research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
جماليات الإخراج في عروض الفضاءات المفتوحة

Authors: محمد كاظم هاشم الشمري --- حيدر جواد كاظم العميدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 481-396
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The theatrical space is characterized from other components and elements of theatrical show with being considered as an incubator that includes all techniques of show beside the viewer, without space of show means there is now deed submitted to the viewer, it lies in first rank of show geography that is determined by director, picking the space depends upon the style of director and his artistic vision that will appear to be a feature added to the features of theatrical direction in foundation of space, casting the show and its methodical that himself should discover through nature of text and his technical skills because directional vision depends in application upon privacy of space i.e. inventing new space matches with idea of show. So, recent directional experiences seek for contrast in presenting their shows, so the stage director resorts to suggested spaces out of familiar Italian box and open space is one of them due to the aesthetic added by these open spaces for the show's aesthetic and it's other functions like evidence, drama and psychology.The research consists of four chapters, first one tackled with methodical frame that included research's problem represented by the following question (Does theatrical direction acquire aesthetic function beside it's other functions of evidence, drama and psychology in the shows of open spaces from others?) while the aim was limited to (Exploring aesthetics of theatrical direction in shows of open spaces) plus to importance and need to the research and specifying most important terms. Second chapter was the theoretical frame and previous studies, divided into two sections, first one tackled with studying (Open space show, growth/ development) displaying growth of open space starts from Greek stage passing throw ancient times until renaissance), while second section concerned about studying (Contemporary directional shows in open spaces) then indications that resulted from theoretical frame. While third chapter concerned about research's procedures, analyzing the intentional attained sample (Universal adventure) displayed on (2013), the two researchers depends in designing the analyzing tool upon the indications obtained from theoretical frame, while in the fourth chapter the researcher had recommended a bunch of conclusions, suggestions and recommendations to finalize the research with a list of references and sources.

يتميز الفضاء المسرحي عن باقي مكونات وعناصر العرض المسرحي بوصفه الحاضنة التي تحوي كل تقنيات العرض بما فيهم المتلقي, ولولا فضاء العرض لما كان هنالك فعل يقدم إلى المتلقي, فهو يقع في المرتبة الأولى ضمن جغرافية العرض التي تحدد من قبل المخرج , فاختيار الفضاء يتبع إسلوب المخرج ورؤيته الفنية التي تتضح فيما بعد لتصبح سمة يضيفها إلى سمات الإخراج المسرحي في تأسيسه للفضاء وصياغة العرض ومنهجيته التي عليه أن يكتشفها من خلال طبيعة النص وإمكانياته الفنية بوصف الرؤية الإخراجية تعتمد في تطبيقها على خصوصية الفضاء, أي ابتكار فضاء جديد يتناسب وفكرة العرض. لذلك أصبحت التجارب الإخراجية الآن تبحث عن المغاير في تقديم عروضها, لذلك لجأ المخرج المسرحي إلى فضاءات مقترحة خارج العلبة الايطالية المألوفة ومنها الفضاءات المفتوحة. بما تكسبه هذه الفضاءات من جماليات مضافة إلى جماليات العرض ووظائفه الاُخر من دلالة درامية ونفسية . ففي هذا البحث سنتعرف على الجماليات الإخراجية في عروض الفضاءات المسرحية المفتوحة, أي إننّا سنثبت أنّ هنالك متغيرات جمالية لعروض الفضاءات المسرحية المفتوحة. قد قسم البحث على أربعة فصول عُني الأوَّل منها بالإطار المنهجي الذي يضم مشكلة البحث المتمثلة بالتساؤل الآتي: (هل يكتسب الإخراج المسرحي وظيفة جمالية إلى جانب وظائفه الأُخر من دلالية ونفسية ودرامية في عروض الفضاءات المفتوحة عن غيرها؟) أما هدفه فقد اقتصر على(تعرف جماليات الإخراج المسرحي في عروض الفضاءات المفتوحة) فضلاً عن اهمية البحث والحاجة اليه وتحديد المصطلحات. أما الفصل الثاني الإطارُ النظري والدراسات السابقة, فقد قسم على مبحثين عُني المبحثِ الأول منها بدراسة (الفضاء المسرحي المفتوح النشأة / التطور) مستعرضاً نشأة الفضاء المفتوح بدءاً من المسرح الإغريقي مروراً بالعصور الوسطى حتى عصر النهضة. أما المبحث الثاني فقد اهتم بدراسة (التجارب الإخراجية المعاصرة في الفضاء المفتوح) ثم المؤشرات التي أسفر عنها الإطارُ النظري. أمَّا الفصلُ الثالثُ فقد عني بإجراءات البحث وتحليل العينة المنتخبة قصدياً (مغامرة كونية) المقدمة في العام (2013) وقد استندَ الباحثان في تصميمِ أداةِ التحليلِ على ما استنبطَ من مؤشرات الإطار النظري, أما الفصلِ الرابعِ فقد اوصى على جملة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات, وختم البحث بقائمة المصادر والمراجع.


