research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
الطاقة الإنتاجية، الإنتاج الفعلي، الاستهلاك المنزلي للمياه النقية في مدينة الموصل

Author: سحر عبد الجبار محمود
Journal: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 Year: 2011 Volume: 4 Issue: 4 Pages: 131-145/عدد35
Publisher: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTSample survey conducted by the author shows that Mosul City uses around 243.000 cubic meter of purified water for domestic purposes. This quantity makes about 43% of total productive capacity (and output) of water purification. Stations are serving the city today (Nov. 2010). This means that around 67% of total productive capacity (and output) goes to other uses including commercial and institutional water on the one hand, and water leaks from water distribution system in the city, on the other. The author thinks that the present study, though limited in scope, paves the way for comprehensive study on the total quantity of purified water use (domestic, commercial, etc.) in Mosul city on the one hand, and the quantity of "water leaks'', on the other. The study results in a number of recommendations.

الملخصبلغت كمية المياه النقية التي يستهلكها القطاع العائلي في مدينة الموصل، في خريف 2010، نحو 243.000 متراً مكعباً يومياً. وتشكل هذه الكمية نحو 43% من الطاقة الإنتاجية العملية لوحدات تنقية المياه العاملة في المدينة، البالغة 622.320 متراً مكعباً يومياً. وقد تم التوصل إلى هذه النتيجة اعتماداً على البيانات الإحصائية -التي تم الحصول عليها بطريقة المسح بالعينة- وعلى البيانات الخاصة بعدد سكان المدينة والطاقة الإنتاجية لوحدات التنقية التي تخدم مدينة الموصل حالياً. إن النسبة المشار إليها تعني أن نحو 67% من الطاقة الإنتاجية (والإنتاج الفعلي تقريباً) لوحدات تنقية المياه التي تخدم مدينة الموصل يذهب إلى الاستخدامات الأخرى وخاصة التجارية والمؤسسية منها، ثم الفاقد المائي. وترى الباحثة أن هذه الدراسة المحدودة النطاق تمهد الطريق لدراسة أكثر شمولاً خاصة بالكمية المستخدمة من المياه النقية لكافة الأغراض من جهة، ولكمية الفاقد المائي الفعلي في مدينة الموصل من جهة أخرى، وقد تم اختتام الدراسة بعدد من المقترحات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)