research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Read in the position of the ruling power of the Daughter of Al- Mustafa
قراءة في موقف السلطة الحاكمة من بضعة المصطفى(ع)

Author: أ.م.د. ختام راهي مزهر
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 19976208(print) 26644355(online) Year: 2013 Volume: 2 Issue: 20 Pages: 533-564
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

أشرق نور الصديقة الطاهرة فاطمة الزهراء (ع) بين أحضان أبويها الكريمين النبي محمد f والسيدة خديجة (ع) بعد المبعث النبوي( )، فأسبغ النبي f عليها منذ ولادتها إلى بلوغها أسماء وألقاب عُرفت بها وأوحت بجليل قدرها، وعظيم خطرها منها: الصديقة، والمباركة، والطاهرة، والزكيّة، والراضيّة، والمحدثة والزهراء( ).وقد وصفت بأوصاف كثيرة نطق بها النبي f، وأهل بيته، وأزواجه وبعض أصحابه، فنُعتت بالحورية في صورة إنسية، وأنها أعز البريّة على رسول الله f، وأشبه الخلق كلاماً به f، ونور عينه وروحه وريحانته، وخير نساء الأمة، وحجة الله على خلقه، وخير أهل الأرض عنصراً وشرفاً وكرماً، وأعبد الأمة وأزهدها( ) ولا ريب أن تكون فاطمة (ع) كذلك وهي وليدة بيت نزل فيه القرآن، وربيبة أحضان الوحي وسيد الرسل الذي عبد الله حتى تورمت قدماه الشريفتان، وسمعت آيات القرآن تتلى عليها في آناء الليل وأطراف النهار، وكانت في بيت زوج هو أعبد الناس لله( ).


Article
A Victim of "Love": A Study of Beatrice’s Character in "Rappaccini's Daughter" By Nathanial Hawthorne
ضحية "الحب" دراسة لشخصية بياتريس بطلة قصة "ابنة راباتشيني" للكاتب ناثانيل هوثورن

Author: Zainab Sameer Shakir زينب سميرشاكر
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2017 Issue: 121 Pages: 27-36
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Nathaniel Hawthorne (1804-1864) has been widely known for his special interest in the female characters. In many of his novels, he narrates the conditions, values, and the institutions that surround and control the life of women, leading them to be victims.In “Rappaccini’s Daughter” (1844), the heroine, Beatrice is created to be victimized by her loved ones (her father and lover). This paper focuses on the term “victim,” it shows its aspects through the development of Beatrice’s character. The paper also studies a female character in the male-dominated society, to show the cruelty done to her, and how she is considered to be a second rate person, who is unable to live normally, or at least to save herself from death.

يشتهر ناثانيل هوثورن (1804-1864) باهتمامه بالكتابة عن شخصية المراة. حيث يروي في العديد من رواياته عن الظروف والقيم والمؤوسسات التي تحيط وتسيطر على حياة المراة وتقودها الى ان تكون ضحية. يسلط البحث الحالي الضوء على قصة "ابنة راباتشيني" (1844) وصور هوثورن شخصية بياتريس (بطلة القصة) على انها ضحية لوالدها ولحبيبها اقرب الناس اليها, بالتركيز على مصطلح "ضحية" من خلال التطور الحاصل في شخصية بياتريس. كما ويركز هذا البحث على دراسة شخصية المرأة في المجتمع الذكوري ليبين القسوة التي تعانيها المرأة في مجتمع يعتبرها انسان من الدرجة الثانية لا يمكنها ان تعيش حياة طبيعية , ولا يمكنها حتى ان تنقذ نفسها من الموت.


Article
The Influence of Fathers on Family and Society : A Study in Harper Lee’s To Kill a Mockingbird and Charles Dickens’s Dombey and Son
تأثير الآباء على العائلة و المجتمع: دراسة في رواية (أن تقتل طائراً محاكياً ) لهاربر لي و رواية (دومبي و ابنه) لتشارلز ديكنز

Author: Isra Hasan Jassim إسراء حسن جاسم
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Issue: 130 Pages: 151-166
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Fatherhood is a theme that recurs in literature. It motivated many poets, novelists, and dramatists. Whereas some of poets wrote elegies for their fathers, others wrote novels and plays in which absent fathers were the cause of the difficulties confronted by the characters in these literary works. In addition, there are plays and novels where fathers are an inspiring force guiding their offspring. Significantly, fathers whether absent or present do influence their children. Their influence may be positive as well as negative affecting the family in particular and the society in general. In some of the novels, the father figure represents a moral guide, such as Harper Lee’s To Kill a Mockingbird (1960). In this novel, which won the Pulitzer Prize, a father of two children influences his son and daughter positively. Besides, he is an example to be followed by his children and his community. Conversely, in Charles Dickens’s Dombey and Son (1848), a father of two children negatively influences his daughter and his family. The aim of this study is to investigate the familial ties in two novels and explore the role of fathers in constructing healthy children which will lead to a healthy texture of the society in general.

يعد موضوع الأبوة من الموضوعات التي تتكرر في الأدب إذ حفز الكثير من الشعراء و الروائيين و الكُتاب المسرحيين الى الكتابة عن هذا الموضوع ففي الحين الذي كتب فيه بعض الشعراء مراثٍ عن آباءهم الغائبين، كتب البعض الأخر روايات و مسرحيات كان فيها الأب الغائب سببا في الصعوبات التي واجهها الشخصيات في هذه الأعمال، بالإضافة ثمة أعمال أدبية لروائيين و مسرحيات يلعب فيها الآباء دور قوة ملهمة توجه أولادهم. يؤثر الآباء على أولادهم سواءً كانوا حاضرين أم غائبين و قد يكون تأثيرهم ايجابياً أو سلبياً على العائلة بشكل خاص و المجتمع بشكل عام.في بعض الأعمال الروائية ، تمثل صورة الأب مرشداً أخلاقيا مثل رواية (أن تقتل طائراً محاكياً ) لهاربر لي ، ففي هذه الرواية التي فازت بجائزة البوليتزر يؤثر الأب على طفليه و المجتمع تأثيرا ايجابياً كما يمثل هذا الأب مثلاً أعلى لطفليه و مجتمعه. على العكس من ذلك في رواية (دومبي و أبنه) لتشارلز ديكنز إذ يؤثر الأب تأثيرا سلبياً على ابنته و عائلته. تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على الروابط العائلية في روايتين و تبحث الدراسة أيضا دور الآباء في تشكيل أطفال أصحاء مما يؤدي إلى بنية صحيحة للمجتمع بشكل عام.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (2)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (1)

2013 (1)