Article
أثر بنية التوافق للمؤثرات الموسيقية بين المتلقي والمخرج

Author: نبراس هشام عبد العباس الحداد
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 6 Pages: 3186-3208
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The research consists of four chapters. It includes the first chapter which contains the Methodological framework of the research. The research problem stationed in the following question: What is the consensus in the musical effects between the recipient and director. While the importance of the research consisted in defining the concept of compatibility for musical stimuli and determine the nature of exchange and harmony between them and between the recipient and director in theatrical show. As for the aim of the research, the research aims to detect the effect of compatibility structure for musical influences between the recipient and director. Whereas research limits, the research was limited to students of fourth stage (year 4) / Theatrical arts department/ College of fine arts/ Babylon University. Their numbers are twenty (20) students (male and female) for the school year 2016 to 2017. The chapter had been concluded defines the terminology and definition. While chapter two includes three sections. The first section is about the musical effects in the theatre, the second section is about receive concept, expectation distance. The third section is the director relationship with the musical effects in the theatrical show. Then the chapter is concluded with the indicators resulting from the theoretical framework. Whereas chapter three involves the research procedures from its community which consist of the Fine Arts College students/ Babylon University/ theatrical arts department including all branches/ year 4. The researcher chose 20 students between male and female as a research sample which has been used in a simple random way. The researcher depended on the measurement tool form in her instrument which was distributed to the experts. Chapter four displays the results and its discussions and also the conclusions reached by the researcher. In the first model, the first paragraph is coincidence (the actor with music) by (62%) where the movement, rhythm, harmony, interconnection, cohesion, and expression came, close to the actor’s movement but a few. Because of not hearing to music in advance and their incompatibility with the scenes of gestural movement in a high rate. While the second model, the first paragraph is coincidence by 41%. This is because that the music was quiet and heavy, it did not correspond with the actor’s movements. In the third model there is a compatible between music and movement by 84% because it formed an escalating conflict with the event. Finally, the chapter has been concluded with some recommendations and proposals.

يضم البحث أربعة فصول، يتضمن الفصل الاول الاطار المنهجي للبحث، مشكلة البحث المتمركزة في الاستفهام الأتي: ما مدى التوافق في المؤثرات الموسيقية بين المتلقي والمخرج؟ بينما تمثلت أًهمية البحث في تحديد مفهوم التوافق للمؤثرات الموسيقية وتحديد طبيعة التبادل والانسجام بينها وبين المتلقي والمخرج في العرض المسرحي، اما هدف البحث فيهدف الى الكشف عن أثر بنية التوافق للمؤثرات الموسيقية بين المخرج والمتلقي، اما حدود البحث اقتصرت على طلبة المرحلة الرابعة – قسم الفنون المسرحية – كلية الفنون الجميلة– جامعة بابل وعددهم (20) طالباً وطالبة للسنة الدراسية (2016-2017م). واختتم الفصل بتعريف المصطلحات والتعريف الاجرائي. اما الفصل الثاني فتضمن ثلاثة مباحث، عُني المبحث الاول با المؤثرات الموسيقية في المسرح والمبحث الثاني عن مفهوم التلقي وأفق التوقعات، والمبحث الثالث علاقة المخرج بالمؤثرات الموسيقية في العرض المسرحي ثم اختتم الفصل بالمؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري. اما الفصل الثالث فقد ضم اجراءات البحث من مجتمعه الذي تألف من طلبة كلية الفنون الجميلة – جامعة بابل – قسم الفنون المسرحية بفروعه كافة – المرحلة الرابعة واختارت الباحثة (20) طالباً وطالبة يمثلون عينة البحث التي تم استعمالها بالطريقة العشوائية البسيطة، واستندت الباحثة في اداتها على استمارة اداة القياس التي وزعت على الخبراء. اما الفصل الرابع فقد احتوى على عرض النتائج ومناقشتها والاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة. ففي النموذج الاول توافقت الفقرة الاولى (الممثل مع الموسيقى) بنسبة (62%) أذ جاءت الحركة الايقاع والانسجام والترابط والتناغم والتعبير، قريبة من حركة الممثل ولكن بشكل قليل، وذلك لعدم سماع الموسيقى مسبقاً وعدم توافقها مع مشاهد الحركة الايمائية بنسبة عالية. اما النموذج الثاني فتوافق الفقرة الاولى بنسبة (41%) وذلك لاَن الموسيقى كانت هادئة وثقيلة لم تتوافق مع حركات الممثل. اما النموذج الثالث اتفقت الموسيقى مع الحركة بنسبة (84%) لأَنها شكلت صراعاً متصاعداً مع الحدث. واختتم الفصل ببعض التوصيات والمقترحات.


