرائياً بأنها(اصغر وحدة تخطيطية تتكون من الوحدات السكنية (سكن افقي او عمودي) وتملك مركزا خدميا باقصى مسافة عن الحدود الخارجية مسافة (10) دقائق مشيا على الاقدام اضافة الى الروابط الاجتماعية التي يشترك فيها ساكنيها) .أما الثورة الرقمية فتم تعريفها اجرائياَ بأنها (تشمل مجموعة من التقنيات التي تستند الى الحاسب الالكتروني بحيث يمكن من خلال المعلومات التي تقدمها خلق التواصل بين الواقع والنتاج المستقبلي بشكل يمكن اختباره مسبقا).و تمثل هدف البحث بتحليل التحول في الفضاءات الحضرية من المفهوم المادي الى الافتراضي من خلال دراسة العلاقة بين تخطيط المحلة السكنية والثورة الرقمية ومااحدثته من تغيير في الفضاءات الحضرية للمحلات السكنية. وقد تم استخلاص مفردات من الادبيات السابقة واعتمادها كمؤشرات للقياس وتطبيقها على مشروع عالمي.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)