research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Effectiveness of Ketotifen in Treating Uremic Pruritus

Authors: Ali Jaber Al-Mamoori --- Wisam Ali Ameen --- Basim A. Abd
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 2 Pages: 761-769
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Introduction Among the commonest distressing complaints in patients with chronic kidney disease, is itching. We conducted a prospective study to assess the efficacy of ketotifen, a putative.mast.cell.stabilizer, in patients with uremic itch refractory to traditional.treatment.Materials and Methods A double-blind.randomized.trial with a crossover.design was applied on 25 patients .In all of these patients,causes of itching other than uremia had been excluded. We divided the patients into two groups A and B ; they received either oral ketotifen, 1 mg, twice a day for 2 week or placebo for the same period . After A one week period of washout, each group was conversely treated. The response was assessed by the patients subjectively by a questionnaire to assess their itching is either totally relieved ,partially relieved, or still the same (no effect).Results nine patients (36%) reported totally relieved itching with ketotifen and none (0%) with placebo (P =.003). Partial relieve was reported in 15 (60%) and 16 (64 %), respectively. One patient (4%) with ketotifen and nine patients (36%) with placebo showed no change in their symptoms.. Eleven patients (44%) suffered from drowsiness that decreased spontaeously in all them after average 5 days. Conclusions in this study,we postulate that ketotifen, a putative.mast.cell.stabilizer, can be employed to relieve pruritus refractory to other traditional therapies in chronic kidney disease patients who were on maintenence hemodialysis. A moderate dose of ketotifen was effective while safe despite its major side effect, drowsiness, which was transient and could be well accepted by uremic subjects.

المقدمة من بين الشكاوى الأكثر إضرارا لدى المرضى الذين يعانون من مرضى الفشل الكلوى المزمن، هو الحكة.أجرينا دراسة مستقبلية لتقييم فعالية كيتوتيفين,وهو مثبت مفترض للخلية البدينة ، في المرضى الذين يعانون من حكة والغير مستجيبين إلى العلاجات التقليدية.المواد وطرق العمل تم تطبيق دراسة عشوائية مزدوج التعمية على 25 مريضا. في كل من هؤلاء المرضى، تم استبعاد أسباب الحكة الأخرى فيما عدا الفشل الكلوى المزمن. تم تقسيم المرضى إلى مجموعتين A و B وتم اعطاء إما كيتوتيفن عن طريق الفم، 1 ملغ، مرتين في اليوم لمدة 2 أسبوع أو علاج وهمي لنفس الفترة. بعد فترة أسبوع واحد من سحب العلاج، عولجت كل مجموعة على العكس. تم تقييم الاستجابة من قبل المرضى انفسهم عن طريق الاستبيان كما يلي: هم إما إستجابة تامة، اوجزئية، أو لا تزال الحكة هي نفسها (أي لا يوجد تأثير).النتائج تسعة مرضى (36٪) ذكروا إستجابة تامة للحكة مع الكيتوتيفين و لا يوجد مريض (0٪) استجاب مع الدواء الوهمي (P = .003). تم تسجيل عن تخفيف جزئي في الحكة 15 (60٪) مع الكيتوتيفين و 16 (64٪) مع الدواء الوهمي تم تسجيل. مريض واحد (4٪) مع كيتوتيفين وتسعة مرضى (36٪) مع العلاج الوهمي لا يظهر أي تغيير في أعراضهم .. أحد عشر مريضا (44٪) عانوا من النعاس الذي انخفض بشكل تلقائي في كل منهم بعد متوسط 5 أيام .الاستنتاجات في هذه الدراسة، نحن نفترض ان كيتوتيفين,وهو مثبت مفترض للخلية البدينة يمكن استخدامه لتخفيف الحكة الغير مستجيبة إلى العلاجات التقليدية الأخرى في المرضى الذين يعانون من فشل الكلى المزمن الذين يعتمدون على الغسيل الكلوي. جرعة معتدلة من الكيتوتيفين فعالة في حين آمنة على الرغم من تأثيره الجانبي الرئيسي، و هوالنعاس، وهو عابر ويمكن أن يكون مقبول بشكل جيد من قبل مرضى الفشل الكلوي المزمن .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)