Article
The Overlap of Visions between the Scenographer and the Director in the Theatrical Show
تداخل الرؤى بين مصمم السينوغرافيا والمخـــــــــــــــــــــــرج في العــــــــــــــــــــــــــــــــرض المســـــــــــــــــــــــــــــــــــــرحي

Authors: Jassim Kazem Abd جاسم كاظم عبد --- Aseel Laith Ahmed اسيل ليث احمد
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 90 Pages: 139-152
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

After the spread of the function of the scenographer in the modern theater, his vision has become present in most of the theatrical works and because the director is the master of the work and the owner of the vision that appears in front of the audience, the overlap between the visions of each of them was required. This research is an attempt to detect the overlap and disengagement in the work of each of them.The research is divided into a methodological framework that included the research problem, importance, limits, and purpose, and then the definition of terms. In the theoretical framework, the research dealt with two theoretical sections that pave the way for raising ideas related to this subject: the first section (scenography and theatrical directing). The second section is (the overlap of the two visions of the designer and the director). The sample of the research was intentionally chosen which is the play (the Birth of Oblivion) and after the analysis of the show, according to the descriptive approach, a set of results emerged and the most important of which are: 1- Play scenes or lighting or accessories cannot be included according the views of the designer of the scenography on account of the external vision so that the elements of the scenography do not dominate the external vision. 2. The scenography design vision and the directing vision must match because both of them create a single audio-visual image. The research ends with a list of sources and a summary in English.

بعد انتشار وظيفة السينوغراف في المسرح الحديث باتت رؤاه حاضرة في معظم الاعمال المسرحية ولكون المخرج هو سيد العمل وصاحب الرؤية التي تتمظر امام المتلقين, فقد استوجب التداخل بين رؤيتي كل منهما, وياتي هذا البحث كمحاولة لكشف التداخل وفك الاشتباك في عمل كل منهما, وقد قسم البحث الى اطار منهجي ضم مشكلة البحث واهميته وحدوده وهدفه ثم تحديد المصطلحات, وفي الاطار النظري تناول البحث مبحثان نظريان يؤسسان لطرح الافكار المتعلقة بهذا الشان وهما: المبحث الاول (السينوغرافيا والاخراج المسرحي), والمحبث الثاني (تداخل رؤيتي المصمم والمخرج), وفي اجراءات البحث كانت العينة قصدية تمثلت بالعرض المسرحي (مولد النسيان) وبعد تحليل العرض على وفق المنهج الوصفي ظهرت مجموعة من النتائج واهمها: 1- لايمكن اقحام مناظر مسرحية او اضاءة او اكسسوارات باجتهاد من مصمم السينوغرافيا على حساب الرؤية الاخرجية كي لاتطغى عناصر السينوغرافيا على الرؤية الاخراجية. 2- يجب تطابق الرؤى بين تصميم السينوغرافيا ورؤية الاخراج فكلاهما ينشئان صورة سمعية بصرية واحدة. ثم قائمة مصادر البحث وملخص باللغة الانكليزية


Article
Economic responsibility project director at the Economic Crime
مسؤولية مدير المشروع الاقتصادي في الجريمة الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThere is no doubt that the security of the community is a healthy phenomenon at the same time is extremely dangerous, as it became Find the security of the community economically end, which rise by decision-makers to the right path, but that the security of the economic group may Sama to be contested by the kings and leaders and fools, and when I read what the economic situation now in Iraq after he pored over Gore yesterday and today remind us then to look at the subject is his prized in the treatment of pain plaguing us time and again, as it touched the phrase (austerity, saving compulsory, bankruptcy, collapse) terms almost a load requires a society afford and manageable and adaptation to be the foundation upon which future generations, hopes, and perhaps this is what prompted me to look in the topic Mabsoot on a mattress search -msaolah economic project manager in the crime-economic in order to stand up to this crime and its dimensions and the basis of the award of the offense to the actor as mingled we assign the deed to the perpetrator and here arose the question of the original actor and the actor moral and co-responsibility on the basis of fault and liability based on risk. When can be assigned this punishment to the actor, and consistent with that we have found in this thread full certainty doors and its most effective in repairing the economic situation miserable deteriorating for the Amir of our country, we have come to a conclusion and recommendations perhaps be Mdharaa against those who try to compromise the security of the economic people.

المستخلصلا شك ان امن المجتمع يعد ظاهرة صحية وفي الوقت عينه يمثل خطورة بالغة، اذ اضحى البحث عن امن الجماعة اقتصاديا الغاية التي يرتقي بها صانعو القرار الى جادة الصواب، بل ان امن الجماعة الاقتصادي قد سما الى ان يكون المتنافس عليه من قبل الملوك والزعماء والجهال، ولما طالعت ما عليه وضعنا الاقتصادي الان في العراق بعد ان تمعنا في غور الامس واليوم تنبهنا بعد ذلك للبحث في موضوع يكون له قصب السبق في علاج الالام التي تعصف بنا بين الفينة والاخرى، اذ امست عبارة (التقشف، الادخار الاجباري، الافلاس، الانهيار) مصطلحات تكاد تكون وزرا يقتضي على المجتمع تحمله وتدبره والتكيف معه ليكون اساسا تبني عليه الاجيال القادمة امالها، ولعل هذا ما حدا بي ان ابحث في الموضوع المبسوط على فراش البحث –مسؤولية مدير المشروع الاقتصادي في الجريمة الاقتصادية- وذلك للوقوف على هذه الجريمة وابعادها واساس اسناد الجرم المرتكب الى فاعله اذ اختلط علينا اسناد الفعل الى المرتكب وهنا ثارت مسألة الفاعل الاصلي والفاعل المعنوي والشريك والمسؤولية على اساس الخطأ والمسؤولية على اساس المخاطر فمتى يمكن ان تسند هذه العقوبة الى الفاعل، واتساقا مع ذلك فقد وجدنا في هذا الموضوع اليق الابواب واشدها نجاعة في اصلاح الوضع الاقتصادي المزري المتردي لبلدنا رعاه الله، وقد خلصنا الى خاتمة وتوصيات علّها تكون مضارعا ضد من يحاول المساس بامن الشعب الاقتصادي.


Article
المعالجة التقنية من سلطة المؤلف الى سلطة المخرج في العرض المسرحي

Author: احمد محسن كامل جعفر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1822-1862
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Moving most of the theater of modern to emphasize what is being offered by processors include building differently's play to what he wants to be presented by the author of the visions and ideas confirms the text standard that tries the author through the development of the language's trans mission, and with the emergence of directorial styles experimental dialectical relationship between popping Author and filmmaker went this relationship raises a lot of problems that necessitated on Monday to review all the bases denominated process commitment towards the development of optical image expressing their perceptions of aesthetic and intellectual was the author and the authority of the director the authority to adopt ideas and treatments, including the technical Almertsmh and embodied by turning enrich the text and the visual image with lots of images depicted in language by the author in order to build and determine the temporal and spatial environment of the essence of the event presented by (the decor, lighting, costume, sound effects and music, make-up, accessories), and illustrated visually by the director on stage, and here is trying to researcher through this research, entitled (technical treatment of the author's authority to the authority of the director in the theater) to disclose the nature of the technical treatment between the two authorities, this research has included four chapters as follows: -Singled out the first chapter methodological framework for the search was the problem of the research question about the following: -What means or artistic and aesthetic treatments used by the director in the transfer of technology from the text to the show?The importance of research and the need for it has focused: -On the study of the relationship between the author and the director of the techniques (lighting, decoration, fashion and music) and how its transformation into a supply and thus was this research is an important tool for the reader to identify the specificity of the relationship between the director and the text being a master of theatrical work first hence the need to search heading towards the study of processors technique of text to displayThe aim of the research was as follows: -To identify the technical treatment of the text to the theater.The boundaries of the tripartite search was confined to the following limits: -Chronologically: - 2007- 2013Spatially: - IraqObjectively: - Study the technical treatment of the author's authority to the director in the theater's authority.And ended this chapter specify the terms contained in the title search.The second chapter has included theoretical framework included two sections was as follows: -First topic: - Me was studying the technical components in the theatrical text, and accept the researcher (instructions the play, the characters), the dialogue as well as the researcher reviewed in this section models and technology applications in the global theatrical text.The second topic: -vkd Me a study of technical components in the theater, and reviewed the researcher dialectical relationship between the author and the director as well as reviewed the technical components in the theater, including the (Representative, decoration, costume, lighting, sound effects and music, accessories) have included models of technical applications in Universal theatrical ended the second quarter reached including a researcher from the theory of indicatorsThe third chapter included research procedures, the research community and research sample and methodology of research and analysis of the samples was chosen as one of the theatrical performances in order to be analyzed with a view to detecting the goal of search.The fourth chapter contains the search results as well as the conclusions, as well as that contained a chapter on a set of recommendations and suggestions and proven sources

تتجه اغلب العروض المسرحية الحديثة إلى مهمة التأكيد على ما يعرض من معالجات تتضمن بناء الصورة المسرحية بشكل مغاير إلى ما يريد أن يعرضه المؤلف من رؤى وأفكار تؤكد المعيار النصي الذي يحاول المؤلف من خلاله استحداث الصورة اللغوية المتحولة ، ومع ظهور الأساليب الإخراجية التجريبية ظهرت جدلية العلاقة بين المؤلف والمخرج وذهبت هذه العلاقة تثير الكثير من الإشكاليات التي حتمت على الاثنين مراجعة كافة الأسس المقومة لعملية الالتزام في سبيل استحداث الصورة البصرية المعبرة عن تصوراتهم الجمالية والفكرية فكانت سلطة المؤلف وسلطة المخرج تتبنى أفكارا ومعالجات ومنها التقنية المرتسمة والمجسدة التي تحول أغناء الصورة النصية والبصرية بالكثير من الصور الموصفة بصورة لغوية من قبل الكاتب من اجل بناء وتحديد البيئة الزمانية والمكانية لماهية الحدث المعروض بواسطة ( الديكور ، الإضاءة ، الزي ، المؤثرات الصوتية والموسيقى ، المكياج ،الإكسسوار ) ، والمصورة بصريا من قبل المخرج على خشبة المسرح ، وهنا يحاول الباحث ومن خلال هذا البحث المعنون ( المعالجة التقنية من سلطة المؤلف إلى سلطة المخرج في العرض المسرحي ) إلى الكشف عن ماهية المعالجة التقنية بين السلطتين، وقد ضم هذا البحث أربعة فصول على النحو الأتي :- اختص الفصل الأول بالإطار المنهجي للبحث فكانت مشكلة البحث حول الاستفهام الأتي :- ما الوسائل أو المعالجات الفنية والجمالية المتبعة من قبل المخرج في نقل التقنيات من النص إلى العرض؟.أما أهمية البحث والحاجة أليه فقد انصبت :- على دراسة العلاقة بين المؤلف والمخرج من جانب التقنيات ( الإضاءة والديكور والأزياء والموسيقى ) وكيفية تحولها إلى العرض وبالتالي كان هذا البحث أداة مهمة للقارئ من اجل التعرف على خصوصية العلاقة بين المخرج والنص كونه سيد العمل المسرحي الأول ومن هنا كانت الحاجة إلى البحث تتجه نحو دراسة المعالجات التقنية من النص إلى العرضأما هدف البحث فقد كان على النحو الاتي:- التعرف على المعالجة التقنية من النص إلى العرض المسرحي .أما حدود البحث الثلاثية فقد انحصرت بالحدود الآتية :- زمنيا :- 2007- 2013 مكانيا :- العراق موضوعيا :- دراسة المعالجة التقنية من سلطة المؤلف إلى سلطة المخرج في العرض المسرحي.وانتهى هذا الفصل بتحديد المصطلحات التي وردت في عنوان البحث .أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري وقد تضمن مبحثين وكان كالأتي :- المبحث الأول :- فقد عني بدراسة المكونات التقنية في النص المسرحي ، واستعرض فيه الباحث ( الإرشادات المسرحية ، الشخصيات ، الحوار ) وكذلك استعرض الباحث في هذا المبحث نماذج للتطبيقات التقنية في النص المسرحي العالمي .المبحث الثاني :-فقد عني بدارسة المكونات التقنية في العرض المسرحي ، واستعرض فيه الباحث جدلية العلاقة بين المؤلف والمخرج وكذلك استعرض المكونات التقنية في العرض المسرحي ومنها( الممثل ، الديكور،الزي،الإضاءة ، المؤثرات الصوتية والموسيقى ، الإكسسوار) وقد ضم نماذج للتطبيقات التقنية في العرض المسرحي العالمي انتهى الفصل الثاني بما توصل أليه الباحث من مؤشرات نظريةأما الفصل الثالث فقد تضمن إجراءات البحث ، وهي مجتمع البحث وعينة البحث ومنهجية البحث وتحليل العينات وتم اختيار واحدة من العروض مسرحية من اجل تحليلها بقصد الكشف عن هدف البحث أما الفصل الرابع فقد احتوى على نتائج البحث وكذلك الاستنتاجات وكذلك احتوى ذلك الفصل على مجموعة من التوصيات والمقترحات وثبت المصادر


Article
The position of the principals of the basic government schools from the adoption of the "Management Program in Values" is an entry point to limit the students' orientation to private lessons from their point of view
موقف مديري المدارس الحكومية الأساسية من اعتماد(( برنامج الإدارة بالقيم)) مدخلا للحد من توجه طلبتهم للدروس الخصوصية من وجهة نظرهم

Authors: أ.د.جمعة الكبيسي --- د. أحمد الصرايرة --- م.د. مي فيصل احمد
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 100 / انساني Pages: 469-504
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

A field study aimed at identifying the position of the principals of the basic government schools from the adoption of ((management program in values)) an approach to solve their students' approach to private lessons, adopted the descriptive analytical approach. The research community consisted of (179) Director and Director of Basic Government Schools in Education and Education in Jarash Governorate / Jordan . The sample was randomly selected by (78,212%) of the research community. The sample consisted of (140) managers. A questionnaire was developed consisting of (50) paragraphs divided between five areas. And its validity and stability were confirmed. The researchers used the SPSS program to analyze data obtained from the application of the questionnaire in the first semester of 2015-2016. And reached the following results: The position of principals of the principals management program to reduce the orientation of students for private lessons was positive and consistent with the adoption of the program at a high rate.

دراسة ميدانية هدفت الى معرفة موقف مديري المدارس الحكومية الأساسية من اعتماد(( برنامج الإدارة بالقيم)) مدخلا للحد من توجه طلبتهم للدروس الخصوصية، اعتمد المنهج الوصفي التحليلي. تكون مجتمع البحث من ( 179 ) مديراً ومديرة في المدارس الحكومية الأساسية في تربية وتعليم محافظة جرش / الاردن, واختيرت عينة البحث بالطريقة العشوائية البسيطة بنسبة (78،212%) من مجتمع البحث، وبلغ عدد أفراد العينة (140) مديراً ومديرة . وجرى تطوير استبانة مكونة من (50) فقرة موزعة بين خمسة مجالات. وتم التأكد من صدقها وثباتها. واستعان الباحثون ببرنامج (SPSS) لتحليل البيانات التي تم الحصول عليها من تطبيق الاستبانة في الفصل الأول من العام الدراسي 2015-2016. وتوصلت إلى النتائج الآتية: أن موقف مديري المدارس الاساسية ومديراتها من برنامج الادارة بالقيم للحد من توجه طلبتهم للدروس الخصوصية كان ايجابياً ومتوافقاً مع اعتماد البرنامج بنسبة عالية مرتفعة .


Article
Specification and charateristics manager in general hospitals Asurvey Study in Al-Rusafa Health Directorate Hospitals
مواصفات وخصائص المدير في المستشفيات العامة دراسة استطلاعية / دائرة صحة بغداد الرصافة البحث مستهل من بحث دبلوم عالي ادارة المستشفيات

Authors: علي حسون الطائي --- كريم بهار ندة
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2019 Volume: 25 Issue: 110 Pages: 1-20
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This current study aims to know the characteristics of the doctors’ impact on success “doctors who work as managers specifically”.The sample contains from (60) doctors work in the three hospitals in Baghdad, The data collected with questionnaire, the main personnel characteristics the desire to work as hospitals managers. The study contains three chapters. The first is to the theoretical, background. The second is methodology and the third is the data analysis and also explains the results and conclusions and the recommendations. Specification and characteristics manager in general hospitalsA survey Study in Al-Rusafa Health Directorate Hospitals

ان الطبيب بشكل عام و(المدير )على وجه الخصوص هو حلقة وصل مركزية وفاعلة في الربط بين اداء الواجبات الطبية المطلوبة وبين عناصر العملية الادارية والتي يكون المريض بحاجة ماسة اليها . وعلى الطبيب الذي يمارس دورا في العملية الادارية أن يحقق نوعا من الموازنة والاهتمام بين واجبه الأساس في تشخيص ومعالجة المرضى وبين اداء الواجبات والمسؤوليات والصلاحيات الادارية التي تمكنه في النهاية من اداء هذه الواجبات وبما يخدم المحصلة النهائية مصلحة المريض والصالح العام .أن معرفة عامة عن مفهوم الادارة بشكلها العام والادارة الصحية بشكل خاص هو امر في غاية الاهمية اذ يدور البحث عن من يصلح للادارة ومن يتصدى الى قيادتها وتحقيق الاهداف المطلوبة في هذا المجال .ومعرفة طبيعة الوظائف التي يقوم بها الطبيب وما لديه من مهارات وادوار محددة وماهي طبيعة الفوارق في ذلك عن الادارة بشكل عام ومن الجانب الاخر معرفة الصعوبات والمشكلات التي يواجهها الطبيب مع الادارة ومعرفة ميول الطبيب ورغباته ومواصفاته وما يتعلق بهذا الجانب من تصورات مختلفة حول وجهات نظر الاطباء في العملية الادارية وفكرة مبسطة عن انواع المستشفيات وهياكلها واهمية كل ذلك .ومن هذا المنطلق وقع الاختيار على موضوع الدراسة ( مواصفات وخصائص المدير في المستشفيات العامة /دراسة استطلاعية ) ولغرض اعطاء الدراسة شمولية اكثر فقد اجريت الدراسة الاستطلاعية للتأكد من رغبة الاطباء وميلهم في الادارة في ثلاث مستشفيات في دائرة صحة بغداد / الرصافة لأن الباحث احد منتسبي تلك الدائرة وتكمن اهمية الدراسة من اهمية دور الطبيب في انجاح دافع الخدمة الصحية وقد تمثل ذلك من خلال الجانب النظري للدراسة والاطلاع على اهم الدراسات التي تناولت اهمية تطبيق وامكانية ربط الجانب النظري بالجانب العملي من خلال اداة مقياس للوصول الى حقيقة ذلك . وقد قسمت مادة الدراسة الى ثلاثة فصول تناول الاول الجانب النظري واما الثاني فاقتصر على منهجية البحث الميداني وتناول الثالث تحليل الجانب التطبيقي والاستنتاجات والتوصيات .


Article
The Aesthetic Approaches to Dialectical Development in the Functions of Contemporary Theater Director ) Macbeth Play Directed by Salah al-Qasab a Model (
المقاربات الجمالية للتطور الجدلي في وظائف المخرج المسرحي المعاصر (مسرحية ماكبث إخراج صلاح القصـــــــب أنموذجــــــــــــــــا)

Author: Thabet Rasool Jawad ثابت رسول جواد
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 92 Pages: 19-40
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The current research studies the aesthetic framework for the dialectical development of the functions of the contemporary theater director in an aesthetic approach to the mechanisms of functional overlap between the dramaturgy and direction functions, and scenography and direction, the detection of the controversial structure of that overlap, and what can be summed up in the following question: (what are the aesthetic approaches of the dialectical development in the function of the contemporary theatre director?). The research is determined by a pivotal aim which is (knowing the aesthetic nature of the dialectical development in the functions of the contemporary theater director). The researcher addressed his research in three frameworks: the methodological framework in which the researcher identified the research problem, importance, goal, and limits, then the theoretical framework, which consists of two dimensions: the first dealt with a historical overview of the origins and methods of direction , and the second dimension dealt with the theme of direction dialectics: dialectic of the dramaturgy director, and the scenography director , ending with a set of theoretical indicators. The procedural framework included the researcher's procedures of dropping the indicators, which he concluded from his theoretical framework, on his research sample which he identified as a model for the study. The research concluded with a number of conclusions, the most important of which are:1- The data of contemporary dramaturgy formed an advanced function for the contemporary director, and a directing task to manage the aesthetic awareness according to the direction vision.2- The data of contemporary scenography practice formed one of the advanced functions of the contemporary director, and a directing task through the design of sensory cognitive plans of the scene.

يخوض البحث الحالي في دراسة الإطار الجمالي للتطور الجدلي لوظائف المخرج المسرحي المعاصر، في مقاربة جمالية لآليات التداخل الوظيفي ما بين مهام الدراماتورجيا والإخراج، والسينوغرافيا والإخراج، والكشف عن البنية الجدلية لذلك التداخل، وبما يمكن إجماله بالتساؤل التالي: (ما المقاربات الجمالية للتطور الجدلي في وظائف المخرج المسرحي المعاصر؟)، فيتحدد البحث بهدف محوري، هو (تعرّف الطبيعة الجمالية للتطور الجدلي في مهام المخرج المسرحي المعاصر). وقد تناول الباحث بحثه في ثلاثة أطر: الإطار المنهجي، الذي حدد فيه الباحث مشكلة البحث، وأهميته، وهدفه، وحدوده، ثم الإطار النظري، وهو بمحورين: محور أول تناول لمحة تاريخية عن نشأة وأساليب الإخراج، ومحور ثان، تناول موضوع جدليات الإخراج: جدلية المخرج الدراماتورج، وجدلية المخرج السينوغراف، لينتهي بجملة من المؤشرات النظرية. الإطار الإجرائي، وضم إجراءات الباحث بإسقاط المؤشرات، التي خلص بها من إطاره النظري، على عينة بحثه التي حددها أنموذجا للدراسة. وخلص البحث إلى جملة من الاستنتاجات، أهمها: 1.معطيات الدراماتورجيا المعاصرة، شكلت وظيفة متقدمة من وظائف المخرج المعاصر، ومهمة إخراجية لإدارة الوعي الجمالي وفق رؤية الإخراج.2. معطيات الممارسة السينوغرافية المعاصرة، شكلت وظيفة متقدمة من وظائف المخرج المعاصر، ومهمة إخراجية بتصميم الخطط الإدراكية الحسية للمشهد


Article
Modern trends in school management and the need for its director to inspire some of the philosophical dimensions in administrative work
التوجهات الحديثة في الإدارة المدرسية وحاجة مديرها لاستلهام بعض الأبعاد الفلسفية في عمله الإداري

Author: Tareq Abd Ahmed طارق عبد احمد الدليمي
Journal: Journal of the University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية ISSN: 19958463 Year: 2010 Issue: 3 Pages: 675-766
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Modern trends in school management and the need to inspire Director Some dimensions of the philosophical work of the administrativeDr.Tariq Abid Ahmed College of education and Humanists Sciences Department of Psychology and Education sciences.The research aims to identify some new trends in the areas of school management, as well as identify some of the philosophical roles required by the Director of the school in the administrative work by the philosophical aspects of the of Idealism philosophy , Realism, philosophy, Experimental philosophy , Existential philosophy as well as in the light of Islamic philosophy.One of the findings of the current research is to review recent trends in management School, including : Dealing with factors affecting the school administration in the light of modern philosophical trends, as well as ethics of the profession of school management, and modern trends in the determination of the functions and objectives of the school administration and constituents. The results showed also the need determination of the functions and objectives of the school administration and constituents. The results showed also the need of school administrators need to see the roles of philosophy in his management philosophies within the orientations identified by the research method and in the philosophies of Idealism , Realism, Experimental , Islamic and Existentialism

هدف البحث التعرف على بعض التوجهات الحديثة في مجالات الإدارة المدرسية , فضلا عن التعرف على بعض الأدوار الفلسفية التي يحتاجها مدير المدرسة في عمله الإداري في ضوء المناحي الفلسفية المتمثلة بالفلسفة المثالية والفلسفة الواقعية والفلسفة التجريبية والفلسفة الوجودية وكذلك في ضوء الفلسفة الإسلامية .
وكان من النتائج التي توصل إليها البحث الحالي هو استعراض التوجهات الحديثة في الإدارة المدرسية ومنها : كيفية التعامل مع العوامل المؤثرة في الإدارة المدرسية في ضوء التوجهات الفلسفية الحديثة , فضلا عن القواعد الأخلاقية لمهنة الإدارة المدرسية , والتوجهات الحديثة في تحديد وظائف الإدارة المدرسية وأهدافها ومقوماتها . كما أظهرت نتائج البحث أيضا مدى حاجة مدراء المدارس إلى ضرورة الاطلاع على الأدوار الفلسفية في عملهم الإداري ضمن توجهات الفلسفات التي حددها البحث في منهجه والمتمثلة بالفلسفات المثالية والواقعية والتجريبية والإسلامية والوجودية .

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (8)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (2)

2017 (2)

2016 (1)

2010 (1)